Homoseksualiteit in Bijbels licht
Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht
Kortom, als je niet-gelovige mensen leert kennen moet je hen een aantal keer vermanen en als ze niet luisteren vervolgens al het contact met hen verbreken? Of het nou vrienden, je buren, collega's of zelfs familie is? Anders ben je schuldig aan hun zonden?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Wanneer zijn we 'uitgezocht' en gaan we over tot: Wijkt toch af van de tenten dezer goddeloze mannen, en roert niets aan van hetgeen hunner is, opdat gij niet misschien verdaan wordt in al hun zonden.?artistiek schreef:Ja, liefhebben als onszelf, het heil (behoud) zoeken van hun zielen en dat zal het zwaarst moeten wegen in de liefde tegenover onze naaste.
2 Petrus 1:16
Ja, mits de Naam van onze Schepper ons dierbaarder is dan de liefde voor de naasten die openlijk Zijn Naam te schande maken.Marnix schreef:Kortom, als je niet-gelovige mensen leert kennen moet je hen een aantal keer vermanen en als ze niet luisteren vervolgens al het contact met hen verbreken? Of het nou vrienden, je buren, collega's of zelfs familie is? Anders ben je schuldig aan hun zonden?
Dat lijkt me duidelijk, als ze niet wijken van hun openbare zonden. Zonden die in het verborgene bedreven worden kunnen we niet aanwijzen, daar dragen we dus ook geen verantwoordelijkheid voor.questionmark schreef:Wanneer zijn we 'uitgezocht' en gaan we over tot: Wijkt toch af van de tenten dezer goddeloze mannen, en roert niets aan van hetgeen hunner is, opdat gij niet misschien verdaan wordt in al hun zonden.?artistiek schreef:Ja, liefhebben als onszelf, het heil (behoud) zoeken van hun zielen en dat zal het zwaarst moeten wegen in de liefde tegenover onze naaste.
Je creeert onjuiste tegenstellingen. God leert niet OF Hem lief te hebben, of je naaste... maar beiden. Het is dus niet zo dat als je ongelovige vrienden hebt, je hen meer liefhebt dan Hem.artistiek schreef:Ja, mits de Naam van onze Schepper ons dierbaarder is dan de liefde voor de naasten die openlijk Zijn Naam te schande maken.Marnix schreef:Kortom, als je niet-gelovige mensen leert kennen moet je hen een aantal keer vermanen en als ze niet luisteren vervolgens al het contact met hen verbreken? Of het nou vrienden, je buren, collega's of zelfs familie is? Anders ben je schuldig aan hun zonden?
Overigens lees ik nergens dat je medeschuldig bent aan ongeloof van je naasten, als je contact met hen hebt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Laat ik de vraag anders stellen:artistiek schreef:Dat lijkt me duidelijk, als ze niet wijken van hun openbare zonden.
Hoeveel keer moet je vermaand hebben, voordat je overgaat tot: Wijkt toch af van de tenten dezer goddeloze mannen, en roert niets aan van hetgeen hunner is, opdat gij niet misschien verdaan wordt in al hun zonden?
Welke uitingen van liefde bestaan er naast vermaning? Pas je die ook toe op je homo-naaste? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
...indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.questionmark schreef:Laat ik de vraag anders stellen:artistiek schreef:Dat lijkt me duidelijk, als ze niet wijken van hun openbare zonden.
Hoeveel keer moet je vermaand hebben, voordat je overgaat tot: Wijkt toch af van de tenten dezer goddeloze mannen, en roert niets aan van hetgeen hunner is, opdat gij niet misschien verdaan wordt in al hun zonden?
Welke uitingen van liefde bestaan er naast vermaning? Pas je die ook toe op je homo-naaste? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
God liefhebben boven alles, dus ook boven hen die Zijn Naam openlijk oneer aandoen.Marnix schreef:Je creeert onjuiste tegenstellingen. God leert niet OF Hem lief te hebben, of je naaste... maar beiden. Het is dus niet zo dat als je ongelovige vrienden hebt, je hen meer liefhebt dan Hem.artistiek schreef:Ja, mits de Naam van onze Schepper ons dierbaarder is dan de liefde voor de naasten die openlijk Zijn Naam te schande maken.Marnix schreef:Kortom, als je niet-gelovige mensen leert kennen moet je hen een aantal keer vermanen en als ze niet luisteren vervolgens al het contact met hen verbreken? Of het nou vrienden, je buren, collega's of zelfs familie is? Anders ben je schuldig aan hun zonden?
Gebed, ja die pas ik op alle mensen toe.questionmark schreef: Welke uitingen van liefde bestaan er naast vermaning? Pas je die ook toe op je homo-naaste? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
-
Het lijkt me helder hoe je er tegen aan kijkt.artistiek schreef:...indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen.
16 Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta.
17 En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Nog meer? Of uit liefde niet anders dan vermanen en bidden? Zijn bepaalde liefdesuitingen niet voor zondaars?artistiek schreef:Gebed, ja die pas ik op alle mensen toe.
En als het je kind, je broer, je zus of je vader is?artistiek schreef:God liefhebben boven alles, dus ook boven hen die Zijn Naam openlijk oneer aandoen.Marnix schreef:Je creeert onjuiste tegenstellingen. God leert niet OF Hem lief te hebben, of je naaste... maar beiden. Het is dus niet zo dat als je ongelovige vrienden hebt, je hen meer liefhebt dan Hem.artistiek schreef:Ja, mits de Naam van onze Schepper ons dierbaarder is dan de liefde voor de naasten die openlijk Zijn Naam te schande maken.Marnix schreef:Kortom, als je niet-gelovige mensen leert kennen moet je hen een aantal keer vermanen en als ze niet luisteren vervolgens al het contact met hen verbreken? Of het nou vrienden, je buren, collega's of zelfs familie is? Anders ben je schuldig aan hun zonden?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- J.C. Philpot
In het uiterste geval, als we echt moeten kiezen, zullen we Hem moeten kiezen.refo schreef:En als het je kind, je broer, je zus of je vader is?
Mat 10:37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ja, theoretisch is het allemaal voor elkaar. Inclusief bijbelteksten.
Interessante exegese in dit verband.
Probleem is namelijk dat de één het zonde vindt en de ander dat niet ziet.
Drijf je dan altijd je zin door? Niet alleen met dit item, maar ook in geval van aan andere geboden gerelateerde (vermeende) zonden?
Ik ga niet in casuïstiek vervallen, maar je kinderen, broers/zussen, ouders doen iets, waarvan je meent dat het 'zonde' is. Je komt niet tot overeenstemming: ze zien het anders. Laat je ze dan links liggen de rest van je leven?
Dat doe je toch ook niet?
Interessante exegese in dit verband.
Probleem is namelijk dat de één het zonde vindt en de ander dat niet ziet.
Drijf je dan altijd je zin door? Niet alleen met dit item, maar ook in geval van aan andere geboden gerelateerde (vermeende) zonden?
Ik ga niet in casuïstiek vervallen, maar je kinderen, broers/zussen, ouders doen iets, waarvan je meent dat het 'zonde' is. Je komt niet tot overeenstemming: ze zien het anders. Laat je ze dan links liggen de rest van je leven?
Dat doe je toch ook niet?
--------------
- J.C. Philpot
Als het een overduidelijke volhardende zonde is, en de keuze is instemmen met die zonde of geen contact meer, dan zal voor gehoorzaamheid aan God gekozen moeten worden. Mee eens, die keuze is niet altijd zo duidelijk. Maar in het uiterste geval is dat wel de consequentie. De Heere laat ons niet een bouwpakket samenstellen welke geboden van Hem we wel gehoorzamen en welke niet, maar als je de Heere mag kennen is het in Zijn kracht mogelijk.refo schreef:Dat doe je toch ook niet?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Uiteraard... maar artistiek geeft aan dat je sowieso een paar keer mag vermanen en dan alle contact moet verbreken....
Artistiek, je moet God liefhebben met geheel je hart, ziel, verstand en krachten en je naaste als jezelf. Dat staat er. En God zegt nergens: En als die naaste mij niet kent moet je hem een paar keer vermanen en anders hem de rug toekeren, anders ben je medeschuldig. Het kan zeker zijn dat je een keuze moet maken maar het is niet zo dat je ieder contact met ongelovigen na een paar keer vermanen weer helemaal moet verbreken omdat je anders medeschuldig bent. Ik heb er nog geen argumentatie voor gezien.
Artistiek, je moet God liefhebben met geheel je hart, ziel, verstand en krachten en je naaste als jezelf. Dat staat er. En God zegt nergens: En als die naaste mij niet kent moet je hem een paar keer vermanen en anders hem de rug toekeren, anders ben je medeschuldig. Het kan zeker zijn dat je een keuze moet maken maar het is niet zo dat je ieder contact met ongelovigen na een paar keer vermanen weer helemaal moet verbreken omdat je anders medeschuldig bent. Ik heb er nog geen argumentatie voor gezien.