Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Afgewezen

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Vind ik ook, wees eens duidelijk
DWW, volgens jou moet een zondaar via de hel, of de inleving daarvan tot het Leven komen?
Wat is dan volgens jou de hel...?
Ik denk dat je de vraag best begrijpt. Dus kom maar met een antwoord.
Kijk, als je punt alleen is dat een mens zondaar voor God moet worden, en dat hem dáár Christus geopenbaard wordt, wel, dan ben ik het met je eens.
Maar daar hoef je toch niet zo ingewikkeld voor te doen? En allerlei teksten voor te gebruiken, die er niet voor bedoeld zijn? En een hele terminologie te ontwerpen die in de Bijbel niet terug te vinden is?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, [om] dienstbaar [te zijn] der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, [om] dienstbaar [te zijn] der gerechtigheid, tot heiligmaking, Rom. 6:19.
Je kunt toch gewoon 'ja' of 'nee' zeggen? Daar hebben zwakke mensen nu juist behoefte aan: duidelijkheid!
Idd, duidelijkheid zou een groot goed zijn.
Volgens mij leert DWW niet anders dan wat hij velen verwijt : de gang van de Borg is de gang van de Kerk.
Kislev

Bericht door Kislev »

Wilhelm schreef:Volgens mij leert DWW niet anders dan wat hij velen verwijt : de gang van de Borg is de gang van de Kerk.
Precies! Allemaal zeer verwarrend. Onlangs zitten lezen op de site dewoesteweg.nl en kom daar zeer leerzame dingen tegen over Ruth, Rachel, rechtvaardigmaking van de goddeloze ipv de vrome etc. etc. Vele, vele oudvaders worden her en der geciteerd. Wat blijkt vervolgens? Dat je eerst door de hel moet om in de hemel te komen. Van de week in de Godvruchtige Avondmaalganger van Immens zitten lezen, daar lees ik weer heel andere dingen. Ook in de Redelijke Godsdienst van Brakel lees ik het niet. Kortom, het gevaar was, is en blijft: eigen beleving wordt de norm.

Petrus Immens:
In eerstbeginnende christenen, die eerst op de weg komen en nog nooit verzekerd
zijn geweest, zijn de gronden van twijfeling de volgende.
a. Zij vrezen, dat hun overtuiging de rechte niet is, omdat het niet met die naarheid
en beroering is, die zij zien en horen van anderen, wie de zonden als een slagorde
onder het oog worden gebracht, die God zien in Zijn heiligheid en
rechtvaardigheid en die de hel voor zich als geopend zien. Zo, denken zij, moest
het met hen ook geweest zijn, en dat zoveel te meer als zij zien op hun zonden, die
in hun natuurstaat zeer groot, ja boven die van anderen zijn geweest. Zij hebben
volop de wereld gediend en zij zijn vijanden geweest van God en Zijn dienst, ja,
zij hebben zich misschien wel aan buitensporigheden schuldig gemaakt. O, denkt
zulk één, hoe zou het mogelijk zijn, dat ik zo gemakkelijk zou bekeerd worden,
terwijl burgerlijke, godsdienstige mensen dikwijls als langs de rand van de hel
geleid worden. En dus willen zij wel een evenredigheid hebben tussen hun zonden
en hun overtuigingen, eer zij durven geloven dat het waarheid is.

Waarop Immens tegenwerpt:

Maar ik zeg:
a. Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen
niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een
lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest
buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn
gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan
zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging
af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle
naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja
godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als
het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere
hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is
als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene
wegen Gods kennen.
b. Meet uzelf nooit aan anderen, denkende: die zijn zo en zo naar geweest, en daarom
moet ik zo zijn; want de bevinding van een ander is onze regel niet, maar het
Woord van God. Nu leert Gods Woord nergens hoe groot en hoe naar de
overtuigingen moeten zijn, maar als iemand verlegen is, wordt hij gewezen naar
Christus.
Dat is de enige weg, het geloof in Hem. Blijf dan niet staan op de
grootheid van uw overtuiging, maar op de waarheid daarvan.
U zult zeggen: dat is wel gezegd, op de waarheid; maar hoe weet ik dat het
waarheid is? Dat is al mijn kommer!
Wel, zou u durven ontkennen, dat uw overtuigingen u hebben gebracht tot
Christus? Zag u niet zóveel in uw zonden, dat u geloofde dat u Jezus nodig had en
zonder Hem voor God niet kon bestaan? Ja dreef, het gezicht van uw zonden u niet
als een ellendige tot Hem, om het leven van uw ziel bij Hem te zoeken?
Zegt u: ja, dat durf ik niet ontkennen, dat Jezus mij dierbaar en geheel dierbaar
is?
Wel, dan verzeker ik u, dat uw overtuiging groot genoeg is. Want dat is het doel er
van, als ze een mens als een ellendige naar Jezus drijft. En als het dat ook niet is,
al was iemand nóg zo naar, het zal hem eer wanhopende met Judas doen lopen
naar de strop, dan dat het hem zou brengen in de hemel; want niet de grootheid
van de overtuigingen, maar Jezus en het geloof in Hem is de grond van de
zaligheid. En heeft God u op een zachte wijze tot Jezus geleid, dank Hem er voor.
Het is immers veel aangenamer, zo lieflijk gelokt te worden, dan met zoveel
naarheid en beroering?
c. Ik raad u: wees nooit zo dwaas om te wensen, dat u de zonde in haar grootheid zo
mocht zien als ze is; want geen mens op aarde was daartoe in staat. Men zou onder
dat gezicht in wanhoop moeten versmachten. Velen zijn er, die dat wel eens
gewenst hebben, en als God hun er maar iets van deed zien, moesten zij bidden,
dat het toch weer werd weggenomen, want dat ze het niet konden dragen. Ik moet
hier zeggen, zoals de Heere Jezus tot de discipelen: "Gij weet niet wat gij
begeert", Matth. 20 : 22.
Jongere

Bericht door Jongere »

Erasmiaan schreef:Jongere, wat DWW en PvS proberen te zeggen (en dat ben ik wel degelijk met hen eens, al zeggen ze het wat anders dan ik zou doen) is dat de mens in het stuk van zalig worden aan de zijde Gods terecht komt. Hij wordt het met God eens. Want als een mens gaat leren dat God waarheid is in Zijn bedreigingen en dat God Zijn recht handhaaft en men leert iets van zichzelf kennen van zijn hemelhoge schuld en zijn verdorven natuur, dan gaan ze zeggen: 't zou rechtvaardig zijn als Hij me voor eeuwig van Zich afwierp (en dat niet als een ingestudeerd praatje maar waarlijk in de beleving). Dan ben je het eens met Gods rechtvaardig oordeel. Dat dan Gods Zoon in hen geopenbaard wordt, leert DWW ook wel.
Afgewezen schreef:Kijk, als je punt alleen is dat een mens zondaar voor God moet worden, en dat hem dáár Christus geopenbaard wordt, wel, dan ben ik het met je eens.
Erasmiaan, met Afgewezen ben ik het hierin eens. Maar dat is absoluut iets anders dan de wijze waarop DWW of PvS hierover schrijven. Denk ik, want helemaal duidelijk is het niet, zoals anderen terecht opmerken.
Ik reageer met name op de volgende zinsnede:
totdat hij ertoe gebracht was God te verheerlijken in zijn verdoemenis.
Ik vind dat iets anders als 'zondaar worden voor God'. Al gebruik ik nu misschien Afgewezen's woorden terwijl zij het niet met me eens is. De gedachte dat een zondaar die tot geloof komt 'langs de hel moet', ondersteund met een bepaalde theologie over de 'Wet' (waarbij het merendeel van de teksten, zoals Galaten, absoluut iets anders betekent) bestrijd ik.
Ik geloof dat een zondaar die tot Christus komt, 'weet' waarom hij tot Christus komt. Maar ik geloof ook dat God Zijn kinderen zeer verschillend leidt (vergelijk Brakel over de wedergeboorte). Waarbij sommigen de verschrikkingen van de hel gevoelen, maar anderen bijvoorbeeld 'aan de hand van' één concrete zonde tot verlossing in Christus komen. Waarna iedere gelovige zijn leven lang tot ontdekking van zonden moet komen. Men praat ook alsof die ene ervaring een persoon zijn volledige verdorvenheid in laat leven. Ik geloof dat een christen pas in de eeuwigheid ten volle zal zien waaruit hij is verlost.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Ik reageer met name op de volgende zinsnede:
totdat hij ertoe gebracht was God te verheerlijken in zijn verdoemenis.
Ik vind dat iets anders als 'zondaar worden voor God'. Al gebruik ik nu misschien Afgewezen's woorden terwijl zij het niet met me eens is. De gedachte dat een zondaar die tot geloof komt 'langs de hel moet', ondersteund met een bepaalde theologie over de 'Wet' (waarbij het merendeel van de teksten, zoals Galaten, absoluut iets anders betekent) bestrijd ik.
Mee eens. Ook met de opmerking over die teksten. Als een zondaar ten volle zou inleven wie hij is voor God, zou hij het niet eens overleven, denk ik. Die vreselijke werkelijkheid kunnen wij niet verdragen.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

DWW, volgens jou moet een zondaar via de hel, of de inleving daarvan tot het Leven komen?
Ik ,u, jij naar de hel ,nee hoor daar zijn we toch veel de Godsdienstig voor wij die onder
de verkondiging zitten van Gods woord wij naar de hel?

Hoe vaak heb ik het in mijn leven niet gehoord van onze predikanten:
"Zonder helevaart geen hemelvaart"
En zouden deze dominees dat zomaar gezegd hebben zonder daar grond voor gehad te hebben?
Maar ik denk dat velen van ons dit niet meer verstaan!!
memento

Bericht door memento »

Oude-Waarheid schreef:Hoe vaak heb ik het in mijn leven niet gehoord van onze predikanten:
"Zonder helevaart geen hemelvaart"
En zouden deze dominees dat zomaar gezegd hebben zonder daar grond voor gehad te hebben?
Maar ik denk dat velen van ons dit niet meer verstaan!!
Je kan nuchter concluderen dat slechts een zeer klein gedeelte van de oudvaders aldus gesproken heeft, en dat het merendeel van de oudvaders hier anders over dacht, ja deze visie zelfs streng bestreden hebben. Wie allen afschrijft die anders leren, schrijft dus daarmee zeer vele oudvaders af.

De vraag is en blijft: Leert de Schrift ons aldus? En nog niemand heeft aan kunnen tonen dat de Schrift aldus leert.
Auto

Bericht door Auto »

DWW schreef:Ik spreek op menselijke wijze[/u], om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, [om] dienstbaar [te zijn] der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, [om] dienstbaar [te zijn] der gerechtigheid, tot heiligmaking, Rom. 6:19.

Beste DWW, ik kan aardig meekomen maar in de stukken die je schrijft ben ik heel vaak de kluts kwijt en moet ik graven om te zien wat je nu werkelijk bedoeld. Ik kom niet van oorsprong uit de refo-gezindte en heb dus moeite om veel termen en uitleggingen te begrijpen. Mijn advies is als je nog niet weet wat je roeping is om ieder geval aan geschriften aandacht te geven om de zaken makkelijker en menselijker te verwoorden. Tenzij je natuurlijk alleen binnen 1 deel van de refo-gezindte werkzaam wil zijn.

Ik zelf denk dat daar de meeste irritatie vandaan komt dat de lappen tekst niet begrepen worden doordat je zoveel tijd er in moet stoppen om te begrijpen wat je nu werkelijk bedoeld.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Wat is dan volgens jou de hel...?
Ik denk dat je de vraag best begrijpt. Dus kom maar met een antwoord.
Kijk, als je punt alleen is dat een mens zondaar voor God moet worden, en dat hem dáár Christus geopenbaard wordt, wel, dan ben ik het met je eens.
Maar daar hoef je toch niet zo ingewikkeld voor te doen? En allerlei teksten voor te gebruiken, die er niet voor bedoeld zijn? En een hele terminologie te ontwerpen die in de Bijbel niet terug te vinden is?
Toen dr. Kohlbrugge zijn wereldberoemde preek over Rom. 7:14 jegens Isaäc Da Costa moest verdedigen, schreef hij hem o.a. het volgende: “…u bent van de hel gered, maar ik ben uit de helse verdoemenis gered.” Lees de preek hier: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-14.pdf Wilde Kohlbrugge daarmee zeggen, dat hij werkelijk in de vlammen der hel was geweest?

Lees hier wat o.a. Kohlbrugge bedoelde met de doorleving van Gods heilig recht, hetwelk hijzelf ook persoonlijk heeft doorleefd: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... t-gods.pdf

God is een Geest, en niemand kan Hem zien. Hij werkt door Zijn Geest, en daarom dienen wij deze geestelijke zaken ook geestelijk te verstaan. Wanneer, dan een zondaar in dat heilige recht Gods een sprankeltje gaat doorleven van hetgeen Christus ten volle doorleefde, wordt die zondaar geestelijk gewaar wat de hel is. Daar voelt die zondaar geestelijk de toorn van God, en de vloek over zijn bedreven zonden in zijn gemoed branden. Dit is nu de vloekeis der wet tot een volkomen betaling. Door de trekkende liefde des Vaders wordt die zondaar ervoor ingewonnen dat God hem geen kwaad zou doen wanneer Hij hem voor eeuwig in en onder die toorn en vloek zou laten liggen. Hier ligt de verkoren zondaar geestelijk verslonden in het welbehagen Gods, en leeft hij geestelijk in: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. En van deze toorn en uit deze vloek wordt die zondaar door de tussentreding van Christus gered, middels de toegepaste beloften van het Evangelie, welke de H. Geest geestelijk uit Hem neemt, en het Zijn volk verkondigt. Hier staat de zondaar, ingelijfd door het geloof in Christus, rechtvaardig voor God, en ontvangt hij het nieuwe leven uit Hem, de wedergeboorte.

Het spijt me, maar in kortere termen kan ik het niet verwoorden. Hiermee zou ik tekort doen aan het wonder van zaligworden door een weg van recht en gerechtigheid.
Laatst gewijzigd door DWW op 04 sep 2009, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

In de Terdege van 8 juli 2009 stond een heel duidelijk artikel (Pastoraal) over bevindingen van Gods kinderen. Hierin wordt gewaarschuwd om zaken als "kruipen, vrezen, beven, langs of door de hel gaan" niet als een voorwaarde te stellen in het komen tot Christus. Dan wordt het een wettische eis (Rooms!!)
Hoe schuldig wij staan voor Gods aangezicht leren we gewoonlijk niet de eerste dag van het genadeleven. De Heere trekt door Zijn Woord en Geest op liefelijke wijze. De Heere kan het ook anders doen, bijv. zoals bij Saulus, die letterlijk leerde kruipen. Maar ook dan zegt Jezus niet: Saulus, jij moet eerst leren kruipen! Nee, dan krúípt Paulus, dat is geen voorwaarde, maar het gebeurt.
En Wilhelm a Brakel zegt het zo: (blz.895 deel 1)
De gewone weg in het komen tot Christus is verlegenheid, droefheid, vreze; niet dat zulks is een voorwaarde, die men eerst hebben moet, eer men komen mag; maar als een hoedanigheid, zonder welke hij niet zal willen komen enz.
En oude waarheid, wat zou die dominee vroeger precies bedoelt hebben met : zonder hellevaart geen hemelvaart?
Het gevaar bestaat dat we het in ónze hellevaart zoeken. Als het erop aankomt, leer ik dat er door mij niet is te betalen (door hellevaart). Waarom niet? Omdat Christus ter helle is nedergedaald. Hij voor mij, opdat ik eeuwig mag delen in Zijn overwinning. De hitte van Gods gramschap is geblust.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Hier ligt de verkoren zondaar geestelijk verslonden in het welbehagen Gods
Volgens mij weet je zelf niet wat deze termen betekenen anders zou je ze zo niet achter elkaar zetten. Wat wil je hier nu zeggen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef: Toen dr. Kohlbrugge zijn wereldberoemde preek over Rom. 7:14 jegens Isaäc Da Costa moest verdedigen, schreef hij hem o.a. het volgende: “…u bent van de hel gered, maar ik ben uit de helse verdoemenis gered.” Lees de preek hier: http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-14.pdf Wilde Kohlbrugge daarmee zeggen, dat hij werkelijk in de vlammen der hel was geweest?
Ja, Kohlbrugge kon er ook wat van: cryptisch zijn en tegenstanders verketteren.
DWW schreef:God is een Geest, en niemand kan Hem zien. Hij werkt door Zijn Geest, en daarom dienen wij deze geestelijke zaken ook geestelijk te verstaan.
Eens.
DWW schreef:Wanneer, dan een zondaar in dat heilige recht Gods een sprankeltje gaat doorleven van hetgeen Christus ten volle doorleefde, wordt die zondaar geestelijk gewaar wat de hel is.
Niet mee eens. Wat de hel is, kun je pas weten als je erin komt... En laten we hopen dat niemand van dit forum dat ooit te weten zal komen.
Verder geloof ik niet dat je moet zeggen dat een zondaar 'doorleeft wat Christus heeft doorleefd', ook niet 'een sprankeltje'. Omdat dit in de Bijbel nergens geleerd wordt.
DWW schreef:Daar voelt die zondaar geestelijk de toorn van God, en de vloek over zijn bedreven zonden in zijn gemoed branden. Dit is nu de vloekeis der wet tot een volkomen betaling.
Het woord 'vloekeis' ken ik niet.
DWW schreef:Door de trekkende liefde des Vaders wordt die zondaar ervoor ingewonnen dat God hem geen kwaad zou doen wanneer Hij hem voor eeuwig in en onder die toorn en vloek zou laten liggen. Hier ligt de verkoren zondaar geestelijk verslonden in het welbehagen Gods,
Die uitdrukking ken ik ook niet: 'geestelijk verslonden liggen in het welbehagen Gods'.
DWW schreef:...en leeft hij geestelijk in: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.
Mee eens. Maar dan tóch blijft er een hoop op genade.
DWW schreef:En van deze toorn en uit deze vloek wordt die zondaar door de tussentreding van Christus gered, middels de toegepaste beloften van het Evangelie, welke de H. Geest geestelijk uit Hem neemt, en het Zijn volk verkondigt. Hier staat de zondaar, ingelijfd door het geloof in Christus, rechtvaardig voor God, en ontvangt hij het nieuwe leven uit Hem, de wedergeboorte.
Mee eens.
DWW schreef:Het spijt me, maar in korte termen kan ik het niet verwoorden. Hiermee zou ik tekort doen aan het wonder van zaligworden door een weg van recht en gerechtigheid.
Misschien moet je het toch maar eens proberen.
Jongere

Bericht door Jongere »

DWW schreef:Hiermee zou ik tekort doen aan het wonder van zaligworden door een weg van recht en gerechtigheid.
Dus dit is voor jou de kern. Dat is mooi, want daar legt de Schrift de kern ook. Sion zal door recht verlost worden, profeteerde Jesaja. En toen Christus uitriep: Het is volbracht! is die profetie op een manier tot vervulling gekomen die in het hart van geen mens was opgekomen.
Maar wat bedoel jij er precies mee? Als ik spreek over 'zalig worden door een weg van recht en gerechtigheid' dan bedoel ik: door (=door middel, niet op grond van) het geloof in Christus staat de zondaar rechtvaardig voor God. Omdat Christus de prijs heeft betaald en een volkomen gerechtigheid heeft verworven. Met andere woorden: plaatsvervanging. Ik voor u. Door de weg van het geloof, al is dat als een kind (of juist?) of zo groot als een mosterdzaadje, schenkt God al deze weldaden aan de zondaar, rekent Hij die toe (1 Kor 1:30).
Maar, hoewel jij deze zaken zult erkennen, ben ik bang dat jij iets heel anders bedoelt als je deze uitdrukking gebruikt. Jij bedoelt met een weg van recht en gerechtigheid wat zich afspeelt in de ziel van de zondaar. En hoewel ik geloof dat daar dingen gebeuren in de wedergeboorte en in het komen tot geloof die niet ongemerkt voorbijgaan, verplaats jij de kern van het evangelie.
Hieronder weer een citaat van ds. Huisman. Misschien een omstreden dominee, maar hij formuleert het beter dan ik het kan doen. Dit is wat mij betreft de kernzin, die ik ook hierboven heb proberen te onderschrijven: het zwaartepunt van de rechtvaardiging wordt verlegd vanuit het offer van Christus naar de beleving van het recht van God in de ziel.
Graag je reactie, hoewel ik dit citaat wel eens eerder in dit verband heb gepost. Ik denk echter dat we hier fundamenteel van mening verschillen. Met deze belangrijke opmerking: je hebt je mening nog niet kunnen onderbouwen op grond van de Schrift.
Ds. Huisman schreef: En als Hij het gevonden heeft, legt Hij het op Zijn schouders, verblijd zijnde. Dat is weer zo n typische trek, waardoor Jezus Christus, de Herder Zijner schapen, aan ons wordt voorgesteld. En als Hij het gevonden heeft, legt Hij het op Zijn schouders. Dat hadden we niet verwacht. Als wij soms korter of langer tijd in het besef van onze zondigheid en verlorenheid over de aarde gaan. Als we onze zonden zien, die wij tegen God en de mensen bedreven hebben. Als we soms een hoop in ons hart gekregen hebben op die goddelijke verlossing en de barmhartigheid van de Heere ons vertederd en vernederd heeft, dan hebben wij soms een gedachte over de weg der bekering en verzoening die als volgt is: Dan zeggen wij: Heere, o als U me ooit verlossen zal, dan zal ik het zeker eerst weten, wat ik misdaan heb. Dan zal ik zeker eerst moeten gevoelen hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Dan zal ik aan mijn lichaam en ziel Uw straf ervaren. Het kan, als wij in zulk een wettische gestalte zijn. Want dat kan wij kunnen bekeerde mensen zijn, die aanvankelijk het nieuwe leven van God gekregen hebben en toch in een zeer wettische gestalte leven ik weet dat uit mijn eigen leven, dat ik wel eens gezegd heb: Heere het zou zelfs enige genoegdoening geven in mijn hart, als ik de straf van mijn zonde zou gevoelen. Als ik gevoel, dat Uw hand mij straft, dat zal nog enig gevoel geven van rechtvaardigheid; enig gevoel van voldoening, opdat we dan toch in het dragen van die straf tenminste menen nog iets aan God te kunnen vergoeden voor de gemaakte schuld. Maar geliefden, dat is een wettische gedachte. Door deze weg kunnen wij niet zalig worden. Kijk nu eens wat God zegt van Zijn schapen.
O, ik weet, mensen die op een wettische wijze denken over de bekering, staan ook menigmaal zo n weg voor. Als zij dan iemand horen vertellen, dat hij een indruk ontvangen heeft in zijn hart van de genade van God ten opzichte van zijn grote schuld, dan werd er nogal eens gezegd: Ja maar, dat heb je nu wel gekregen, dat heb je nu wel ervaren, maar er zullen nog wel eens andere tijden komen. O, ik heb het meegemaakt, dan krijg je een heel verhaal van wat iemand meegemaakt heeft, toen hij onder het recht van God door moest. Zo'n ijdel verhaal, waarin niet Christus, waarin niet Zijn gerechtigheid, waarin niet Zijn wonden en striemen uitblinken, maar waarin de wonden en striemen van de geslagen zondaar uitblinken en het zwaartepunt van mijn rechtvaardiging verlegd wordt vanuit het offer van Christus naar de beleving van het recht van God in mijn ziel. Fout, mensen. Helemaal naast de zaak. Dat is het Evangelie omkeren. Dat is weer een wet maken van het Evangelie. Dat is je bedoelt het zo niet, maar je doet het wel zo, dat is weer jezelf op de troon zetten en enig gevoel van vergenoeging ontvangen, omdat je toch zoveel geleden hebt, eer dat God Zijn gunst aan je bewees. Fout! Helemaal fout. Dat is een roving van de kroon van Christus. Dat is een roving van het werk dat Hij gedaan heeft, want als ik bloed moet zweten om voor God rechtvaardig te zijn, dan hoeft Jezus het niet. En als ik naar de hel moet, dan is Hij tevergeefs naar de hel gegaan. Maar omdat Hij naar de hel ging en omdat Hij bloed zweette en omdat Hij van God verlaten werd, word ik nimmermeer van God verlaten. En hoe maakt God mij en u dan zalig? Hij maakt mij zalig, door me te vinden waar ik ben. In mijn verlorenheid, in mijn afgedwaaldheid, in mijn zondigheid en in mijn verstoktheid en in mijn hardheid. En wat doet Hij dan? Dan breidt Hij Zijn zegenende handen over het verlorene uit en Hij buigt Zich onder de last van mijn leven en Hij legt mij op Zijn schouders. Dat is alles wat Jezus doet. Maar dat is dan ook mijn zaligheid, daarvan zal ik eeuwig zingen, van die goedertierenheid van God, dat ik straf verdiend heb en vergeving kreeg. Dat ik de hel verdiend heb en Hij mij de Hemel binnendraagt. Dat ik in de godsverlating behoorde weg te zinken en dat Hij mij op Zijn schouders gelegd heeft. Dat is genade van God, daarvan zal ik roemen tot in der eeuwigheid.
Voelt u dan niet, begrijpt u dan niet, beleeft u dan niet, dat zò alleen God groot wordt en tot in eeuwigheid de zondaar zijn hand niet krijgen zal achter het genadewerk van God, als iets verdienend. Dit is eer voor God! Dat is genade, dat is vrije genade, dat is genade alleen! Daarvan zullen we zingen: Het is door U, door U alleen, om het eeuwige welbehagen. Heeft u die handen van Christus onder uw leven nog nooit gevoeld?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Auto schreef:
DWW schreef:Ik spreek op menselijke wijze[/u], om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, [om] dienstbaar [te zijn] der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, [om] dienstbaar [te zijn] der gerechtigheid, tot heiligmaking, Rom. 6:19.

Beste DWW, ik kan aardig meekomen maar in de stukken die je schrijft ben ik heel vaak de kluts kwijt en moet ik graven om te zien wat je nu werkelijk bedoeld. Ik kom niet van oorsprong uit de refo-gezindte en heb dus moeite om veel termen en uitleggingen te begrijpen. Mijn advies is als je nog niet weet wat je roeping is om ieder geval aan geschriften aandacht te geven om de zaken makkelijker en menselijker te verwoorden. Tenzij je natuurlijk alleen binnen 1 deel van de refo-gezindte werkzaam wil zijn.

Ik zelf denk dat daar de meeste irritatie vandaan komt dat de lappen tekst niet begrepen worden doordat je zoveel tijd er in moet stoppen om te begrijpen wat je nu werkelijk bedoeld.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar ik doe écht mijn uiterste best om anderen zo eenvoudig mogelijk te bereiken. Maar, dit kunnen we alleen vanuit een zuivere theologie, vandaar dat ik veel citeer vanuit de Galaten- en de Romeinenbrieven, waarin de sleutelen verborgen liggen om geheel Gods Woord recht en zuiver te verstaan. Lees daartoe ook de inleiding van de kanttekenaren op de Romeinenbrief.

Anderzijds bekruipt me weleens het bange gevoel, dat velen ook niet veel moeite doen om het te begrijpen. Hoevelen lezen dan mijn stukjes, met de verwijsteksten én de Bijbel ernaast? Ik merk dit op, om de reden dat ik telkens dezelfde vragen naar me toe krijg geschoven, zij het steeds in andere bewoordingen. We zijn met het citaat van ds. Moerkerken op ong. pagina 32-33 begonnen, maar hoevelen vallen tussentijds in met bepaalde vragen, zonder eerst hetgeen te lezen wat in het verloop van de discussie naar voren gebracht is geworden…? Dit zou ook een hoop onbegrip en ergernis weg kunnen halen.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
memento

Bericht door memento »

Interessant trouwens wat de kanttekenaren gezegd hebben bij de tekst:

Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid. (Jes 1:27)

Sion
Dat is, de Joden, of de stam van Juda, en bij name die van Jeruzalem, wonende op en omtrent den berg Zion.

door recht
Dat is, door de gerechtigheid Gods; dewijl het recht is bij God, verdrukking te vergelden dengenen, die anderen verdrukken; zie 2 Thess. 1:6.

verlost
Te weten uit de Babylonische gevangenschap, of van de bovenverhaalde straffen; versta dit wijders van de geestelijke verlossing door Christus, die ook door Gods gerechtigheid geschied is.

wederkerenden
Of, bekeerde; te weten tot God, of wederkerende; te weten uit de Babylonische gevangenschap.

gerechtigheid.
Versta hier de gerechtigheid Gods, dat is, zijne waarheid en trouw, dewijl Hij zulks om Christus' wil beloofd heeft, en derhalve billijk is dat Hij het doe.

Interessant is dat het recht hier niet tegen Sion en de terugkerenden gericht is, maar juist strijdt tegen hun vijanden vóór hun verlossing. Mooi om te zien hoe de kanttekenaren hier goede exegese plegen, door goed te lezen wat er nu eigenlijk staat.
Gesloten