Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Jongere

Re: Libisch schip gaat na dreigementen toch naar Egypte

Bericht door Jongere »

memento schreef:
Jongere schreef:
memento schreef:Richters werden door God opgeroepen om zich te verzetten tegen de overheersende macht.
Israël werd bij monde van Jeremia opgeroepen zich niet te verzetten.
Jeremia was een oordeelsprofeet, die het volk opriep zich te bekeren. Als het volk zich niet zou bekeren, dan zou het oordeel komen, en verzetten nutteloos zijn. De oproep om zich niet te verzetten, staat dus in een heel duidelijke context. M.i. kan je die oproep niet losmaken uit die context, en zo maar algemeen geldend maken.
En die context is bij de Richteren niet aanwezig?
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:
memento schreef:
Jongere schreef:
memento schreef:Richters werden door God opgeroepen om zich te verzetten tegen de overheersende macht.
Israël werd bij monde van Jeremia opgeroepen zich niet te verzetten.
Jeremia was een oordeelsprofeet, die het volk opriep zich te bekeren. Als het volk zich niet zou bekeren, dan zou het oordeel komen, en verzetten nutteloos zijn. De oproep om zich niet te verzetten, staat dus in een heel duidelijke context. M.i. kan je die oproep niet losmaken uit die context, en zo maar algemeen geldend maken.
En die context is bij de Richteren niet aanwezig?
Voor zover ik kan overzien staat Richteren in de context van bevrijding, door God bewerkt, door middel van een Richter, die verzet pleegde.
jvdg

Bericht door jvdg »

@blijmoedig: Je vecht hier verbeten een strijd om op dit RF begrip te kweken voor de situatie van de palestijnen.
Maar zolang jij in je verbeelding denkt dat Hamas ook een liefdadigheidstak heeft, kan ik je niet serieus nemen.
Zelfs die schijnbaar goede tak dient alleen maar als het gebruiken van onschuldige burgers om Israël in een kwaad daglicht te stellen.

Ik besef terdege dat Israël ook veel fouten heeft gemaakt, maar kan me daar in het licht van de historie en de actuele ontwikkelingen heel veel bij voorstellen.
Vergeet daarbij niet dat Israël géén christelijke natie is, vnl. seculier en orthodox, en je zult temeer beseffen dat hun strijd tegen "zowat de hele wereld" is gegrondvest op zelfbehoud.

Tot op heden is het al een wonder dat dit landje zo machtig en invloedrijk is.
Ondanks alle negatieve mediaberichtgeving en verdraaing van feiten.
En je behoeft geen profeet te zijn om te zien wat de redenen daartoe zijn.

Overigens, als goed bedoeld advies, lees het boek Genesis nog eens door.

Kaïn en Abel
Ismaël en Izak
Jakob en Ezau

Zie, het is alles voorzegd.
blijmoedig

Bericht door blijmoedig »

jvdg schreef:@blijmoedig: Je vecht hier verbeten een strijd om op dit RF begrip te kweken voor de situatie van de palestijnen.
Een verbeten strijd? Doe even normaal joh. Ik heb betoogd dat er wellicht een uitweg is uit het conflict als Israel zich wat meer gelegen zou laten liggen aan de Bergrede. Als je dat uitlegt als een 'verbeten strijd' dan zegt dat meer iets over hoe jij de Bijbel leest.

Jullie moeten ook eens ophouden mijn woorden te verdraaien. Dat wordt een beetje vervelend. Ik heb mij nauwelijks over de Palestijnen uitgelaten, laat staan over Hamas, maar de vinger gelegd bij de bijzondere verantwoordelijkheid die Israel mijns inziens in dit verband heeft. Het eeuwige "Maar hij doet het ook!" vind ik maar vermoeiende kinderpraat. Mijn moeder zei dan altijd: "We hebben het nu niet over je broertje, maar we hebben het over jou".

Wel is het waar dat ik de Palestijnen nog steeds als mensen wil blijven zien, net zoals ik de Belgen en de Duitsers als mensen zie. Het terugbrengen en veralgemeniseren van mensen tot 'de vijand', tot objecten, die je naar hartelust mag haten, vind ik kwalijk en onnozel. En in strijd met wat de Heere Jezus ons leert.
jvdg schreef:Maar zolang jij in je verbeelding denkt dat Hamas ook een liefdadigheidstak heeft, kan ik je niet serieus nemen.
Zolang jij je ogen sluit voor feiten, kan ik jou ook niet serieus nemen. Als ik zeg 'liefdadigheidstak', dan heb ik het over een liefdadigheidstak in Palestijnse context, niet in een Nederlandse context.
jvdg schreef:Zelfs die schijnbaar goede tak dient alleen maar als het gebruiken van onschuldige burgers om Israël in een kwaad daglicht te stellen.
Dat heb ik toch niet ontkend? Ik heb alleen gezegd dat de Hamas zich (vanuit haar politieke overwegingen) richt op het welzijn van de Palestijnse burgers. Die dat klaarblijkelijk zo positief waarderen, dat ze massaal op de Hamas zijn gaan stemmen. Zoals in Nederland veel mensen massaal op de PVV zijn gaan stemmen, omdat zij verwachten dat de PVV hen nieuw heil kan brengen. De Palestijnen zullen dat gedeelte van de Hamas dus als liefdadigheid bestempelen, zoals wij dat bijvoorbeeld doen met het werk van Stichting Dorkas.
jvdg schreef:Ik besef terdege dat Israël ook veel fouten heeft gemaakt, maar kan me daar in het licht van de historie en de actuele ontwikkelingen heel veel bij voorstellen.
Vergeet daarbij niet dat Israël géén christelijke natie is, vnl. seculier en orthodox, en je zult temeer beseffen dat hun strijd tegen "zowat de hele wereld" is gegrondvest op zelfbehoud.
Je slaat hier de spijker op de kop. Israel is inderdaad geen christelijke natie. In feite strijdt zij een (onmogelijke) menselijke strijd, met een oneindige spiraal van actie en reactie. Een strijd die niet te winnen valt. Ik denk daarom dat alleen wanneer Israel haar steun bij de Messias, de Vredevorst zou zoeken, er echt kans op vrede is. Vandaar dat ik hier zo de nadruk leg op de Bergrede. Zoals vaker gezegd, niet om op te roepen tot pacifisme. Wel, om dat ik in het geloof leef dat alleen het proberen te leven uit het radicale onderwijs van de Heere Jezus een echte ommekeer kan brengen.
jvdg schreef:Overigens, als goed bedoeld advies, lees het boek Genesis nog eens door.

Kaïn en Abel
Ismaël en Izak
Jakob en Ezau
Lees jij dan Matt. 5 tot en met 7 nog eens door?
jvdg schreef:Zie, het is alles voorzegd.
Wat zegt dit? Probeer je hiermee de profetieen uit te spelen tegen de Bergrede? Het O.T. versus het N.T.? We hoeven de Palestijnen niet lief te hebben, want zij zijn nou eenmaal de aartsvijand van Israel? Pech voor hen! Daarmee degradeer je de Bergrede toch tot rommel? Zou de vervulling van de profetieen niet veeleer gelegen kunnen liggen in het werk van de Heere Jezus, en het daaruit leven?

Wellicht zou je in dit verband ook Ps. 87, Jer. 29 en het bijbelboek Jona nog eens kunnen lezen. Ook daarin lees ik niets over het grenzeloos mogen haten van de (aarts)vijand.
BoCo

Bericht door BoCo »

Ga zo lezen in Son of Hamas. Interessante weblog!
Ergert u niet, verwondert u slechts.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

De bergrede betreft de gewenste en benodigde attitude van een mens tegenover De Eeuwige en tegenover de naaste. Het gaat daar in het geheel niet noch ook mede over een Staat.Die, een Staat, heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, met name ter bescherming van zijn bevolking.
Dat recht op een eigen staat, voor de Joden - onze oudste broeder - dat wordt nu juist door met name Hamas ontkend, en zij willen de Joodse staat wegvagen met haar burgers.Alle recht en plicht voor Israel om strijdbaar te zijn en niet af te wachten. Provocaties van buiten zijn bedoeld om af te tasten hoe ver men kan gaan, en als er dan tegen wordt opgetreden wordt moord en brand geschreeuwd, natuurlijk altijd tegen Israel. Spreek die omliggende vijanden aan om Israel de plaats te geven die de Bijbel wil: dat ze een zegen zijn in het midden der naties! Dat de Heere Jerusalem verkozen heeft en dat -Jesaja 2 en Micha 4 -van daar uit Zijn heilzame wetgeving, God boven alles en allen, en de naaste als zichzelf,de vrede geeft.Waar de wereld en Israel in de eerste plaats naar snakt. Waarbij nog zij aangetekend dat Israel altijd vrede heeft aangeboden plus teruggaaf van de in de oorlogen verkregen gebieden, mits Israel zou worden erkend en de vrede wordt getekend. Dat aanbod is nooit ingetrokken, maar behalve Egypte heeft geen Staat er gebruik van gemaakt. Het gaat niet aan om Israel dan, en ook nog eens op vermeende en onjuiste Bijbelse gronden, de zwarte Piet toe te spelen.
Thomas
blijmoedig

Jacobse schreef:De bergrede betreft de gewenste en benodigde attitude van een mens tegenover De Eeuwige en tegenover de naaste. Het gaat daar in het geheel niet noch ook mede over een Staat.Die, een Staat, heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, met name ter bescherming van zijn bevolking.
Dat recht op een eigen staat, voor de Joden - onze oudste broeder - dat wordt nu juist door met name Hamas ontkend, en zij willen de Joodse staat wegvagen met haar burgers.Alle recht en plicht voor Israel om strijdbaar te zijn en niet af te wachten. Provocaties van buiten zijn bedoeld om af te tasten hoe ver men kan gaan, en als er dan tegen wordt opgetreden wordt moord en brand geschreeuwd, natuurlijk altijd tegen Israel. Spreek die omliggende vijanden aan om Israel de plaats te geven die de Bijbel wil: dat ze een zegen zijn in het midden der naties! Dat de Heere Jerusalem verkozen heeft en dat -Jesaja 2 en Micha 4 -van daar uit Zijn heilzame wetgeving, God boven alles en allen, en de naaste als zichzelf,de vrede geeft.Waar de wereld en Israel in de eerste plaats naar snakt. Waarbij nog zij aangetekend dat Israel altijd vrede heeft aangeboden plus teruggaaf van de in de oorlogen verkregen gebieden, mits Israel zou worden erkend en de vrede wordt getekend. Dat aanbod is nooit ingetrokken, maar behalve Egypte heeft geen Staat er gebruik van gemaakt. Het gaat niet aan om Israel dan, en ook nog eens op vermeende en onjuiste Bijbelse gronden, de zwarte Piet toe te spelen.
Thomas
Jammer. Je hebt er niets, maar dan ook helemaal niets van begrepen. Noch van mijn postings. Noch van de Bergrede.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 27 jul 2010, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Jacobse schreef:De bergrede betreft de gewenste en benodigde attitude van een mens tegenover De Eeuwige en tegenover de naaste. Het gaat daar in het geheel niet noch ook mede over een Staat.Die, een Staat, heeft zijn eigen verantwoordelijkheid, met name ter bescherming van zijn bevolking.
Thomas
Bedankt Thomas. Ik leer van uw berichten in dit topic.
blijmoedig

Marie-Henriëtte schreef:Bedankt Thomas. Ik leer van uw berichten in dit topic.
Elkaars rug krabben is natuurlijk altijd prettig. Ik kan er echter zo weinig mee, zolang ik nog van niemand heb gehoord waarom de Bergrede niet op de Israeli's van toepassing zou zijn. En sterker nog, naar ik nu van Jacobse begrijp, het zelfs onbijbels zou zijn ( :quoi ) als ik zelfs maar durf te suggereren dat dat wel het geval is. Voor de discussie zou het wel leuk zijn, als daar eens een serieus antwoord op zou worden geformuleerd. In plaats van te verzanden in dooddoeners en die eeuwige cliches.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Blijmoedig, u schrijft steeds dat de meesten er niets van snappen. Ik snap inderdaad nog steeds niet hoe het in u op kwam om Hamas de status van een halve liefdadigheidsinstelling toe te kennen.
blijmoedig

Marie-Henriëtte schreef:Blijmoedig, u schrijft steeds dat de meesten er niets van snappen. Ik snap inderdaad nog steeds niet hoe het in u op kwam om Hamas de status van een halve liefdadigheidsinstelling toe te kennen.
In mijn laatste reactie aan jvdg heb ik dit nogmaals toegelicht. In Palestijnse ogen heeft de Hamas een liefdadigheidstak. Zoiets als de voedselbank in Nederland, als deze gelinkt zou zijn aan een politieke partij. Ik weet nog steeds niet wat ik met deze informatie miszeg.

Ik draag Israel als het Land der Belofte als vanzelfsprekend een warm hart toe. De kramp waarmee er echter vaak wordt gereageerd wanneer men denkt dat er ook maar iets negatiefs over Israel wordt gezegd, verbaast me echter steeds weer. Israel staat niet onder en boven de wet. En al helemaal niet boven en onder de Grondwet van God's Koninkrijk: De Bergrede. Dat dat klaarblijkelijk voor veel mensen zo gemakkelijk te scheiden is, vind ik, in alle oprechtheid, maar vreemd. Hele stukken uit de Bijbel weglaten, of naar eigen inzichten wegredeneren, lijkt mij eenvoudigweg niet juist.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 27 jul 2010, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

blijmoedig schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Blijmoedig, u schrijft steeds dat de meesten er niets van snappen. Ik snap inderdaad nog steeds niet hoe het in u op kwam om Hamas de status van een halve liefdadigheidsinstelling toe te kennen.
In mijn laatste reactie aan jvdg heb ik dit nogmaals toegelicht. Het spijt me, maar duidelijker dan daar kan ik het niet uitleggen.
Dat is ook niet mogelijk als je onder het mom van liefdadigheid terreur bedrijft.
blijmoedig

jvdg schreef:
blijmoedig schreef:
In mijn laatste reactie aan jvdg heb ik dit nogmaals toegelicht. Het spijt me, maar duidelijker dan daar kan ik het niet uitleggen.
Dat is ook niet mogelijk als je onder het mom van liefdadigheid terreur bedrijft.
In westerse ogen is dat zo. In veel Palestijnse ogen niet. Vandaar dat veel Palestijnen op de Hamas hebben gestemd. Vandaar dat de Hamas nu zo veel macht heeft. Terwijl als Israel eens wat liever voor de Palestijnen zou zijn, en ze niet steeds als tweederangsburgers zou behandelen, zou dat wellicht bij veel Palestijnen de wil wegnemen om op een radicale politieke partij te stemmen, zoals de Hamas.

Als je huis door de Israeli's met de grond gelijk wordt gemaakt, of je huis wordt onteigent, zodat orthodoxe Joden in jouw huis kunnen gaan wonen, kan ik mij goed indenken dat je daardoor als Palestijn niet veel positiever over de Israeli's zal gaan denken.

In het Handvest van de Hamas kan 100x staan dat zij Israel de zee in wil drijven. Als wij geen liefde kunnen opbrengen voor de Palestijnen, dan zij wij in feite geen haar beter, en willen wij dat in ons hart misschien stiekem ook wel: de Palestijnen de zee in drijven, zodat Israel nog lang en gelukkig kan leven.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 27 jul 2010, 22:48, 3 keer totaal gewijzigd.
jvdg

Bericht door jvdg »

blijmoedig schreef:
jvdg schreef:
blijmoedig schreef:
In westerse ogen is dat zo. In veel Palestijnse ogen niet. Vandaar dat veel Palestijnen op de Hamas hebben gestemd. Vandaar dat de Hamas nu zo veel macht heeft. Terwijl als Israel eens wat liever voor de Palestijnen zou zijn, en ze niet steeds als tweederangsburgers te behandelen, zou dat wellicht bij veel Palestijnen de wil wegnemen om op een radicale politieke partij te stemmen.
Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag m.b.t. liefdadigheid.
blijmoedig

jvdg schreef:Dat is nog steeds geen antwoord op de vraag m.b.t. liefdadigheid.
Volgens mij begrijpen wij elkaar op dit punt niet zo :quoi Ik weet niet precies wat je nu nog van mij wil horen.
Gesloten