Is dan God ook niet barmhartig?

memento

Re: Is dan God ook niet barmhartig?

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Tip voor DWW: ga eens Ryle lezen. Daar word je weer fris van in je hoofd. Kohlbrugge doet ook nogal eens graag ingewikkeld, die kun je misschien beter een tijdje terzijde leggen.
Nou, Kohlbrugge was een groot theoloog hoor. Probleem is dat mensen hem te veel eenzijdig lezen. Lees maar eens wat van zijn brieven, en je staat versteld over zijn pastorale vrijmoedigheid, waarmee hij mensen durft te verzekeren dat zij in Christus zijn, en daarom niet moeten twijfelen.

Verder kan ik Ryle ook van harte aanbevelen. Of Spurgeon. Eigenlijk alle Puriteinen wel. Of lees eens wat preken van Calvijn, ook goed voor als je je gereformeerd wilt noemen. Of wat preken van Ursinus, Zanchius, Guido de Bres, of anderen uit die tijd. Heerlijk onbevangen Woord-prediking.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Tiberius schreef:DWW: ik ben het met Refo eens. Kan je iets meer to the point reageren? Die lappen van tekst zijn zo vermoeiend om door te worstelen.
Ik werd ervan beschuldigd dat ik niet met twee woorden spreek. Hierom een citaat van kind en een knecht Gods, die ook veel over de geestelijke bediening der wet heeft geschreven. Waarom? Omdat ook in zijn tijd, de Nadere Reformatie / Reveill, de wet als wet, in zijn verdoemende en dodende werking, bijna niet meer werd gepreekt. Hoeveel heeft Kohlbrugge daar niet tegen gewaarschuwd. Men gleed ook in zijn tijd weer langzaam maar zeker terug tot de vervloekte leerdwalingen van de oude moederkerk - Rome.

Ten tweede kan je mij niet beschuldigen dat ik niet 'to the point' reageer. Misschien soms weleens een beetje teveel. Zoals gister naar Memento. Maar, het ging mij in deze niet om de persoon, maar juist om de leer. Ik heb daarom geen persoonlijke hetze tegen Memento. Ik wordt er alleen wel vreselijk naar van, wanneer men, wie dan ook, het Woord gaat verdraaien, onteren. Al is dit niet met opzet bedoeld. Ik wenste wel dat sommigen, ook Memento, eens begrepen wat ik bedoel te zeggen. Was dit bovenstaande stuk dan zo moeilijk c.q. niet hedendaags geschreven...?
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Tip voor DWW: ga eens Ryle lezen. Daar word je weer fris van in je hoofd. Kohlbrugge doet ook nogal eens graag ingewikkeld, die kun je misschien beter een tijdje terzijde leggen.
Nou, Kohlbrugge was een groot theoloog hoor. Probleem is dat mensen hem te veel eenzijdig lezen. Lees maar eens wat van zijn brieven, en je staat versteld over zijn pastorale vrijmoedigheid, waarmee hij mensen durft te verzekeren dat zij in Christus zijn, en daarom niet moeten twijfelen.
Dit schreef ik onlangs aan iemand :

"Ik zal u een voorbeeld geven, over een godvrezende vrouw uit het land die me onlangs opbelde, om me te bedanken voor de preken die ik haar op DVD had toegestuurd van ds. Joh. van der Poel. Eindelijk hoorde ze nu haar geestelijke leven verklaren, na zo’n lange tijd. Waarop ik haar vroeg, of ze dan wel een geestelijk leven kende, en daar misschien iets over wilde vertellen. Waarop ze met een stortvloed van woorden de vrijmoedigheid kreeg, mij te verhalen hetgeen de Heere in haar ziel had gewerkt, én verheerlijkt. Ze vertelde me hoe ze op haar 27e gearresteerd werd, en over hoe daar een wonder was gebeurd op haar 37e levensjaar, maar nu is ze 47 jaar oud, en zit ze voor zichzelf nog immer zonder enige vertroosting in het donker. Ik zal u over het wonder vertellen, hetgeen er gebeurd was op haar 37e levensjaar.

“Mijnheer DWW”, zei ze, “ik zat een preek te luisteren, waaronder ik mezelf geheel zwart van zonden begon te zien, zó zwart van zonden als ik mij voorheen nimmer zag, in de nood en dood van mijn bestaan voor God, niets meer hebbende tot betaling, lag ik tot God te schreeuwen om redding van mijn arme verloren ziel, waarop den Heere in de dadelijkheid overkwam met die woorden : “ Sta op, Mijn vriendin, Mijn schone, en kom!”(Hooglied 2:10) — waarop ik haar vroeg: “mevrouw, heeft u er wel eens over nagedacht dan den Heere daar uw ziel in Christus alrede heeft gered middels de beloften van Zijn dierbaar Evangelie?”

Waarop ze verbaasd reageerde, en me zei dat ze dit vanwege het onuitsprekelijke wonder (net als Thomas destijds), het eigenlijk niet durfde te geloven. Waarop ik haar vroeg, wat of dan de vrucht was…? Waarop ze me zei: “mijnheer, ik heb anderhalve week verslonden gelegen in die Liefde Gods’ in Christus, en ben gedurig bediend geworden vanuit de liefdesuitlatingen van de Bruidegom tot de bruid, uit Salomo’s Hooglied.” Waarop ik haar vertelde van die blindgeborene, die door Christus werd opgeroepen tot het geloof in Hem, daar over opgetekend stond : “Heere, ik geloof, en hij aanbad Hem” — en nu was die man zijn ziel gered in het bloed van Christus, en bleef alleen het wonder van de aanbidding tot Hem over, net zoals bij u is gebeurd. Want daarover staat geschreven : “Zo wie beleden zal hebben, dat Jezus de Zoon van God is, God blijft in hem, en hij in God.”(1 Joh.4:15) Die blindgeborene mocht in de vrijheid staan waarmede Christus hem had vrijgemaakt, en dat zelfde geldt nu voor u ook(Gal. 5:1), want die woorden heeft u gekregen op rechtsgronden. Want, het volkomen zwart en zondig staan voor God waarbij u niets meer tot betaling had, in de nood en dood van uw bestaan voor God, dát was het heilig Recht des Vaders, uitgewerkt in uw arme verloren goddeloze ziel, en de vrucht na uw zielsverlossing middels die zeer liefelijke woorden uit het Hooglied, dát was de gedurige aanbidding tot Hem. “Vrouwtje, u bent verlost en vrij!!” “Maar mijnheer”, zei ze me: “de Heere had gesproken van ‘vriendin’, en niet van ‘Bruid’.” Waarop ik haar antwoordde: “wie is die vriendin uit Salomo’s Hooglied….? Juist, dat was de bruid van Christus.”

“Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.”(Gal. 5:1)

Kijk mijnheer NN, en nu zat dit vrouwtje al gedurende 10 lange jaren opgezadeld met een nieuw juk der dienstbaarheid, die ze middels de G.G. - prediking had opgelegd gekregen, vanwege dat men haar had aangezegd dat het misschien nog wel verder moest komen, want Kerstfeest is nog geen Golgotha, en een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld, en een geopenbaarde Christus is nog geen toegepaste en geschonken Christus. Allemaal kromme onbijbelse uitspraken, gedaan door mannen die dit ook maar hebben overgenomen in navolging van degenen die voor hen stonden….

Gods’ ware volk word hierdoor niet meer vertroost, mijnheer NN, en geraakt met zulk een Schriftuitleg, die indruist tegen de brieven der apostelen, in het donker. Dat houdt Gods’ volk niet uit de Hemel vandaan, maar de troost én de vrijheid die er in het gestorte Bloed van Christus Jezus ligt, wordt hen hiermede wel zeer vaak ontnomen, én onthouden."

Lees ook : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... digden.pdf
Laatst gewijzigd door DWW op 01 sep 2009, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

::please

Het draait weer uit op GG-bashing (hoewel dat totaal niets met dit topic te maken heeft en ik me dan ook afvraag wat dit stuk ter zake doet).
Marco

Bericht door Marco »

DWW schreef: Dit schreef ik onlangs aan iemand :
(...)
En wat is nu je punt?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Marco schreef:
(...)
En wat is nu je punt?
Ik haakte even in op wat Memento schreef over de pastorale arbeid van Kohlbrugge. Wanneer je zijn citaat had gelezen, had je me deze vraag niet gesteld. Lees nog een keer onder :
memento schreef:
Marco

Bericht door Marco »

DWW schreef:
Marco schreef:
(...)
En wat is nu je punt?
Ik haakte even in op wat Memento schreef over de pastorale arbeid van Kohlbrugge. Wanneer je zijn citaat had gelezen, had je me deze vraag niet gesteld. Lees nog een keer onder :
memento schreef:
OK. Het was dus off-topic. Zullen we nu weer eens on-topic gaan? Hoe lees je zondag 44, naast zondag 1 (zie een paar reacties een stukkie terug)?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Marco aan DWW : "Hoe lees je zondag 44, naast zondag 1 (zie een paar reacties een stukkie terug)?"

HC - vraag 115 : Waarom laat ons dan God alzo scherpelijk de tien geboden prediken, zo ze toch niemand in dit leven houden kan?
Antw. Eerstelijk opdat wij ons leven lang onzen zondigen aard hoe langer hoe meer leren kennen, en des te begeriger zijn, om de vergeving der zonden en de gerechtigheid in Christus te zoeken. Daarna, opdat wij zonder ophouden ons benaarstigen, en God bidden om de genade des Heiligen Geestes, opdat wij hoe langer hoe meer naar het evenbeeld Gods vernieuwd worden, totdat wij tot deze voorgestelde volkomenheid na dit leven geraken.

Dit is in het leven van de opwas der genade. Kort samengevat dit: "Hij moet wassen, ik minder worden. De vrucht van de Kerk wordt uit Christus gevonden. Hierbij is en blijft de Wet hen een tuchtmeester tot Christus, die hen leert: wat zij niet hebben, is in Hem te vinden."

----------------------------------------------------

HC - vraag 1 : Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert i, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Zondag 1 is kort samengevat de inhoud van de gehele HC. Zondag 2 t/m Zondag 7, moet je proberen te verstaan in het licht van Gods heilige Recht. De opstellers van de HC hebben de 3 benodigde stukken namelijk nimmer van elkaar gescheiden. Het stuk der ellende is dus verbonden aan het stuk der verlossing en dankbaarheid. Dit wordt alleen geleerd wanneer de verkoren zondaar door God de Vader getrokken wordt tot de gemeenschap met Christus. Dat kan alleen in een weg van Zijn heilige Recht, waarbij de deugden van Zijn heiligheid en rechtvaardigheid ongeschonden blijven, lees Jes. 57:10-15, Joh. 6:37-44, Jes. 1:27. Ellendekennis zonder een bewuste zielsverlossing is daarom geen ware ellendekennis, dit heet eerder ontdekking. Van rechte ellendekennis, waar ook de HC over spreekt, is alleen maar sprake wanneer dit gewerkt wordt middels een onhoudbare nood van innerlijk berouw, Jer. 31:9. Hier wordt de zondaar inwendig geroepen, staat doodschuldig en doemwaardig voor God, gaat innerlijk verloren, en valt in de liefdesarmen van de Heere Jezus, Rom. 8:30.

Judas vers 23
Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.

Kanttekening 97: grijpt ze uit

Dat is, trekt hen zonder vertoeven uit het openbaar gevaar van de zaligheid te verliezen, gelijk men doet als iemand in het vuur gevallen is. WANT EEN BEKEERD ZONDAAR IS ALS UIT HET HELSE VUUR GETROKKEN.

In HC – Zondag 8 – Zondag 23, wordt de verloste zondaar onderwezen wat hij in en door Christus Jezus deelachtig is geworden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:“Mijnheer DWW”, zei ze, “ik zat een preek te luisteren, waaronder ik mezelf geheel zwart van zonden begon te zien, zó zwart van zonden als ik mij voorheen nimmer zag, in de nood en dood van mijn bestaan voor God, niets meer hebbende tot betaling, lag ik tot God te schreeuwen om redding van mijn arme verloren ziel, waarop den Heere in de dadelijkheid overkwam met die woorden : “ Sta op, Mijn vriendin, Mijn schone, en kom!”(Hooglied 2:10) — waarop ik haar vroeg: “mevrouw, heeft u er wel eens over nagedacht dan den Heere daar uw ziel in Christus alrede heeft gered middels de beloften van Zijn dierbaar Evangelie?”
'Heere' staat hier in de eerste naamval, dus het moet 'de' zijn en geen 'den'. Trouwens, ik zou dat spreken in naamvallen maar afschaffen, want dat is echt niet meer van deze tijd.
Verder vind ik het nogal wat als jij zomaar bepaalt wanneer iemands ziel gered is, en zeker op grond waarvan. Zou ik een beetje voorzichtig mee zijn.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 01 sep 2009, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco

Bericht door Marco »

DWW schreef: Zondag 1 is kort samengevat de inhoud van de gehele HC. Zondag 2 t/m Zondag 7, moet je proberen te verstaan in het licht van Gods heilige Recht. De opstellers van de HC hebben de 3 benodigde stukken namelijk nimmer van elkaar gescheiden. Het stuk der ellende is dus verbonden aan het stuk der verlossing en dankbaarheid. Dit wordt alleen geleerd wanneer de verkoren zondaar door God de Vader getrokken wordt tot de gemeenschap met Christus. Dat kan alleen in een weg van Zijn heilige Recht, waarbij de deugden van Zijn heiligheid en rechtvaardigheid ongeschonden blijven, lees Jes. 57:10-15, Joh. 6:37-44. Ellendekennis zonder een bewuste zielsverlossing is daarom geen ware ellendekennis, dit heet eerder ontdekking. Van rechte ellendekennis, waar ook de HC over spreekt, is alleen maar sprake wanneer dit gewerkt wordt middels een onhoudbare nood van innerlijk berouw. Hier wordt de zondaar inwendig geroepen, en gaat verloren, en valt in de liefdesarmen van de Heere Jezus, Rom. 8:30.

In HC – Zondag 8 – Zondag 23, wordt de verloste zondaar onderwezen wat hij in en door Christus Jezus deelachtig is geworden.
Daar trek je het dan toch weer los: de zondaar, die in Christus wedergeboren is, en daarom voor de wet rechtvaardig (want: de drie stukken mag je niet lostrekken, zoals je zelf aangeeft), is ineens weer verloren. Dat wringt.

Het merkwaardige van de wet is dit: voor de een is die er ten oordeel. Voor de ander, die gestorven is voor de wet, niet. Die weet zich nog steeds hardstikke schuldig, maar is al gestorven voor de wet (ik laat even open of dat een eenmalig iets is of niet, of hoe dat precies gebeurt). Zo iemand wordt door de wet steeds weer naar Christus gedreven, maar sterft er niet aan

Zondag 1 tot en met 52 laat de verloste zondaar zien hoe hij dood moet voor de wet, opstaan met Christus, en dat dankbaar en heilig moet vieren. De wet is dan meteen ook een middel tot heiliging: wie weet dat hij niet meer onder de wet is wil meer en meer naar die wet gaan leven. Uit dankbaarheid. In het voorgaande van je posting raak je daar wel aan, maar waarom trek je dat daarna weer terug?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

En gaat DWW ook nog reageren op art. 11 en 12 van de DL 3/4??
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:En gaat DWW ook nog reageren op art. 11 en 12 van de DL 3/4??
Artikel 11
Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

“Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon in de hoogte en in het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat Ik levend make het hart der verbrijzelden, Jes. 57:15.”

Artikel 12
En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

“Dan zal Ik rein water op u sprengen, en gij zult rein worden; van al uw onreinigheden en van al uw drekgoden zal Ik u reinigen. En Ik zal u een nieuw hart geven, en zal een nieuwen geest geven in het binnenste van u; en Ik zal het stenen hart uit uw vlees wegnemen, en zal u een vlesen hart geven. En Ik zal Mijn Geest geven in het binnenste van u; en Ik zal maken, dat gij in Mijn inzettingen zult wandelen, en Mijn rechten zult bewaren en doen, Ezech. 36:25-27.”
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Luther schreef:En gaat DWW ook nog reageren op art. 11 en 12 van de DL 3/4??
"Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift , die van den Auteur van deze werking is ingegeven, in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven."

Kan je nu ook begrijpen welk een dwaasheid het is, wanneer sommige leraren blijven beweren dat er zielen zijn die zgn. wedergeboren zijn, maar het niet weten, en daarmede Christus (nog) niet kennen. Het is zo geheel anders wanneer er bepaalde zielen zijn, die deze zaak wél degelijk doorleefd hebben, maar die het er, vanwege onkunde en heersende leerdwalingen, niet voor durven houden. Daartoe heb ik dat voorbeeld geciteerd, van die vrouw, waarvan ik denk dat zij deze zaak in Christus deelachtig is geworden.
memento

Bericht door memento »

En zo worden er vrolijk weer allerlei dingen uit hun verband geplukt, en een eigen invulling gegeven. Ik kan DWW aanraden eens een cursus gereformeerd Schriftgebruik te volgen, of een handboek daarover te lezen.

Wat deze discussie, en ook de lengte ervan, in ieder geval aantoont, is dat de visie die DWW voorstaat duidelijk niet eenvoudig vanuit de Schrift te bewijzen is.

Ik ga weer verder met me te verdiepen in de gereformeerde theologie, van mensen als Calvijn en andere grote reformatoren. En in de studie van de Schrift. Dat is leerzamer en nuttiger dan steeds het gepreek te lezen vol van onbijbelse gespeculeer over extreme bevindingen, en het afschrijven van bijna alle kerkgenootschappen uit de doelgroep van dit forum.
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:En zo worden er vrolijk weer allerlei dingen uit hun verband geplukt, en een eigen invulling gegeven. Ik kan DWW aanraden eens een cursus gereformeerd Schriftgebruik te volgen, of een handboek daarover te lezen.

Wat deze discussie, en ook de lengte ervan, in ieder geval aantoont, is dat de visie die DWW voorstaat duidelijk niet eenvoudig vanuit de Schrift te bewijzen is.

Ik ga weer verder met me te verdiepen in de gereformeerde theologie, van mensen als Calvijn en andere grote reformatoren. En in de studie van de Schrift. Dat is leerzamer en nuttiger dan steeds het gepreek te lezen vol van onbijbelse gespeculeer over extreme bevindingen, en het afschrijven van bijna alle kerkgenootschappen uit de doelgroep van dit forum.
Je hebt, zoals dat in deze streek heet, groot gelijk.
Plaats reactie