Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

MB

Bericht door MB »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
MB,

wat is tegenwoordigstelling?

BTW: Ik vind dat die Roomschen op dat forum nu wel zoiets hebben van: worden die protestanten eindelijk eens wakker!
Ik mark daar niet dat er inhoudelijk anders op gereageer word, maar merk wel dat ze het wel prettig vindne asl de protetsanten zo'n geste zouden doen. Waarom? Als dat weer een SOW wordt met concessie aangaande de belijdenis en de leer dan pas ik daarvoor.
Wat tegenwoordigstelling is moet ik dat uitleggen?

[Aangepast op 21/6/04 door MB]
Faramir

Re: Vervloekte afgoderij' uit catechismus VS

Bericht door Faramir »

Momenteel schijnt het in de GKv ook ene punt van discussie te zijn:
Hilversum (Van onze redactie) 25 maart 2010 - Mogelijk gaat de synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) zich buigen over de vraag of een gedeelte van de Heidelbergse Catechismus heroverwogen moet worden. Het betreft vraag en antwoord 80 van het zestiende-eeuwse confessie. Daarin wordt de rooms-katholieke mis een “vervloekte afgoderij” genoemd.
De rest is te vinden op: http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2010.html
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Upquark

Bericht door Upquark »

Faramir schreef:Momenteel schijnt het in de GKv ook ene punt van discussie te zijn:
Dat is wel erg overdreven, getuige deze zin verderop in hetzelfde artikel:
ND schreef:Daartoe is een verzoek ingediend door de plaatselijke kerk van Barneveld-Voorthuizen.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Faramir

Bericht door Faramir »

Upquark schreef:
Faramir schreef:Momenteel schijnt het in de GKv ook ene punt van discussie te zijn:
Dat is wel erg overdreven, getuige deze zin verderop in hetzelfde artikel:
ND schreef:Daartoe is een verzoek ingediend door de plaatselijke kerk van Barneveld-Voorthuizen.
Nou, punt op de agenda dan, of punt wat besproken wordt/gaat worden. Hoe je het dan ook wil noemen. Ik bedoel er hetzelfde mee.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Sja, en wanneer gaan de anathema's van Trente aangepast worden?
Faramir

Bericht door Faramir »

Mister schreef:Sja, en wanneer gaan de anathema's van Trente aangepast worden?
Niet. Concilies worden namelijk niet aangepast. Maar indien je Vaticanum II leest zul je zien dat de soep nu wat minder heet wordt opgediend.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Faramir schreef:
Niet. Concilies worden namelijk niet aangepast. Maar indien je Vaticanum II leest zul je zien dat de soep nu wat minder heet wordt opgediend.
Maar nog steeds geldt dat hij/zij vervloekt wordt die belijdt door genade alleen zalig te worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Faramir schreef:
Maar nog steeds geldt dat hij/zij vervloekt wordt die belijdt door genade alleen zalig te worden.
Toen ik dat onlangs aan een Rooms-Katholieke voorhield, zei hij: "Wacht even, er staat ook dat een geloof zonder de werken dood is. En volgens mij beleiden jullie ook dat zonder heiligmaking niemand zalig wordt."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
hendrik

Bericht door hendrik »

Ik zal me even voorstellen, ik ben nieuw hier en heb al veel gelezen over interesante onderwerpen. Ik ben lid van een Gereformeerde Bonds gemeente op de Veluwe. (ik kon geen plek vinden waar nieuwe leden zich voor kunnen stellen, dus vandaar maar hier)

Ik vind het betreurenswaardig om dit gedeelte aan te passen in de catechismus. Op bijbelse gronden kunnen wij zeggen dat wat de RK beleidt niet klopt. Er zijn 2 wegen er is geen tussen weg. Het is zwart of wit/goed of fout. Het is misschien scherp gezegd, maar ik geef zelf catechesatie aan jongeren tussen de 12 en 18 jaar en als je dan ziet dat onder de jeugd er zo weinig kennis is, is het goed dat de catechismus met harde woorden komt. Wij leven in een maatschappij waar je meer en meer komt op een vervlakking. Alles moet kunnen, de Bijbel spreekt heel andere taal. Ook onze Heiland sprak zelf ook scherpe woorden. Maar het werd niet gewaardeerd omdat men dan aan zonde ontdekt wordt en dat willen wij mensen niet.

Ik pleit er voor dat de paapse mis gewoon een vervloekte afgoderij genoemd blijft in de HC.
Faramir

Bericht door Faramir »

Het is op zich vrij simpel. Bij vraag en antwoord 80 wordt een foutieve weergave gegeven van de katholieke leer. En die foutieve weergave wordt vervolgens vervloekte afgoderij genoemd. In feite is het dus niets meer of minder dan een stropop die opgezet wordt om vervolgens aan te vallen. Een drogreden dus.

Dat kun je natuurlijk best van generatie op generatie doorgeven, maar met de huidige communicatie mogelijkheden werkt dat niet meer zo effectief als vroeger.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Faramir schreef:Het is op zich vrij simpel. Bij vraag en antwoord 80 wordt een foutieve weergave gegeven van de katholieke leer. En die foutieve weergave wordt vervolgens vervloekte afgoderij genoemd. In feite is het dus niets meer of minder dan een stropop die opgezet wordt om vervolgens aan te vallen. Een drogreden dus.

Dat kun je natuurlijk best van generatie op generatie doorgeven, maar met de huidige communicatie mogelijkheden werkt dat niet meer zo effectief als vroeger.
Eveneens is tijdens Trente vastgesteld dat men onverkort blijft vasthouden aan de transsubstantiatieleer.
Plaats reactie