1. Het gaat niet om de fractievoorzitter, Mariëtte Hamer, maar om de partijvoorzitter.Oosterling schreef:Even dacht ik dat de vrijdag door Ploumen gelanceerde erecode voor partijgenoten bedoeld werd. Volgens deze code zijn de kernwaarden van de PvdA soberheid en dienstbaarheid, betrokkenheid en respect. En PvdA’ers moeten andersdenkenden, gegeven de voor iedereen geldende grondrechten, ruimte gunnen voor hun levensbeschouwing en cultuur.
Dat opvattingen van de SGP, van Bas van der Vlies te vuur en te zwaard bestreden moeten worden lijken mij niet helemaal binnen deze code te passen. Gelukkig let deze dame ook niet op uiterlijkheden. Al komt Van der Vlies met zijn "groot ietwat somber gezicht" daarbij niet in aanmerking haar schoonvader te worden. Ik vraag me nog steeds af of het als belediging bedoeld is of omdat ze op cursus geleerd heeft om een komische noot op te nemen.
De door de SGP gevraagde terughoudenheid ten aanzien van schotels en minaretten had beter aan de fractievoorzitster van de PvdA besteed kunnen worden. Gezien haar uiterst wankele positie binnen de fractie lijkt dit vooral op een poging te tonen dat ze tandjes heeft. En omdat ze nogal bang is voor terugblaffen laat ze die liever zien aan het braafste dan aan het blondste jongetje van de klas.
2. Het geluid van deze dame wegzetten als onfatsoenlijk of komisch is geen ernst nemen met de situatie. Dit is een vertolking van gevoelens, en ik denk dat die breed leven in de Nederlandse samenleving. Van der Staaij had zich dat moeten realiseren en zich moeten inhouden waar het niet gaat om kernwaarden.