EO maakt cabaret over Jezus

Tiberius
Administrator

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Tiberius »

Ik had het ook niet over 100% verantwoordelijk, maar medeverantwoordelijk.

Overigens denk ik dat de aankondiging voldoende aanknopingspunten bevat om er nu al krachtig stelling tegen te nemen. Wie weet, kunnen jullie als EO-leden de uitzending nog verhinderen.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Als lid medeverantwoordelijk voor de programma's die de EO maakt? Nee.

Je kan alleen leden ertoe bewegen dat zij protesteren tegen dit programma, maar verantwoordelijk zijn ze er natuurlijk niet voor als de EO besluit alsnog dit programma uit te zenden, zelfs niet medeverantwoordelijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:Als lid medeverantwoordelijk voor de programma's die de EO maakt? Nee.
:quoi
Waarom vind je van niet dan?

Natuurlijk zijn leden medeverantwoordelijk. Als alle EO-leden er zo over zouden denken als jij, wie neemt er dan de verantwoordelijkheid?
refo

Bericht door refo »

In onze kerkbode stond in de jaren 70 een oproep om lid de worden van de EO.
Reden: anders krijgen pinkster-groeperingen teveel invloed.

Daarom: wordt lid van de EO. Dan kun je opmerkingen maken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Overigens denk ik dat de aankondiging voldoende aanknopingspunten bevat om er nu al krachtig stelling tegen te nemen.
Ik denk het niet. Wel ben ik van mening dat de EO zich op glad ijs begeeft, maar a) ze begeeft zich ten minste nog op het ijs, i.p.v. die velen die vanaf de kant beste stuurlui staan te spelen en b) indien respectvol gemaakt, kan dit een interessant programma opleveren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:Overigens denk ik dat de aankondiging voldoende aanknopingspunten bevat om er nu al krachtig stelling tegen te nemen.
Ik denk het niet. Wel ben ik van mening dat de EO zich op glad ijs begeeft, maar a) ze begeeft zich ten minste nog op het ijs, i.p.v. die velen die vanaf de kant beste stuurlui staan te spelen en b) indien respectvol gemaakt, kan dit een interessant programma opleveren.
Ik vind dat je nu je kop in het zand steekt.

Zulke leden krijgen ook wat ze willen: zulke programma's. De EO is eigenlijk voor de reformatorische gezindte een ver-van-mijn-bed-show.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:
rekcor schreef:

Zulke leden krijgen ook wat ze willen: zulke programma's. De EO is eigenlijk voor de reformatorische gezindte een ver-van-mijn-bed-show.
Welke kop steek ik in welk zand?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
a) Ik denk niet dat de EO zich op glad ijs begeeft, maar er faliekant doorheen zakt. En het is niet de eerste keer, zie het lijstje, waar Auto een stukje lager aan refereert.
b) Nee, een respectvol programma op deze wijze is niet mogelijk; tenzij de aankondiging niet klopt, natuurlijk. De heiligheid van Gods Woord leent zich niet voor allerlei grappen en grollen.
Marnix

Bericht door Marnix »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:
rekcor schreef:

Welke kop steek ik in welk zand?
Je reformatorische kop in het evangeliserende zand? :)

RO en EO zijn twee totaal verschillende dingen met twee totaal verschillende doelstellingen. Helaas is dat wel een tendens die ik veel zie. Programma's moeten voor ons gemaakt worden, het moet ons aanspreken, wij moeten het goed vinden. Dat de achterban en seculier Nederland twee totaal verschillende groepen zijn lijkt soms van geen belang, evangeliseren doe je door programma's te maken die de achterban aanspreekt en dan maar te hopen dat seculier Nederland het ook gaat kijken en aangesproken wordt. (Dat even algemeen, los van het programma waar dit topic over gaat)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Erasmiaan schreef:Zulke leden krijgen ook wat ze willen: zulke programma's. De EO is eigenlijk voor de reformatorische gezindte een ver-van-mijn-bed-show.
Daar heb je wel gelijk in. Maar hoelang is dit zo en hoe is dit gekomen?
The Groom's still waiting at the altar
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Marnix schreef:
Je reformatorische kop in het evangeliserende zand? :)

RO en EO zijn twee totaal verschillende dingen met twee totaal verschillende doelstellingen. Helaas is dat wel een tendens die ik veel zie. Programma's moeten voor ons gemaakt worden, het moet ons aanspreken, wij moeten het goed vinden. Dat de achterban en seculier Nederland twee totaal verschillende groepen zijn lijkt soms van geen belang, evangeliseren doe je door programma's te maken die de achterban aanspreekt en dan maar te hopen dat seculier Nederland het ook gaat kijken en aangesproken wordt. (Dat even algemeen, los van het programma waar dit topic over gaat)
Het doel heiligt toch niet alle middelen? Dat er een karikatuur gemaakt kan worden van het christendom als religie, ok, dat zou ik wel kunnen slikken, per slot van rekening zijn christen ook mensen die kritisch naar zich moeten kijken. Maar de heiligheid van God ter discussie stellen, mensen gelegenheid geven om onze Middelaar te bespotten, dan vraag ik me af wat Hij ons nog waard is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:evangeliseren doe je door programma's te maken die de achterban aanspreekt en dan maar te hopen dat seculier Nederland het ook gaat kijken en aangesproken wordt.
Vind ik van niet.

Maar het is nog maar de vraag of seculier Nederland zich aangesproken voelt door 'Loopt een man over het water'. Als ik sommige reacties lees n.a.v. van dit programma op sites van 'seculiere kranten'... die zijn ook niet allemaal met veel enthousiasme geschreven. Sommigen noemen het zelfs een commerciële uitbuiting waarvoor de Heere Jezus wordt gebruikt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:RO en EO zijn twee totaal verschillende dingen met twee totaal verschillende doelstellingen.
(...)
(Dat even algemeen, los van het programma waar dit topic over gaat)
Klopt, want daar gaat het hier in dit topic niet (of nauwelijks) over.
Marnix schreef:Helaas is dat wel een tendens die ik veel zie. Programma's moeten voor ons gemaakt worden, het moet ons aanspreken, wij moeten het goed vinden. Dat de achterban en seculier Nederland twee totaal verschillende groepen zijn lijkt soms van geen belang, evangeliseren doe je door programma's te maken die de achterban aanspreekt en dan maar te hopen dat seculier Nederland het ook gaat kijken en aangesproken wordt.
Nee, dat is toch beslist anders.
Evangeliseren doe je door het brengen van de blijde boodschap van het Evangelie. Hierbij dient wel de eerbied voor de heiligheid van dat Woord voorop te staan, anders werkt het sowieso niet. Want als je er zelf al niet met eerbied over spreekt, hoe kan je dan verwachten dat degene aan wie je het uitdraagt doet?
In alle evangelisatie materialen van elk kerkverband (ook van de GKV!, want die ontvang ik ook) kom je die eerbied tegen.
Maar die eerbied mis je bij het programma dat de EO voornemens uit te zenden is. Overigens mis je die ook al bij de andere evangeliserende programma's van de EO (die in dat lijstje staan).
memento

Bericht door memento »

Evangeliseren doe je door het brengen van de blijde boodschap van het Evangelie. Hierbij dient wel de eerbied voor de heiligheid van dat Woord voorop te staan, anders werkt het sowieso niet. Want als je er zelf al niet met eerbied over spreekt, hoe kan je dan verwachten dat degene aan wie je het uitdraagt doet?
In alle evangelisatie materialen van elk kerkverband (ook van de GKV!, want die ontvang ik ook) kom je die eerbied tegen.
Maar die eerbied mis je bij het programma dat de EO voornemens uit te zenden is. Overigens mis je die ook al bij de andere evangeliserende programma's van de EO (die in dat lijstje staan).
Hier heb je een belangrijk punt. Als we zelf de heiligheid van het woord Gods niet serieus nemen in ons praten, waarom zouden we dan van niet-kerkelijken verwachten dat die ervoor zullen buigen?

Wél heeft de EO één heel sterk punt, wat veel evangelisatie-folders missen. Ze kunnen dicht bij de mensen uit de wereld komen. Iets wat, met alle respect, veel evangelisatie-folders absoluut niet lukt, omdat die kerk-taal spreken, en koppen en titels dragen die niet echt uitnodigen de inhoud nog door te lezen (alhoewel ik het verspreiden erg toejuich, en ik met vreugde zie dat één van de meest verspreide folders, die van de GG, elk jaar weer een stukje beter wordt). Ik vrees dat de koers van de EO heeft ingeslagen, er toe gaat leiden dat onder sommigen de bereidheid om gewone, normale taal te gebruiken in de evangelisatie-acties, af gaat nemen, onder het motto: "Kijk maar naar de EO, dan zie je wat daar van komt..."
questionmark

Bericht door questionmark »

Aan de hand van welke criteria bepaal je of iets 'eerbiedig' is of niet?
2 Petrus 1:16
Gesloten