EO maakt cabaret over Jezus

Tiberius
Administrator

Re: EO maakt cabaret over Jezus

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:Waarom? Zo zonder argumentatie zijn dit soort postings nogal "stijlloos". ::flood
Doe even normaal zeg; lees eerst het hele topic, voordat je met dit soort persoonlijke verwijten komt, die bovendien nog nergens op slaan ook.
questionmark

Bericht door questionmark »

Marie-Henriëtte schreef:Ik wil het best proberen om de voorstelling te bekijken, maar als straks blijkt dat deze voorstelling zeer kwaadaardig is en behoorlijk over de schreef gaat, dan heeft de EO het echt voorgoed verprutst voor haar achterban.
Dat klopt. Echter, het op voorhand al 'godslasterlijk' noemen, is niet eerlijk. Dat is het punt wat ik wilde maken. :huhu
2 Petrus 1:16
Auto

Bericht door Auto »

--- kappen en on topic maar weer ---
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

questionmark schreef:
Dat klopt. Echter, het op voorhand al 'godslasterlijk' noemen, is niet eerlijk. Dat is het punt wat ik wilde maken. :huhu
is het niet godlasterlijk dan, vooral daar dit een vertoning door een atheist is?.....

Zelfs het ploegen der goddelozen is zonde, lezen we in Spreuken....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zosinus

Bericht door Zosinus »

Bert Mulder schreef:
questionmark schreef:
is het niet godlasterlijk dan, vooral daar dit een vertoning door een atheist is?.....

Bert,

Even een hypothetische situatie (want nog niemand weet hoe het programma zal zijn):
GW, de cabaretier, vertelt met wat grappen en grollen (maar geen vloeken of grove spot) uit dat hij atheist is, waarom hij dat is, wat hem in het het Marcus evangelie is opgevallen.
AB, de Christelijke presentator, zet daar tegenover zijn visie, legt uit dat GW een verkeerd beeld heeft van Christus, van het Christendom. Hij getuigt van zijn geloof.

Is zo'n programma dan per definitie godslasterlijk omdat een atheist aan het woord komt?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

questionmark schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik wil het best proberen om de voorstelling te bekijken, maar als straks blijkt dat deze voorstelling zeer kwaadaardig is en behoorlijk over de schreef gaat, dan heeft de EO het echt voorgoed verprutst voor haar achterban.
Nee, dat is in dit geval niet "op voorhand". We kunnen gewoon afgaan op de aankondiging, die de EO notabene op hun eigen site plaatst. En op basis van die aankondiging kan je constateren, dat het een godslasterlijk programma wordt.
Tenzij ze zich niet aan hun eigen aankondiging houden, natuurlijk.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:Is zo'n programma dan per definitie godslasterlijk omdat een atheist aan het woord komt?
Nee, niet om het aan het woord komen van een atheïst, maar het programma is godslasterlijk omdat er een voorstelling over Jezus gemaakt wordt door iemand die God loochent.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zosinus schreef:
Bert Mulder schreef:
questionmark schreef:

Bert,

Even een hypothetische situatie (want nog niemand weet hoe het programma zal zijn):
GW, de cabaretier, vertelt met wat grappen en grollen (maar geen vloeken of grove spot) uit dat hij atheist is, waarom hij dat is, wat hem in het het Marcus evangelie is opgevallen.
AB, de Christelijke presentator, zet daar tegenover zijn visie, legt uit dat GW een verkeerd beeld heeft van Christus, van het Christendom. Hij getuigt van zijn geloof.

Is zo'n programma dan per definitie godslasterlijk omdat een atheist aan het woord komt?
Dat zou ik godlasterlijk vinden, omdat het Evangelie niets is om grappen of grollen over te maken. En het is zonde van de caberetier, en mede zonde waarvoor EO verantwoordelijk is. Tevens is het zonde om zo'n programma te kijken, in de eerste plaats tegen het tweede gebod, daar God eist dat wij Hem alleen dienen op de manier door Hem voorgeschreven. Verder is het zonde om ons te 'vermaken' met een anders zonde:

28 En gelijk het hun niet goedgedacht heeft God 67in erkentenis 68te houden, zo heeft hen God overgegeven 69in een verkeerden zin, om te doen dingen die niet betamen:
29 Vervuld zijnde met alle 70ongerechtigheid, hoererij, 71boosheid, gierigheid, kwaadheid; vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, 72kwaadaardigheid;
30 Oorblazers, 73achterklappers, 74haters Gods, 75smaders, hovaardigen, 76laatdunkenden, vinders van kwade dingen, den ouders ongehoorzaam;
31 Onverstandigen, verbondsbrekers, 77zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen;
32 Dewelke, 78daar zij het recht Gods weten ( namelijk dat degenen die zulke dingen doen, des doods waardig zijn), niet alleen dezelve doen, ymaar ook mede 79een welgevallen hebben in degenen die ze doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Yup. En ik hoop dat er op een goede manier met de kritiek wordt omgaan.
Marnix, met alle respect, maar hoever kan de EO wel niet gaan alvorens jij er een streep onder zet, en eens een keer de EO niet meer door dik en dun verdedigt.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Tiberius schreef:
Zosinus schreef:Is zo'n programma dan per definitie godslasterlijk omdat een atheist aan het woord komt?
Nee, niet om het aan het woord komen van een atheïst, maar het programma is godslasterlijk omdat er een voorstelling over Jezus gemaakt wordt door iemand die God loochent.

Ow, heb je 't al gezien dan?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Auto

Bericht door Auto »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:

Is dan de uitroep van de carbartier al niet voldoende die de naam van God gebruikt om te danken dat hij atheist is? Als iemand al zo denkt en dan nog grappen gaat maken over wonderen die Christus heeft gedaan.
ZONDAG 36
Vr.99. Wat wil het derde gebod?
Antw. Dat wij niet alleen met vloeken a of met valsen eed b, maar ook met onnodig zweren c, den Naam Gods niet lasteren noch misbruiken, noch ons met ons stilzwijgen en toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken d; en in het kort, dat wij den heiligen Naam Gods anders niet dan met vreze en eerbied gebruiken e, opdat Hij van ons recht beleden f, aangeroepen g, en in al onze woorden en werken geprezen worde h.
a Le 24:15,16 b Le 19:12 c Mt 5:37 Jak 5:12 d Le 5:1 Spr 29:24 e Jer 4:2 Jes 45:23 f Mt 10:32 Ro 10:9,10 g Ps 50:15 1Ti 2:8 h Col 3:17 Ro 2:24 1Ti 6:1

Vr.100. Is het dan zo grote zonde, Gods Naam met zweren en vloeken te lasteren, dat God Zich ook over diegenen vertoornt, die, zoveel als hun mogelijk is, het vloeken en zweren niet helpen weren en verbieden?
Antw. Ja gewisselijk a; want er is geen groter zonde, noch die God meer vertoornt, dan de lastering Zijns Naams; waarom Hij die ook met den dood te straffen bevolen heeft b.

a Spr 29:24 Le 5:1 b Le 24:16
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:
Tiberius schreef:

Moet ik het gaypride-gebeuren ook eerst gezien hebben voor ik er een oordeel over mag hebben?
mayflower

Bericht door mayflower »

Bert Mulder schreef: Is zo'n programma dan per definitie godslasterlijk omdat een atheist aan het woord komt?
Dat zou ik godlasterlijk vinden, omdat het Evangelie niets is om grappen of grollen over te maken. En het is zonde van de caberetier, en mede zonde waarvoor EO verantwoordelijk is. Tevens is het zonde om zo'n programma te kijken, in de eerste plaats tegen het tweede gebod, daar God eist dat wij Hem alleen dienen op de manier door Hem voorgeschreven. Verder is het zonde om ons te 'vermaken' met een anders zonde[/i][/quote]

Wat triest dat Bert op een refoforum dit moet gaan uitleggen, dat had ik mischien wel verwacht op een vrijzinnige kerkelijke site.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

mayflower schreef:
Bert Mulder schreef: Dat zou ik godlasterlijk vinden, omdat het Evangelie niets is om grappen of grollen over te maken. En het is zonde van de caberetier, en mede zonde waarvoor EO verantwoordelijk is. Tevens is het zonde om zo'n programma te kijken, in de eerste plaats tegen het tweede gebod, daar God eist dat wij Hem alleen dienen op de manier door Hem voorgeschreven. Verder is het zonde om ons te 'vermaken' met een anders zonde.
Wat triest dat Bert op een refoforum dit moet gaan uitleggen, dat had ik mischien wel verwacht op een vrijzinnige kerkelijke site.
Sommige mensen koketteren graag met hun 'ruime blik'. :OO3
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 29 jul 2009, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ander

Bericht door Ander »

ja, vreselijk. We worden zelfs gedwongen om te gaan kijken, ook naar zo'n uitzending. En wie lacht? De duivel. Al die refo's en christenen die gaan kijken onder het mom van 'eerst zien voordat je oordeelt' en daarmee overspoelt worden met godslasterlijk cabaret. Wat een armoe dat zelfs op een refoforum deze discussie nodig is.
Gesloten