Leer der Gereformeerde Gemeenten...

albion

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door albion »

Mister schreef:
Ik zou de theologie van de GG absoluut niet op één lijn willen zetten met wat er in de HHK geleerd wordt.
Wat is het leerverschil dan tussen de GG en de HHK?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

albion schreef:
Mister schreef:
Ik zou de theologie van de GG absoluut niet op één lijn willen zetten met wat er in de HHK geleerd wordt.
Het geheim is dat er helemaal geen "theologie van de GG" bestaat.
Luister van elke van de 57 dienstdoende predikanten 1 preek (binnen de GG) en dan kan dit topic dicht...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
BJD

Bericht door BJD »

jvdg schreef:
DWW schreef:Ik heb ook nimmer beweerd dat ik een groot en geleerd theoloog ben gelijk Kohlbrugge was. Ik ben maar een eenvoudig ongepromoveerd oefenaartje, die in de leer is bij mannen als: Kohlbrugge, Van der Groe, Huntington en Boston.
Even off-topic, maar ik ben heel geïnteresseerd in de kleine kerkgeschiedenis.

In welke kerk of samenkomst treed je op als oefenaar?
Ik kan het gemist hebben maar ik heb het antwoord hier niet op gelezen..
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
albion schreef:
Mister schreef:
Luister van elke van de 57 dienstdoende predikanten 1 preek (binnen de GG) en dan kan dit topic dicht...;)

Ik ben het met je eens, in de praktijk hoor je gelukkig deze verscheidenheid.
Maar laten we eerlijk zijn, predikanten die vooraanstaande plaatsen hebben bekleed binnen de GG en ook veel schrijvers in de SB hebben toch menigmaal het "eigene van de GG" benadrukt.

Een ieder moet waken voor het idee, dat hij of zij werkelijk het enige juiste zicht heeft op de Waarheid .
Exclusivisme mag onder ons niet gevonden worden, niet bij mij, niet binnen de GG en niet bij DWW.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
albion schreef:
Mister schreef:

Ik ben het met je eens, in de praktijk hoor je gelukkig deze verscheidenheid.
Maar laten we eerlijk zijn, predikanten die vooraanstaande plaatsen hebben bekleed binnen de GG en ook veel schrijvers in de SB hebben toch menigmaal het "eigene van de GG" benadrukt.

Een ieder moet waken voor het idee, dat hij of zij werkelijk het enige juiste zicht heeft op de Waarheid .
Exclusivisme mag onder ons niet gevonden worden, niet bij mij, niet binnen de GG en niet bij DWW.
Inderdaad. Ik ben ook allergisch voor de term "het eigene van de GG". Waarom? Omdat ik denk dat het bestaan van kerkverbanden niet Bijbels is. In Gods Woord lees ik alleen van een kerk en niet van kerkverbanden. Dat er verschillende verbanden bestaan, is al erg genoeg. Als we dan ook nog eens het eigene" gaan benoemen en benadrukken, zijn we nog verder van huis. Hooguit kun je proberen objectief wat verschillen op een rij te zetten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Toch wordt het eigene van de GG nogal eens genoemd. Vaak staat het in verband met 1931.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

albion schreef:
Mister schreef:
Mister,
Zou ook wel antoord op deze vraag hebben wat leerd de GG wat de HHK niet leerd
en/of andersom?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude-Waarheid schreef:
albion schreef:
Mister schreef:
Mister,
Zou ook wel antoord op deze vraag hebben wat leerd de GG wat de HHK niet leerd
en/of andersom?
Het tweede typisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten is de idee dat je wedergeboren kunt zijn en het geloof dus 'bezit', zonder dat je daar zelf weet van hebt. Er kan dus een tijd zitten tussen wedergeboorte en de verzekerdheid van het geloof. Dit is geen vinding van ds. A. Moerkerken, maar van Alexander Comrie. Verder valt nog te noemen dat de groei van geloof (of anders gezegd, de 'standen') een route volgt die te traceren valt met de christelijke feestdagen. De gelovige beleeft zijn Kerst, Goede Vrijdag, Pasen en wellicht Pinksteren. Zo de Borg, zo de kerk.
(Drs. W. Pansier in het ND van 20-01-2005)
In het hoofdstuk over "De ernstige aanbieding van Christus en de Verbondsweldaden in het Evangelie" (een aangelegen onderwerp!) gaat ds. Vergunst in op de leeruitspraken van 1931 over het genadeverbond, die voor de Gereformeerde Gemeenten kerkelijk gezag hebben. Hier gaat het over een omstreden leerstuk. Op dit punt zouden we inderdaad kunnen spreken van iets theologisch eigens van de Gereformeerde Gemeenten. Wie hierover duidelijkheid wil hebben, kan in dit hoofdstuk terecht.
Ds. L H. Oosten in een recensie van 'om de eenheid van de kerk' van Ds. Vergunst.

Zomaar twee punten die je bij mijn weten in de HHK niet tegen zult komen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Het tweede typisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten is de idee dat je wedergeboren kunt zijn en het geloof dus 'bezit', zonder dat je daar zelf weet van hebt. Er kan dus een tijd zitten tussen wedergeboorte en de verzekerdheid van het geloof. Dit is geen vinding van ds. A. Moerkerken, maar van Alexander Comrie. Verder valt nog te noemen dat de groei van geloof (of anders gezegd, de 'standen') een route volgt die te traceren valt met de christelijke feestdagen. De gelovige beleeft zijn Kerst, Goede Vrijdag, Pasen en wellicht Pinksteren. Zo de Borg, zo de kerk.
Sorry, maar dit hoor ik 's zondags dus nooit van onze predikant!
(Maar ja, ik zit in een lichte gemeente, dus ja... ;) )
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
Mister schreef:
Sorry, maar dit hoor ik 's zondags dus nooit van onze predikant!
(Maar ja, ik zit in een lichte gemeente, dus ja... ;) )

Toch heb ik wat het eerste punt betreft in de prediking van jouw predikant deze lijn ook wel gehoord.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Erasmiaan : Het is makkelijk om voor deze onderwerpen een slotje te vragen omdat ze al 300 keer in evenzoveel topics behandeld zijn. Maar ik zal er toch nog op ingaan, misschien heb je iets aan mijn verworven inzichten.

Eerst enkele opmerkingen waarmee ik je voorzichtiger wil maken in stellige uitspraken:
Hoe kan de wet bewerkstelligen dat een mens God gaat zoeken (in de Bijbel gaat lezen, bidden, naar de kerk gaan, zijn leven gaat reformeren)? Dat kun je toch niet het "doden van de wet" noemen?

DWW : Want de kennis der zonden is uit de Wet Gods, Rom. 3:20. Twee moordenaars hangen aan een vloekhout naast Christus. De één krijgt te zien c.q. in te leven dat hij een groot zondaar, en hij z’n ganse leven verzondigd heeft, de ander niet. Kortom, hij krijgt de z’n vloek en doemwaardigheid voor God in te leven. Daar getuigt hij ook van, zeggende : “Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan, Luk. 23:40-41.” De ene begon Hem te bespotten, en de ander begon zichzelf te veroordelen. Hoe kwam dat? En zonder de wet, zo leefde deze moordenaar eertijds; maar als het gebod (in)gekomen is, (gewerkt door de H.Geest) zo is de zonde weder levend geworden, Rom. 7:9a. Toen gevoelde die moordenaar dat het gebod, dat hem ten leven was, hetzelve hem ten dode is bevonden, Rom. 7:8. De zonden in die moordenaar begonnen dus te leven, waardoor hij een weg tot Behoudenis ging zoeken, kermende tot Jezus: “Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.” Hier was de moordenaar geestelijk gestorven, Rom. 7:9b. Waarna Christus Zich aan hem openbaart als een Behouder ten leve, de Meerdere Safnath Pahaneah. Bij Lydia de purperverkoopster, bij de stokbewaarder, en als Gods verloste volk ging het niet anders. Trap en mate, en Gods leidingen kunnen verschillen. Wat de moordenaar in een paar uur leerde, doen sommigen echter veel langer over.

Erasmiaan : Waarom vergelijkt de Heere Jezus de levendmaking van de mens met de geboorte, als hij het de wedergeboorte noemt? Ben je weleens bij een geboorte aanwezig geweest? Ik neem aan van wel want ik geloof dat je kinderen hebt. Hoe treffelijk zie je dan het leven, als het ware, ontstaan. Lacht dat kind eerst? Weet het dat het leeft? Kan het zeggen wat er gebeurd is? Weet het wie zijn moeder is? Ligt het gelijk met een baard in de wieg? Oh, is het niet volkomen lijdelijk en van zijn moeder afhankelijk (en bij de geboorte van de verloskundige)?

DWW : Een vrouw, wanneer zij baart, heeft droefheid, dewijl haar ure gekomen is; maar wanneer zij het kindeken gebaard heeft, zo gedenkt zij de benauwdheid niet meer, om de blijdschap, dat een mens ter wereld geboren is, Joh. 16:21. In jouw optiek is dat geboren kind, de wedergeboren zondaar. Maar in de optiek van dit Schriftgedeelte, is het geboren Kind, de Heere Jezus in het hart van een verloren zondaar. Nogal een verschilletje……!! Ik wenste wel dat niet alleen jij, maar ook velen hier eens van doordrongen geraakten.

Erasmiaan : Dit gezegd hebbende wil ik er op in gaan hoe een en ander theologisch te duiden. Allereerst dit: er mag nooit een grond buiten Christus gegeven worden (buiten de bewuste kennis van Christus). Nooit! Want dan kunnen we met een gereformeerd conclusiegeloof onze staat opmaken (ik ween over de zonde, ik kan het in de wereld niet meer vinden etc. dus ik ben wedergeboren en de armen maar over elkaar).

DWW : Amen

Erasmiaan : Maar toch ontkom je er niet aan dat als God Zijn Hand op een zondaar legt en hij de afstand gaat zien tussen God en zijn ziel, er ook liefde tot God komt. Er wordt wel eens gezegd door meer bevestigde christenen: ik wilde wel dat ik die liefde van die eerste stappen nog had. DE WET WERKT GEEN LIEFDE MAAR DE DOOD! Ook is er wel eens een heenwijzing naar Christus, er wordt iets van Hem gezien, zoals wel eens gezegd wordt, door de tralies van het Woord. Net zoals die schat in de akker even gezien werd. Dan vraag ik je, kan de wet iets tonen van Christus? Terwijl ze toch in een wettisch werk arbeiden, namelijk ze willen de wet houden en door God voor vol worden aangezien. Vermengt God zelf dan wet en evangelie (zoals jij dit zo graag noemt)? Welnee. De wet heeft toch een heel andere bediening dan het evangelie? Christus is toch niet de wet? Dan is er toch geen vermenging? Om te zeggen dat datgene wat van Christus gezien is een wettisch werk is, dát is vermenging van wet en evangelie.

DWW : Of veracht gij den rijkdom Zijner goedertierenheid, en verdraagzaamheid, en lankmoedigheid, niet wetende, dat de goedertierenheid Gods u tot bekering leidt, Rom. 2:4. Hier spreekt Paulus over Gods algemene opzoekende liefde. Dit is nog niet de Eavngelische liefde, gewerkt door de Geest van Christus, Joh. 16:13-14. Deze liefde verbrijzelt en reinigt namelijk het hart van de verkoren zondaar, Jes. 57:15, Ezech. 36:25:26. Gods Wet werkt benauwd en Gods opzoekende liefde werkt droefheid. De graver in die akker was verblijd toen hij die schat had gevonden, maar die schat werd pas van hem, toen hij alles wat hij had, had verkocht, Matth. 13:44. Nu komt de toepassing : Waar en op welk moment had die zoekende, gravende, kermende moordenaar nu werkelijk alles wat van hem was verkocht…? Namelijk, op het moment met zijn laatste noodschreeuw vanuit een ONHOUDBARE nood om redding, waarmee hij als in een punt des tijds verloren ging onder God, gedoodt werd door Gods heilige Wet, en vervolgens direct in de armen van de Heere Jezus mocht vallen, Jes. 55:1-3. Dit is een prachtig beeld van Gods heilig Recht, Erasmiaan. Achter de dood ligt pas het leven, achter Gods wet het Evangelie. Tussen de Wet en het Evangelie, ligt Gods heilige Recht.

Erasmiaan : Moeten we dan maar zeggen dat die zondaar, die al die kenmerken heeft, iets van de heerlijkheid van Christus gezien (anders zou hij omkomen in het wettische werk), nu aardig op weg is? NEE! Want al deze dingen kunnen verworpenen ook hebben. AL DEZE DINGEN. Hebben we niet in uw Naam geprofeteerd... Ja, dat hadden ze. En toch, gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend. Wij weten niet of zo een wedergeboren is. Dat weten we pas, als Christus de hoogste plaats in hun hart heeft verkregen, door een openbaring van achter het recht.

DWW : Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft? Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans. Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt. Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden. Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.

Erasmiaan : Nog een praktische vraag: als de mensen deze kenmerken etc elke keer horen in de prediking, en God gaat ze waarlijk trekken, maken ze, door hun wetenschap, dan niet zelf de toepassing? Dat zou de satan wel willen. Maar als God waarlijk doortrekt dan leidt Hij elke keer verrassend en al hebben ze het 150 keer horen bepreken, dan weten ze het niet. Ja dan lijkt het wel of ze voor de eerste keer van Jezus horen.

DWW : Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israels, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt. En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Erasmiaan : Moet elke zondag deze weg bepreekt worden? Een moeilijk punt. Ik meen van niet. De tekst moet uitgelegd worden maar de weg die God met z'n volk gaat mag daar niet elke keer aan de haren bijgetrokken worden. Echter dat gevaar merk ik ook aan de andere kant: ook DWW meent in elke tekst iets te zien of te moeten zeggen over de inlijving in Christus. Al de andere onderwerpen worden dan onderbelicht. Gelukkig hebben we 's zondagsmiddags de catechismusprediking. Predikanten worden dan gedwongen niet alleen hun stokpaardjes te berijden.

DWW : Beste Erasmiaan, velen menen een Jezus te hebben die hen nimmer geschonken. Hier wens ik ernstig tegen te waarschuwen. Velen zijn alrede genezen aleer zij een geneesheer hebben ontmoet. Velen menen alrede vrijgesproken te zijn van schuld, straf, vloek en eeuwig oordeel, zonder ooit een Rechter gezien te hebben, nog minder een Wet geestelijk ontmoet te hebben die hen gedurig vervloekte en verdoemde ten dode. Genade en vrijspraak wordt geschonken door een Rechter op grond van een heilige Wet. Dit is de Wet van Koning Jezus : Ik uw gevangenis en gij de vrijheid, Ik uw hel en gij Mijn hemel, Ik uw rampzaligheid en gij Mijn zaligheid, Ik uw zonden en gij Mijn verworven gerechtigheid, Ik uw onverbeterlijkheid en gij Mijn heiligmaking, 1 Kor. 1:30.

Ten laatste, vrees ik vanuit hetgeen je schrijft, dat je de Wet nog steeds niet (geestelijk) verstaat, Rom. 7:1. Dat komt wellicht omdat je onderwezen én gebakerd bent geworden door leraren die vanuit dezelfde theologie preken als ds. Moerkerken. Daartoe heb ik juist dit citaat van hem naar voren willen brengen.
Laatst gewijzigd door DWW op 02 sep 2009, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

BJD schreef:
jvdg schreef:
DWW schreef:Ik heb ook nimmer beweerd dat ik een groot en geleerd theoloog ben gelijk Kohlbrugge was. Ik ben maar een eenvoudig ongepromoveerd oefenaartje, die in de leer is bij mannen als: Kohlbrugge, Van der Groe, Huntington en Boston.
Even off-topic, maar ik ben heel geïnteresseerd in de kleine kerkgeschiedenis.

In welke kerk of samenkomst treed je op als oefenaar?
Ik kan het gemist hebben maar ik heb het antwoord hier niet op gelezen..

Als je even zoekt op zn site kun je wel wat vinden wat DWW drijft.

Hier bv : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... -van-b.pdf
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Maar laten we de zaken niet overdrijven. Er kan toch een tijd zitten tussen de wedergeboorte en de vaste verzekering van het geloof? Ik lees dat in heel de Bijbel. Wat echter niet kan, is een chronologische tijdsspanne aanbrengen tussen geloof en rechtvaardigmaking. En nogmaals: Het eerste geloofsgezicht op Christus is iets waarvan de dichter zingt: 'Geen leed zal 't ooit uit mijn geheugen wissen.' Maar dat kan vaak nog zo bestreden worden, er kan nog zoveel ongeloof en kleingeloof zijn. Zo kan er ook Christuskennis zijn, die men zelf in eigen waarneming niet voor Christuskennis durft te houden! En daarom weer mijn stelling: Er is zoveel verwarring over de vraag wat Christuskennis eigenlijk is.

Onze predikant is de laatste maanden juist steeds meer gericht op wat Christuskenis is en dat het daarbuiten feitelijk nog alle kanten op kan. Daarnaast benadrukt hij steeds dat de eerste geloofsdaad rechtvaardigend van aard is en dat daarin alles geschonken is. wel zal men door de oefeningen vann het geloof steeds helderder gaan leren zien wat men in Christus reeds bezit.
albion

Bericht door albion »

Luther schreef:Maar laten we de zaken niet overdrijven. Er kan toch een tijd zitten tussen de wedergeboorte en de vaste verzekering van het geloof? Ik lees dat in heel de Bijbel. Wat echter niet kan, is een chronologische tijdsspanne aanbrengen tussen geloof en rechtvaardigmaking. En nogmaals: Het eerste geloofsgezicht op Christus is iets waarvan de dichter zingt: 'Geen leed zal 't ooit uit mijn geheugen wissen.' Maar dat kan vaak nog zo bestreden worden, er kan nog zoveel ongeloof en kleingeloof zijn. Zo kan er ook Christuskennis zijn, die men zelf in eigen waarneming niet voor Christuskennis durft te houden! En daarom weer mijn stelling: Er is zoveel verwarring over de vraag wat Christuskennis eigenlijk is.

Onze predikant is de laatste maanden juist steeds meer gericht op wat Christuskenis is en dat het daarbuiten feitelijk nog alle kanten op kan. Daarnaast benadrukt hij steeds dat de eerste geloofsdaad rechtvaardigend van aard is en dat daarin alles geschonken is. wel zal men door de oefeningen vann het geloof steeds helderder gaan leren zien wat men in Christus reeds bezit.
Ik heb weleens de uitdrukking gehoord: dat zien nog geen hebben is. Je kunt wel een toeleidende weg naar Christus zien, maar Christus is dan nog niet toegepast. En dan kan het feitelijk nog alle kanten op zoals jouw predikant dat uitdrukt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:Maar laten we de zaken niet overdrijven. Er kan toch een tijd zitten tussen de wedergeboorte en de vaste verzekering van het geloof? .
Dat kan , ik ben er nog niet uit. Vaak is het juist een werken in het werkverbond, wat niet anders doet dan gronden in onszelf zoeken. En omdat nu zaligmakend werk te noemen is m.i. gevaarlijk. Terwijl ik ook zeg dat we over deze verborgen zaken maar heel terughoudend moeten oordelen en spreken.
In elke geloofsoefening , ook het zwakste geloof heeft iets in zich van die zekerheid en het mijnen van het geloof.

Afgewezen heeft het volgens mij heel goed verwoord :
Afgewezen schreef: Ik denk dat de beste stelregel is: het eind (de afsnijding van de zondaar en het overgaan in Christus) zal het begin (waar de zondaar wordt stilgezet) verklaren.

Laten we het daar maar bij houden. Dat is het veiligst.
Gesloten