Rare vergelijking.albion schreef:Luther, ik wil je wijzer weten.. Zo vroeg iemand aan een ds iets (ik weet niet meer wat) en toen vroeg de ds of hij al bekeerd was anders mocht hij geen 'commentaar' leveren. Ik vind dit net zo'n reactie. DIA doet het in ieder geval wel hier op het refoforum en het wordt hem ook niet in dank afgenomen. Of ie maar even wil vertrekken.....Luther schreef:R = Rijssen en H = HoltenIk denk dat de "stille oorlog" in R. niet zozeer gaat tussen Moslims en christenen. Of Syrisch orthodoxen of wat ook. De grootste vijandigheden in deze plaats komen van de seculiere wereld. Vooral na de van bovenop gedwongen fusie met het seculiere H. is er veel verslechterd: Kijk wat er nu allemaal kan in het Parkgebouw, de straatfeesten en kermissen
worden meer en meer, en langzaam maar zeker wordt ons eens christelijke R. een stad als alle anderen, waar alleen nog wat vorm is overgebleven. Maar wie zei het ook weer: Een uiterlijke vorm is binnen 1 generatie dood. De kerken zijn nu nog redelijk vol, maar kijk eens verder als wat voor ogen is. De uitholling van binnenuit is volop bezig, en wordtzeker ook gevoedt en aangewakkerd door onze seculiere gemeentegenoten uit H.
Beste DIA, hoe vaak sta jij te evangeliseren in het "seculiere Holten", waardoor Rijssen overspoeld wordt door secularisme? Of welke activiteiten onderneemt jullie kerkelijke evangelisatiecommissie voor hen die ten dode wankelen te Holten?
Ik zie DIA hier allerlei vreselijke dingen roepen over die verschrikkelijke seculiere Holtenaren. De rest van zijn post geeft de indruk dat hij vooral vervelend vindt, dat het mooie Rijssense sprookje (heerlijk in eigen sfeer, eigen gebruiken, geheel reformatorisch, geen indringers) aan diggelen gaat door dat vreselijke Holten.
Daar spreekt niet echt veel compassie uit met degenen die 'buiten' zijn.