SAMEN
SAMEN
Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning. Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.
Maar dat is een modern probleem. De schrijver van het boek vertelde dat hij uit een gezin van 10 kinderen kwam. Hij zei: mijn ouders deden vrijwel alles apart, noodzakelijk, omdat het anders geen doen was en er altijd wel eentje op moest passen.
Vroeger gingen mannen met mannen om, iets ondernemen, mannen zaten apart van de vrouwen (kerk, verjaardagen) nu is het door elkaar.
Vooral van mannen wordt nogal wat verwacht. Ze moeten ineens hun vrouwelijke kant gaan vinden.
Moeiteloos het huishouden (meehelpen) doen, kinderen verzorgen.
Terwijl van nature de man helemaal niet zo is !
Deed mij stilstaan bij wat bijbels is.
Wat vraagt God van ons in deze ?
De emancipatie is ook in refokringen ver doorgedrongen !
Maar dat is een modern probleem. De schrijver van het boek vertelde dat hij uit een gezin van 10 kinderen kwam. Hij zei: mijn ouders deden vrijwel alles apart, noodzakelijk, omdat het anders geen doen was en er altijd wel eentje op moest passen.
Vroeger gingen mannen met mannen om, iets ondernemen, mannen zaten apart van de vrouwen (kerk, verjaardagen) nu is het door elkaar.
Vooral van mannen wordt nogal wat verwacht. Ze moeten ineens hun vrouwelijke kant gaan vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
Re: SAMEN
Als elk stel nu gewoon samen bepaalt wat ieder leuk vindt? Ik houd niet zo van die 'vroeger-was-alles-beter'-verhalen. Zou je terug willen? Ik denk het niet. En waarom zou een man het huishouden niet kunnen doen? Wat dacht je van vrijgezellen en homo's? Zelfde geldt voor kinderen verzorgen. Als in ene bepaald gezin de man dat liever doet en de vrouw liever fulltime werkt lijkt me dat prima.Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning. Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.
We zitten samen op EHBO en tussen de middag eten we samen. En ja, we liggen ook samen in 1 bed, maar daar houdt het wel mee op geloof ik. Naar de kerk gaan doen we met het hele gezin, het huishouden doe ik, evenals onze neventak naast onze boerderij. Mijn man doet de hele boerderij. Misschien als we ooit een melkstal hebben, dat ik dan wel ga helpen melken, doen we nog wat meer samen. We zien elkaar regelmatig, en als ik eens af en toe een dagje weg ga haalt mijn man de kids uit school en eet met ze en na het melken naar bed. We doen niet veel samen, maar hebben wel samen ons bedrijf, ons gezin en ons leven. Als we elkaar nodig hebben zijn we er o.h.a. voor elkaar. Het betekent alleen dat we niet alles samen kunnen doen. Hoe vaak gebeurt het ook niet dat we eens wat plannen om samen te doen of heen te gaan en dan moet er weer een koe kalven....
Ach, mijn man kookt altijd, doet de boodschappen en heeft vanmiddag de afwas gedaan....
Als we daar nou beiden geen moeite mee hebben? Zelf ben ik op dit moment hoofdkostwinner. Is toch geen probleem?
Ik heb werk, ben daar blij mee. Hij vindt koken leuk terwijl ik daar een hekel aan heb....
Who cares?
Als we daar nou beiden geen moeite mee hebben? Zelf ben ik op dit moment hoofdkostwinner. Is toch geen probleem?
Ik heb werk, ben daar blij mee. Hij vindt koken leuk terwijl ik daar een hekel aan heb....
Who cares?
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-
vlinder schreef: Who cares?
Memento straks....als hij wel werk heeft en jij vervolgens weigert te koken

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Ik zeg ook niet: vroeger was alles beter. De schrijver ook niet !coupe soleil schreef:Als elk stel nu gewoon samen bepaalt wat ieder leuk vindt? Ik houd niet zo van die 'vroeger-was-alles-beter'-verhalen. Zou je terug willen? Ik denk het niet. En waarom zou een man het huishouden niet kunnen doen? Wat dacht je van vrijgezellen en homo's? Zelfde geldt voor kinderen verzorgen. Als in ene bepaald gezin de man dat liever doet en de vrouw liever fulltime werkt lijkt me dat prima.Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning. Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.
Het gaat om het "normale" patroon, zoals dat eigenlijk bijbels ingesteld is.
De man moet het brood verdienen in het zweet des aanschijns en de vrouw, met smart, kinderen baren.
Dat wij in 2010 de boel op zn kop willen zetten, prima, maar men moet niet verwachten dat iedereen daaraan mee doet !
- JolandaOudshoorn
Ik heb nog nooit gehoord dat een man kinderen heeft gebaardMara schreef:Ik zeg ook niet: vroeger was alles beter. De schrijver ook niet !coupe soleil schreef:Als elk stel nu gewoon samen bepaalt wat ieder leuk vindt? Ik houd niet zo van die 'vroeger-was-alles-beter'-verhalen. Zou je terug willen? Ik denk het niet. En waarom zou een man het huishouden niet kunnen doen? Wat dacht je van vrijgezellen en homo's? Zelfde geldt voor kinderen verzorgen. Als in ene bepaald gezin de man dat liever doet en de vrouw liever fulltime werkt lijkt me dat prima.Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning. Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.
De man moet het brood verdienen in het zweet des aanschijns en de vrouw, met smart, kinderen baren.
Dat wij in 2010 de boel op zn kop willen zetten, prima, maar men moet niet verwachten dat iedereen daaraan mee doet !

En niemand verplicht toch jou daar aan mee te doen?/
En als andere mannen het wel fijn vinden om te koken, af te wassen en weet ik niet wat te doen in het huishouden, prima toch?? Van het huishouden doen, kan je ook behoorlijk gaan zweten.
Hier bij ons is ook geen vaste rollenverdeling.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Nobody !vlinder schreef:Ach, mijn man kookt altijd, doet de boodschappen en heeft vanmiddag de afwas gedaan....
Who cares?
Maar het ging om de bijbelse instelling.
De man is meer geschapen voor de jacht. Doelgericht en buiten de deur. Blikveld: vooruit gericht.
De vrouw is meer het 'oppassende' type. Terwijl de man jaagt op huis en haard passen. Dat resulteert in een blikveld van 180 graden. En een kolossaal inzicht in veranderingen en en om het huis. Verandering = potentiële dreiging.
Bij thuiskomst werd 6000 jaar lang de man als held binnengehaald. Hij bracht voedsel mee (later: geld om het nodige te kopen) en kon in de naderende nacht het gezin beschermen.
Iedereen vond het volkomen normaal dat hij nu verder niets meer deed in het huishouden. Net zo min als hij van zijn vrouw verwachtte dat hij ging jagen.
De man van deze generatie is de eerste die geconfronteerd wordt met:
Jagende vrouwen. Het gezin is niet afhankelijk meer van hem.
Daarmee samenhangende huishoudelijke plichten.
De vrouw is meer het 'oppassende' type. Terwijl de man jaagt op huis en haard passen. Dat resulteert in een blikveld van 180 graden. En een kolossaal inzicht in veranderingen en en om het huis. Verandering = potentiële dreiging.
Bij thuiskomst werd 6000 jaar lang de man als held binnengehaald. Hij bracht voedsel mee (later: geld om het nodige te kopen) en kon in de naderende nacht het gezin beschermen.
Iedereen vond het volkomen normaal dat hij nu verder niets meer deed in het huishouden. Net zo min als hij van zijn vrouw verwachtte dat hij ging jagen.
De man van deze generatie is de eerste die geconfronteerd wordt met:
Jagende vrouwen. Het gezin is niet afhankelijk meer van hem.
Daarmee samenhangende huishoudelijke plichten.
Mijn vrouw kan lang niet alles of lang achter elkaar zoals strijken.
Ik help haar graag. En ik ben blij dat ik bijv. heb leren strijken en koken voor geval dat ik alleen kom te staan. Dan wil ik niet van een ander afhankelijk zijn in dat opzicht.
Ik help haar graag. En ik ben blij dat ik bijv. heb leren strijken en koken voor geval dat ik alleen kom te staan. Dan wil ik niet van een ander afhankelijk zijn in dat opzicht.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Wat is je probleem? Niemand wordt verplicht om hier aan mee te doen. Ook jij niet. Maar als er mannen zijn die graag hun vrouw een beetje willen begrijpen en vice versa, wat is daar dan mis mee? En als ze samen leuke dingen willen doen, is dat dan een probleem? Als een man graag wil koken en de vrouw ook werkt, wat is daar dan mis mee? Gaat dat tegen de Bijbel in? Volgens mij niet, anders mag je aangeven waar dat is. De man werkt doorgaans nog steeds en kinderen baren is ook nog steeds geen pretje.Mara schreef:Ik zeg ook niet: vroeger was alles beter. De schrijver ook niet !coupe soleil schreef:Als elk stel nu gewoon samen bepaalt wat ieder leuk vindt? Ik houd niet zo van die 'vroeger-was-alles-beter'-verhalen. Zou je terug willen? Ik denk het niet. En waarom zou een man het huishouden niet kunnen doen? Wat dacht je van vrijgezellen en homo's? Zelfde geldt voor kinderen verzorgen. Als in ene bepaald gezin de man dat liever doet en de vrouw liever fulltime werkt lijkt me dat prima.Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning. Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.
Verder moet je heel goed twee zaken scheiden: Wat de Bijbel leert wat goed voor ons is en wat niet en cultuur. Bijvoorbeeld: Vrouwen zaten apart in de synagoge. Maar is het dan dus bijbels dat de vrouwen apart zitten? Volgens mij geeft de Bijbel daar geen voorschriften over. Het was toen de cultuur (je ziet dit ook bij andere religies) en dus een cultureel patroon en niet een bijbels patroon. En zo is het ook niet onbijbels als een man eten kookt enzovoorts. Ook dat is cultuur. En je mag zelf weten of je daar aan mee doet of dat je tegen die cultuur ingaat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Nee, terecht !Lourens schreef:Mijn vrouw kan lang niet alles of lang achter elkaar zoals strijken.
Maar ik heb wel een stukjes van predikanten gelezen, en jullie vast ook wel, over het spanningsveld.
De vrouwen werken buiten de deur, er komt meer geld binnen, en hij was bang dat je dan in de greep daarvan komt.
Er is weinig ruimte voor mantelzorg, omzien naar elkaar, want je hebt immers geen tijd ? Je moet werken en daarbij het huishouden.
Ik werk dan pas sinds kort parttime, omdat ik echt tijd overhoud.
Ik ben gevraagd, erin gerold en vind het leuk, het doet mij goed.
Maar toen de kinderen kleiner waren, was het onmogelijk. Bepaalde kinderen kosten veel meer tijd.
Er is de laatste 30 jaar heel veel veranderd.
Onze moeders waren gewoon thuis (over het algemeen) smorgens het huishouden en smiddags de bezoekjes afleggen.
Het was overzichtelijker denk ik.
Ik hoor van diverse mensen die chronisch en/of langdurig ziek zijn, dat ze worden vergeten.
Ja een kaartje nog wel, maar bezoek ? Nauwelijks. Ik bel je nog, maar er wordt niet gebeld.
Ik heb wat weduwnaren in de buurt, zij zijn nog van de generatie dat ze niks hoefden te doen.
De buurvrouw had een ziekbed en heeft heel veel opgeschreven voor haar man.
Over de was, tips hoe hij moest koken, enz.
Ik vond dat zo ontroerend ! Dat is toch wel een blijk van liefde.
Maar een andere buurman werd plotseling weduwnaar, hij stond met 2 linkerhanden.
Het is niet MIJN probleem !Marnix schreef:Wat is je probleem? Niemand wordt verplicht om hier aan mee te doen. Ook jij niet. Maar als er mannen zijn die graag hun vrouw een beetje willen begrijpen en vice versa, wat is daar dan mis mee? En als ze samen leuke dingen willen doen, is dat dan een probleem? Als een man graag wil koken en de vrouw ook werkt, wat is daar dan mis mee? Gaat dat tegen de Bijbel in? Volgens mij niet, anders mag je aangeven waar dat is. De man werkt doorgaans nog steeds en kinderen baren is ook nog steeds geen pretje.Mara schreef:Ik zeg ook niet: vroeger was alles beter. De schrijver ook niet !coupe soleil schreef:Als elk stel nu gewoon samen bepaalt wat ieder leuk vindt? Ik houd niet zo van die 'vroeger-was-alles-beter'-verhalen. Zou je terug willen? Ik denk het niet. En waarom zou een man het huishouden niet kunnen doen? Wat dacht je van vrijgezellen en homo's? Zelfde geldt voor kinderen verzorgen. Als in ene bepaald gezin de man dat liever doet en de vrouw liever fulltime werkt lijkt me dat prima.Mara schreef:Vanmorgen hoorde ik op de radio een gesprek over een nieuw boek. Het ging over man/vrouw relaties. Het staat tegenwoordig behoorlijk onder spanning. Alles moet samen, vooral leuk en gezelllig zijn, mannen moeten goed kunnen inleven, hun vrouw aanvoelen.
Verder moet je heel goed twee zaken scheiden: Wat de Bijbel leert wat goed voor ons is en wat niet en cultuur. Bijvoorbeeld: Vrouwen zaten apart in de synagoge. Maar is het dan dus bijbels dat de vrouwen apart zitten? Volgens mij geeft de Bijbel daar geen voorschriften over. Het was toen de cultuur (je ziet dit ook bij andere religies) en dus een cultureel patroon en niet een bijbels patroon. En zo is het ook niet onbijbels als een man eten kookt enzovoorts. Ook dat is cultuur. En je mag zelf weten of je daar aan mee doet of dat je tegen die cultuur ingaat.
Waarom ben je dit topic dan gestart? Je doet je beklag over de situatie van tegenwoordig, met beroep op de Bijbel etc. Blijkbaar gaat het bij jullie thuis anders, maar heb je er wel een probleem mee dat het meestal anders gaat dan bij jullie thuis. En daar ben ik op ingegaan... en ik heb me afgevraagd waarom je het je zo aantrekt, waarom je het zo'n probleem vindt

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als je mijn startposting leest, dan zie je hoe ik erop gekomen ben.
Las onlangs er ook nog iets over, het gaat allemaal geleidelijk en vanzelf.
Toen een dominee er eens over begon, kreeg hij meteen van alles over zich heen.
Ik heb geen probleem hoe het hier thuis gaat.
Ik doe vrijwel alles, mijn man werkt fulltime, van mij mag hij meehelpen, maar het hoeft niet.
Las onlangs er ook nog iets over, het gaat allemaal geleidelijk en vanzelf.
Toen een dominee er eens over begon, kreeg hij meteen van alles over zich heen.
Ik heb geen probleem hoe het hier thuis gaat.
Ik doe vrijwel alles, mijn man werkt fulltime, van mij mag hij meehelpen, maar het hoeft niet.