Afgewezen schreef:Fjodor schreef:maar een christenkind is dan geen kind des toorns, maar enkel van nature een kind des toorns.
het kind is dus geheiligd vanwege het geloof van de ouders: het staat in de positie van een gelovige.
op latere leeftijd is het kind niet enkel geheiligd vanwege het geloof van de ouders (i.e. de positie) maar steeds meer vanwege het eigen geloof. Dat betekent dat een christenkind die wedergeboren wordt de zonden nooit meer vergeven zullen zijn dan dat ze met de geboorte al waren. Vandaar de kinderdoop denk ik.
En dan werkt God toch wel degelijk op geestelijke wijze door lichamelijke geslachten?
Ridderbos schreef:Wie tot dit volk krachtens het nieuwe verbond behoort, wordt niet bepaald door iets uiterlijks maar alleen en uitsluitend door het feit dat Gods wet in diens hart geschreven staat. Dat wordt dus alleen bepaald door een innerlijk werk Gods in de mensenziel; door de persoonlijke verhouding waarin elk individu, ten gevolge van Gods eigen genadig ingrijpen, staat tot den levenden God.
Dat werk van God in de mensenziel gaat door middel van de ouders. Hoe vaak staat er in Deuteronomium, de Spreuken, de Psalmen niet geschreven over het aanleren van de wet aan de kinderen?
ps. weet niet hoe consistent deze posts zijn, maarja, ik vind het ook moeilijke zaken.
Nu nog een Bijbelse onderbouwing voor alle deze speculaties. Want dat zijn het. Nergens leert de Bijbel ons dat het kind kan meeliften op het geloof van de ouders en dan 'steeds meer' (hoe moet ik me dat voorstellen??) zelf moet gaan geloven.
Met dat soort problemen krijg je als kinderdoper nu te maken. Van de ene speculatie rol je in de ander, terwijl de Bijbel toch echt duidelijk leert 'er is niemand die goed doet, ook niet één', 'want er is geen onderscheid, want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods', 'wat uit het vlees geboren is, is vlees', enz. enz.
Daarom heeft Jezus Christus Zijn discipelen de wereld in gestuurd met de prediking van het Evangelie.
Paulus zegt ervan: "God dan de tijden der onwetendheid overgezien hebbende, verkondigt nu
allen mensen alom dat zij zich bekeren."
Ja, ik weet niet veel teksten uit het hoofd, het is meer een algemeen beeld dat ik heb gekregen als gevolg van mijn bijbel lezen.
Maar als we bijvoorbeeld Ef 6 lezen:
1 Gij kinderen, zijt uw ouderen gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.
2 Eert uw vader en moeder (hetwelk het eerste gebod is met een belofte),
3 Opdat het u welga, en dat gij lang leeft op de aarde.
en Spr 1: 7 De vrees des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht.
Volgens mij is het gehoorzaam in de Heere zijn het begin der wijsheid, ook voor kinderen. Daarin moeten de ouders hun kinderen onderwijzen. Dat zal dan, normaliter, ook tot wijsheid leiden, namelijk tot ware kennis van Gods gerechtigheid in Christus.
Mar 10: 14 Maar Jezus, dat ziende, nam het zeer kwalijk, en zeide tot hen: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
15 Voorwaar zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet ontvangt, gelijk een kindeken,8 die zal in hetzelve geenszins ingaan.
Met jouw visie dat je kind des toorns bent totdat de daadwerkelijke wedergeboorte plaatsvindt is er geen enkele reden om een kind in de vreze des Heeren op te voeden, het is namelijk een buitenstaander, die in zichzelf niets kan hebben wat toegang geeft tot Christus. Geen enkel zaadje van geloof tot geloof, geen eenvoudig ontvangen van het evangelie, enkel de ouders die waarborg zijn voor geheiligd zijn. Als je de wet en het evangelie niet wilt vermengen moet jij die kinderen wel onderwijzen dat hun werken geen enkele waarde hebben totdat ze wedergeboren worden. En dát vind ik nergens in de bijbel terug. (Ik hoop niet dat ik een karikatuur maak van je standpunten.)