Rijssens Stille Oorlog

Luther
Contacteer:

Re: Rijssens Stille Oorlog

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:
Ik denk dat de "stille oorlog" in R. niet zozeer gaat tussen Moslims en christenen. Of Syrisch orthodoxen of wat ook. De grootste vijandigheden in deze plaats komen van de seculiere wereld. Vooral na de van bovenop gedwongen fusie met het seculiere H. is er veel verslechterd: Kijk wat er nu allemaal kan in het Parkgebouw, de straatfeesten en kermissen
worden meer en meer, en langzaam maar zeker wordt ons eens christelijke R. een stad als alle anderen, waar alleen nog wat vorm is overgebleven. Maar wie zei het ook weer: Een uiterlijke vorm is binnen 1 generatie dood. De kerken zijn nu nog redelijk vol, maar kijk eens verder als wat voor ogen is. De uitholling van binnenuit is volop bezig, en wordtzeker ook gevoedt en aangewakkerd door onze seculiere gemeentegenoten uit H.
R = Rijssen en H = Holten

Beste DIA, hoe vaak sta jij te evangeliseren in het "seculiere Holten", waardoor Rijssen overspoeld wordt door secularisme? Of welke activiteiten onderneemt jullie kerkelijke evangelisatiecommissie voor hen die ten dode wankelen te Holten?
Luther, ik wil je wijzer weten.. Zo vroeg iemand aan een ds iets (ik weet niet meer wat) en toen vroeg de ds of hij al bekeerd was anders mocht hij geen 'commentaar' leveren. Ik vind dit net zo'n reactie. DIA doet het in ieder geval wel hier op het refoforum en het wordt hem ook niet in dank afgenomen. Of ie maar even wil vertrekken..... 8|
Rare vergelijking.
Ik zie DIA hier allerlei vreselijke dingen roepen over die verschrikkelijke seculiere Holtenaren. De rest van zijn post geeft de indruk dat hij vooral vervelend vindt, dat het mooie Rijssense sprookje (heerlijk in eigen sfeer, eigen gebruiken, geheel reformatorisch, geen indringers) aan diggelen gaat door dat vreselijke Holten.
Daar spreekt niet echt veel compassie uit met degenen die 'buiten' zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Joannah

Bericht door Joannah »

albion schreef:
tukkertje schreef:
Dan zou ik als ik jjou was maar snel gaan verhuizen.
Waar heb ik dit al meer gelezen richting DIA? Was jij dat niet? Of een ander? Tjonge, moeten al die mensen die wat tegen de allochtonen hebben ook maar gaan verhuizen naar een ander land?
dan word je zelf een allochtoon.Reken er alleen niet op dat je dan ook positief gediscrimineerd wordt, want wij blanken hebben natuurlijk het monopolie op het positief discrimineren...in feite een enorme belediging voor mensen waarvan we bij voorbaat al denken dat ze het niet redden, en een veroorzaker van racisme, doordat autochtonen zich achtergesteld voelen.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
BoCo

Bericht door BoCo »

Voor Staphorst in tegenlicht bezocht de filmaker ruim 3 jaar de Hersteld Hervormde Gemeente. Heeft Van Rouveroy dit ook voor Rijssens Stille Oorlog gedaan in een van de Rijssense kerken?
Ergert u niet, verwondert u slechts.
Rijssen

Bericht door Rijssen »

-DIA- schreef:
Solipsis schreef:
Rijssen schreef: Ze weten ook wel precies bij wat voor kerk ze moeten gaan staan, er zijn ook genoeg andere kerken in Rijssen.
Waar de mensen niet in het zwart lopen, maar daar gaan ze niet staan, want dat schoort niet.
De filmmaker heeft - als ik her en der artikelen lees - er voor gekozen omdat hij een reformatorische kerk neer wilde zetten. Dat er mensen in het zwart lopen lijkt me dan ook niet heel verwonderlijk.
En dan de titel ''stille oorlog'' totaal niet objectief, heb in mijn buurt ook verschillende nationaliteiten wonen, en die doen net zo gezellig allemaal mee met de buurtvereniging.
De hele horeca in Rijssen is van mensen van Syrische afkomst, en die worden echt niet geboycot.
Ik ken Rijssen verder niet, maar gezien de reacties her en der uit de protestantse hoek en het feit dat moslims in opkomst zijn in Rijssen, lijkt me wel dat er sprake is van een zekere botsing tussen culturen. De filmmaker heeft dit een 'Stille Oorlog' genoemd, en zal daar ongetwijfeld zijn redenen voor hebben. Zo noemt een geïnterviewde moslima het, tenminste.

Nogmaals: ik ken de situatie niet, maar met een beetje inlevingsvermogen en een brede blik is dit zo verwonderlijk toch niet?

Ik denk dat de "stille oorlog" in R. niet zozeer gaat tussen Moslims en christenen. Of Syrisch orthodoxen of wat ook.
De grootste vijandigheden in deze plaats komen van de seculiere wereld. Vooral na de van bovenop gedwongen fusie met
het seculiere H. is er veel verslechterd: Kijk wat er nu allemaal kan in het Parkgebouw, de straatfeesten en kermissen
worden meer en meer, en langzaam maar zeker wordt ons eens christelijke R. een stad als alle anderen, waar alleen
nog wat vorm is overgebleven. Maar wie zei het ook weer: Een uiterlijke vorm is binnen 1 generatie dood.
De kerken zijn nu nog redelijk vol, maar kijk eens verder als wat voor ogen is. De uitholling van binnenuit is volop bezig, en wordt
zeker ook gevoedt en aangewakkerd door onze seculiere gemeentegenoten uit H.

Wat kan er allemaal in het Parkgebouw dan, en heb je er last van.
Door zulke standpunten intenemen kweek je ook niet veel begrip bij de seculiere medemens.
Volgens mij zijn er na de fusie met Holten geen aparte of kwalijke voorstellingen geweest in het parkgebouw.
Of je moet Elly en Rikkert ook kwetsend vinden :bobo
In 1927 was er al een bioscoop in het parkgebouw, dus praat me niet van achteruitgang sinds de fusie met Holten.
In het SGP tijdperk waren er in Rijssen ook kermissen op het schild en oosterhof, maar daar hoor je de mensen niet over.
Mara

Bericht door Mara »

Elly en Rikkert: begonnen met de kauwgomballenboom, in het tuintje van hun oom.
Later in de ark van Stekeltje gaan wonen :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Elly en Rikkert: begonnen met de kauwgomballenboom, in het tuintje van hun oom.
Later in de ark van Stekeltje gaan wonen :)
Em dan... instappen in de wolkenwagen...

Kindje ga je mee op reis
in de wolkenwagen
Er is nog een plaatsje vrij
in de wolkenwagen...

(Sorry k kon het het even niet laten)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

------knip-knap------
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

------knip-knap--------
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
helma

Bericht door helma »

oké, en we stoppen nu weer met het veroordelen van andere christenen.
BoCo

Bericht door BoCo »

... Refoforums Stille oorlog...

:offtopic :paladin :barbare :garde :pan
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

:haha :haha :haha
helma

Bericht door helma »

ik vind er niet zoveel lachwekkends aan eigenlijk....
BoCo

Bericht door BoCo »

Je kan ook niet alles leuk vinden...
helma

Bericht door helma »

als er niemand meer iets inhoudelijks weet toe te voegen kan dit ook wel op slot :huhu

:lock

iemand heeft weer inhoudelijk nieuws; het topic is weer open
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Kwam dit tegen

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/n ... quo__.html

Artikel heeft 2 pagina's. Is dit herkenbaar bij onze Rijssense forummers?
Plaats reactie