Een dominee mag wel degelijk wijzen op het oordeel wat komen gaat als we doorgaan in de zonden. Gods Woord staat vol met deze oordeelsdreigingen : wie zondigt zal de dood sterven. Dat moet een predikant de gemeente aan zeggen. De Hoorders mogen niet in de bloemhoven gejaagd worden met een boodschap van “Vrede , vrede, geen gevaar”Ander schreef:Lastige vraag. Ik weet ook dat vlgs. mij ds. Mallan gezegd heeft dat er geen 'mannelijk zaad' op de troon van Nederland zal zitten. Vroeger gebeurde het weleens dat kinderen van God zicht kregen op iets wat zou gaan gebeuren. Echter, wat dramatisch doen was ook ds. Mallan niet vreemd. Ik weet nog dat ik op een Mbuma-zendingsdag zo benauwd ben geweest omdat ds. Mallan in zijn toespraak erg dramatisch deed dat de antichrist in Nederland zou komen. Ik heb met grote angstogen aan mijn moeder gevraagd of het oorlog ging worden. Het ging toen om een bezoek van de Paus aan Nederland.henriët schreef:Nav de afgelopen gebeurtenissen van achterliggende dagen heb ik wat vragen:
Hoever kan en mag een dominee gaan met het profeteren 'er komt een oordeel'?
Wel heb ik persoonlijk wat vragen bij het verbijzonderen van profetieën
Hier moeten we zeer terughoudend in zijn. De Gods openbaring dmv profetieën heeft iets oudtestamentisch. Nu is de Heere vrij in het geen Hij Zijn kinderen wilt laten zien. Maar er zijn velen profetieën geweest die in de kerkgeschiedenis toch eigen verzinsels bleken te zijn geweest. Zelfs bij een groot theoloog als vd Groe leven heel veel vragen rondom zijn gepredikte profetieën en de uitkomst daarvan.
Daarnaast is het ook vaak zo dat sommigen van Gods kinderen wel wat aan zagen komen, maar dat men het niet wist te plaatsen, maar dat men na het gebeuren moesten erkennen : “Na deze zult gij het verstaan” Dit houdt hen altijd heel terughoudend. Anderzijds is het wel zo dat je ook geen profeet hoeft te zijn om Zijn naderende voetstappen op te merken. Alle seinen staan op groen. En het zal geen lange tijd meer duren voordat Hij wederkomt.
Daar is wel wat mis mee en heeft wel met hoogmoed te maken. Ziende op de grote verscheidenheid in uitleg over dogmatische zaken in de kerkhistorie en binnen de kerk wereldwijd moet ons leren ons terughoudend op te stellen. Een waarheidsclaim op allerlei dogmatische leerstellingen gepaard met een afkeuren van alle andere zienswijzen is heel gevaarlijk. Erken maar dat er vele gedeelten zijn in Gods Woord die verschillend worden uitgelegd. De kanttekenaren hebben zich ook zo opgesteld. En deze houding is meer gericht op de eenheid van de kerk en minder op het eigen gelijk.Ander schreef:het lijkt me logisch dat je als predikant van de GGiN overtuigd bent van het brengen van de zuivere leer. Niets mis mee. Dat heeft ook niets met hoogmoed te maken.henriët schreef:Het kan toch niet waar zijn dat er maar een kerkverband is met 'de zuivere leer?'-> er is 1 zuiverheid, dat is Gods Woord!
Eens, maar de donder vd wet doet een hart niet versmelten, dat doet wel het evangelie. De wet moet daarom altijd gevold worden door de onvoorwaardelijke en welmenende aanbieding van het evangelie.Ander schreef:Paulus sprak van de schrik des Heeren.henriët schreef:Zouden mensen op de manier waarop nu gesproken wordt over 'een oordeel'niet heel bang gemaakt worden?
Gelukkig ! Ik hoor nl dat het daar weleens aan schort, maar blijkbar is het dus ook anders.Ander schreef:dat wordt ruimschoots verkondigd binnen de GGiN.henriët schreef:Waar is het wijzen op Hem, Die door de verdrukking(oordeel) heen, Zijn kinderen helpt en beschermt??
Het verbaasde me ook wel. Je zingt wel of niet , maar niet bij de ene wel en bij de andere niet.Ander schreef:Dat is traditie met een kleine t. Het gebeurde in het verleden meer dat er gezongen wordt. In sommige gemeenten gebeurt het in alle rouwdiensten. In sommige gemeenten helemaal niet.henriët schreef: Hoe kan het zijn dat wanneer een dominee wordt begraven men opeens wel zingt in een rouwdienst en als een ander kind van God wordt begraven niet?
Het valt op dat binnen bepaalde kringen er alleen over de zekerheid van de staat wordt gesproken als het over Gods dienstknechten gaat . Je hoort het dan hoegenaamd niet bij gewone kerkleden. Ik ben wel eens bang voor een soort van heiligenverering die bijna rooms aandoet. Let wel, daar kunnen de overleden dienstknechten niets aan doen. Het is het kerkvolk dat er een hele mystiek omheen bouwt. Met alle respect voor Ds Mallan, maar als je het aantal advertenties zag, dan vind ik dat op zn minst overdreven.Ander schreef:Lees hoe dramatisch Elisa het vond toen zijn geestelijke vader ten hemel voer. Hij stond bepaald niet in zijn handen te klappen.henriët schreef:Mag men megadramatisch doen als een van Gods kinderen overlijdt, terwijl er nog vele kinderen Gods leven en ook het Woord mogen (gaan) uitdragen?
Ander schreef:Zeker mooi om te lezen!henriët schreef: overigens vond ik het mooi en verblijdend om te vernemen dat ds Roos stelde dat 'vandaag de blijdschap de droefheid overheerst'-
Eens, dat is waarlijk de toon die genoemd moet en mag worden bij een begrafenis van een Koningskind.