memento schreef:Afgewezen schreef:Tip voor DWW: ga eens Ryle lezen. Daar word je weer fris van in je hoofd. Kohlbrugge doet ook nogal eens graag ingewikkeld, die kun je misschien beter een tijdje terzijde leggen.
Nou, Kohlbrugge was een groot theoloog hoor. Probleem is dat mensen hem te veel eenzijdig lezen. Lees maar eens wat van zijn brieven, en je staat versteld over zijn pastorale vrijmoedigheid, waarmee hij mensen durft te verzekeren dat zij in Christus zijn, en daarom niet moeten twijfelen.
Dit schreef ik onlangs aan iemand :
"Ik zal u een voorbeeld geven, over een godvrezende vrouw uit het land die me onlangs opbelde, om me te bedanken voor de preken die ik haar op DVD had toegestuurd van ds. Joh. van der Poel. Eindelijk hoorde ze nu haar geestelijke leven verklaren, na zo’n lange tijd. Waarop ik haar vroeg, of ze dan wel een geestelijk leven kende, en daar misschien iets over wilde vertellen. Waarop ze met een stortvloed van woorden de vrijmoedigheid kreeg, mij te verhalen hetgeen de Heere in haar ziel had gewerkt, én verheerlijkt. Ze vertelde me hoe ze op haar 27e gearresteerd werd, en over hoe daar een wonder was gebeurd op haar 37e levensjaar, maar nu is ze 47 jaar oud, en zit ze voor zichzelf nog immer zonder enige vertroosting in het donker. Ik zal u over het wonder vertellen, hetgeen er gebeurd was op haar 37e levensjaar.
“Mijnheer DWW”, zei ze, “ik zat een preek te luisteren, waaronder ik mezelf geheel zwart van zonden begon te zien, zó zwart van zonden als ik mij voorheen nimmer zag, in de nood en dood van mijn bestaan voor God, niets meer hebbende tot betaling, lag ik tot God te schreeuwen om redding van mijn arme verloren ziel, waarop den Heere in de dadelijkheid overkwam met die woorden : “ Sta op, Mijn vriendin, Mijn schone, en kom!”(Hooglied 2:10) — waarop ik haar vroeg: “mevrouw, heeft u er wel eens over nagedacht dan den Heere daar uw ziel in Christus alrede heeft gered middels de beloften van Zijn dierbaar Evangelie?”
Waarop ze verbaasd reageerde, en me zei dat ze dit vanwege het onuitsprekelijke wonder (net als Thomas destijds), het eigenlijk niet durfde te geloven. Waarop ik haar vroeg, wat of dan de vrucht was…? Waarop ze me zei: “mijnheer, ik heb anderhalve week verslonden gelegen in die Liefde Gods’ in Christus, en ben gedurig bediend geworden vanuit de liefdesuitlatingen van de Bruidegom tot de bruid, uit Salomo’s Hooglied.” Waarop ik haar vertelde van die blindgeborene, die door Christus werd opgeroepen tot het geloof in Hem, daar over opgetekend stond : “Heere, ik geloof, en hij aanbad Hem” — en nu was die man zijn ziel gered in het bloed van Christus, en bleef alleen het wonder van de aanbidding tot Hem over, net zoals bij u is gebeurd. Want daarover staat geschreven : “Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.”(1 Joh.4:15) Die blindgeborene mocht in de vrijheid staan waarmede Christus hem had vrijgemaakt, en dat zelfde geldt nu voor u ook(Gal. 5:1), want die woorden heeft u gekregen op rechtsgronden. Want, het volkomen zwart en zondig staan voor God waarbij u niets meer tot betaling had, in de nood en dood van uw bestaan voor God, dát was het heilig Recht des Vaders, uitgewerkt in uw arme verloren goddeloze ziel, en de vrucht na uw zielsverlossing middels die zeer liefelijke woorden uit het Hooglied, dát was de gedurige aanbidding tot Hem. “Vrouwtje, u bent verlost en vrij!!” “Maar mijnheer”, zei ze me: “de Heere had gesproken van ‘vriendin’, en niet van ‘Bruid’.” Waarop ik haar antwoordde: “wie is die vriendin uit Salomo’s Hooglied….? Juist, dat was de bruid van Christus.”
“Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.”(Gal. 5:1)
Kijk mijnheer NN, en nu zat dit vrouwtje al gedurende 10 lange jaren opgezadeld met een nieuw juk der dienstbaarheid, die ze middels de G.G. - prediking had opgelegd gekregen, vanwege dat men haar had aangezegd dat het misschien nog wel verder moest komen, want Kerstfeest is nog geen Golgotha, en een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld, en een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste en geschonken Christus. Allemaal kromme onbijbelse uitspraken, gedaan door mannen die dit ook maar hebben overgenomen in navolging van degenen die voor hen stonden….
Gods’ ware volk word hierdoor niet meer vertroost, mijnheer NN, en geraakt met zulk een Schriftuitleg, die indruist tegen de brieven der apostelen, in het donker. Dat houdt Gods’ volk niet uit de Hemel vandaan, maar de troost én de vrijheid die er in het gestorte Bloed van Christus Jezus ligt, wordt hen hiermede wel zeer vaak ontnomen, én onthouden."
Lees ook :
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... digden.pdf