Op politiek niveau misschien. De Palestijn met de Pet is allang blij als hij z'n hele familie kan voeden. En ik heb eerlijk gezegd weinig fiducie in de welwillendheid van de Israeli's. Laten we eerlijk zijn, over het algemeen haten de Joden de Palestijnen net zo veel, als de Palestijnen de Israeli's. We moeten Israel maar niet heiliger maken dan dat zij is.Fjodor schreef:Dat denk ik eigenlijk niet. Er zijn al zoveel voorbeelden gegeven van Israëlische welwillendheid (iemand had het over Israëlische zorg voor ziekenhuizen voor Palestijnen, en we weten dat Israël heel veel grondgebied terug heeft willen geven), maar het probleem is volgens mij dat de moslims in het Midden-Oosten de hulp en liefdadigheid van de Joden helemaal niet willen. Zie zien dat eerder als boze verleiding om bevriend te worden met dat ongelovige Joodse volk.blijmoedig schreef:Dat denk ik dus ook.Luther schreef:De fout ligt bij de leiders, ook van Israël. Zij zouden in hun verzet tegen een twee-staten-oplossing wel ruimhartig Palestijnen als immigranten op hun grondgebied de ruimte moeten geven, werk, sociale voorzieningen etc. Dan is de lust tot extremisme heel snel verdwenen. En dan is Hamas ook snel de kiezers kwijt.
Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte
-
Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte
-
Hiermee doe je mijn poging om inhoudelijk zinnige dingen te zeggen tekort. Ik ben er overigens niet op uit om een karikatuur te maken van andermans stelling. Sommige stellingen zijn echter wel een karikatuur in zichzelf. Ik ben een beetje cliche-moe.Fjodor schreef:Weer zo'n voorbeeld van dat je een karikatuur maakt van andermans stelling
Israël is niet heilig, maar dit vind ik toch te ver gaan.blijmoedig schreef:Op politiek niveau misschien. De Palestijn met de Pet is allang blij als hij z'n hele familie kan voeden. En ik heb eerlijk gezegd weinig fiducie in de welwillendheid van de Israeli's. Laten we eerlijk zijn, over het algemeen haten de Joden de Palestijnen net zo veel, als de Palestijnen de Israeli's. We moeten Israel maar niet heiliger maken dan dat zij is.Fjodor schreef:Dat denk ik eigenlijk niet. Er zijn al zoveel voorbeelden gegeven van Israëlische welwillendheid (iemand had het over Israëlische zorg voor ziekenhuizen voor Palestijnen, en we weten dat Israël heel veel grondgebied terug heeft willen geven), maar het probleem is volgens mij dat de moslims in het Midden-Oosten de hulp en liefdadigheid van de Joden helemaal niet willen. Zie zien dat eerder als boze verleiding om bevriend te worden met dat ongelovige Joodse volk.blijmoedig schreef:Dat denk ik dus ook.Luther schreef:De fout ligt bij de leiders, ook van Israël. Zij zouden in hun verzet tegen een twee-staten-oplossing wel ruimhartig Palestijnen als immigranten op hun grondgebied de ruimte moeten geven, werk, sociale voorzieningen etc. Dan is de lust tot extremisme heel snel verdwenen. En dan is Hamas ook snel de kiezers kwijt.
Als in Palestijnse lesboeken de haat tegen Israël wordt gepropageerd, gaat dat toch echt (veel) verder dan wat aan Joodse kinderen wordt geleerd. En dat is aangetoond!
En verder vind ik ook het niet-erkennen van de staat Israël een teken aan de wand.
Neemt niet weg dat er zeker ook Palestijnen met petten zijn die snakken naar een normale verhouding met Israël, en dat er anderzijds radicale Joden zijn die de Palestijnen helemaal niet zien zitten en haten. Zie bijvoorbeeld destijds de moord op Rabin.
-
Ik heb hiervoor misschien wel 20x gevraagd of iemand mij kan uitleggen waarom Israel (c.q. wij) de Palestijnen niet hoeft (hoeven) lief te hebben, conform de Bergrede. Niemand heeft die vraag tot op heden beantwoord. De discussie wordt vaak maar weer teruggebracht tot de goeden (Israel) en de slechten (de Palestijnen). Dat doet het altijd goed in boeken en films, maar de realiteit is niet zo zwart-wit.
Ik vraag me af waarom het op dit forum klaarblijkelijk zo moeilijk is om te zeggen dat de Heere Jezus ons vraagt om ook de Palestijnen lief te hebben. Alsof het liefhebben van de Palestijnen verraad zou zijn aan de Joden. Ik moet hierbij ook denken aan de topic over het mogen noemen van de Heere God als Vader. Of het topic over de gebedskringen, waarin werd gezegd dat op reformatorische scholen velen geen persoonlijke relatie hebben met de Heere God.
Wellicht dat er een gebrek is aan het leven vanuit een relatie met de Heere God. Als ons hoofd volzit met dogma's en theorieen, maar we niet vanuit de liefde die de Heere God ons door de Heere Jezus aanbiedt, weten te leven, dan zal het liefhebben van de Palestijnen inderdaad niet het eerste zijn, dat in ons opkomt.
Ik vraag me af waarom het op dit forum klaarblijkelijk zo moeilijk is om te zeggen dat de Heere Jezus ons vraagt om ook de Palestijnen lief te hebben. Alsof het liefhebben van de Palestijnen verraad zou zijn aan de Joden. Ik moet hierbij ook denken aan de topic over het mogen noemen van de Heere God als Vader. Of het topic over de gebedskringen, waarin werd gezegd dat op reformatorische scholen velen geen persoonlijke relatie hebben met de Heere God.
Wellicht dat er een gebrek is aan het leven vanuit een relatie met de Heere God. Als ons hoofd volzit met dogma's en theorieen, maar we niet vanuit de liefde die de Heere God ons door de Heere Jezus aanbiedt, weten te leven, dan zal het liefhebben van de Palestijnen inderdaad niet het eerste zijn, dat in ons opkomt.
-
Kan dat haatzaaien tegen Israëli’s en Israël niet een keer stopgezet worden in dit topic.
Sorry hoor, maar dat lees ik nergens in dit topic terug. Waarom is het zo moeilijk om alls vriend van Israël te erkennen dat Israël op een aantal punten domweg tekort schiet en fouten maakt en het foute regiem van de Palestijnen de argumenten in handen geeft om hun bevolking nog meer te indoctrineren met hun stellingen.Marie-Henriëtte schreef:Kan dat haatzaaien tegen Israëli’s en Israël niet een keer stopgezet worden in dit topic.
Israël zou er ook alles aan moeten doen om hun tegenstanders niet de argumenten te geven om tegenstander te blijven.
En @eilander: er is zeker een behoorlijk deel van de Israeli's die een hekel hebben aan de Palestijnen, om niet te zeggen haat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 28 jul 2010, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Weet je , ik vraag me af waar die buitenproportionele liefde voor palestijnen altijd vandaan komt.blijmoedig schreef:Ik heb hiervoor misschien wel 20x gevraagd of iemand mij kan uitleggen waarom Israel (c.q. wij) de Palestijnen niet hoeft (hoeven) lief te hebben, conform de Bergrede. Niemand heeft die vraag tot op heden beantwoord. De discussie wordt vaak maar weer teruggebracht tot de goeden (Israel) en de slechten (de Palestijnen). Dat doet het altijd goed in boeken en films, maar de realiteit is niet zo zwart-wit.
Weet je het zelf, blijmoedig?
In Afghanistan, Irak en Pakistan ontploffen dagelijks zelfmoordenaars die hun islamitische broeders zo intens haten, dat ze hun eigen leven er ook voor willen geven. Gemiddeld zo'n 100 kinderen, vrouwen en onschuldige burgers per dag! Welnu, daarmee vergeleken kun je maar beter niets meer over die "slechte israeli's zeggen, denk ik.
En trouwens, wat er in Israel gebeurt, is helemaal Zijn werk. Hun terugkomst naar het aan hen beloofde land en overwinning na overwinning op hun vijanden rondom, zegt meer dan genoeg.
Hoe God Zelf streed met en voor zijn Volk destijds, wat vind je daarvan?
Laatst gewijzigd door Joannah op 28 jul 2010, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
We moeten elke individuele Palestijn lief hebben. Als natie hebben we een probleem met de Palestijnen.blijmoedig schreef:Ik heb hiervoor misschien wel 20x gevraagd of iemand mij kan uitleggen waarom Israel (c.q. wij) de Palestijnen niet hoeft (hoeven) lief te hebben,
Ik hou van dieren. Toch ga ik zo een paar muggen van het leven beroven.
Laten we gewoon een beetje realistisch blijven. Dat mis ik wel in je postings, hoe goed bedoeld ook.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
-
Nou dat is het! Als dat wat meer terugkwam in de postings, zou het er al een stuk anders uitzien.Gian schreef:We moeten elke individuele Palestijn lief hebben. Als natie hebben we een probleem met de Palestijnen.blijmoedig schreef:Ik heb hiervoor misschien wel 20x gevraagd of iemand mij kan uitleggen waarom Israel (c.q. wij) de Palestijnen niet hoeft (hoeven) lief te hebben,
Ik hou van dieren. Toch ga ik zo een paar muggen van het leven beroven.
Laten we gewoon een beetje realistisch blijven. Dat mis ik wel in je postings, hoe goed bedoeld ook.
-
Oproepen tot liefde voor de vijand zoals de Bergrede dat doet, is wat anders dan haatzaaien tegen een vriend. Als je dat onderscheid niet weet te maken, heb je nog heel wat Bijbelstudie voor de boeg.Marie-Henriëtte schreef:Kan dat haatzaaien tegen Israëli’s en Israël niet een keer stopgezet worden in dit topic.
-
Schrijft de Bijbel, en meer specifiek de Bergrede, ons geen buitenproportionele liefde voor onze vijanden voor? Komen we in de Bijbel gradaties in liefde tegen, naar mate onze goede en slechte daden?Joannah schreef:Weet je , ik vraag me af waar die buitenproportionele liefde voor palestijnen altijd vandaan komt.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 28 jul 2010, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Mooie uitspraak!blijmoedig schreef:Oproepen tot liefde voor de vijand zoals de Bergrede dat doet, is wat anders dan haatzaaien tegen een vriend.Marie-Henriëtte schreef:Kan dat haatzaaien tegen Israëli’s en Israël niet een keer stopgezet worden in dit topic.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Nee, geen buitenproportionele liefde, gewone liefde. De Heere Jezus roept ons op om onze vijanden lief te hebben als onszelf, niet: ten koste van onszelf.blijmoedig schreef:Schrijft de Bijbel, en meer specifiek de Bergrede, ons geen buitenproportionele liefde voor onze vijanden voor?Joannah schreef:Weet je , ik vraag me af waar die buitenproportionele liefde voor palestijnen altijd vandaan komt.
-
Ik vind de Bergrede erg realistisch.Gian schreef:Laten we gewoon een beetje realistisch blijven. Dat mis ik wel in je postings, hoe goed bedoeld ook.