Veel dingen zijn gewoon simpel. Overtredingen dienen te worden bestraft. Altijd. Ongeacht afkomst, opleiding, kleur, woonwijk en ga zo door. Daar moeten we mee beginnen. Vervolgens kan er gekeken worden waarom er ergens zoveel overtredingen worden gemaakt. Dan kan - mischien - wat aan de oorzaak worden gedaan. Dat is gewoon heel eenvoudig. Maar mensen zijn - en blijven - verantwoordelijk voor hun eigen daden. Een misdaad is niet goed - of mag onbestraft of laag gestraft blijven - omdat iemand een slechte jeugd heeft gehad. De focus dient erop gericht te zijn om slechte opvoedingen te voorkomen maar deze focus mag niet ten koste gaan van het straffen van misdrijven. Overigens is deze rechtse houding heel open. En als de ene groep meer misdrijven plegen dan worden ze vaker opgepakt.
Te allen tijde dient rekening gehouden te worden met iemands persoonlijke situatie. Dat is hier niet anders. Doe je dat niet, dan worden pas arbitraire grenzen gesteld en bizarre situaties gecreëerd waarin recht geen recht meer is.
Het lijkt me stug dat daarin staat dat een zelfstandig land binnen de EU niet zelf mag bepalen waneer het mensen een paspoort geeft of onder welke voorwaarden dit wordt verstrekt. En anders wordt het tijd dat dit soort verdragen worden opgezegd.
Sla de genoemde verdragen er maar op na…
Het probleem ligt wel op criminaliteit en overlast zelf. Waarom probeer je toch telkenmale mensen die criminaliteit aanpakken "allochtoonje pesten" te verwijten? alleen maar omdat allochtonen onevenredig vaak betrokken zijn bij criminaliteit? tokkies zijn net zo goed onderwerp van de aanpak. Kijk maar naar de krakerswet.
Wat de krakerswet met tokkies te maken heeft ontgaat me even volledig. Ik heb het over de beeldvorming die ontstaat. De achterstandswijken en de volksbuurten waar zo goed als alleen maar ‘autochtone’ Nederlanders wonen die hun wijk omvormen tot hun territorium en zich door niets en niemand iets laten aan doen. De wijken waar het merendeel ongeschoold is, een uitkering geniet en men alles aan de laars lapt. Dáár horen we niemand over, want het zijn de Marokkanen die overlast veroorzaken en die aangepakt moeten worden omdat zij de meeste criminaliteit begaan. Jaja.
Mijn vergelijking is wel degelijk rechtmatig. De suggestie die je doet dat alleen allochtonen worden bestraft en anderen vrijelijk hun onwettige actie's mogen uitvoeren slaat nergens op. Waar je dat vandaan haalt is me een raadsel. Maar mischien heb je voorbeelden?
Voor ‘allochtonen’ wil men juridische constructies creëren zodat zij makkelijker kunnen worden aangepakt en sneller bestraft mogen worden. Er is dus – in potentie – wel degelijk sprake van een oneerlijke behandeling.
Het is in de afgelopen jaren wel gebeurd ja. Lees de kranten.
Ach kom, op basis van een artikeltje in de krant kun je je daarover helemaal geen mening vormen. Daarvoor is inhoudelijke kennis van het betreffende dossier vereist. Van een afstandje is het allemaal erg makkelijk roepen. Maar goed, dat is het gevolg van de media en het beeld wat men schetst.
Overigens opvallend hoe ook onze zuil daardoor – kennelijk - toch zo gemakkelijk door beïnvloed wordt.
En - laten we eerlijk zijn - als ik eens op een nacht wakker wordt en me kapot schrik omdat er ineens een inbreker voor mijn neus sta en ik hem sla of een mes pak - omdat ik bang ben dat de inbreker anders mij kwaad doet - dan dient in principe - als uitgangspunt - imijn actie niet bestraft te worden.
Dat wordt het ook niet, ténzij jouw actie niet in verhouding staat met betrekking tot het voorval.
Met name met het zinnetje: "Als de aanrander zich terugtrekt, is de aanranding afgelopen (onmiddellijkheidsvereiste)" heb ik moeite. Als de inbreker in mijn huis zich terugtrekt na betrapping kan dat zijn omdat hij weg wil gaan. Maar het kan ook zijn dat hij zijn pistool even gaat pakken die op de gang is blijven liggen. En dus sla ik de inbreker het liefst zo hard dat hij fysiek tot niets in staat is zodat ik de tijd heb de politie te bellen en te wachten tot de inbreker wordt afgevoerd. En als dat zou gebeuren is het schandalig als dan de rechter zegt "U had niet zo hard hoeven te meppen". Dan hoort de rechter te zeggen tegen de inbreker: "Laat het een goede les voro je zijn".
Heb je wel eens zaken bij een politierechter of meervoudige strafkamer bijvoorbeeld meegemaakt? Rechters maken hun overwegingen ten allen tijde op het redelijkheid- en billijkheidsbeginsel. Mijn ervaring is dat deze altijd uiterst genuanceerd te werk gaan, zeker wanneer het om een situatie gaat (zoals bijvoorbeeld met noodweer) die gecompliceerd ligt en dat deze er niet voor terugdeinzen de dader even op zijn plek te zetten.
En ik vindt het fijn dat het regeerakkoord nu ook zegt hoe daarop gereageerd hoort te worden. Een steun in de rug voor alle burgers die hun eigendommen zullen verdedigen en een waarschuwing voor inbrekers.
Wat wordt er precies in gezegd?