Gajus schreef:Er zijn ook mensen die onder aan de glijbaan beginnen.Nee, het begint met een hellend vlak, voordat je helemaal onderaan de glijbaan belandt
En er zijn er die blijven glijden..

Gajus schreef:Er zijn ook mensen die onder aan de glijbaan beginnen.Nee, het begint met een hellend vlak, voordat je helemaal onderaan de glijbaan belandt
Doe eens een suggestie?cjb schreef:We bevinden ons al op het hellende vlak, maar hoe blijven we staande? Citaat Prof. dr. E.P. Meijering
meer gebed?Mister schreef:Doe eens een suggestie?cjb schreef:We bevinden ons al op het hellende vlak, maar hoe blijven we staande? Citaat Prof. dr. E.P. Meijering
Ik snap je punt, maar vind je het goed als anderen zich hier toch over willen informeren?Luther schreef:A.u.b., kan dit topic weer dicht?????Hendrikus schreef:Wat zijn dan, zoals jij het noemt, reformatorische gewoontes die op grond van de Bijbel te verdedigen zijn? Benoem dat eens? Gebruik van Statenvertaling? Op hele noten zingen? Vrouwen in rok? Werk je vraagstelling eens concreet uit?
Beginnen we weer van vooraf aan.....
Mister schreef:Doe eens een suggestie?cjb schreef:We bevinden ons al op het hellende vlak, maar hoe blijven we staande? Citaat Prof. dr. E.P. Meijering
Als al die gewoontes nu allemaal terug te vinden zijn in de Bijbel, ja.... dan ben ik het er mee eens. Dan wil je je niet onderwerpen, maar dan is er geen twijfel om deze gewoontes uit te dragen! Maar helaas... veel gewoontes zijn maar gewoontes en voelen goed maar zijn niet (of niet duidelijk) terug te vinden in de Bijbel! Daardoor ontstaan twijfels. Omdat sommige dingen nou eenmaal zo aangenomen worden. Of goed voelen. Maar daarom mogen ze nog niet als meetlat gesteld worden. Christenen in andere landen doen de dingen heel anders, wat niet verkeerd is! En dit kunnen we niet afdoen als cultuurgewoontes, want ook deze gewoontes moeten getoetst worden aan de Bijbel. Of wil er iemand beweren dat alleen wij in (reformatorisch) Nederland de Bijbel het best kunnen uitleggen? Ik denk niet dat iemand dat durft te zeggen, want dat zou wel heel star zijn. Daarom hoeven we niet (en mogen we wel) vast te houden aan allerlei gewoontes die hier regel zijn in de reformatorische kringen. Iedereen mag daarin toch zijn eigen vrijheid nemen, zolang wij het kunnen verantwoorden naar God toe? En wat wil God? Dat staat in Zijn Woord, maar niet alle zaken zijn zo gemakkelijk terug te vinden, dus laten we daarin iedere christen zijn eigen verantwoording geven. Een christen, die de zaken serieus neemt, weet ook waarom hij dit wel/niet doet. Laat een ieder in zijn eigen geweten ten volle verzekerd zijn! En open je blik, de wereld is groter dan alleen reformatorisch nederland!Heel eenvoudig? Je onderwerpen aan reformatorische gewoonten zoals die in den breedte genoemd zijn in de pagina's hiervoor. Het gaat er toch niet om wat ik wil of wat ik denk, maar wat God wil en van ons vraagt.
Is het ook niet zo dat doordat er zo verschillend gedacht wordt over, laat ik het maar de reformatorische gewoonten noemen, er zoveel twijfels zijn bij jongeren? Als er ergens iets is waar je dan van harte achter zou moeten staan (op het hellende vlak), is het wel de reformatorische gewoonten. Dat hoeft echt niet star te zijn.
Jansenius schreef:Ik snap je punt, maar vind je het goed als anderen zich hier toch over willen informeren?Luther schreef:A.u.b., kan dit topic weer dicht?????Hendrikus schreef:Wat zijn dan, zoals jij het noemt, reformatorische gewoontes die op grond van de Bijbel te verdedigen zijn? Benoem dat eens? Gebruik van Statenvertaling? Op hele noten zingen? Vrouwen in rok? Werk je vraagstelling eens concreet uit?
Beginnen we weer van vooraf aan.....
Even ter aanvulling: de reformatorische gewoonten zijn niet star en dezelfde als tweehonderd jaar geleden.Dat wordt wel eens gedacht, maar elke (sub)cultuur is in beweging. En ik denk dat het goed is om telkens weer de gewoonten tegen het licht te houden, maar het is niet goed om alleen maar negatieve kritiek op de gewoonten te leveren. Mensen hebben baat bij continuïteit; als je gewoonten afbreekt zonder iets nieuws te bieden, verliezen mensen hun houvast en dat maakt mensen onzeker.de vervangingstheorie is afgeschaft, een enorme verandering inderdaad!
Maar God verandert niet, zeggen we.
Dit vind ik op zijn minst merkwaardig.
Bloempje, deze tekst gaat niet over de sabbat / zondag, maar over de joodse feestdagen.Bloempje28 schreef:Zo is er deze: wij vullen onze zondag in op een manier zoals wij denken dat het hoort. Dit mag niet, dat mag wel. En we kijken een ander er op aan als die het toch allemaal anders doet. maar gisteren las ik in Romeinen 14: 6 "Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor God, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere."
Calvijns visie op de zondag leek me in een discussie over reformatorische gewoonten (waarin zondag met sabbath gelijkgesteld word) wel relevant. Ook als reactie op de post van Bloempje28.Bureaucraat schreef:Een interessant stuk, Memenot. Maar wat is je punt hiermee?
Bewijs?Tiberius schreef:Bloempje, deze tekst gaat niet over de sabbat / zondag, maar over de joodse feestdagen.Bloempje28 schreef:Zo is er deze: wij vullen onze zondag in op een manier zoals wij denken dat het hoort. Dit mag niet, dat mag wel. En we kijken een ander er op aan als die het toch allemaal anders doet. maar gisteren las ik in Romeinen 14: 6 "Wie de dag in ere houdt, houdt hem in ere voor God, en wie de dag niet in ere houdt, houdt hem niet in ere voor de Heere."