Hoewel ik blij ben met deze nuancering, heb ik met moeite met het op deze wijze onderscheid maken tussen wat God doet als Hij verkiest en wat Hij doet in de vrederaad.Tiberius schreef:"Die met ons lot bewogen".
Hier een reactie van L.M.P. Scholten in het blad De Wachter Sions (blad van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland) op prof. G. van den Brink. De laatste stelde dat orthodox-gereformeerden de zin ”Die, met ons lot bewogen” uit de Lofzang van Zacharias niet altijd meezingen.Overgenomen uit het Reformatorisch Dagblad van zaterdag 9 januari 2010; gezien het feit dat het letterlijk uit DWS geciteerd is, neem ik aan, dat de 50-woorden-regel niet van toepassing is. Indien wel, PB me even.„In het decembernummer van het theologische tijdschrift Theologia Reformata reageert prof. dr. G. van den Brink op een opmerking van de bekende schrijver J. Mastenbroek. De redactie van het blad Oude Paden had eind september een symposium georganiseerd over de Psalmen. Mastenbroek, een van de sprekers, was daar onder meer ingegaan op de regel in de berijmde lofzang van Zacharias „Die met ons lot bewogen.”
Het RD had daarover geschreven in het verslag van het symposium: „Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat zij geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn.”
Van den Brink: Waar het de weigeraars om gaat, is dat God in deze regel wordt voorgesteld als zijnde bewogen met ons mensen. Dat zou onbijbels zijn, aangezien God in werkelijkheid „alleen in Zichzelf” bewogen kan zijn. Volgens Van den Brink komt deze gedachte over een onbewogen God uit de antieke, heidense Griekse filosofie en spreekt dit godsbeeld zeer gelovige mensen aan, omdat het lijkt alsof de afstand tot God onoverbrugbaar is. Toch is het een gedachte die, aldus prof.
Van den Brink, „het hart in het Evangelie van Gods genadige toewending tot zondaren” in het geding brengt. Zonder de ontferming van God zou de overrompelende ervaring van genade die Jezus Christus heeft gebracht, ondenkbaar zijn. Het is deze liefde van God die bijzonder tot uitdrukking komt in het feest van de geboorte van Jezus: Kerst. Tot zover Van den Brink.
Jammer dat hij niet even contact heeft opgenomen met Mastenbroek. Want het is niet te geloven dat deze (zelf ouderling in de Gereformeerde Gemeenten) kerkenraadsleden zou kennen die geloven „dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn.” Alzo lief heeft God de wereld gehad… Maar hoe zit het dan met het bezwaar tegen de regel uit de berijming van Zacharias’ lofzang? Wij kunnen het niet beter zeggen dan met de woorden van ds. Mallan. In een kerstpreek (te vinden in Het gesproken Woord, deel 1, blz. 62) gaat hij erop in, dat er nogal eens aanmerking wordt gemaakt op de regel „Die met ons lot bewogen.” Hij zegt daarvan dan: „En dan wordt er gezegd: „God is niet met het lot van de mens bewogen geweest.” In de eeuwige verkiezing is God ook niet met het lot van de mens bewogen geweest. Het hoofddoel in de verkiezing is de verheerlijking Gods geweest. En Hij heeft vrij en soeverein verkoren tot de zaligheid. Hij heeft geen deugd van de mens in aanmerking genomen en Hij heeft ook de ellende van de mens niet in aanmerking genomen. Dus Hij is wat dat betreft niet met ons lot bewogen geweest. Hij is in Zichzelf bewogen geweest.
Maar we hebben de Raad des Vredes of het Verbond der verlossing wel te onderscheiden van de Goddelijke verkiezing, al is die Raad des Vredes ook van eeuwigheid geweest. Maar in die Raad des Vredes of dat Verbond der verlossing zag God de door Hem verkorenen als gevallen voor Zich en zag Hij ze in die diep ellendige staat. En dan is Hij wel (daar het de voorwerpen van Zijn liefde waren) met hun lot bewogen geweest. En zo is in die Raad des Vredes ook de weg geopend, waardoor God Zijn barmhartigheid zou kunnen bewijzen.” Tot zover ds.
Mallan.
De botsing tussen Mastenbroek en Van den Brink zou niet gebeurd zijn als beiden dat onderscheid tussen de Goddelijke verkiezing en de raad des vredes maar in acht genomen hadden. Wij schrijven deze dingen met grote schroom.
Want de kennis die de Heere van Zichzelf heeft geopenbaard in Zijn Woord gaat het begrip van de mens ver te boven. In het bijzonder geldt dit van Zijn eeuwig raadsbesluit. Hij is de algenoegzame, soevereine, alwijze God, Die in de vaststelling van Zijn raadsplan in geen enkel opzicht beïnvloed is door iets buiten Hem. Omdat alles uit Hem en door Hem en tot Hem is, is Hij volkomen vrij om te doen wat Hem belieft, en om te bepalen wat Hij verkiest.
Dat Goddelijke welbehagen is volmaakt heilig en goed, want daarin zoekt Hij Zichzelf en verheerlijkt Hij Zijn deugden.
Tegelijk is het in volmaakte overeenstemming met Zijn heilig wezen, vrijmachtig, soeverein en tegelijk heilig, wijs en goed. Door niets is Hij bewogen dan alleen door Zichzelf. Paulus spreekt in Efeze 1:9 over „de verborgenheid van Zijn wil, naar Zijn welbehagen, hetwelk Hij voorgenomen had in Zichzelven.” (...) Zo zijn de berijmers van 1773 niet mis geweest met de regel „Die met ons lot bewogen.”
Trouwens, ze is in overeenstemming met de onberijmde tekst, die spreekt van de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods. We zien hier het grote belang van het maken van goede onderscheidingen in de geloofsleer. Wel benadrukken we nog eens, dat al het spreken vanuit ons eindig begrip over de kennis die de Heere van Zichzelf heeft geopenbaard in Zijn Woord, altijd een gebrekkig stamelen zal blijven.”
Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Een samenvatting van een bemoedigende preek vorige week.
Vorige week hadden we een preek over ‘een vaste koers in het nieuwe jaar’. 1. De bewogen Leidsman 2. De betrouwbare Leidsman 3. De begeerde Leidsman nav hebr13:8 “Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid! Niet alleen Christus heeft een verleden,maar elk mens; duister verleden dat begon in Adam, daarmee zij alle vastigheden van het leven verloren, daar ligt onze levensgeschiedenis. Ben je daar bij bepaald bij gisteren.. liggend onder de toorn van God, of mag er in je gisteren iets anders liggen, dat Jezus met Zijn Woord kwam, lerende dat je zondaar bent en er een noodzaak kwam van verzoening, dan kwam Hij ook in Zijn goedheid en barmhartigheid, dan mocht je wat zien van Zijn wegcijferen, Alles wat aan Hem is, was (is!) gans begeerlijk. Dan is het verleden een verleden met kostbare herinneringen dat Hij Zichzelf openbaarde, zo heb je Hem leren kennen als de bewogen Leidsman.
Wat vroeger verkregen is, is ook nu nodig. In dit leven heb je de betrouwbare leiding van de Leidsman nodig. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde. Ook vandaag is de Zaligmaker op zoek naar zondaren door het gewaad van het Woord. Je kunt op Hem aan! Temidden van alle aanvechtingen is Hij Dezelfde, de Onveranderlijke de betrouwbare Leidsman. Bij Hem is alles wat je nodig hebt. Bij alle tijdelijk en geestelijke noden: dit Woord bemoedigt, Hij sprak, ‘Werpt al Uw bekommernis op Mij’. Hij is de betrouwbare Weg de betrouwbare Waarheid, het betrouwbare Leven.
Als je genade ken, lig je dikwijls onder in de strijd. Verduistert door de zonde, maar Hij verandert en veroudert nooit. Hij blijft Dezelfde. Eigen trouw en gehoorzaamheid verbroken.. maar Hij zal niet begeven, Hij zal niet verlaten. Ook al weet je niet hoe je door de dalen gaan moet, Zijn stok en Zijn staf vertroosten je!
De toekomst is voor ons onbekend en onzeker. In eeuwigheid blijft Hij Dezelfde. Hij wil de Leidsman zijn voor de toekomst. Hij blijft ook Dezelfde in rechtvaardigheid, Hij zal verdoemen in het gericht. Daarom als je Hem nog niet kent, laat de namen Jezus Christus een aansporing zijn voor de toekomst.
Mag deze Jezus Christus je Leidsman zijn? Wat zou je dan nog meer wensen dan deze Leidsman. Als je door Hem geleid wordt, Hij zal geleiden. Dan is je levensreis op goede , op vaste koers. Om straks na het leven de Thuishaven in te mogen gaan. Om Hem zo eeuwig groot te mogen maken!
Vorige week hadden we een preek over ‘een vaste koers in het nieuwe jaar’. 1. De bewogen Leidsman 2. De betrouwbare Leidsman 3. De begeerde Leidsman nav hebr13:8 “Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en in der eeuwigheid! Niet alleen Christus heeft een verleden,maar elk mens; duister verleden dat begon in Adam, daarmee zij alle vastigheden van het leven verloren, daar ligt onze levensgeschiedenis. Ben je daar bij bepaald bij gisteren.. liggend onder de toorn van God, of mag er in je gisteren iets anders liggen, dat Jezus met Zijn Woord kwam, lerende dat je zondaar bent en er een noodzaak kwam van verzoening, dan kwam Hij ook in Zijn goedheid en barmhartigheid, dan mocht je wat zien van Zijn wegcijferen, Alles wat aan Hem is, was (is!) gans begeerlijk. Dan is het verleden een verleden met kostbare herinneringen dat Hij Zichzelf openbaarde, zo heb je Hem leren kennen als de bewogen Leidsman.
Wat vroeger verkregen is, is ook nu nodig. In dit leven heb je de betrouwbare leiding van de Leidsman nodig. Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde. Ook vandaag is de Zaligmaker op zoek naar zondaren door het gewaad van het Woord. Je kunt op Hem aan! Temidden van alle aanvechtingen is Hij Dezelfde, de Onveranderlijke de betrouwbare Leidsman. Bij Hem is alles wat je nodig hebt. Bij alle tijdelijk en geestelijke noden: dit Woord bemoedigt, Hij sprak, ‘Werpt al Uw bekommernis op Mij’. Hij is de betrouwbare Weg de betrouwbare Waarheid, het betrouwbare Leven.
Als je genade ken, lig je dikwijls onder in de strijd. Verduistert door de zonde, maar Hij verandert en veroudert nooit. Hij blijft Dezelfde. Eigen trouw en gehoorzaamheid verbroken.. maar Hij zal niet begeven, Hij zal niet verlaten. Ook al weet je niet hoe je door de dalen gaan moet, Zijn stok en Zijn staf vertroosten je!
De toekomst is voor ons onbekend en onzeker. In eeuwigheid blijft Hij Dezelfde. Hij wil de Leidsman zijn voor de toekomst. Hij blijft ook Dezelfde in rechtvaardigheid, Hij zal verdoemen in het gericht. Daarom als je Hem nog niet kent, laat de namen Jezus Christus een aansporing zijn voor de toekomst.
Mag deze Jezus Christus je Leidsman zijn? Wat zou je dan nog meer wensen dan deze Leidsman. Als je door Hem geleid wordt, Hij zal geleiden. Dan is je levensreis op goede , op vaste koers. Om straks na het leven de Thuishaven in te mogen gaan. Om Hem zo eeuwig groot te mogen maken!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Wij hebben gisteren 2 heel indringende preken gehoord.
Van ds CP den Boer.
s Ochtends over de doop van de Heere Jezus, s avonds over de verzoeking in de woestijn.
Ben zeer aan t denken gezet, ook over mijn internet (rf) gebruik. Opzich geoorloofd..maar de duivel vindt het prima als we bezig zijn met geoorloofde dingen.. en niet onderzoeken in Zijn Woord..
Van ds CP den Boer.
s Ochtends over de doop van de Heere Jezus, s avonds over de verzoeking in de woestijn.
Ben zeer aan t denken gezet, ook over mijn internet (rf) gebruik. Opzich geoorloofd..maar de duivel vindt het prima als we bezig zijn met geoorloofde dingen.. en niet onderzoeken in Zijn Woord..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- JolandaOudshoorn
's morgens een preek over de gelijkenis van de farizeer en de tollenaar. Zo bemoedigend en zo bevrijdend!
's avonds een preek over Jezus die in Nazareth veracht werd en vandaar vertrok.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
's-morgens: Lukas 5:1-11 over de wonderbare visvangst
's-middags: Exodus 17:8 over de strijd tussen Israel en Amelek(leespreek van wijlen Ds.A.Verhagen)
's-avonds: Zondag 43 HC 9e gebod: Gij zult geen vals getuigenis spreken. Heel praktisch die geboden altijd!
's-middags: Exodus 17:8 over de strijd tussen Israel en Amelek(leespreek van wijlen Ds.A.Verhagen)
's-avonds: Zondag 43 HC 9e gebod: Gij zult geen vals getuigenis spreken. Heel praktisch die geboden altijd!
Ik zal bijbellezing er ook maar even aan toevoegen:Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 5:1-11 over de wonderbare visvangst
PSALMEN:
142 : 2, 7
69 : 1, 6
116 : 2, 3
40 : 1
SCHRIFTLEZING:
Psalm 42
TEKST:
JONA 2 : 5-6
De wateren hadden mij omgeven tot de ziel toe, de afgrond omving mij; het wier was aam mijn hoofd gebonden.
Ik was nedergedaald tot de gronden der bergen. De grendelen der aarde waren om mij heen in eeuwigheid;
maar Gij hebt mijn leven uit het verderf opgeoerd, o HEERE mijn God.
JONA GESLINGERD IN DE BUIK VAN DE VIS
1. Nedergedaald
2. Opgevoerd
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Onlangs hoorde ik een preek over dit gebed van Jona, toen stelde die predikant dat Jona dit gebeden heeft nadat hij door de vis op het droge was gezet (omdat Jona concreet over zijn verlossing spreekt, en dit doet in de verleden tijd: Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd). Ik vond die verklaring een beetje moeizaam, omdat er eerder toch staat dat Jona vanuit het ingewand van de vis bad. Hoe verklaarde jullie predikant deze zinnen?-DIA- schreef:Ik zal bijbellezing er ook maar even aan toevoegen:Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 5:1-11 over de wonderbare visvangst
PSALMEN:
SCHRIFTLEZING:
Psalm 42
TEKST:
De wateren hadden mij omgeven tot de ziel toe, de afgrond omving mij; het wier was aam mijn hoofd gebonden.
Ik was nedergedaald tot de gronden der bergen. De grendelen der aarde waren om mij heen in eeuwigheid;
1. Nedergedaald
2. Opgevoerd
Jona had zeker geen bureau, een papier en een pen daar in het ingewand van de vis.Zita schreef:Onlangs hoorde ik een preek over dit gebed van Jona, toen stelde die predikant dat Jona dit gebeden heeft nadat hij door de vis op het droge was gezet (omdat Jona concreet over zijn verlossing spreekt, en dit doet in de verleden tijd: Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd). Ik vond die verklaring een beetje moeizaam, omdat er eerder toch staat dat Jona vanuit het ingewand van de vis bad. Hoe verklaarde jullie predikant deze zinnen?-DIA- schreef:Ik zal bijbellezing er ook maar even aan toevoegen:Gijs83 schreef:'s-morgens: Lukas 5:1-11 over de wonderbare visvangst
PSALMEN:
SCHRIFTLEZING:
Psalm 42
TEKST:
1. Nedergedaald
2. Opgevoerd
Dat lijkt me duidelijk.
Matthew Henry zegt ook: Hij herinnderde zich later de inhoud van dat gebed en vermeldde die. Hij overpeinst de werkingen van zijn hart jegens God,toen hij in die grote nood en dat gevaar was, en ook vermeldt hij de strijd tussen geloof en verstand, tussen hoop en vrees, die in zijn binnenste gestreden werd.
Het was nadien indachtmakend door de Heilige Geest gewerkt.
Let ook op hoe de inhoud van dit gebed overeenkomsten heeft met Psalm 116. Ik lag gekneld ik banden van de dood, daar de angt der hel mij alle troost deed missen. Ik was benauwd, omringd van droefenissen. Maar riep de HEERE aldus aan in al mijn nood: Och HEERE, och werd mijn ziel door U gered. TOEN hoorde God, Hij is mijn liefde waardig! De HEERE is groot, genadig en recbhtvaardig. En onze God ontfermt Zich op het gebed.
Gij hebt, o HEERE, in het dodelijkst tijdgewricht mijn ziel gered en mijn tranen willen drogen. Gij hebt mijn voet geschraagd, daarom zalk ik voor uw ogen steeds wandelen in het vrolijk levenslicht.
- JolandaOudshoorn
Bij deze nog een kleine samenvatting van de morgendienstJolandaOudshoorn schreef:'s morgens een preek over de gelijkenis van de farizeer en de tollenaar. Zo bemoedigend en zo bevrijdend!
Zingen:
Gebed de Heeren: 8,10
psalm 45: 1,6
psalm 25: 3
psalm 51: 1,2
psalm 72: 7
psalm 86: 3,6
Lezen:
psalm 51
Lukas 18: 9-14
Kernvers Lukas 18:13
Zoek de verschillen. Jezus laat ons twee verschillende mensen zien. Een farizeeer die God dankt voor wat hij is, namelijk een vroom man. Zo werd hij ook door de mensen gezien. Op het eerste gezicht niets mis mee, je mag Gods dankbaar zijn als je bewaard wordt voor uitbrekende zonden. De tollenaar is anders. Hij was veracht, bekend als afperser. Hij blijft achteraan staan en zijn gebed is eenvoudig: O God, wees mij zondaar genadig. In de grondtekst kan je zelfs lezen dat hij zichzelf de zondaar noemt. De houding van beide mensen zijn ook anders. De farizeeer staat in een houding vol eerbied, zoals dat in die tijd hoorde, de tollenaar niet, maar zijn houding is er wel een vol ootmoed. Hij beseft dat hij de zondaar is, iets wat de farizeeer niet heeft. Het grootste probleem van ons dat we zondaar zijn, en niet de zonden die wij doen. Hieruit blijkt dan ook het grootste verschil tussen de twee mannen: de tollenaar was zich bewust van de tegenwoordigheid van de Heilige God. De farizeeer ziet alleen zichzelf staan. De tollenaar vraagt zich af: hoe ziet God mij in het licht van Zijn Heiligheid? Het besef van Gods heiligheid bracht hem tot schuldbelijdenis. Beven wij wel eens voor God? beseffen we wat Zijn Heiligheid inhoudt? Waar is onze verootmoediging? Hoe bidden en leven wij? Hoe gaan wij naar de kerk? Beseffen we dan dat wij daar God ontmoeten, in Zijn vertegenwoordigheid verkeren? gebrek aan besef van een Heilig God leidt tot gebrek van zondebesef. Als wij dat recht beseffen, weten we dat er ook maar een weg is: genade! Dan kunnen we alleen voor Hem staan door genade en Hem daarom te smeken. Want uit genade alleen worden we zalig. Een beroep op Gods genade is een beroep op Christus zelf. Het gebed van de tollenaar maakte hem niet zalig, maar het verlossingswerk van Jezus Christus. Zo werd de tollenaar gerechtvaardigd. De farizeeer was tevreden met zichzelf. Hij dacht dat God wel van hem noest houden, hij deed immers zoveel voor God. Eigenlijk leefde hij in een kramp. Maar leven doen we uit genade. En ons goed doen is niets meer dan een vanzelfsprekendheid, uit liefde tot Hem. Het gebed van de tollenaar roept niet om te staan naar onzekerheid van het geloof, alsof wij nooit zouden kunnen leven in de vrijheid van genade. Maar het moet wel gekend zijn. Als we echter een beroep doen op die genade, zal God ons barmhartig zijn. Ook onze hoogmoed mogen we bij Hem neerleggen, ons vernederen voor Zijn aangezicht, zodat Hij ons zal helpen. Dan wordt die ootmoed een levenshouding, een doorlopend besef van Zijn aanwezigheid.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
- sweelinck 25
Vanavond naar Melissant geweest, Ds. M. Krijgsman was daar. Het was ook dopen.
Voorzang: Psalm 25:6
Lezen: Psalm 32
Doopsbediening, aansluitend zingen: Psalm 105:5
Collectezang: Psalm 17:3-4
Tekst: Psalm 32:8
Gods nimmer aflatende zorg voor Zijn Kerk
1. Door haar te onderwijzen
2. Door haar raad te geven
3. Door hart te leiden
Tussenzang: Psalm 32:4
Slotzang: Psalm 89:7
Bijzondere dienst, ook persoonlijk, de Heere betoond geen karig God te zijn. Opnieuw wil Hij spreken! ...en zo onverdiend.
3. Door hart te leiden
Bijzondere dienst, ook persoonlijk, de Heere betoond geen karig God te zijn. Opnieuw wil Hij spreken! ...en zo onverdiend.
Fijn Swee dat de Heere je weer voedsel gaf,sweelinck 25 schreef:Vanavond naar Melissant geweest, Ds. M. Krijgsman was daar. Het was ook dopen.
3. Door hart te leiden
Dankt Hem in alles! en blijf aan Zijn voeten...
Die dienst had ik graag bij willen wonen...sweelinck 25 schreef:Vanavond naar Melissant geweest, Ds. M. Krijgsman was daar. Het was ook dopen.
3. Door hart te leiden
Ik heb ds. Krijgsman nog nooit gehoord, ik kem hem alleen van meditaties.
De laatste in DWS:
IS HET WEL MET U?
(2 Koningen 4:26)
s'morgens:
Lukas 2: 36-38
Thema: Genade brengt mij thuis!
s'middags:
Johannes 1: 36
Lukas 2: 36-38
Thema: Genade brengt mij thuis!
s'middags:
Johannes 1: 36
over marthamartha.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.

Marthamartha, leg je bezem neer?

Bij ons ging het 's ochtends over Ezechiel 31: 1-15 met als titel: "Hoogmoed komt voor de val" en ondertitel: "God geeft groei en vraagt nederigheid, anders wordt je geveld."
's Middags over Psalm 3: Bidden als je bang bent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."