motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Marnix

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Marnix »

albion schreef:
Marnix schreef:
Inderdaad. En anders nog. Zijn al die turken en marokkanen die we vroeger naar Nederland hebben gehaald om goedkoop rotwerk voor ons op te knappen en hier al jaren wonen dan geen Nederlanders?
Als je daarover begint, moet je eens aan de arbeiders die vroeger op het land werkten en de boeren het toen voor het zeggen hadden, wat voor werk en hoe lang zij moesten werken. Ik denk dat de Marokanen en Turken een beter leven hadden dan zij. Maar dat terzijde.
En het is meestal stank voor dank, ik kan daar heel wat meer over vertellen, maar daar schiet je niets mee op. Het betekent in ieder geval niet dat het nageslacht van deze Turken en Marokanen dan maar niets meer hoeft te doen en alleen maar hoeft te zorgen voor ongeregeldheden samen met de ontevreden Nederlandse jongeren. En alleen maar over hun rechten te hebben en weinig over de plichten.
En het is een beangstigend beeld zoals Bart zegt. Ik hoor nog een medewerker tegen me zeggen toen ik op kantoor werkte bij een bedrijf: "Wacht maar tot wij aan de macht komen." En het is toch van de zotten dat je niet meer vrij en frank door een deel van je woonplaats kan lopen op welk uur van de dag ook?
Lekkere stereotiepen. En als je zo tegen hen aan blijft kijken is het niet zo vreemd dat er zoveel spanningen met die bevolkingsgroepen zijn. Ze worden behandeld als niet volwaardige nederlanders... En de schuld wordt wel heel makkelijk op hen afgeschoven. Ik woon boven een turkse snackbar, schuin boven een turkse supermarkt, in een wijk vol turken. Het is altijd erg gezellig...nooit problemen... in mijn vorige wijk meer last gehad van Nederlanders dan van buitenlanders. Ik kan gewoon vrank en vrij rondlopen door mijn buurt. :) Ik snap het punt niet zo... dat je aso's aanpakt, heel goed.... maar ga er niet in generaliseren... vooral de turkse en marokkaanse aso's aanpakken.... :nonnon
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
jvdg

Bericht door jvdg »

Ik vind het ook niet fijn dat het Hollandse landschap wordt "ontsierd" door moskeëen, maar deze week sprak ik een arts, Surinamer van afkomst en een aanhanger van de Hindoe-religie..
Hij komt nog regelmatig in Paramaribo en vertelde dat daar vlak bij elkaar een Hindoe-tempel, een Synagoge, een Christelijke kathedraal en een Moskee staan.
Daaruit blijkt dat aldaar vele culturen samen de maatschappij vormen, en een ieder vrijheid heeft om de religie die ze aanhangen ongestoord te beleven.

In engere zin, ik ga ter kerke in een dorp waar een dijk doorheen slingert.
Aan die dijk staan een vijftal kerken van (alleen) gereformeerde huize.
En die 5 kerkgemeenschappen (met dezelfde roots) zijn niet in staat om samen op te trekken of zelfs ruimhartig samen te werken.

Wat een afschuwelijke tegenstelling.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik denk dat de Marokkaanse en Turkse jongens heel wat minder overlast zouden veroorzaken als ze meer naar de moskee gingen en daar wat beter luisterden. Ik pleit verder niet voor meer Moslims ofzo, maar ik denk dat een goed moslim weinig maatschappelijke overlast veroorzaakt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

parsifal schreef:Ik denk dat de Marokkaanse en Turkse jongens heel wat minder overlast zouden veroorzaken als ze meer naar de moskee gingen en daar wat beter luisterden. Ik pleit verder niet voor meer Moslims ofzo, maar ik denk dat een goed moslim weinig maatschappelijke overlast veroorzaakt.
Als dat dan maar geen moskeeën zijn waar haatpreken plaatsvinden, want dan is het einde zoek. Overigens zijn de meeste moslims die grote maatschappelijke successen hebben geboekt in Nederland (bedrijfsleven, politiek) seculier, en bezoeken vrij weinig een moskee, maar houden wel tradities (ramadan, suikerfeest etc.) aan.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

aan de andere kant: je moet eens een kerk bouwen in een land waar veel nederlandse moslims vandaan komen...

Gasten in een land moeten zich ook als een gast gedragen. Aan de andere kant: wij willen ook godsdienstvrijheid, en moeten dat ook andersgelovigen toelaten.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
albion schreef:
Marnix schreef:
Inderdaad. En anders nog. Zijn al die turken en marokkanen die we vroeger naar Nederland hebben gehaald om goedkoop rotwerk voor ons op te knappen en hier al jaren wonen dan geen Nederlanders?
Als je daarover begint, moet je eens aan de arbeiders die vroeger op het land werkten en de boeren het toen voor het zeggen hadden, wat voor werk en hoe lang zij moesten werken. Ik denk dat de Marokanen en Turken een beter leven hadden dan zij. Maar dat terzijde.
En het is meestal stank voor dank, ik kan daar heel wat meer over vertellen, maar daar schiet je niets mee op. Het betekent in ieder geval niet dat het nageslacht van deze Turken en Marokanen dan maar niets meer hoeft te doen en alleen maar hoeft te zorgen voor ongeregeldheden samen met de ontevreden Nederlandse jongeren. En alleen maar over hun rechten te hebben en weinig over de plichten.
En het is een beangstigend beeld zoals Bart zegt. Ik hoor nog een medewerker tegen me zeggen toen ik op kantoor werkte bij een bedrijf: "Wacht maar tot wij aan de macht komen." En het is toch van de zotten dat je niet meer vrij en frank door een deel van je woonplaats kan lopen op welk uur van de dag ook?
Lekkere stereotiepen. En als je zo tegen hen aan blijft kijken is het niet zo vreemd dat er zoveel spanningen met die bevolkingsgroepen zijn. Ze worden behandeld als niet volwaardige nederlanders... En de schuld wordt wel heel makkelijk op hen afgeschoven. Ik woon boven een turkse snackbar, schuin boven een turkse supermarkt, in een wijk vol turken. Het is altijd erg gezellig...nooit problemen... in mijn vorige wijk meer last gehad van Nederlanders dan van buitenlanders. Ik kan gewoon vrank en vrij rondlopen door mijn buurt. :) Ik snap het punt niet zo... dat je aso's aanpakt, heel goed.... maar ga er niet in generaliseren... vooral de turkse en marokkaanse aso's aanpakken.... :nonnon
Vannacht slaapt hier een Turk/Marokkaanse(?)jongen, wel even toestemming gevraagd aan de reclassering-beambte, en het mocht. Morgen gaan ze fijn chillen in Goes en daarna naar Bergen op Zoom (chillen) en dan mag Pa de jongeman 's avonds weer gezellig terugbrengen naar Rotterdam. Ik behandel ze net als de Nederlanders en ook net zo als met de jongelui (Nederlanders) die alleen maar hun rechten weten en weinig van hun plichten nakomen. Dus generaliseren... mwhow nee dat doe ik echt niet. Mijn vriendin komt uit Indonesië, mijn zwager uit Zuid-Afrika :hum
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:Ik vind het ook niet fijn dat het Hollandse landschap wordt "ontsierd" door moskeëen, maar deze week sprak ik een arts, Surinamer van afkomst en een aanhanger van de Hindoe-religie..
Hij komt nog regelmatig in Paramaribo en vertelde dat daar vlak bij elkaar een Hindoe-tempel, een Synagoge, een Christelijke kathedraal en een Moskee staan.
Daaruit blijkt dat aldaar vele culturen samen de maatschappij vormen, en een ieder vrijheid heeft om de religie die ze aanhangen ongestoord te beleven.
Niet zo verwonderlijk, want Suriname was tenslotte een Nederlandse kolonie. :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

albion schreef: En het is toch van de zotten dat je niet meer vrij en frank door een deel van je woonplaats kan lopen op welk uur van de dag ook?
Dat is echt niet louter te wijten aan het gedrag van Turken en Marokkanen.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

jakobmarin schreef:aan de andere kant: je moet eens een kerk bouwen in een land waar veel nederlandse moslims vandaan komen...
Dat is een non-argument. In Nederland dienen zowel de burgers als de staat zich te houden aan Nederlandse wet- en regelgeving.
Gasten in een land moeten zich ook als een gast gedragen. Aan de andere kant: wij willen ook godsdienstvrijheid, en moeten dat ook andersgelovigen toelaten.
Gasten? Het zijn gewoon Nederlanders, met een Nederlands paspoort. En daarmee maken zij deel uit van de Nederlandse samenleving.

Een gast gaat ooit weer naar huis, maar deze mensen hebben zich vanaf de jaren zestig permanent in Nederland gevestigd. En terecht, in hun land van oorsprong is het vaak armoe troef. Dat bijv. veel Berbers naar Nederland zijn getrokken heeft ook te maken met de vorige koning van Marokko. Die had het niet zo op Berbers, en heeft er dan ook velen vermoord.
jvdg

Bericht door jvdg »

albion schreef:
jvdg schreef:Ik vind het ook niet fijn dat het Hollandse landschap wordt "ontsierd" door moskeëen, maar deze week sprak ik een arts, Surinamer van afkomst en een aanhanger van de Hindoe-religie..
Niet zo verwonderlijk, want Suriname was tenslotte een Nederlandse kolonie. :)
Zo zie je maar dat we als Nederlanders met onze grote fouten ook goeie dingen hebben bereikt.
Overigens was deze Surinamer de Nederlanders dankbaar, omdat ze de Surinamers (m.n. hun voorouders) de gelegenheid hebben gegeven zich te ontwikkelen.
Zijn conclusie: Zonder strijd geen overwinning.

Een spreuk overigens die op vele terreinen van het leven van toepassing is.
Unionist

Bericht door Unionist »

Deze discussie lezend, moet ik denken wat ik enkele jaren geleden al op dit forum schreef en wat helaas maar weinig Nederlanders beseffen:
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... ers#p66898
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Het commentaar van Vicepremier -en Minister- Rouvoet las ik met instemming:
Nederlands Dagblad schreef:DEN HAAG - Vicepremier André Rouvoet (ChristenUnie) verbaast zich over de standpunten van de PVV en de SGP over de bouw van minaretten.

Rouvoet ziet de PVV als een liberale partij die vrijheid van godsdienst hoog zou moeten houden. De SGP komt geregeld op voor het recht van christenen om in moslimlanden als Turkije of Indonesië kerken te bouwen. Dat heeft Rouvoet woensdag gezegd in een interview met Nu.nl.

PVV-leider Geert Wilders wil in navolging van Zwitserland ook in Nederland een referendum over een verbod op minaretten. De Tweede Kamer verwierp dinsdag nog een voorstel van de SGP voor terughoudendheid met de bouw van grote moskeeën en minaretten.

Rouvoet zegt ,,ondubbelzinnig nee'' tegen een minaretverbod omdat het direct de vrijheid van godsdienst raakt. ,,Als christen-politicus maar ook als minister kan ik moeilijk plaatsen dat het in Nederland moeilijker zou worden een moskee te stichten.''

Wel kan Rouvoet zich indenken dat binnen een gemeente debat ontstaat over de vormgeving van een moskee. Dan gaat het bijvoorbeeld om wat een bestemmingsplan wel of niet zou toestaan. In Rotterdam zou dan meer mogelijk kunnen zijn dan op de Veluwe, zo kan Rouvoet zich voorstellen.

Bron: http://www.nd.nl/artikelen/2009/decembe ... rs-minaret
Nog even terugkomend op de dikgedrukte zin: de SGP komt op voor christenen in bijvoorbeeld Turkije (hulde voor de SGP!) maar zij willen moslims verbieden om een minaret te bouwen in Nederland. Feitelijk zijn zij dan toch precies hetzelfde bezig als de regering in Turkije die het bouwen van o.a. een kerk verbiedt. Vreemd om je dan op deze manier te profileren als partij zijnde.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik heb met instemming een artikel gelezen op de opiniepagina van het RD van heden.
De motie van de SGP werd daarin 'onbesuisd' genoemd en zou als een 'boemerang terugkeren op de SGP en de gezindte'.

http://www.refdag.nl/artikel/1449400/Mi ... n+SGP.html

Ik citeer:
De SGP vertegenwoordigt een kleine minderheid en het is goed dat minderheden voor hun eigenheid opkomen tegen wat men vaak als ”liberale intolerantie” ervaart. Maar nu viel de SGP door de mand door ineens een andere kleine minderheid –het aantal praktiserende moslims is niet groter dan het aantal reformatorische christenen– tot tweederangsburgers te bestempelen.
(...)
In het tv-programma Pauw & Witteman probeerde een kennelijk geschrokken Van der Staaij dinsdagavond zijn motie af te doen als een typische ”Hollandse poldermotie”, maar de tekst spreekt boekdelen: lees in plaats van moskeeën eens ”synagogen” en bedenk hoe dat voelt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Volgens mij zit hier ook een spanningsveld tussen principe en pragmatisme.
artistiek

Bericht door artistiek »

Mooi, Nederland kan weer eens lekker afgeven op de SGP hoor. Oh, oh, wat is de duivel weer bezig om deze (zijn gehate!!) partij kapot te krijgen...
Plaats reactie