Prachtige woorden, ik kan het niet beter zeggen! Toch eens goed zoeken, als het goed is heb ik nog wat boeken van die dominee liggen. Misschien weer eens tijd die af te stoffen, en weer eens open te slaan.ds. A. Makkenze schreef:In onzen tekst wordt de verkiezing uitgedrukt door het geven van den Vader aan den Zoon, maar tevens komt er het aanbod van genade in uit, dat wij in Christus gezaligd mogen en moeten worden en dat wij tot Hem komende geenszins uitgeworpen zullen worden. Let nu eens op hoe algemeen, hoe ruim dit aanbod van genade is. Die tot Mij komt zal ik geenszins uitwerpen. De verkiezing sluit het aanbod van genade alzo niet uit. Neen, dit aanbod dient juist om het besluit der verkiezing uit te voeren. Daarom zal de prediking van het Evangelie niet vruchteloos zijn. Want gelijk de regen en de sneeuw van den hemel nederdaalt en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite en zaad geve den zaaier en brood den eter: alzo zal Mijn Woord dat uit Mijn mond uitgaat ook zijn: het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen hetgeen mij behaagt en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe ik het zende.
Door de prediking, door de roeping, door het geloof wordt de verkiezing uitgevoerd. Daarom zegt de Heere ook door Zijn woord: komt tot Mij, hoort en Uw ziel zal leven. En: Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop.
In verband met onze tekst zegt Luther: ,,Komt tot den Heere, Hij wil u gaarne hebben, u gaarne aannemen. Gij moet niet denken, dat de Heere het niet meent. Hij is de getrouwe Zaligmaker. Komt gerust tot Hem; Hij zal u niet verstoten.''
Wil men tot Hem niet komen, Hem niet erkennen voor Wien en wat Hij is, dan maakt men den Heere Jezus tot een leugenaar.
Is er nu een komen tot den Heere, dan is dit geen vrucht des vleesches, maar des geestes. De tranen over de zonden, de droefheid naar God, de smart van het Jezus-gemis zijn de vrucht der zalige en heerlijke verkiezing Gods.
En nu toch gaat niemand verloren, omdat hij niet uitverkoren is, maar alleen daarom wijl hij het bloed van Jezus Christus onrein heeft geacht.
Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Het is beide waar!Erasmiaan schreef:Een tijdje terug las ik een mooi voorbeeld.
Een bekeerde heiden (op het zendingsveld) sprak tegen een zendeling: 'U preekt een hele andere Jezus dan die ik ken. Ziet u die slang in dat vuur? Wat baat het die slang als u naast het vuur zit en maar roept: kom er uit, kom er uit. Maar nee (en moet een vlugge beweging griste de bekeerling de slang uit het vuur), als een vuurbrand uit het vuur gerukt! Dat is mijn Jezus!'
Daar moet ik altijd aan denken bij deze aanbodsdiscussies.
Predikanten hebben de taak om te nodigen een ieder die onder het Evangelie komt.
Maar uiteindelijk zullen alleen diegenen komen die door de Heere als een vuurbrand uit het vuur gerukt worden. Zij zullen Zijn stem gehoorzamen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Doden worden levendgemaakt. Dan worden ze ontdekt aan hun gemis, opdat de Heere plaats zou maken om dat gemis te vervullen door de dierbare Zaligmaker.memento schreef:Iemand die werkelijk dorst heeft, is al (half?) levend. Terwijl er staat dat DODEN de stem zullen horen, en gaan leven.caprice schreef:Ho even, zijn die mensen wel ontdekt aan hun dorst? Want iemand die dood is lok je niet uit het graf door met het mooiste voor te spiegelen, maar daar moet iemand wel levendgemaakt voor zijn. Doden zullen horen de stem des levenden Gods. Alleen voor iemand die werkelijk dorst heeft, zal ook begeren te ontvangen van dat water des Levens.Luther schreef:Die voorwaarden zijn er ook niet om tot Christus te mogen komen.
Er staat: O alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Het is heel helder dat hier met de wateren het heil in Christus bedoeld wordt.
Wel, wie zijn dorstigen? Dat zijn mensen die geen water hebben.
Wie worden dus genodigd? Zij die zonder Christus leven! Alle onbekeerden dus.
de preek 'De gegevenen des Vaders niet uitgeworpen' over Johannes 6 vers 37, uit de bundel 'In Uw licht zien wij het licht'.Luther schreef:@ Caprice: Welke preek is dat? Uit welke bundel?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Maar o dat evenwicht, dat evenwicht...
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Mensen, laten we het wat de secundaire bronnen betreft maar bij Makkenze houden. Die was nog niet geinfecteerd met aanbodsstrijd en felheid, voor zover ik weet!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Misschien vind je het een beetje banaal, maar waren de preken van Paulus, Petrus, de Heere Jezus Zelf altijd evenwichtig?Erasmiaan schreef:Maar o dat evenwicht, dat evenwicht...
Is een preek pas goed als deze evenwichtig is?
Ik kan me juist voorstellen dat de ene keer juist de ruimte in de nodiging benadrukt wordt, terwijl de andere keer juist de verkiezing naar voren komt, per tekst verschillend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Amen!memento schreef:Iemand die werkelijk dorst heeft, is al (half?) levend. Terwijl er staat dat DODEN de stem zullen horen, en gaan leven. Dat is nu het mooie van het evangelie: Je hoeft er helemaal niet geschikt voor te zijn. Niets geen eerst dit en eerst dat. God spreekt door Zijn woord, machtig, en pats boem, een dode zondaar, nog nooit enige traan om zijn zonde gelaten, gaat naar God roepen. Uit de diepte der ellende.
Wonder o wonder dat God tot doden komt, en niet tot ontdekten. Want dan zou het nooit kunnen.
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Tja, van tenminste een boek had je al afstand gedaan.memento schreef:Prachtige woorden, ik kan het niet beter zeggen! Toch eens goed zoeken, als het goed is heb ik nog wat boeken van die dominee liggen. Misschien weer eens tijd die af te stoffen, en weer eens open te slaan.


Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
de tekst moet gepredikt worden, niet in een systeem gedruktLuther schreef:Misschien vind je het een beetje banaal, maar waren de preken van Paulus, Petrus, de Heere Jezus Zelf altijd evenwichtig?Erasmiaan schreef:Maar o dat evenwicht, dat evenwicht...
Is een preek pas goed als deze evenwichtig is?
Ik kan me juist voorstellen dat de ene keer juist de ruimte in de nodiging benadrukt wordt, terwijl de andere keer juist de verkiezing naar voren komt, per tekst verschillend.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Amen!memento schreef:Iemand die werkelijk dorst heeft, is al (half?) levend. Terwijl er staat dat DODEN de stem zullen horen, en gaan leven. Dat is nu het mooie van het evangelie: Je hoeft er helemaal niet geschikt voor te zijn. Niets geen eerst dit en eerst dat. God spreekt door Zijn woord, machtig, en pats boem, een dode zondaar, nog nooit enige traan om zijn zonde gelaten, gaat naar God roepen. Uit de diepte der ellende.
Wonder o wonder dat God tot doden komt, en niet tot ontdekten. Want dan zou het nooit kunnen.
Zo is het. God werkt de genade zelf.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Zo is dat. Maar die ontdekking aan de verloren staat, dat zijn ook vruchten uit het lijden en sterven van Christus, en is ook genade.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Dat klopt. En zij worden ontdekt aan hun gemis door de prediking van de wet EN evangelie. De wet verkondigt hen de vloek, en schuld, maar het evangelie verkondigd hen een nog veel diepere pijn, namelijk het schildert een liefdevol God die op het hart getrapt is, en die nochthans met wijd open armen staat. Een Christus, die nu voor zulke zondaren wilde lijden. Waar de wet benauwd, en onze vuilheid in het licht van God heiligheid en rechtvaardigheid plaatst, gaat het evangelie nog veel verder, door de blik te richten op wat Christus nu over heeft gehad voor zondaren, terwijl zij Hem zo verachten. Ik door mijn schuld, Zijn kroon gevlochten, Zijn beker gevuld.caprice schreef:Doden worden levendgemaakt. Dan worden ze ontdekt aan hun gemis, opdat de Heere plaats zou maken om dat gemis te vervullen door de dierbare Zaligmaker.memento schreef:Iemand die werkelijk dorst heeft, is al (half?) levend. Terwijl er staat dat DODEN de stem zullen horen, en gaan leven.
Daarom moet het evangelie aan allen gepredikt worden, ja ook de beloften, omdat het hét middel is, waarmede God dode zondaren levend wil maken. Wet en evangelie zijn niet uit elkaar te rukken, alsof een mens eerst door de wet verbroken moet worden, alvorens het evangelie hem redden kan. Terwijl het juist het evangelie is, die nu werkelijk de diepte van de schuld leert kennen. Juist dat God, ondanks wie wij zijn, tóch zo genadig tegen ons is, dat doet het hart versmelten van verdriet als het dat gewaar wordt. Ware ellendekennis zonder evangelie-prediking kan niet.
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Eens
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Hoedwel ik begrijp wat je bedoelt, zou ik het zelf zo niet formuleren, omdat dan het gevaar gaat ontstaan dat mensen blijven rusten buiten de kennis van Christus.caprice schreef:Zo is dat. Maar die ontdekking aan de verloren staat, dat zijn ook vruchten uit het lijden en sterven van Christus, en is ook genade.
Voor het heldere geloofsgezicht op Hem (ij de mijne, ik de Zijne) kan het nog algemeen werk zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Juist, en daarom dient die gerechtigheid van Christus toegepast te zijn aan de ziel, opdat dit ook als bewijs zal kunnen dienen dat het waar werk was. Rusten is nooit goed op de weg. Als de strijd ontbreekt moet het eens nagekeken worden. Dan klopt er in ieder geval iets niet.Luther schreef:Hoedwel ik begrijp wat je bedoelt, zou ik het zelf zo niet formuleren, omdat dan het gevaar gaat ontstaan dat mensen blijven rusten buiten de kennis van Christus.caprice schreef:Zo is dat. Maar die ontdekking aan de verloren staat, dat zijn ook vruchten uit het lijden en sterven van Christus, en is ook genade.
Voor het heldere geloofsgezicht op Hem (ij de mijne, ik de Zijne) kan het nog algemeen werk zijn.
Dr. Steenblok zei wel: het doel bepaalt noodzakelijkerwijs de voorwaarden. Het zijn dus vruchtgevolgen van het doel.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck