Leven naar je stand
Re: Leven naar je stand
Ik ben het helemaal met je eens. Snap je nou waarom ik hier regelmatig waarschuw tegen die focus op uiterlijkheden? 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Persoonlijk heb ik geen flauw idee wat de kleding van mijn medegemeenteleden gekost heeft. Dus kan ik daar niet over meepraten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Je hebt gelijk. Je zinnen zijn alleen zo lang. Ik moet jouw bijdragen soms twee keer lezen. Hou wat rekening met het eenvoudige volk?Willem schreef:Over het algemeen is het zo je belangstelling en kennis hebt van de dingen die je interesseren. Wat zegt deze voorgaande zin over mensen die "signaleren" dat "Er zijn zo van die gemeenten - zijn - waar je ieder seizoen weer nieuwe dure kleding ziet, en je de oude kleding nooit meer terug ziet"?. m.a.w. degenen die tot in detail zien en/of weten hoe een gemeente qua kleding gesitueerd moet worden, die in het ene jaar nieuwe dure kleding zien terwijl de dure kleding van vorig jaar nooit meer teruggezien wordt hebben een dermate grote interesse in het onderwerp "kleding" dat ze dezelfde "zonden" vertonen als degenen die worden bekritiseerd, alleen de uitingsvorm is anders......Erasmiaan schreef:memento schreef:Een veelgehoord argument, wat vaak niet opgaat. Kleding wordt vaak afgedankt ruim voordat het op is. Er zijn zo van die gemeenten waar je ieder seizoen weer nieuwe dure kleding ziet, en je de oude kleding nooit meer terug ziet.Vaak is merkkleding kwalitatief gewoon beter dan de goedkopere kleding

De felle reacties op mijn postings tonen het punt aan wat ik maken wil: Over het in de praktijk brengen van soberheid (of het ontbreken daaraan) mag je geen kritische vragen stellen. Zelfs (vooral?) niet bij hen die op andere punten heel kritisch zijn. Opvallend.
natuurlijk mag dat, maar wees ook in het stellen van die vragen wat sober, beste memento.memento schreef:De felle reacties op mijn postings tonen het punt aan wat ik maken wil: Over het in de praktijk brengen van soberheid (of het ontbreken daaraan) mag je geen kritische vragen stellen. Zelfs (vooral?) niet bij hen die op andere punten heel kritisch zijn. Opvallend.
Nogmaals: ik weet niet of je gelijk hebt. Ik moet eerst weten wat de kleding van mijn kerkgenoten kost en daar kan ik niet achterkomen. Zal ik wat foto's sturen zodat jij me de prijs kunt noemen?
En wisselklederen zijn volgens mij 'opknapskleding'. Zoiets als wat we vroeger 'zondagse kleding' noemden. Dat blijkt ook wel uit de van google afkomstige concordantieteksten: meest zijn het geschenken.
En wisselklederen zijn volgens mij 'opknapskleding'. Zoiets als wat we vroeger 'zondagse kleding' noemden. Dat blijkt ook wel uit de van google afkomstige concordantieteksten: meest zijn het geschenken.
--------------
Maar dan moet je er wel op letten hoeveel jaar ze in die kleding lopen. Als je dat ook even doorgeeft dan kan berekent worden of het boven de stand is, al dan niet.refo schreef:Nogmaals: ik weet niet of je gelijk hebt. Ik moet eerst weten wat de kleding van mijn kerkgenoten kost en daar kan ik niet achterkomen. Zal ik wat foto's sturen zodat jij me de prijs kunt noemen?
Iedereen die de wegwijs wel eens bezoekt, kan in 1 oogopslag zien dat soberheid niet bepaald troef is in de refogezindte !
Wij zijn 1 x geweest maar ik schrok toch wel van de prijzen.
Ik dacht een leuk hoedje te scoren en wat jurkjes voor mn dochters, maar heb daar toch maar van afgezien.
Als ik dan zie met hoeveel spullen mijn zussen thuis komen.
Wij waren op vakantie wel eens in zo'n zgn reform herenmodezaak, mn man zag spijkerbroeken liggen die hij voor het bedrijf als werkkleding inkocht,(het merk dus) voor een tiende van de prijs !
Nu moet de winkelier er uiteraard aan verdienen, maar 10 x de inkoopprijs ?
Als het goed is, moeten we aan het begin van onze salarismaand, eentiende deel afstaan.
Wie doet dat ?
Ik niet. Ben ik heel eerlijk in.
Ik kijk wat er over is.
Als ik dan de geschiedenis lees van de weduwe met 2 penninkjes, staat het schaamrood op mn kaken.
Wij zijn 1 x geweest maar ik schrok toch wel van de prijzen.
Ik dacht een leuk hoedje te scoren en wat jurkjes voor mn dochters, maar heb daar toch maar van afgezien.
Als ik dan zie met hoeveel spullen mijn zussen thuis komen.
Wij waren op vakantie wel eens in zo'n zgn reform herenmodezaak, mn man zag spijkerbroeken liggen die hij voor het bedrijf als werkkleding inkocht,(het merk dus) voor een tiende van de prijs !
Nu moet de winkelier er uiteraard aan verdienen, maar 10 x de inkoopprijs ?
Als het goed is, moeten we aan het begin van onze salarismaand, eentiende deel afstaan.
Wie doet dat ?
Ik niet. Ben ik heel eerlijk in.
Ik kijk wat er over is.
Als ik dan de geschiedenis lees van de weduwe met 2 penninkjes, staat het schaamrood op mn kaken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Die tienden gaan niet over het inkomen, maar over het vermogen.
--------------
mijn jongste draagt vrijwel altijd merkkleding; meestal ziet ze er als een prinsesje uit
ik krijg het altijd van een collega van mijn man
Mijn oudste dochter draagt ook altijd merkkleding; krijgt ze gratis in het tweedehandswinkeltje waar ze werkt.
Ik ben benieuwd in welk vakje we door sommigen gestopt worden
alhoewel; de echte kenners zien natuurlijk direct dat het al van minstens een jaar geleden is
ik blijf het lastig vinden.
Ik heb nu voor 't eerst sinds járen een hoed in een officiële hoedenwinkel gekocht i.v.m. de bruiloft van mijn zoon.
Hoewel ik er door de afprijzingen er uiteindelijk maar 30 euro voor heb betaald heb ik toch het gevoel of ik iets boven mijn stand op het hoofd heb
Mijn oudste dochter draagt ook altijd merkkleding; krijgt ze gratis in het tweedehandswinkeltje waar ze werkt.
Ik ben benieuwd in welk vakje we door sommigen gestopt worden

alhoewel; de echte kenners zien natuurlijk direct dat het al van minstens een jaar geleden is

Ik heb nu voor 't eerst sinds járen een hoed in een officiële hoedenwinkel gekocht i.v.m. de bruiloft van mijn zoon.
Hoewel ik er door de afprijzingen er uiteindelijk maar 30 euro voor heb betaald heb ik toch het gevoel of ik iets boven mijn stand op het hoofd heb

Okay, dus als je een half miljoen in je bezit hebt, dat is al snel met een gemiddeld koophuis + inboedel, en auto, geef je dan 50.000 euro aan de kerk ?refo schreef:Die tienden gaan niet over het inkomen, maar over het vermogen.
Van mij hoor je niks Helmahelma schreef:mijn jongste draagt vrijwel altijd merkkleding; meestal ziet ze er als een prinsesje uit
Ik ben benieuwd in welk vakje we door sommigen gestopt worden![]()
alhoewel; de echte kenners zien natuurlijk direct dat het al van minstens een jaar geleden is![]()

Een van mijn zoons wil het liefst Jack en Jones shirts, nou, dan koop ik gewoon een goedkope broek erbij voor hem.
Het een heft het andere op.
Ik denk dat we moeten nuanceren, geen schoenenkast a la Imelda Marcos er op nahouden.
Of elk voor- en na-jaar voor duizenden euro's in gaan kopen.
Kleding die niet zo modieus meer is, kun je nog prima in huis dragen, of als je gaat behangen/schilderen/klussen.
En als het echt op is, kun je er poetsdoeken van maken.
Heb je daar - bijbelse onderbouwing(en) voor en verklaringen van? Wil je de verwijzingen daarvan geven?refo schreef:Die tienden gaan niet over het inkomen, maar over het vermogen.
ELk jaar?refo schreef:Die tienden gaan niet over het inkomen, maar over het vermogen.
Dan blijft er niets over, uiteindelijk.
"tienden" horen bij de joodse wetgeving.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Volgens mij blijft er dan elke jaar 90% over hoor......Joannah schreef:ELk jaar?refo schreef:Die tienden gaan niet over het inkomen, maar over het vermogen.
Dan blijft er niets over, uiteindelijk.
"tienden" horen bij de joodse wetgeving.