Laaghangende oordelen

Germanicus

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door Germanicus »

memento schreef:
-DIA- schreef:Maar dan... Het oordeel komt. En ligt reeds over dit land en over de wereld.
Wat staat ons te wachten?
Ach, de oordelen beginnen bij het huis Gods. En de reden: Zij hebben niet gewild dat Ik Koning over hen zijn zou. Er staat ons maar één ding te doen: Bekeer je en leef, want waarom zou je sterven?
Precies. Het lijkt wel alsof sommige mensen het tot 'het hoogste goed' hebben verklaard om te spreken over de laaghangende oordelen. Gelukkig spreekt het Evangelie met twee woorden.
Hier beneden is het niet.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

pierre27 schreef:
Mister schreef:Ik krijg bijna de indruk dat ds. Mallan in eigen persoon de oordelen heeft tegengehouden.

De tijden worden juist steeds beter. Het getal van de gelovigen groeit, de wederkomst komt dagelijks dichterbij. Zo zou je het ook eens kunnen bekijken.

Inderdaad zo bezien worden de tijden steeds beter, maar je snapt best wat DIA bedoeld...
Jazeker ;)
Maar een beetje evenwicht kan geen kwaad.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Germanicus schreef:
memento schreef:
-DIA- schreef:Maar dan... Het oordeel komt. En ligt reeds over dit land en over de wereld.
Wat staat ons te wachten?
Ach, de oordelen beginnen bij het huis Gods. En de reden: Zij hebben niet gewild dat Ik Koning over hen zijn zou. Er staat ons maar één ding te doen: Bekeer je en leef, want waarom zou je sterven?
Precies. Het lijkt wel alsof sommige mensen het tot 'het hoogste goed' hebben verklaard om te spreken over de laaghangende oordelen. Gelukkig spreekt het Evangelie met twee woorden.

Gelukkig wel, hoop dat je dat verstaat
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Dan kan onze dominee nog wel eens gelijk hebben
Gijs, wat maak je me nou? 'n Domie heeft toch altijd gelijk? :hum
~~Soli Deo Gloria~~
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:
pierre27 schreef:
Mister schreef:Ik krijg bijna de indruk dat ds. Mallan in eigen persoon de oordelen heeft tegengehouden.

De tijden worden juist steeds beter. Het getal van de gelovigen groeit, de wederkomst komt dagelijks dichterbij. Zo zou je het ook eens kunnen bekijken.

Inderdaad zo bezien worden de tijden steeds beter, maar je snapt best wat DIA bedoeld...
Jazeker ;)
Maar een beetje evenwicht kan geen kwaad.

Is zo, toch begrijp ik DIA maar al tegoed...
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Hendrikus schreef: 'n Domine heeft toch altijd gelijk? :hum
Is dat zo :quoi
Hoe komt het dan dat wij zondags andere dingen horen...............
Ik zit vast in een heel foute kerk :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Da Capo

Bericht door Da Capo »

Allereerst, wat doen al die laaghangende oordelen ertoe, als jij nu/vandaag voor Gods rechterstoel wordt geroepen wordt?
Vervolgens, wat stelt Gods kind tegenover al de dwaasheid van deze wereld? Tekeer gaan en vingertjes opheffen tegen koning bal en fiets stoot eerder mensen af. Laten horen en zien Wie God voor jou is, wat een rijkdom dat geeft/is! Omdat dat schrijnend genoeg amper of heel niet gehoord wordt, hangen die oordelen laag. Gods kerk werft niet meer (of nagenoeg niet) en maakt zich drukker om regeltjes en wetjes, elkaar de maat meten en is veels te druk met koning materie.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Orchidee schreef:
Hendrikus schreef: 'n Domine heeft toch altijd gelijk? :hum
Is dat zo :quoi
Hoe komt het dan dat wij zondags andere dingen horen...............
Ik zit vast in een heel foute kerk :hum

Dat denk ik ook ja... :slurp
PvS
Inactief

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door PvS »

Laaghangende oordelen?

Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
refo

Bericht door refo »

Ds Mallan kwam een keer met de boot uit Amerika en toen hij NL naderde zag hij de oordelen laag over ons land hangen.
Enerzijds: zo lang is dat al geleden.
Anderzijds: het is te lang weggebleven om een profetie te kunnen zijn. Het was een mening.

In de jaren 80 stierven er ook een paar ds snel (?) achter elkaar. Die werden ook 'weggeraapt voor de dag des kwaads'.
Is ook al weer 25 jaar gelden. De oordelen worden bij de zware dominees altijd veroorzaakt door de zonden van de Filistijnen. (voetbal, winkels open op zondag, ongehuwd samenwonen, kortom zonden buiten de muren van de zware kerken). Een echte profeet heeft het altijd over of tegen het volk van God. Maar AD hebben ze het nooit meer tegen 'Israel'.

Er mist trouwens een letter in de topictitel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

PvS schreef:Laaghangende oordelen?

Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben...
Dat is waar... Als we dat gaan beseffen... zouden we ons tot water wenen.
Waar mag toch de genade des ouden tijds wezen?
Als de goedheid, de hoogheid, de heerlijkheid, de heiligheid, de majesteit en
al wat Godes is eens een ogeblik op je hart ligt dan smelt alles weg...
Weg wereld, weg schatten! Dat is wat anders!

Zijn naam moet eeuwig d'eer ontvangen!
Men love Hem vroeg en spade
De wereld hore en volge mijn zangen
met Amen, Amen na.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Germanicus

@Refo: Helemaal eens!

Ik vraag me trouwens af waarom bepaalde dominees of kinderen van God in Nederland blijkbaar ontzien zouden worden, terwijl vervolgde christenen in zware verdrukkingen vol moeten/mogen houden.
Mara

Bericht door Mara »

Ik heb diep respect voor ds Mallan, geloof zeker dat het een Koningskind is. Maar we moeten oppassen om geen predikanten op een voetstuk te plaatsen, dat zou hij zeker zelf niet gewild hebben geloof ik.
Er zijn meer mensen die dingen "zien". Ze voorspellen dingen en iedereen sust weer in slaap. Er gebeurt toch niks. Het duurt nog wel even. Maar denk aan de dwaze en wijze maagden !
Mijn opa is vlak voor de 2e wereldoorlog overleden, hij had ook dingen gezien. Er werd eigenlijk meewarig over gedaan. Hij zag helicopters op het dak van de kerk landen. In die tijd fietste men nog niet eens naar de kerk ! Ook had hij soldatenlaarzen gezien. Hij kreeg (achteraf) gelijk. Maar dat doet er niet toe. Hij werd weggenomen, voordat het onheil begon. Maar dat is ook alweer 70 jaar geleden. Dus.... het valt wel mee ?
NOG is het einde niet ! Toen de EEG werd opgericht, waren er ook mensen ineens in paniek, toen het 10e lid aantrad. Mensen halen van alles letterlijk uit Openbaringen. Iemand die de tsunami heeft meegemaakt, of 11 september, dacht ws ook dat het DE oordeelsdag was.
Gaan wij het nog meemaken ? Of neemt de Heere ons voor die tijd weg ?
We weten het niet, het is allemaal verborgen.
Maar ik persoonlijk denk dat we de lamp brandende moeten houden, maar ook ik sukkel geregeld in slaap.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
memento

Bericht door memento »

refo schreef:De oordelen worden bij de zware dominees altijd veroorzaakt door de zonden van de Filistijnen. (voetbal, winkels open op zondag, ongehuwd samenwonen, kortom zonden buiten de muren van de zware kerken). Een echte profeet heeft het altijd over of tegen het volk van God. Maar AD hebben ze het nooit meer tegen 'Israel'.
Dat is inderdaad zo.

En voor we iemand een profeet noemen, nog wat kenmerken van een ware profeet:

1. Een echte profeet komt ook met harde woorden tegen hen die God heel ijverig uiterlijk dienen, maar zich met het hart verre van Hem houden, iets waarvan God walgt (een steeds terugkerend thema bij de profeten).

2. Een profeet eigent zich de zonde van het volk ook toe. Zie bv het gebed van Daniël (men leze Daniël 9, en telle hoeveel keer het woordeke wij voorkomt. Let op het ontbreken van het wijzende vingertje).

3. Een profeet is in zijn eigen vaderland (lees: gemeente) niet geliefd

Tenslotte: Een eenvoudige sociologische verklaring is dat het wegvallen van leiders binnen een redelijk gesloten religieuze gemeenschap, waarin weinig leiders zijn, praktisch altijd geïnterpreteerd word in eschatologische of oordeelstermen. Je ziet dit door heel de geschiedenis wereldwijd. Meestal verdwijnt die interpretatie als men oog krijgt voor het goede buiten het eigen kerkgenootschap, en men leert zien dat God nog veelvuldig getrouwe arbeiders heeft.
Germanicus

@DIA: De genade van de oude tijd? Alsof God (en Gods genade) veranderd is!?!
Gesloten