De oproep tot bekering en geloof is ongeveer hetzelfde als het aanbod van genade, namelijk die genade die nodig is tot bekering en geloof.Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
De oproep tot bekering klinkt wel tot beide maar wedergeboorte is een Godswerk.
Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
1 Jak 4:8 Nader tot God, dan zal hij tot u naderen. Reinig uw handen, zondaars; zuiver uw hart, weifelaars. 9 Weeklaag, wees treurig en laat uw tranen vloeien. Laat uw lachen veranderen in droefheid en uw vreugde in somberheid. 10 Verneder u voor de Heer, dan zal hij u verheffen.
Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Onder het welgemeend aanbod versta ik dat God in de prediking genade aanbiedt aan een ieder, verkoren of verworpen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
-
amen!caprice schreef:Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Kun je dan eens concreet uitwerken hoe die uitwendige roeping in de prediking klinkt?caprice schreef:Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Zo ken ik er nog wel één, Luther.Luther schreef:De oproep tot bekering en geloof is ongeveer hetzelfde als het aanbod van genade, namelijk die genade die nodig is tot bekering en geloof.Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
-
Kun je iedere zondag horen in de kerk, misschien wel 2 keer.Luther schreef:Kun je dan eens concreet uitwerken hoe die uitwendige roeping in de prediking klinkt?caprice schreef:Tot allen komt de uitwendige roeping middels de prediking, op Gods tijd door de paring van Zijn Geest aan Zijn Woord inwendig in de harten van de uitverkorenen, waar Hij krachtdadig, onwederstandelijk en soeverein werkt naar Zijn welbehagen.Alexander CD schreef:Luther, de oproep tot bekering en geloof is iets anders dan het welgemeend aanbod van genade.
Geloofd Zijn heil en troostrijk woord, verhardt u niet maar laat u leiden.
En dit is de inwendige roeping.
Uw volk zal zeer gewillig zijn op den dag Uwer heirkracht, in heilig sieraad; uit de baarmoeder des dageraads zal U de dauw Uwer jeugd zijn.
Ik moet zeggen dat de conclusie die de HC niet kan rusten op de bewijsteksten die woorden aangevoerd.Ander schreef:Dat is dezelfde redeneertrant als dat je zegt: Er staat geschreven: En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader. Dus wacht maar af met je armen over elkaar. Het Evangelie is een afkondiging van het feit dat de uitverkorenen zalig zullen worden én een oproep tot bekering omdat die eis er ligt:Afgewezen schreef:Oké, de wereld is dus de wereld van de uitverkorenen. Ja, dan zijn we eruit. Waarom er dan nog gezegd wordt 'opdat een ieder die in hem gelooft, niet verloren ga enz.', is mij dan nog wel niet helder, maar ook daar zal wel een passende dogmatische oplossing voor zijn.Alexander CD schreef:Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Betekent het woord wereld de gehele mensheid?
Joh 17 vs 9, Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn Uw.
Geloof je dat Jezus bidt voor degenen die Hij liefheeft?
Geloof je dat Jezus bidt voor degenen waar Hij voor stierf?
Waarom weigerde Jezus te bidden voor de wereld?
Geloof je dat deze bijbeltekst genoeg zegt dat Jezus niet steirf voor alle mensen?
En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld. openb 13
Alle namen die niet geschreven zijn in het boek des levens zullen het beest de satan aanbidden.
Is deze tekst niet genoeg om te zeggen dat Jezus alleen stierf voor de uitverkorenen, die geschreven zijn in het boek des levens?
Want en Hij, Die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit een; om welke oorzaak Hij Zich niet schaamt hen broeders te noemen.
hebr 11
De kerk van Christus is alleen geheiligd door Christus
Maar ík vraag me af, als het Evangelie slechts een afkondiging is van het feit dat de uitverkoren wereld zalig wordt, hoe het dan mogelijk is dat iemand het Evangelie ongehoorzaam kan zijn (1 Petr. 4:17). Zo'n Evangelie vált immers helemaal niet te gehoorzamen? Zo'n Evangelie is slechts een afkondiging van een stand van zaken, die geen enkele verplichting op de hoorder legt.
HC zondag 4: 9. Vr. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij (a); want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen (b); maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels (c) en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
De mens is goed geschapen.
De mens is moedwillig ongehoorzaam geweest.
Maar dat God dit blijft eisen, omdat de mens dat doen kon. Ik vraag het me af.
Met name bij Bert Mulder neem ik de hele afwijzing van het aanbod met een korreltje zout. Want aan de andere kant is de hele gemeente volgens zijn mening uitverkoren. Het is bij hem dus vooral technisch en niet theologisch. Ben je binnen de gemeente: verkoren en biedt God het behoud aan. Ben je er buiten dan hebben we niets te bieden.
Kaw zei ook al eens: ik denk dat ik me bij zo'n gemeente zou aansluiten als die in NL bestond.
Ik denk inderdaad dat het veel rust geeft, intern. In de Gergemmen ruzien we al een halve eeuw over 'aanbod'.
Hup: er is geen aanbod, maar wel een verbond.
In die zin zijn de vragen van memento over verbond wel terecht. Ik snap ook dat ACD dat weer niet snapt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Volgens mij staat er in Johannes 16 vooral dat de Heilige Geest van zonde overtuigt. En welke zonde wordt dan het eerste genoemd? Niet de zonde dat we niet gestorven zijn aan de eis van geloof en bekering (wat is dat voor een rare voorstelling van zaken), maar wel de zonde , 'dat ze in Mij niet geloofd hebben'.DWW schreef:Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?
Wanneer de eis en oproep tot geloof en bekering, door de onwederstandelijke werking van de H. Geest, geproclameerd wordt in de ziel van een (verkoren) zondaar, middels een ONHOUBARE nood, overtuigt de H.Geest die zondaar van zonde dat hij in Hem niet geloofd heeft. Hier gaat de (verkoren) zondaar geloven dat hij zonder dat geloof in Hem en zonder die waarachtige bekering voor eeuwig verloren zal gaan. God eist hier het geloof en de bekering op in zijn arme verloren ziel, dat geloof is het geloof in Christus, Gal. 3:25, c.q. het heilige Beeld Gods van ware wijsheid/kennis, gerechtigheid en heiligheid. De zondaar moet sterven aan deze oproep tot dat geloof en die bekering, en gaat innerlijk verloren, niets meer hebbende in zichzelf dan enkel verdorven eigengerechtigde werken, waarna Christus Zich aan zijn ziel openbaart tot zaligheid, middels de toegepaste beloftenissen van het heilig Evanglie, welke zijn werkende door de Liefde, Gal. 2:19-20. Deze eis en oproep tot het geloof en de waarachtige bekering is het heilig recht Gods, waarvoor de gehele wereld eens zekerlijk gesteld zal worden. Gods verkoren volk aan deze zijde van het graf, en de verworpenen aan de andere zijde, waarna zij eeuwiglijk aan deze eis en oproep zullen moeten gaan sterven, onder de vloek en doem van Gods heilige Wet, tot verheerlijking van Gods heiligheid en rechtvaardigheid.Luther schreef:Volgens mij staat er in Johannes 16 vooral dat de Heilige Geest van zonde overtuigt. En welke zonde wordt dan het eerste genoemd? Niet de zonde dat we niet gestorven zijn aan de eis van geloof en bekering (wat is dat voor een rare voorstelling van zaken), maar wel de zonde , 'dat ze in Mij niet geloofd hebben'.DWW schreef:Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
--
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dan heb je me toch verkeerd begrepen. Ik neem niet aan dat de hele gemeente uitverkoren is. Nog minder stel ik dat de hele gemeente uitverkoren is. We weten heel goed dat het niet alles Israel is dat Israel heet. Maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend.refo schreef:
Met name bij Bert Mulder neem ik de hele afwijzing van het aanbod met een korreltje zout. Want aan de andere kant is de hele gemeente volgens zijn mening uitverkoren. Het is bij hem dus vooral technisch en niet theologisch. Ben je binnen de gemeente: verkoren en biedt God het behoud aan. Ben je er buiten dan hebben we niets te bieden.
Kaw zei ook al eens: ik denk dat ik me bij zo'n gemeente zou aansluiten als die in NL bestond.
Ik denk inderdaad dat het veel rust geeft, intern. In de Gergemmen ruzien we al een halve eeuw over 'aanbod'.
In die zin zijn de vragen van memento over verbond wel terecht. Ik snap ook dat ACD dat weer niet snapt.
Maar wij behandelen de gemeente als een korenveld, niet als een onkruidveld. Als een kudde schapen, niet een kudde bokken. Dat is ook het bijbelse gegeven, lees bijvoorbeeld de brieven van Paulus eens. Zo behandelden onze vaderen de gemeente ook, lees de liturgische formulieren maar eens. Maar we weten zeer goed dat er ook bokken tussen de schapen zitten. Toch is Zijn kerk Zijn kudde schapen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Nee jongen, helemaal nergens meer.DWW schreef:Waar hoor je heden ten dage nog preken dat wij geestelijk dienen te sterven aan de eis en oproep tot geloof en bekering, naar Joh. 16....?
Maar volgens mij bedoelde Refo dit ook. Je behandelt de gemeente als korenveld, dus als gemeente van uitverkorenen. Ook al weet je dat er onkruid tussen kan staan.Bert Mulder schreef:Dan heb je me toch verkeerd begrepen. Ik neem niet aan dat de hele gemeente uitverkoren is. Nog minder stel ik dat de hele gemeente uitverkoren is. We weten heel goed dat het niet alles Israel is dat Israel heet. Maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend.refo schreef:
Maar wij behandelen de gemeente als een korenveld, niet als een onkruidveld. Als een kudde schapen, niet een kudde bokken. Dat is ook het bijbelse gegeven, lees bijvoorbeeld de brieven van Paulus eens. Zo behandelden onze vaderen de gemeente ook, lees de liturgische formulieren maar eens. Maar we weten zeer goed dat er ook bokken tussen de schapen zitten. Toch is Zijn kerk Zijn kudde schapen.
Overigens ben ik het voluit eens met dit standpunt.