Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:En niet op de manier: u wilt niet, maar God wil wel. Zorg dat u ook wil. Wij willen in der eeuwigheid niet, als God het niet verhoedt.
Dit vind ik een van de belangrijkste opmerkingen uit dit topic.
Het is ook een nogal ongereformeerde opmerking. De Schrift stelt duidelijk dat (1) God onze zaligheid wil, en (2) doet een àppel op de wil. Het is heel gereformeerd om te stellen, dat God, door Zijn Woord en Geest, het onmogelijke àppel gebruikt om de mens aan Zijn voeten te krijgen.

Wie de Bijbelse boodschap kloppend wil maken, vervalt of in een conclusie-geloof (ik ben zondaar, Jezus kwam voor zondaren, ik ben gered) of in een hyper-calvinisme (God roept ons wel, maar Hij bedoelt dat niet serieus, Hij moet ons tenslotte eerst trekken, tot die tijd heeft het evangelie ons niets te zeggen).
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Geka »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:En niet op de manier: u wilt niet, maar God wil wel. Zorg dat u ook wil. Wij willen in der eeuwigheid niet, als God het niet verhoedt.
Dit vind ik een van de belangrijkste opmerkingen uit dit topic.
Het is maar net hoe je die zin van Ander invult.

'u wilt niet, maar God wil wel.' Is voluit Bijbels. Denk aan de tranen van de Heere Jezus voor de poorten van Jeruzalem. Daar blijkt onze totale onwil en vijandschap, maar ook de gewilligheid van de Zaligmaker. Wij denken stiekem vaak dat het andersom is: Ik wil best bekeerd worden, maar zou de Heere mij wel willen? Zou ik wel uitverkoren zijn?...
De Heere zegt: het is precies andersom. Ik ben zo gewillig, maar u wilt tot Mij niet komen...

'Zorg dat u ook wil'. Dat is onbijbels als ermee bedoeld wordt: maak jezelf gewillig, want dat kun je best omdat je nog een vrije wil tot je beschikking hebt. Nee, dat is remonstrants. Onze wil is gebonden aan de zonde, die we alleen, maar daarbij ook vrijwillig kiezen. Het wonder van genade is dat het God Zelf is die onwilligen gewillig maakt door het werk van Zijn Geest, zie Ps. 110. Inderdaad, wij willen in der eeuwigheid niet als God het niet verhoedt.

Maar dat alles betekent niet dat er daarmee geen appel op de wil van de onbekeerde mens gedaan mag worden. 'Die dorst heeft kome, en die wil neme van het water des levens om niet'. Zo leert ons de Schrift.
Juist in het licht van dat appel, waarin de gewilligheid van de Zaligmaker doorklinkt, komt onze onwil en vijandschap des te meer als een gruwelijke en Godonterende zonde naar voren. Maar ook: juist dat appel op de wil, dat doorklinkt in de prediking; is ook het middel dat Gods Geest gebruiken wil om onwilligen gewillig te maken. Als je daardoor werkelijk gaat zien hoe onwillig en vijandig we zijn tegenover zo'n gewillige Zaligmaker; dan breekt je hart in duizend stukken.
Wat wordt dat appel van de Heere dan ook een onverdiend wonder. Dat zo'n onwillige vijand van Hem nog niet in de verdiende rampzaligheid is, maar dat de Heere nu tot zo een als ik ben met dat woord wil komen...
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Democritus »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Ander schreef:En niet op de manier: u wilt niet, maar God wil wel. Zorg dat u ook wil. Wij willen in der eeuwigheid niet, als God het niet verhoedt.
Dit vind ik een van de belangrijkste opmerkingen uit dit topic.
Het is ook een nogal ongereformeerde opmerking. De Schrift stelt duidelijk dat (1) God onze zaligheid wil, en (2) doet een àppel op de wil. Het is heel gereformeerd om te stellen, dat God, door Zijn Woord en Geest, het onmogelijke àppel gebruikt om de mens aan Zijn voeten te krijgen.

Wie de Bijbelse boodschap kloppend wil maken, vervalt of in een conclusie-geloof (ik ben zondaar, Jezus kwam voor zondaren, ik ben gered) of in een hyper-calvinisme (God roept ons wel, maar Hij bedoelt dat niet serieus, Hij moet ons tenslotte eerst trekken, tot die tijd heeft het evangelie ons niets te zeggen).
Mee eens ik wil hier nog aan toevoegen de verbondsbelofte: Ik zal U tot een God en Gij zult Mij tot een volk zijn. Zijn we juist niet in dit verbond de eenzijdige goedheid van de God? Dat we altijd mogen weten dat het alleen uit Hem voortkomt. Maar tegelijk stelt Hij daartegenover: Komt tot de wateren.

Gisteren haalde ds het nog aan: benaarstigende uw roeping en verkiezing vast te maken. Eerst de roeping dan pas de verkiezing.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door refo »

De uitdrukking

'Wij willen in der eeuwigheid niet, als God het niet verhoedt'

is een compilatie van verschillende waarheiden, die alle afzonderlijk in de bijbel terug te vinden zijn. Maar zoals deze er nu staat is het toch onbijbels. Dat is namelijk niet de bijbelse boodschap. Die is: de verlorenheid van de mens en de vergevensgezindheid van God.

Het is ook volstrekt zinloos om dit hoorders of lezers voor te houden. Het kan niets uitwerken tot zaligheid. Impliciet betekent het dat als een mens zich niet bekeert, dit toch door iets komt wat God bij die persoon niet gedaan heeft. Het werkt niet alleen 'afwachten' in de hand, het roept er zelfs toe op. Zelfs de oproep 'vraag er maar veel om' is zinloos. Dat zou betekenen dat je 'wilt'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:Ezechiël 33:11 moet je ook weer niet los zien van de context. Een murmurerend volk dat de Heere verwijt dat Hij lust heeft in hun ondergang. Dat spreekt de Heere tegen.
Welbehagen: er is toch maar 1 welbehagen in God, Zijn verkiezend welbehagen? Gelukkig maar! Anders werd geen mens zalig! Kantt. bij welbehagen in Luk 2 zegt dit: 21 Dat is, het welbehagen Gods worde door Hem aan de mensen vervuld, 2 Thess. 1:11. Anders: des welbehagens, dat is, in de mensen die God naar Zijn welbehagen heeft uitverkoren, Ef. 1:5
De mensen uit Ez 33 zijn hetzelfde als ons allemaal van nature, haters van God en vijanden van vrije genade. God ten diepste de schuld geven van onze onbekeerlijkheid.

Het welbehagen komt voort uit Gods verkiezende liefde, dat is waar. Maar wij hebben te doen met Gods geopenbaarde wil , en daar komt het welbehagen Gods tot uiting dat Hij een ieder toeroept : bekeert u en gelooft het Evangelie.
Ons wroeten in de verborgen raad Gods, is verkeerd, zelfs zondig. Wij hebben te maken met Zijn Woord, en Zijn nodiging en Zijn aanbieding.
En als dan het willen en het werken in ons gewerkt is, dan zullen we het ook uit gaan roepen , het is door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen.
De mens gaat om eigen schuld verloren. De mens is goed uit de hand van de Schepper gekomen maar is moedwillig gevallen. Verder kan ik niet zoveel met dit verhaal. 't Is denk ik de toon die de muziek maakt.
Toch beste Ander, wat is er dan verkeerd aan de toon ?
Zo scherp ligt het toch ?
Als God een mens ontdekt en levendmaakt, is een van de grootste zonden die beleden wordt het ongeloof, zijn onwil tov van een gaarne vergevend God. Dan roept een mens het uit, Ik ben het die Hem doorstoken heeft, ik ben het die Hem niet geloofde op Zijn Woord.
De natuurlijke mens verstaat niet de dingen die des Geestes Gods zijn. En niet op de manier: u wilt niet, maar God wil wel. Zorg dat u ook wil. Wij willen in der eeuwigheid niet, als God het niet verhoedt.
En toch, dit moet ook blijven staan. Wij willen inder eeuwigheid niet. Maar dit kan een zondaar niet aanvoeren als excuus.
Het zal ons verweten worden, als we staan voor Zijn rechterstoel, Gij hebt niet gewild.
En laten we Gods Woord nu laten staan zoals het er staat.
En als we onze onwil leren zien , zal het ook de bede worden Heere bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, met de belijdenis van ons ongeloof en onze onwil.

Het Evangelie is dan ook een Boodschap niet naar de mens, het stelt de mens telkens weer schuldig. Maar wat een wonder dat Hij nu gekomen is , om aan Gods gerechtigheid genoeg te doen, het voorhangsel is gescheurd. Er is een open toegang tot de Middelaar.

En zeker als we onder het aanbod der genade leven , zal onze verantwoordelijkheid des te groter zijn.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Ander schreef:En niet op de manier: u wilt niet, maar God wil wel. Zorg dat u ook wil. Wij willen in der eeuwigheid niet, als God het niet verhoedt.
Dit vind ik een van de belangrijkste opmerkingen uit dit topic.
Het is ook een nogal ongereformeerde opmerking. De Schrift stelt duidelijk dat (1) God onze zaligheid wil, en (2) doet een àppel op de wil. Het is heel gereformeerd om te stellen, dat God, door Zijn Woord en Geest, het onmogelijke àppel gebruikt om de mens aan Zijn voeten te krijgen.

Wie de Bijbelse boodschap kloppend wil maken, vervalt of in een conclusie-geloof (ik ben zondaar, Jezus kwam voor zondaren, ik ben gered) of in een hyper-calvinisme (God roept ons wel, maar Hij bedoelt dat niet serieus, Hij moet ons tenslotte eerst trekken, tot die tijd heeft het evangelie ons niets te zeggen).
Het conclusie-geloof, het hyper-calvinisme en alles daar tussen, dat zit hier wel op het forum...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

Jongere schreef:
Ander schreef:dat de Heere dorstigen nodigt
Om even alleen op deze zinsnede in te gaan: Hij nodigt àllen. In het topic 'Gods liefde' hebben we ook al eens uitgebreid gediscussieerd over het aanbod. Ik citeer daaruit deze post van Zonderling:
Zonderling schreef:Calvijn over Jesaja 55:1
Calvijn schreef:Hoor eens, gij allen die dorst hebt, komt tot de wateren...
De uitnodiging is voorts algemeen. Want er is niemand, die deze 'wateren' niet nodig heeft, en voor wie Christus niet nodig is. En daarom, ALLEN - ZONDER ONDERSCHEID - worden hier uitgenodigd.
Klopt hoor, Calvijn toont d.m.v. deze tekst de goedwilligheid van de Heere aan, zoals memento ook noemt. De andere kant, in een preek over genoemde tekst gaat Calvijn er dieper op in:
Maar wanneer gezegd wordt: gij dorstigen, betekent dat nogal wat. Het is waar, dat wij allen arm zijn aan de genade van God. wij missen die. Kort gezegd: wij zullen onder mensen slechts hongersnood aantreffen, maar niet iedereen erkent dat. Het is ook waar, dat God hier mededogen heeft met de gemeenschappelijke of veeleer algemene nood van het menselijk geslacht; desalniettemin stelt Hij dat niemand in staat is tot Hem te komen tenzij hij zijn armoede erkent en erdoor geraakt is, en hij geen rust meer heeft in zichzelf totdat hij hulp gevonden heeft van elders. Zie hier wat wij moeten onthouden: dat wij dor en droog zijn; wij zijn als een arme man, zwervend in de woestijn, die geen druppel water kan vinden om zich te verfrissen, die geen kruimel brood heeft om weer op krachten te komen; zo zijn ook wij beroofd van alle geestelijke goederen. (...) Overigens laat God zien dat Hij, aangezien Hij barmhartig is, Zijn goedheid wil tonen jegens allen, op voorwaarde dat wij de zwakheid die in ons is voelen en komen om hulp te zoeken. Ziedaar wat dit woord betekent. Want ook onze Heere Jezus nodigt slechts hen tot zich die vermoeid en belast. zijn. Het is waar dat wij dat allen zijn, want de zonde die over ons heerst is een last die ons diep onder hem doet buigen, maar ondertussen houden wij het hoofd omhoog in zelfgenoegzaamheid en zijn zozeer verhard dat, hoe zwaar de last die wij dragen ook is, die ons niet kan verootmoedigen. Om die reden zegt onze Heere dat Hij alleen bereid is hen te helpen die belast zijn, niet verder kunnen en zuchten, omdat zij weten dat de last die zij dragen te zwaar voor hen is.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door memento »

@Ander: Mooi citaat.

Ter aanvulling: Boetvaardigheid is bij Calvijn actief. Je komt bij hem niet zelden de oproep om boetvaardig te zijn. Soms doet hij dat heel praktisch, in de vorm van: Overdenk uw zonden, uw diepverloren staat, en overdenk hoe hoog en heilig God is. "Wees boetvaardig" is bij Calvijn een opdracht, geen passief iets wat je overkomt of vanzelf je deel wordt als je uitverkoren blijkt te zijn. Een mens moet zich er volgens hem ook in oefenen (hij maakt hierbij trouwens geen onderscheid in de boetvaardigheid vóór, en de boetvaardigheid ná de bekering). Dit moeten we in ons achterhoofd houden, als we Calvijn horen zeggen dat alleen de vermoeiden en belasten door God geholpen worden.

"Verneder u voor God" is het àppel wat bij Calvijn vooraf gaat aan het àppel om te komen tot Christus. Beide àppellen komen tot iedereen, maar wel in die volgorde (Calvijn denkt hier met een haast wiskundige logica)

Wat ik erg waardeer aan Calvijn, is dat hij de hoogheid en heiligheid van God heel erg hoog heeft staan. Een mens moet zich die afstand steeds bewust zijn, en zich een nederige, boetvaardige houding aanmeten. Maar tegelijkertijd kom je bij Calvijn ook de goedheid Gods sterk tegen, dat God goedwillig is tot ons aller zaligheid. Zelfs zo sterk, dat hij een waar geloof een vertrouwen op die goedwilligheid Gods noemt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Bert Mulder »

Calvijn schreef:Maar wanneer gezegd wordt: gij dorstigen, betekent dat nogal wat. Het is waar, dat wij allen arm zijn aan de genade van God. wij missen die. Kort gezegd: wij zullen onder mensen slechts hongersnood aantreffen, maar niet iedereen erkent dat. Het is ook waar, dat God hier mededogen heeft met de gemeenschappelijke of veeleer algemene nood van het menselijk geslacht; desalniettemin stelt Hij dat niemand in staat is tot Hem te komen tenzij hij zijn armoede erkent en erdoor geraakt is, en hij geen rust meer heeft in zichzelf totdat hij hulp gevonden heeft van elders. Zie hier wat wij moeten onthouden: dat wij dor en droog zijn; wij zijn als een arme man, zwervend in de woestijn, die geen druppel water kan vinden om zich te verfrissen, die geen kruimel brood heeft om weer op krachten te komen; zo zijn ook wij beroofd van alle geestelijke goederen. (...) Overigens laat God zien dat Hij, aangezien Hij barmhartig is, Zijn goedheid wil tonen jegens allen, op voorwaarde dat wij de zwakheid die in ons is voelen en komen om hulp te zoeken. Ziedaar wat dit woord betekent. Want ook onze Heere Jezus nodigt slechts hen tot zich die vermoeid en belast. zijn. Het is waar dat wij dat allen zijn, want de zonde die over ons heerst is een last die ons diep onder hem doet buigen, maar ondertussen houden wij het hoofd omhoog in zelfgenoegzaamheid en zijn zozeer verhard dat, hoe zwaar de last die wij dragen ook is, die ons niet kan verootmoedigen. Om die reden zegt onze Heere dat Hij alleen bereid is hen te helpen die belast zijn, niet verder kunnen en zuchten, omdat zij weten dat de last die zij dragen te zwaar voor hen is.
Zien we dus, dat Calvijn wel degelijk onderscheid toont. De beloften dus, volgens Calvijn, gelden niet iedereen, maar alleen degenen die 'niet verder kunnen en zuchten', die is de Heere bereid te helpen. En hoe zijn we tot die toestand gekomen, dat we weten niet verder te kunnen zonder Christus? Dat kan toch alleen omdat we levendgemaakt zijn? Dat weten we niet van onszelf.

Verder toont Calvijn ook duidelijk aan, wat ook herhaaldelijk de Schrift duidelijk aantoont: "Bekeerd u, en geloof. Namelijk, dat we onze zonden haten, en van de zonde keren, en Christus, in geloof, navolgen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

memento schreef:@Ander: Mooi citaat.

Ter aanvulling: Boetvaardigheid is bij Calvijn actief. Je komt bij hem niet zelden de oproep om boetvaardig te zijn. Soms doet hij dat heel praktisch, in de vorm van: Overdenk uw zonden, uw diepverloren staat, en overdenk hoe hoog en heilig God is. "Wees boetvaardig" is bij Calvijn een opdracht, geen passief iets wat je overkomt of vanzelf je deel wordt als je uitverkoren blijkt te zijn. Een mens moet zich er volgens hem ook in oefenen (hij maakt hierbij trouwens geen onderscheid in de boetvaardigheid vóór, en de boetvaardigheid ná de bekering). Dit moeten we in ons achterhoofd houden, als we Calvijn horen zeggen dat alleen de vermoeiden en belasten door God geholpen worden.

"Verneder u voor God" is het àppel wat bij Calvijn vooraf gaat aan het àppel om te komen tot Christus. Beide àppellen komen tot iedereen, maar wel in die volgorde (Calvijn denkt hier met een haast wiskundige logica)
Ik kan de hele preek niet citeren maar voorafgaand aan onderstaand citaat zegt hij (ter volledigheid) dit:
maar omdat Hij ziet dat wij allen arm zijn, breidt Hij zijn armen wijd uit en toont ons dat zijn vrijgevigheid toereikend is om de gehele wereld te hulp te komen.
Het is eveneens waar dat deze leer niet aan iedereen ten goed zal komen, en dat God ons moet aanraken door zijn Geest.
Daarom dan: hoewel wij van nature doof zijn wanneer er sprake is van het benutten van het woord van God, moet een ieder van ons zichzelf hier onderzoeken, en wij moeten God bidden of Hij ons de oren doorboort, opdat er een ingang voor het onderwijs mag zijn en wij het mogen ontvangen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

refo schreef:De uitdrukking

'Wij willen in der eeuwigheid niet, als God het niet verhoedt'

is een compilatie van verschillende waarheiden, die alle afzonderlijk in de bijbel terug te vinden zijn. Maar zoals deze er nu staat is het toch onbijbels. Dat is namelijk niet de bijbelse boodschap. Die is: de verlorenheid van de mens en de vergevensgezindheid van God.

Het is ook volstrekt zinloos om dit hoorders of lezers voor te houden. Het kan niets uitwerken tot zaligheid. Impliciet betekent het dat als een mens zich niet bekeert, dit toch door iets komt wat God bij die persoon niet gedaan heeft. Het werkt niet alleen 'afwachten' in de hand, het roept er zelfs toe op. Zelfs de oproep 'vraag er maar veel om' is zinloos. Dat zou betekenen dat je 'wilt'.
we gaan niet verloren omdat we niet willen, we liggen verloren omdat we niet gewild hebben. We hoeven niet te kiezen, we hebben al gekozen. Dat is wel een verschil. En nu is het wonder van wedergeboorte nodig om van dood levend gemaakt te worden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door memento »

Ander schreef: Ik kan de hele preek niet citeren maar voorafgaand aan onderstaand citaat zegt hij (ter volledigheid) dit:
Klinkt als een mooie preek. Als je m digitaal hebt, hou ik me aanvolen (en anders ben ik erg benieuwd in welk boek deze verschenen is)
Ander schreef:En nu is het wonder van wedergeboorte nodig om van dood levend gemaakt te worden.
Ik ben wel benieuwd hoe Calvijn hier mee omgaat in zijn preken. Iemand die toevallig een preek heeft van Calvijn, waarin de wedergeboorte aan de orde komt?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door refo »

Ik heb hier wel een stukje van een artikel van ds L Blok.
Dit kan Calvijns prediking ons weer leren, dat God werkt door middel van de prediking. Werkelijk uit den treure bindt Calvijn het zijn hoorders of zijn lezers op het hart, dat wij niet anders tot het ware leven wedergeboren worden, dan door de dienst der Kerk, door middel van de prediking. Door het Woord der prediking wederbaart God ons. Dat Woord is het zaad der wedergeboorte, maar het blijft ook levenslang ons enig voedsel. Het is naar Calvijns opmerking, de melk der kinderen, het voedsel der opgroeienden, de vaste spijze der geoefenden. In het Woord maakt God ons Zijn heil bekend; door datzelfde Woord deelt God ons ook de genade mede.
Voor Calvijn is in de prediking Christus tegenwoordig. Met Luther kan hij verklaren, dat overal, waar het Woord recht gepredikt wordt, Christus tegenwoordig is. Wij mogen verzekerd zijn, dat Jezus Christus ons tot Zich nodigt en als met uitgebreide armen ons wil ontvangen, telkens wanneer het Evangelie gepredikt wordt. “Laten wij bedenken, dat wanneer er herders en leraars zijn, God in de persoon van Zijn eniggeboren Zoon aanwezig is". Dit is niet een gelukkig gevonden citaat, deze gedachtengang keert telkens bij Calvijn terug. Aangaande de sacramenten is het typerend voor Calvijn, dat hij permanent verklaart, dat God ons niet bedriegt met ijdele tekenen, maar dat Hij vervult, wat Hij belooft. Zo zouden wij het ook kunnen zeggen van de prediking. God bedriegt ons niet met een ijdel Woord en ijdele beloften, maar Hij vervult, wat Hij belooft. Hij wil in ons krachtig maken de beloften, die Hij ons verkondigt.
De Geest doet het. Het woord van een mens is niet machtig om een hart te veranderen. Maar . . . de Geest doet het door middel van het Woord der prediking. Terwijl het Woord in onze oren klinkt “trekt de Here inwendig de harten". Dat is voor Calvijn de inwendige roeping. De inwendige verlichting, trekking en wederbaring door de Heilige Geest, door het Woord, doorgaans via en tijdens de prediking.
Voor Calvijn is het geloof en de wedergeboorte ten nauwste betrokken op het Woord van God. Voor velen is wedergeboorte en geloof een onuitwarbaar mysterie geworden, omdat men deze te uitsluitend verbindt aan de Heilige Geest. Men heeft de Goddelijke, heilzame verbintenis van Woord en Geest, Geest en Woord teveel losgelaten. Geloof en wedergeboorte worden dan te onduidelijk gezien als een werk van de levendmakende Geest, en te weinig als ook een levend worden van het Woord in onze harten. Ik laat hier de vraag rusten, of de wedergeboorte voor het geloof gesteld moet worden of als vrucht van het geloof. Of wij dus wedergeboren worden tot het geloof of door het geloof. Bij Calvijn komen beide gedachten voor, al ligt bij hem en de oorspronkelijke gereformeerde theologie het accent op de wedergeboorte door het geloof. Mijns in ziens terecht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door Ander »

een klein boekje, uit onze GG-bibliotheek. En deze bibliotheek bevat alleen gekeurde waar, dus het moet goed zijn!

Op de voorflap staat: In deze nooit eerder vertaalde tekst behandelt Calvijn Gods hartelijke uitnodiging aan mensen die geestelijk honger en dorst lijden. Het is alsof Hij zegt: "Al ben je arm en lijd je de ergste armoede, toch is voor jullie de weg tot Christus open. Ook al heb je niets om je schulden te betalen, toch nodig Ik je uit om je te komen voeden met geestelijk voedsel."

Op de achterflap staat: Johannes Calvijn was gewend om door middel van dagelijkse preken een bijbelboek van het eerste tot en met het laatste vers te behandelen. Op de morgen van maandag 25 juli 1558 was hij toe aan Jesaja 55:1 en 2. Om 7 uur 's morgens was de St. Pierre reeds geheel gevuld met mensen. Onder de preekstoel zat een stenograaf die een uur lang alle woorden van Calvijn minutieus opgeschreven heeft. Een groep schrijvers werkte vervolgens deze aantekeningen uit waarna de preek werd verkocht ten bate van de armen van de stad. Deze preek dook onlangs op in het archief van de Waalse kerk in Londen en verschijnt nu voor het eerst in Nederlandse vertaling.

Vertaald in ingeleid door drs. Christa Boerke, 2002.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Welgemeend aanbod van genade aan alle toehoorders in preken

Bericht door refo »

Nog iets van een prediker (ook goedgekeurd):

Maar bedenken wij in de eerste plaats dat wanneer de Paulus hier spreekt over de doop, hij veronderstelt dat wij ontvangen wat ons aangeboden wordt. Velen zijn gedoopt die de genade Gods machteloos maken. Ook al is ze hun aangeboden, zij betonen ze onwaardig door hun ongeloof, boosheid en opstandigheid. Op deze wijze wordt de kracht van de doop bij velen vernietigd. Maar wanneer er een harmonie en wederkerige overeenstemming bestaat tussen God en ons, dan heeft de doop de werking waarove Paulus handelt. Dat is de wijze waarop wij kinderen van God gemaakt worden en Jezus Christus aandoen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie