motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Marnix

Re: motie SGP: minaret tast Nederlandse cultuur aan

Bericht door Marnix »

Hm ja... maar is dat in deze samenleving geen utopie?

En ik ben het er mee eens dat we moeten uitkijken... christenen zijn tegenwoordig ook een enorme minderheid in Nederland... Als we Godsdienstvrijheid gaan inperken, wie garandeert dan dat men over een poos niet zegt: Tja, gelijke behandeling is altijd belangrijk geweest in Nederland dus we kunnen het niet maken om minaretten te verbieden en kerktorens niet. Enzovoorts. Op een gegeven moment word je zelf behandeld zoals je anderen behandelt...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

het feit dat je voor een te plaatsen dakkapel allerlei regels hebt en het ook niet mag afwijken van je woonomgeving; kan ik me wel voorstellen dat van der Staaij zegt: waarom zijn dáár allerlei regels voor en mag je een afwijkende minaret wél zomaar plaatsen
memento

Bericht door memento »

Een SGP-onwaardige motie. Als het was geweest "Islam tast Nederlandse cultuur aan" dan had ik dat kunnen begrijpen. Maar zeuren over minaretten die het straatbeeld ontsieren, heeft geen enkel doel...
sela

Bericht door sela »

hebben de artikelen in het rd de motie niet aangemoedigd?
(die over klare wijn enzo)
Bart

Bericht door Bart »

kan haast niet wachten tot de laatste minaret tegen de vlakte gaat !
we moeten onder ogen zien dat de islam niet vredelievend is en zeer in tolerant, mogen wij kerken bouwen in het midden oosten ? Worden Christenen daar niet vervolgd en vermoord?

Is het geen schande dat (helaas ) leegstaande kerken worden omgebouwd tot moskeen
Is het normaal dat men een islamitische feestdag wil invoeren

enz enz enz

ben ik nu dommetje aan het spelen of .......
sela

Bericht door sela »

je post geeft me een overweging: waar is de grens van de uitspraak 'wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet'?
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Bart schreef:kan haast niet wachten tot de laatste minaret tegen de vlakte gaat !
we moeten onder ogen zien dat de islam niet vredelievend is en zeer in tolerant, mogen wij kerken bouwen in het midden oosten ? Worden Christenen daar niet vervolgd en vermoord?
In die landen kun je dan ook vraagtekens zetten bij de rechtsstaat, mocht men die al hebben. Het is absoluut een non-argument in de discussie. Wij dienen te kijken naar de Nederlandse grondwet en andere wet- en regelgeving.
Is het geen schande dat (helaas ) leegstaande kerken worden omgebouwd tot moskeen
Je kunt ze ook verbouwen tot congrescentrum of discotheek. Feit blijft dat met name in grote steden kerken niet meer gebruikt worden door kerkelijke gemeenschappen, simpelweg omdat die er niet meer zijn of een dergelijk gebouw niet meer kunnen financieren.
Wat mij betreft wel.
Bart

Bericht door Bart »

bureaucraat

jij woont denk ik niet in een grote stad he? met wijken waar je als hollander maar beter niet kunt komen (zelfs overdag)
Josephus

Bericht door Josephus »

Bart schreef:bureaucraat

jij woont denk ik niet in een grote stad he? met wijken waar je als hollander maar beter niet kunt komen (zelfs overdag)
Wat doet dat er toe in deze discussie?

Je zit - of je dat nu leuk vindt of niet - gewoon met artikel 6 van de Grondwet. En moslims mogen daar net zo veel rechten aan ontlenen als christenen. De plaatselijke overheid kan wel nadere voorwaarden stellen aan klokgelui c.q. minaretoproepen, maar mag daarin geen ongeoorloofd onderscheid maken.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Ik heb jarenlang in Spangen gewoond, als student.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:Een SGP-onwaardige motie. Als het was geweest "Islam tast Nederlandse cultuur aan" dan had ik dat kunnen begrijpen. Maar zeuren over minaretten die het straatbeeld ontsieren, heeft geen enkel doel...
Helemaal mee eens.
Gisteren verdedigde Van der Staaij zich in Pauw en Witteman tegenover een moslima, die tevens advocate is. Hij kwam er maar moeilijk uit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion

Bericht door albion »

Josephus schreef:

Wat doet dat er toe in deze discussie?

Je zit - of je dat nu leuk vindt of niet - gewoon met artikel 6 van de Grondwet. En moslims mogen daar net zo veel rechten aan ontlenen als christenen. De plaatselijke overheid kan wel nadere voorwaarden stellen aan klokgelui c.q. minaretoproepen, maar mag daarin geen ongeoorloofd onderscheid maken.

Wat ik me afvraag: zijn al deze moslims ook Nederlanders? De Grondwet is toch duidelijk voor de Nederlanders en de anderen moeten zich toch als gasten aanpassen? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Josephus

Bericht door Josephus »

albion schreef:Wat ik me afvraag: zijn al deze moslims ook Nederlanders? De Grondwet is toch duidelijk voor de Nederlanders en de anderen moeten zich toch als gasten aanpassen? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Dat zie je inderdaad niet helemaal goed. Een enkele bepaling uit de Grondwet (bijv. het kiesrecht) geldt alleen voor mensen die 'Nederlander' zijn. Voor de vrijheid van godsdienst en het recht op gelijke behandeling wordt die voorwaarde niet gesteld. Die rechten gelden dus voor iedereen die zich in ons land bevindt.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Bart schreef:kan haast niet wachten tot de laatste minaret tegen de vlakte gaat !

Is het normaal dat men een islamitische feestdag wil invoeren

enz enz enz

En als wij kerken konden bouwen in het buitenland, zouden wij dat dan niet doen? Volgens mij hebben we dat in het verleden ook heel regelmatig gedaan... en doen we het nog steeds. Ik hoor dan nooit: Laten we dan maar niet doen, dat tast de cultuur aan.

Dat leegstaande kerken worden omgebouwd tot moskee is erg. Maar wie is daar schuldig aan? De islam? Nederland ontkerstent al decennia. Dat is erg, maar laten we daar de islam niet de schuld van geven. Misschien eerder eens de hand in eigen boezem steken. Als Nederland massaal de kerk verlaat hoor je daar niks over... maar als ze naar een moskee gaan is het opeens heel erg?
Josephus schreef:
albion schreef:Wat ik me afvraag: zijn al deze moslims ook Nederlanders? De Grondwet is toch duidelijk voor de Nederlanders en de anderen moeten zich toch als gasten aanpassen? Of zie ik dit helemaal verkeerd?
Dat zie je inderdaad niet helemaal goed. Een enkele bepaling uit de Grondwet (bijv. het kiesrecht) geldt alleen voor mensen die 'Nederlander' zijn. Voor de vrijheid van godsdienst en het recht op gelijke behandeling wordt die voorwaarde niet gesteld. Die rechten gelden dus voor iedereen die zich in ons land bevindt.
Inderdaad. En anders nog. Zijn al die turken en marokkanen die we vroeger naar Nederland hebben gehaald om goedkoop rotwerk voor ons op te knappen en hier al jaren wonen dan geen Nederlanders?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
albion

Bericht door albion »

Marnix schreef:
Inderdaad. En anders nog. Zijn al die turken en marokkanen die we vroeger naar Nederland hebben gehaald om goedkoop rotwerk voor ons op te knappen en hier al jaren wonen dan geen Nederlanders?
Als je daarover begint, moet je eens aan de arbeiders die vroeger op het land werkten en de boeren het toen voor het zeggen hadden, wat voor werk en hoe lang zij moesten werken. Ik denk dat de Marokanen en Turken een beter leven hadden dan zij. Maar dat terzijde.
En het is meestal stank voor dank, ik kan daar heel wat meer over vertellen, maar daar schiet je niets mee op. Het betekent in ieder geval niet dat het nageslacht van deze Turken en Marokanen dan maar niets meer hoeft te doen en alleen maar hoeft te zorgen voor ongeregeldheden samen met de ontevreden Nederlandse jongeren. En alleen maar over hun rechten te hebben en weinig over de plichten.
En het is een beangstigend beeld zoals Bart zegt. Ik hoor nog een medewerker tegen me zeggen toen ik op kantoor werkte bij een bedrijf: "Wacht maar tot wij aan de macht komen." En het is toch van de zotten dat je niet meer vrij en frank door een deel van je woonplaats kan lopen op welk uur van de dag ook?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie