Germanicus schreef:Gian schreef:Profeteren dat het oordeel over Nederland komt is niet zo moeilijk. Dat staat gewoon in het Woord en geld voor de hele wereld. Wat wel bijzonder is, is een profetie van een speciaal oordeel over Nederland. Als dat het geval is zou ik graag willen weten welk oordeel. Stond dat ook in het ND?
Ja precies. Om daar op in te haken: Is er in het Nieuwe Testament eigenlijk nog wel sprake van oordeelsprofeten? En dan heb ik het niet over het Laatste Oordeel, maar oordelen specifiek voor bepaalde personen of bevolkingsgroepen? Mijns inziens is dit meer oudtestamtentisch.
Je kunt een profeet ontmaskeren: als wat hij zegt niet komt, dan is het niet van God gesproken.
'Oordeel' is volgens mij toch een stukje jargon. Het betekent nadrukkelijk niet het laatste oordeel van de hele wereld, maar op micro-niveau toch iets apocalyptisch. Je moet dan denken aan de ramp van 1953, een tsunami of zo. Toen de rivierdijken bijna bezweken in de jaren 90 heb ik ook een oordeelspreek gehoord.
Je hoeft wat ds Mallan 'profeteerde' niet helemaal negaatief te duiden. Ik veronderstel dat hij te goeder trouw sprak en misschien zijn woorden wat extra kracht bij wilde zetten. Maar hij verloor wel een aantal dingen uit het oog.
Door het speciaal over Nederland te hebben verdwijnt het mondiale aspect van het Koninkrijk.
Dat versterkte hij nog met 'alleen ik heb de waarheid'.
Over God moest de boodschap zijn: Hij weet wat van Zijn maaksel te wachten is. En: Hij straft, maar naar onze zonden niet.
Hij heeft al met al een merkwaardig soort godsdienst gecreëerd, die - met alle respect - wel wat weg heeft van de godsdienst die Jezus aantrof in Israel. Leidslieden die terecht konden zeggen: zo staat het in Gods Woord! Ons zijn de woorden Gods toebetrouwd. We doen exact wat God bevolen heeft, tot op de vierkante milimeter.
Toch was hun exegese ten enenmale onjuist.
Jezus zei ervan: jullie leggen te zware lasten op, die je zelf niet tilt. Misschien zou Hij in 2010 zeggen: jullie leggen te zware lasten op, die je zelf ook niet tillen kunt. Maar dezelfde problematiek keert iedere keer weer in een ander jasje terug. Hetzij in een licht jasje of een zwart jasje met dito gleufhoed.