huisman schreef:henriët schreef:Heus schreef:Volgens mij zijn er erg veel karikaturen/vooroordelen over de leer in de GGiN. Maar ik vraag me dan wel eens af, heeft men ooit weleens een predikant van de GGiN gehoord? Ik zal eens een paar voorbeelden noemen:
Karikatuur van de GGiN leer:
Lijdelijkheid (men moet maar afwachten tot er iets gebeurt). Onmacht wordt benadrukt.
Wat men daar tegenover stelt:
Opwekking aan iedereen om Christus aan te nemen. Onwil wordt op de voorgrond gesteld.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Nadruk op de doodstaat van de mens én op verantwoordelijkheid (die wortelt in de schepping en de eis van het 1ste gebod). Zowel onmacht als onwil wordt aan de orde gesteld, daarnaast wordt ernstig de noodzaak van bekering en geloof gepredikt.
Nog een voorbeeld:
Karikatuur van de GGiN leer:
Men moet eerst zelf aan bepaalde voorwaarden voldoen voor men de genade mag aannemen.
Wat men daar tegenover stelt:
Er is een algemeen welmenend onvoorwaardelijk aanbod van genade. Uitwendige en inwendige roeping worden vereenzelvigd.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Wet en evangelie wordt voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan, aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
En zo zijn er nog veel meer karikaturen/vooroordelen. Laten we eerst eens goed onderzoeken waar we eigenlijk over praten. Er wordt van alles geoordeeld over de predikanten en leden van de GGiN. Terwijl men nog nooit één predikant van dit kerkverband heeft horen preken!
Ik weet zeer zeker wel waaruit ik spreek. Heb meer dan 25 jaar in die leer gezeten. Een van de ergste dingen vond ik dat er vanaf de kansel gezegd werd.. letterlijk.. dat God niet wil dat alle mensen zalig worden.
En verder, ik wil er niet over spreken hier op rf. Ik wil niet schoppen, oid.
Ik denk nu maar zo, vis opeten, graten laten liggen.
Het kan niet allemaal waar zijn laten wij de Schrift en de confessie spreken en laten wij luisteren. Ik begrijp dat als je de verbondsopvatting van afgewezen huldigt grote problemen hebt met de kinderdoop. Ik zou graag van de GGiN forum leden horen hoe zij over de kinderdoop denken in samenhang met de H.C. en het doopformulier.
Al de kinderen geboren in de gemeente van Christus behoren gedoopt te wezen, zoals het doopformulier inhoudt. Het is niet zo dat voor een
onbekeerde (niet: de verworpene) de Heilige Doop niets te zeggen heeft. Het is een voorrecht boven velen, om op het erf van het genadeverbond gebracht te zijn, dat is, verkeren mogen onder de uitwendige voorrechten, zoals in hoofdzaak het opgroeien onder de prediking van Gods getuigenis. Ook maakt het doopformulier duidelijk dat de HEERE zeker zal horen in de dagen dat iemand Hem zal aanroepen.
Tegenwerping: 'maar een mens kan dat niet van zichzelf'.
Antwoord: Dat is een verschuiling achter de onmacht. Wij willen ten diepste niet kunnen, maar kunnen ten diepste ook niet willen. Als een mens echter in waarheid de HEERE aan gaat roepen, is dat een zaak die reeds in het hart gewerkt is door Gods Geest, Die in ons bidt met onuitsprekelijke zuchtingen. Het is het geestelijke leven dat de Heere werkt in de harten van de uitverkorenen. Hij brengt hen op de weg des Levens door wederbarende genade.
Het volgende mocht ons wel met ernst bezetten: de
verworpenen (dus niet onbekeerden in dit leven) delen dus wel in de voorrechten, doch het is niet zo dat de Heilige Doop hen niets te zeggen heeft. Integendeel, het zal hen een verzwaring wezen van de eeuwige straf, omdat zij de weg geweten hebben en niet bewandeld. Het bloed van Christus hetwelk hen in de prediking is voorgehouden en gepredikt als de enige weg tot het behoud van de ziel in een rechte weg en strekkende tot Gods eer.
Maar hier is niemand die daar te wanhopen aan heeft, want dit wordt nog gepredikt in dit leven: Vliedt de toekomende toorn!
Afgewezen schreef:Heus schreef:God biedt de genade aan, aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping).
Daar heb ik dus bezwaren tegen. En ja, ik heb echt wel GGiN-predikanten gehoord en gelezen.
Inderdaad. Want de aanbieding inwendig beheerst in zichzelf een krachtdadige en onwederstandelijke toepassing, en daarom kan het eigenlijk geen voorstellen of aanbieden genoemd worden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck