Laaghangende oordelen
Re: Laaghangende oordelen
Ik wil best geloven dat ds Mallan een profetie is aangezegd. Maar is hij dan de enige geweest ?
Of horen we daar andere predikanten niet over ?
Ik hoorde mijn vader en ooms daar ook al in de jaren 60 over, dat het nu wel heel erg achteruit ging.
Peanuts vergeleken bij nu wellicht.
Ze hoorden van dolle mina's, baas in eigen buik, bezettingen in Amsterdam, krakers.
Er waren nog geen drugs, criminaliteit was nog niet zo hoog toen, internet bestond niet, tv nauwelijks.
En als iemand dan een "waarheid" krijgt, moet hij daar dan over zwijgen ?
Ik hoorde mijn vader en ooms daar ook al in de jaren 60 over, dat het nu wel heel erg achteruit ging.
Ze hoorden van dolle mina's, baas in eigen buik, bezettingen in Amsterdam, krakers.
Er waren nog geen drugs, criminaliteit was nog niet zo hoog toen, internet bestond niet, tv nauwelijks.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erover zwijgen moet zeker niet. Maar als de wereld zich bezondigd, moeten we dat tegen de wereld zeggen, niet tegen kerkmensen. Tegen kerkmensen moeten we het hebben over de zonden van kerkmensen. Anders krijg je zo'n fijn zwaarmoedig sfeertje, waarin om het hardst geklaagd wordt over de zonden, andermans zonden wel te verstaan...Mara schreef:Ik wil best geloven dat ds Mallan een profetie is aangezegd. Maar is hij dan de enige geweest ?
Sja, ds. J.T. Doornenbal (1909-1975) zei het al: "De meeste mensen zijn diep ontdekt aan de zonden van een ander."memento schreef:Erover zwijgen moet zeker niet. Maar als de wereld zich bezondigd, moeten we dat tegen de wereld zeggen, niet tegen kerkmensen. Tegen kerkmensen moeten we het hebben over de zonden van kerkmensen. Anders krijg je zo'n fijn zwaarmoedig sfeertje, waarin om het hardst geklaagd wordt over de zonden, andermans zonden wel te verstaan...Mara schreef:Ik wil best geloven dat ds Mallan een profetie is aangezegd. Maar is hij dan de enige geweest ?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Ab imo pectore
Inderdaad Memento, dan kijken we met angst en beven naar de boze buitenwereld en vergeten onszelf. Overigens moet de kerk natuurlijk wel in de samenleving staan en mogen bepaalde ontwikkelingen best geduid worden.
Deze term vind ik nogal mystiek overkomen. Elke prediker heeft uiteindelijk één waarheid gekregen en te prediken: Alle mensen in Adam verloren, maar het leven te vinden in Jezus Christus. Speciale 'waarheden' in de zin van profetieën zijn als vanzelf ook persoonlijk en daarom moeilijk te toetsen aan Gods geopenbaarde Woord. In het extreme kun je dan discussies krijgen over de ene 'waarheid' die tegenover de andere 'waarheid' gesteld wordt. Klinkt misschien wat warrig, maar hopelijk snap je mijn punt.Mara schreef:En als iemand dan een "waarheid" krijgt, moet hij daar dan over zwijgen ?
Niets openbaart meer de verdorvenheid van het hart dan wanneer het geconfronteerd wordt met Hem die oneindig en eeuwig heilig is. (A.W. Pink)
Ik bedoelde het gezegde dat hij het bij levenniet meer zou meemaken.
Dat dus. Waarom zei hij dat en wanneer precies, tegen wie ?
Ik geloof ook dat de wereld door het oordeel moet, en dat ik dat niet meer mee zal maken.Mara schreef:Ik bedoelde het gezegde dat hij het bij levenniet meer zou meemaken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
Waarom zouden we ons daar nu toch nog druk om maken? De letterlijke woorden weten we niet, dan heeft het ook zeker geen zin om die maar te gaan verzinnen of daarnaar 'te vissen'. Laten we ons bereid weten....Mara schreef:Ik bedoelde het gezegde dat hij het bij levenniet meer zou meemaken.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Daar heb je helemaal gelijk in.Schemerlichtje schreef:Waarom zouden we ons daar nu toch nog druk om maken? De letterlijke woorden weten we niet, dan heeft het ook zeker geen zin om die maar te gaan verzinnen of daarnaar 'te vissen'. Laten we ons bereid weten....Mara schreef:Ik bedoelde het gezegde dat hij het bij levenniet meer zou meemaken.
Ik begreep overigens dat die oordelen zijn kerkverband en zijn familie betrof.
-
Dan hebben al die mensen daarbuiten er dus niets mee te maken...Tiberius schreef:Daar heb je helemaal gelijk in.Schemerlichtje schreef:Waarom zouden we ons daar nu toch nog druk om maken? De letterlijke woorden weten we niet, dan heeft het ook zeker geen zin om die maar te gaan verzinnen of daarnaar 'te vissen'. Laten we ons bereid weten....Mara schreef:Ik bedoelde het gezegde dat hij het bij levenniet meer zou meemaken.
Als er een oordeel over één van onze naastgelegen kerkverbanden komt, hebben wij er dan niets mee te maken?Schemerlichtje schreef:Dan hebben al die mensen daarbuiten er dus niets mee te maken...Tiberius schreef:Daar heb je helemaal gelijk in.Schemerlichtje schreef:Waarom zouden we ons daar nu toch nog druk om maken? De letterlijke woorden weten we niet, dan heeft het ook zeker geen zin om die maar te gaan verzinnen of daarnaar 'te vissen'. Laten we ons bereid weten....Mara schreef:Ik bedoelde het gezegde dat hij het bij levenniet meer zou meemaken.
-
Niet direct maar wel indirect. En natuurlijk moet het zo zijn dat we daarover ook verdriet hebben want het gaat niet alleen om ons eigen kerkverband en alle anderen, maar we moeten dit voor ogen hebben dat Hij Zijn Kudde en Kerk heeft in alle kerken. Daar ben ik vast van overtuigd.Tiberius schreef: Als er een oordeel over één van onze naastgelegen kerkverbanden komt, hebben wij er dan niets mee te maken?
Wat ik met mijn posting bedoel te zeggen is dit: als we geen familie zijn of van hetzelfde kerkverband, wat hebben we er dan nu mee te maken en waarom moeten we dan zo speculeren etc?
God rekent niet in kerkverbanden. Integendeel. Ik begrijp maar niet waarom dat zoveel gedacht word.Tiberius schreef: Ik begreep overigens dat die oordelen zijn kerkverband en zijn familie betrof.
Wel is er voor de plaatselijke bijeenkomsten zegen te verwachten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
Hoewel je op zich gelijk hebt, heeft dit helemaal niets te maken met de quote en het verband.Gian schreef:God rekent niet in kerkverbanden. Integendeel. Ik begrijp maar niet waarom dat zoveel gedacht word.Tiberius schreef: Ik begreep overigens dat die oordelen zijn kerkverband en zijn familie betrof.
Wel is er voor de plaatselijke bijeenkomsten zegen te verwachten.
Sorry maar ik kan niets met dit topic
Het is een steeds terugkerend onderwerp
Oordelen komen niet alleen, maar zijn er al
Profetieen van dominees die zichzelf buiten zo'n oordeel plaatsen geeft mij een naar gevoel
Deden Ezechiel. Daniel, Hosea Obadja dat ook?
Nee. Zij zeggen ik en mijn volk wij hebben gezondigd.
Andere kinderen van God?
Bestaan die niet meer?
Of gaat dit net als bij ds Pauwe?
Geen profeet ons meer gelaten?
Of hebben/hadden sommige predikanten een streepje voor, zijn zij beter?
Maar oordelen zijn er al sla de bijbel eens op, je kunt alles terug vinden.
HET oordeel is dat ik geen gebruik maak van Het offer, terwijl ik het wel geweten heb.
Ik heb daar last van, ieder dag eten drinken een dak boven mijn hoofd lieve kinderen kleinkind(eren)
Ik heb een warm huis een droge plek zoveel goeds en dan iedere zondag naar de kerk, we worden niet gemartelt, niet geslagen niet op een enkele uitzondering na kun je nog de baan krijgen die je wilt (nog wel)
Je ziet de verslechtering, super paars is gelukkig mislukt maar wordt het nu beter.
Het vorige cabinet, wat heeft dit ons gebracht? De kindermoorden gaan door en door, het homobeleid is niet meer naar de bijbel geworden. Onze oude mensen hebben die nog toekomst?
Je kunt makkelijker je oude moeder in laten slapen dan je hond.
Dat is een oordeel!!!
Geld goed en geen Borg dat is een oordeel
Geen liefde voor elkaar, geld potten, en de naasten ziet maar hoe hij er komt
zomaar wat gedachtenspinsels. laten we NU op de oordelen van God letten en ons verootmoedigen en niet speculeren wat er eens zal komen nou dan weet je het en je blijft onbekeerd dan ga nog voor eeuwig in het oordeel.
Het is een steeds terugkerend onderwerp
Oordelen komen niet alleen, maar zijn er al
Profetieen van dominees die zichzelf buiten zo'n oordeel plaatsen geeft mij een naar gevoel
Deden Ezechiel. Daniel, Hosea Obadja dat ook?
Nee. Zij zeggen ik en mijn volk wij hebben gezondigd.
Andere kinderen van God?
Bestaan die niet meer?
Of gaat dit net als bij ds Pauwe?
Geen profeet ons meer gelaten?
Of hebben/hadden sommige predikanten een streepje voor, zijn zij beter?
Maar oordelen zijn er al sla de bijbel eens op, je kunt alles terug vinden.
HET oordeel is dat ik geen gebruik maak van Het offer, terwijl ik het wel geweten heb.
Ik heb daar last van, ieder dag eten drinken een dak boven mijn hoofd lieve kinderen kleinkind(eren)
Ik heb een warm huis een droge plek zoveel goeds en dan iedere zondag naar de kerk, we worden niet gemartelt, niet geslagen niet op een enkele uitzondering na kun je nog de baan krijgen die je wilt (nog wel)
Je ziet de verslechtering, super paars is gelukkig mislukt maar wordt het nu beter.
Het vorige cabinet, wat heeft dit ons gebracht? De kindermoorden gaan door en door, het homobeleid is niet meer naar de bijbel geworden. Onze oude mensen hebben die nog toekomst?
Je kunt makkelijker je oude moeder in laten slapen dan je hond.
Dat is een oordeel!!!
Geld goed en geen Borg dat is een oordeel
Geen liefde voor elkaar, geld potten, en de naasten ziet maar hoe hij er komt
zomaar wat gedachtenspinsels. laten we NU op de oordelen van God letten en ons verootmoedigen en niet speculeren wat er eens zal komen nou dan weet je het en je blijft onbekeerd dan ga nog voor eeuwig in het oordeel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
@Samanthi: ik begrijp je heel goed !
Misschien is het oordeel wel dat wij het te goed hebben.
Wij hoeven niet meer te bidden om ons dagelijks brood, we kopen het gewoon bij de bakker.
De meesten van ons hebben geen gebrek.
Ik hoorde ook wel eens iemand zeggen: God trekt zich terug uit Nederland.
Maar zijn dit geen menselijke verzinsels ?
Dat staat toch nergens in de bijbel, dat de Heere alleen in het verre oosten bezig zou zijn ?
En als je de oude boeken leest, zijn mensen ook al bezorgd voor de moderne dingen.
De eerste trein was ook een oordeel !
Mensen stonden ontdaan naast de rails, o o, nu is het einde der tijden.
De maanlanding, ik heb er wat gesprekken over gehoord tussen mijn ouders en tantes en ooms.
En NOG is het einde niet.
Misschien is het oordeel wel dat wij het te goed hebben.
Wij hoeven niet meer te bidden om ons dagelijks brood, we kopen het gewoon bij de bakker.
De meesten van ons hebben geen gebrek.
Ik hoorde ook wel eens iemand zeggen: God trekt zich terug uit Nederland.
Maar zijn dit geen menselijke verzinsels ?
Dat staat toch nergens in de bijbel, dat de Heere alleen in het verre oosten bezig zou zijn ?
En als je de oude boeken leest, zijn mensen ook al bezorgd voor de moderne dingen.
De eerste trein was ook een oordeel !
Mensen stonden ontdaan naast de rails, o o, nu is het einde der tijden.
De maanlanding, ik heb er wat gesprekken over gehoord tussen mijn ouders en tantes en ooms.
En NOG is het einde niet.