Luther schreef:Solipsis schreef:Luther schreef:
Laten we het niet overdrijven: art. 1 staat pas sinds 1983 in de grondwet. De klassieke grondrechten vind ik veel belangrijker en zijn ook veel ouder. Nu zie je de kwalijke ontwikkeling dat art. 1 die andere grondrechten gaat overschaduwen.
Wat is daar kwalijk aan?
Dat de verstikkende deken van het gelijksdenken als een mal over minderheden wordt heengelegd. De SGP moet vrouwen op de kieslijst zetten, refscholen moet leraren aannemen die homosexuele levenswijze hebben, het Leger des Heils krijgt geen subsidie van de gemeente Amsterdam omdat ze sollicitanten weigert die de grondslag niet onderschrijft, noem maar op. Dat noem ik de verstikkende deken van art. 1 die de andere klassieke grondrechten feitelijk wegdrukt.
Dat de voorrangspositie die we nu hebben ingeleverd moet worden en dat dat vervelend is begrijp ik. Maar toch blijft het typisch dat enerzijds het gelijkheidsbeginsel ingetrokken mag worden, om vervolgens via een omweg feitelijk te willen dat minderheden worden gediscrimineerd.
Dit is namelijk een wel heel eenzijdige belichting van het verhaal. Discriminatie kan diverse kanten opwerken en daarin doorslaan. Discriminatie vanuit ideologische overwegingen toestaan behelst immers dat minderheden (christenen, moslims, homo's, 'allochtonen') vrijuit onderscheiden (lees: gediscrimineerd) kunnen worden. En gezien het feit dat christenen tegenwoordig ook tot een minderheid behoren, snij je door grondrechten af te willen staan, jezelf in de vingers.
Hoe zal dat er bijvoorbeeld uit gaan zien als de vrijheid van godsdienst wordt geschrapt? Daar zijn moslims niet bij gebaat (al zal dat door het gros toegejuicht worden), dit betekent ontegenzeggelijk ook dat die vrijheid voor christenen wordt beperkt.