Laaghangende oordelen

Hendrikus

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Mara schreef:We moeten toch ook een nuchterheid betrachten, de man is wel heel oud geworden !
Zeer sterk !!! Mijn vader is het niet geworden.
We kunnen alles gaan vergeestelijken, moeten we daar niet terughoudend in zijn ?
ALLE sterfgevallen hebben iets te zeggen, maar als een kind des HEEREN deze leeftijd mocht bereiken, het Woord mocht uitdragen, zodat velen geroepen zijn, en wellicht uitverkoren, al kan ds Mallan daar niets aan doen.
Er zijn al meerdere predikanten overleden, onlangs, denk bijv aan ds de Jongste. Wat heeft ons DAT dan te zeggen ? Dat was nog een man in de bloei van zijn leven.
Ook aan het overlijden van ds. de Jongste werd aandacht besteed in de kerk. En (hoewel ds. Mallan niet meer van de GG is) verwacht ik wel dat onze dominee daar morgen zeker aandacht aan zal schenken. Want hij is wel interkerkelijk als het om de waarheid gaat.
selectief interkerkelijk, zou ik zeggen :hum
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:Zo bezien is het een grote slag voor heel de kerk in Nederland.
Ds. Mallan zou als hij forumlid zou zijn geweest je dit ten stelligste tegengesproken hebben.

Dè slag voor heel de kerk in z'n volle breedte is als de Heere Zijn kandelaar wegneemt.
Tot op deze dag is die slag niet gevallen.
De Heere gaat nog steeds door met Zijn werk, dwars tegen ons seculiere en godsdienstige handelen in, en zendt Hij nog steeds dienaren des Woords (jong en oud) uit om te oogsten voor Zijn Eeuwig Koninkrijk.

En zou Ds. Mallan die wens en bede voor NL niet ook aandacht hebben gegeven?
Moeten wij er dan maar een streep onder zetten als die dominees, hoe rechtzinnig dan ook, ons ontvallen?

Hij zal triomferen, dwars tegen alles in, en (gelukkig) ondanks onze menselijke gedachten daarover.

DIA, ik val je niet af, maar laat het oordelen (en het oordeel, laaghangend of niet) maar met een gerust hart over aan Hem, welke niets uit de Hand loopt.
Maar het mocht ons wel aansporen: Haast u en spoed u om des Levens wil.
Zo gij Zijn stem dan heden hoort, verhardt u niet maar laat u leiden.

Het is een aansporing voor ons allen om uit te gaan in de heggen en steggen om de ellendigen tot de Bruiloft te leiden.
Dat heeft de Gastheer geëist, daar moeten wij ernst mee maken.
En.... zoekt eerst het koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid.

We kunnen het niet in eigen kracht, maar de eis ligt er, en moeten we inwilligen: Bekeert u en gij zult leven.

Laat ons als de weduwe de Heere niet met rust.
En laat ons jagen naar De Rust, die alleen in Hem te vinden is.
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
-DIA- schreef:Zo bezien is het een grote slag voor heel de kerk in Nederland.
Ds. Mallan zou als hij forumlid zou zijn geweest je dit ten stelligste tegengesproken hebben.

Dè slag voor heel de kerk in z'n volle breedte is als de Heere Zijn kandelaar wegneemt.
Tot op deze dag is die slag niet gevallen.
De Heere gaat nog steeds door met Zijn werk, dwars tegen ons seculiere en godsdienstige handelen in, en zendt Hij nog steeds dienaren des Woords (jong en oud) uit om te oogsten voor Zijn Eeuwig Koninkrijk.

En zou Ds. Mallan die wens en bede voor NL niet ook aandacht hebben gegeven?
Moeten wij er dan maar een streep onder zetten als die dominees, hoe rechtzinnig dan ook, ons ontvallen?

Hij zal triomferen, dwars tegen alles in, en (gelukkig) ondanks onze menselijke gedachten daarover.

DIA, ik val je niet af, maar laat het oordelen (en het oordeel, laaghangend of niet) maar met een gerust hart over aan Hem, welke niets uit de Hand loopt.
Maar het mocht ons wel aansporen: Haast u en spoed u om des Levens wil.
Zo gij Zijn stem dan heden hoort, verhardt u niet maar laat u leiden.

Het is een aansporing voor ons allen om uit te gaan in de heggen en steggen om de ellendigen tot de Bruiloft te leiden.
Dat heeft de Gastheer geëist, daar moeten wij ernst mee maken.
En.... zoekt eerst het koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid.

We kunnen het niet in eigen kracht, maar de eis ligt er, en moeten we inwilligen: Bekeert u en gij zult leven.

Laat ons als de weduwe de Heere niet met rust.
En laat ons jagen naar De Rust, die alleen in Hem te vinden is.
jvdg helemaal met jou eens (Dit is één van de honderd ;) )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Misschien een hele rare, inpertinente vraag: Waar komt die uitdrukking vandaan dat oordeel "laag hangen"? En is het niet zo dat dit al de eeuwen door zo is geweest.
Volgens mij zijn oordelen aangezegd in Gods Woord voor een ieder die zich niet bekeert en het Evangelie van Christus niet gelooft. Dat gold toen, en dat geldt tot en met de wederkomst.

Verder valt het me op dat de blik vooral naar Nederland wordt gericht. Waar de kerk in Nederland inderdaad in brokken uiteen ligt en nogal lamlendig erbij ligt, bloeit en groeit de kerk in Azië.

Verder: OOit lag de kerk in Israël ook in puin. De tempel was verwoest, het altaar rookte niet meer en wat lezen we dan bij Daniël? Niet dat hij bad in Dan. 9: 5: "Het land en volk heeft ernstig gezondigd, een ook van uw kerk ins niet veel over. De ware dienst aan U wordt door steeds minder mensen begrepen, en de oordelen hangen laag. Ook vele kerkmensen hebben onrecxht gedaan en gerebelleerd en zijn van Uw geboden afgeweken..." etc.
Nee, Daniël sloot zichzelf erbij in: Wij hebben gezondigd... (vs. 5) En wij hebben niet gehoord naar uwe dienstknechten... (vs. 6)en zo het hele gebed door: Daniël was zelf de schuldige.
Volgens mij praat je dan niet meer zo makkelijk over de laaghangende oordelen, die aanstonds de kerk en het volk van Nederland treffen zullen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

jvdg schreef:En laat ons jagen naar De Rust, die alleen in Hem te vinden is.
Dan moeten we wel 'geraakt' zijn, want van nature gaan wij nooit 'jagen'...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Da Capo

Bericht door Da Capo »

memento schreef:
Want wat kende die man een rijke bevinding, en wat kon hij die in zijn preken naar voren brengen.
Persoonlijk hoor ik liever een preek waarin de Bijbel, Gods Woord, naar voren gebracht wordt...
Ben dat met je eens. Je wordt warm van een prediking waarin Christus centraal staat en waar Hij wordt groot gemaakt en verheerlijkt.
Met bevindingen worden we niet zalig, met Christus wel.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
memento

Bericht door memento »

PvS schreef:
Klinkt vroom, maar is onzin. Het is waar, dat er niemand is die God zoekt, maar er zijn velen die rust zoeken. Helaas zoeken ze het op de verkeerde plek. De één in de wereld, de ander in geld en goed, en een derde in uiterlijke activistische godsdienst (veel doen), en een vierde in zwaarmoedige klaag-godsdienst. Maar zoeken, dat doen de meeste mensen wel. Onrustig is ons hart, totdat het rust vind in God (Augustinus).

Kortom: De vraag is niet of we zoekend gemaakt zijn, maar of we Hem gevonden (vvt) hebben...
Gijs83

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Gijs83 »

Germanicus schreef:
memento schreef:
-DIA- schreef:Maar dan... Het oordeel komt. En ligt reeds over dit land en over de wereld.
Wat staat ons te wachten?
Ach, de oordelen beginnen bij het huis Gods. En de reden: Zij hebben niet gewild dat Ik Koning over hen zijn zou. Er staat ons maar één ding te doen: Bekeer je en leef, want waarom zou je sterven?
Precies. Het lijkt wel alsof sommige mensen het tot 'het hoogste goed' hebben verklaard om te spreken over de laaghangende oordelen. Gelukkig spreekt het Evangelie met twee woorden.
Dit klink geirriteerd en misschien is het nog wel meer dan dat. Is dat wel goed?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

memento schreef:
PvS schreef:
Klinkt vroom, maar is onzin. Het is waar, dat er niemand is die God zoekt, maar er zijn velen die rust zoeken. Helaas zoeken ze het op de verkeerde plek. De één in de wereld, de ander in geld en goed, en een derde in uiterlijke activistische godsdienst (veel doen), en een vierde in zwaarmoedige klaag-godsdienst. Maar zoeken, dat doen de meeste mensen wel. Onrustig is ons hart, totdat het rust vind in God (Augustinus).

Kortom: De vraag is niet of we zoekend gemaakt zijn, maar of we Hem gevonden (vvt) hebben...
De vraag is evenmin of we Hem (vvt) gevonden hebben...

Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik. (Jes. 65)

Maar vertel ons eens wat er aan het zoeken en vinden voorafgaat.
Daar hoor ik maar weinig van in de vele discussies.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

refo schreef:Ds Mallan kwam een keer met de boot uit Amerika en toen hij NL naderde zag hij de oordelen laag over ons land hangen.
Enerzijds: zo lang is dat al geleden.
Anderzijds: het is te lang weggebleven om een profetie te kunnen zijn. Het was een mening.

In de jaren 80 stierven er ook een paar ds snel (?) achter elkaar. Die werden ook 'weggeraapt voor de dag des kwaads'.
Is ook al weer 25 jaar gelden. De oordelen worden bij de zware dominees altijd veroorzaakt door de zonden van de Filistijnen. (voetbal, winkels open op zondag, ongehuwd samenwonen, kortom zonden buiten de muren van de zware kerken). Een echte profeet heeft het altijd over of tegen het volk van God. Maar AD hebben ze het nooit meer tegen 'Israel'.

Er mist trouwens een letter in de topictitel.
Er overlijden bij tijden wel eens vaker kinderen des Heeren achter elkaar, dat hoeft nog niet direct te betekenen dat HET oordeel dichtbij is. Wel dat het steeds moeilijker word voor Gods kinderen. Die dingen die dan later gebeuren was dan beter voor hen dat ze het niet meemaakten.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
refo schreef:De oordelen worden bij de zware dominees altijd veroorzaakt door de zonden van de Filistijnen. (voetbal, winkels open op zondag, ongehuwd samenwonen, kortom zonden buiten de muren van de zware kerken). Een echte profeet heeft het altijd over of tegen het volk van God. Maar AD hebben ze het nooit meer tegen 'Israel'.
Dat is inderdaad zo.

En voor we iemand een profeet noemen, nog wat kenmerken van een ware profeet:

1. Een echte profeet komt ook met harde woorden tegen hen die God heel ijverig uiterlijk dienen, maar zich met het hart verre van Hem houden, iets waarvan God walgt (een steeds terugkerend thema bij de profeten).

2. Een profeet eigent zich de zonde van het volk ook toe. Zie bv het gebed van Daniël (men leze Daniël 9, en telle hoeveel keer het woordeke wij voorkomt. Let op het ontbreken van het wijzende vingertje).

3. Een profeet is in zijn eigen vaderland (lees: gemeente) niet geliefd

Tenslotte: Een eenvoudige sociologische verklaring is dat het wegvallen van leiders binnen een redelijk gesloten religieuze gemeenschap, waarin weinig leiders zijn, praktisch altijd geïnterpreteerd word in eschatologische of oordeelstermen. Je ziet dit door heel de geschiedenis wereldwijd. Meestal verdwijnt die interpretatie als men oog krijgt voor het goede buiten het eigen kerkgenootschap, en men leert zien dat God nog veelvuldig getrouwe arbeiders heeft.
In het algemeen: onze dominee zou zeggen: wordt de schuld nog beleefd. Vooral mbt. punt 2
memento

Bericht door memento »

PvS schreef:
memento schreef:
PvS schreef:

De vraag is evenmin of we Hem (vvt) gevonden hebben...

Ik ben gevonden van hen, die naar Mij niet vraagden; Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; tot het volk, dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Ziet, hier ben Ik, ziet, hier ben Ik. (Jes. 65)

Maar vertel ons eens wat er aan het zoeken en vinden voorafgaat.
Daar hoor ik maar weinig van in de vele discussies.
Nu probeer je weer de aandacht te vestigen op iets waar het niet thuishoort. Het gaat niet aan wat eraan vooraf gaat (daar gaat God vrijmachtig Zijn verschillende wegen in), maar aan de vraag of wij Hem gevonden hebben (om het met de woorden van Jes, die je citeert, uit te drukken: Ik ben gevonden (vvt)). Vergelijk het met de vrijsteden uit het OT: De vraag was niet of de schuldenaar op de goede weg zat, maar of hij aangekomen was (vvt) in de vrijstad.

We kunnen rechtzinnig praten wat we willen, en precies weten hoe het allemaal moet, hoe een mens zoekende gemaakt dient te worden, en dat een mens niet naar God zoekt van nature, en dat een mens uit zichzelf nooit bij God uitkomt, etc, maar als wij Hem niet gevonden hebben, hebben wij een gigantisch probleem. Buiten Jezus is geen leven. Ook niet, als we heel rechtzinnig zijn...
albion

Bericht door albion »

refo schreef:Ds Mallan kwam een keer met de boot uit Amerika en toen hij NL naderde zag hij de oordelen laag over ons land hangen.
Enerzijds: zo lang is dat al geleden.
Anderzijds: het is te lang weggebleven om een profetie te kunnen zijn. Het was een mening.

In de jaren 80 stierven er ook een paar ds snel (?) achter elkaar. Die werden ook 'weggeraapt voor de dag des kwaads'.
Is ook al weer 25 jaar gelden. De oordelen worden bij de zware dominees altijd veroorzaakt door de zonden van de Filistijnen. (voetbal, winkels open op zondag, ongehuwd samenwonen, kortom zonden buiten de muren van de zware kerken). Een echte profeet heeft het altijd over of tegen het volk van God. Maar AD hebben ze het nooit meer tegen 'Israel'.
Ik kan me zo voorstellen dat Noach ongeveer dezelfde opmerkingen kreeg te horen. Ach hoe lang heeft het niet geduurd voordat de ark klaar was en de oordelen kwamen? Niettemin waarschuwde Noach toch het volk...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ander schreef:Terwijl Nederland zich dinsdag uitleeft in het aanbidden van de nationale voetbalgoden zal woensdag een kind van God begraven worden, die door zijn lange staat van dienst veel heeft betekend voor de kerk in Nederland. Een groter contrast is niet denkbaar. 't Is beter in het klaaghuis...

Echter, wat me wel enigszins stoort, en ik druk me voorzichtig uit, is de mensverheerlijking die ook door dit sterven tot uiting komt. Behoudens een prima inkomstenbron voor het RD vermag ik niet het nut in te zien om een pagina vol advertenties te plaatsen. Ook het genoemde stuk van ds. Roos bevatte naast wat subjectieve onwaarheden naast het vele goede ook een vleugje menselijks. En dat is jammer. In de Wachter zal dit nog wel even naijlen en dan is het ook weer over. Hoe was het ook al weer? Men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer. En anderzijds: gedenk uw voorgangers. Maar dan gaat het om het Woord Gods en niet om de mens.
Is het ook van niet vaak een stuke emotie rond zulke predikanten?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:
Ander schreef:Terwijl Nederland zich dinsdag uitleeft in het aanbidden van de nationale voetbalgoden zal woensdag een kind van God begraven worden, die door zijn lange staat van dienst veel heeft betekend voor de kerk in Nederland. Een groter contrast is niet denkbaar. 't Is beter in het klaaghuis...

Echter, wat me wel enigszins stoort, en ik druk me voorzichtig uit, is de mensverheerlijking die ook door dit sterven tot uiting komt. Behoudens een prima inkomstenbron voor het RD vermag ik niet het nut in te zien om een pagina vol advertenties te plaatsen. Ook het genoemde stuk van ds. Roos bevatte naast wat subjectieve onwaarheden naast het vele goede ook een vleugje menselijks. En dat is jammer. In de Wachter zal dit nog wel even naijlen en dan is het ook weer over. Hoe was het ook al weer? Men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer. En anderzijds: gedenk uw voorgangers. Maar dan gaat het om het Woord Gods en niet om de mens.
Is het ook van niet vaak een stuke emotie rond zulke predikanten?
Dat vermoed ik ook.
Gesloten