de ouderling van dienst is degene die dat handje geeft aan de dominee voordat hij de kansel opklimt.....Gijs83 schreef:Nee, hoor, wij hebben 11 ouderlingen, maar altijd dezelfde leest voor, dat is de 2e voorzitter van de kerkenraad.JALP schreef:Dan hebbie niet veel ouderlingen....Gijs83 schreef: ouderling van dienst(is bij ons toch altijd dezelfde),
Dat heeft met 2 dingen te maken: Wij hebben zondags 3 diensten, waarvan de middagdienst een leesdienst. 7 v/d 11 ouderlingen lezen dan bij toerbeurt een preek. Dus eens(incl.een vrije zondag van onze dominee) dus eens in de 5 a 6 weken moeten die ouderling een keer een leesdienst leiden. De andere reden is dat er vroeger er maar een enkele ouderling de begaafdheid had om voor te lezen, vandaar dat men daarvoor een vaste ouderling aanstelde en zo is het altijd gebleven.
Kinderen in de kerkdienst
- JolandaOudshoorn
Re: Kinderen in de kerkdienst
Ik weet, mijn Verlosser leeft
En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.
Maar dat is nog maar een theoretische regel.
Bij ons in de kerk geeft mijn broertje al een jaar of 12 de dominee een hand na de dienst
Ook al ligt hij af en toe te slapen tijdens de preek 

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Bonny
- Contacteer:
Bij ons wordt dat in zo'n situatie niet gedaan, om geen commotie te veroorzaken. Dan wordt in de kerkenraadskamer vast stevig nagepraat.lexd schreef:En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.
The Groom's still waiting at the altar
ook theoretisch, zo te lezenBonny schreef:Bij ons wordt dat in zo'n situatie niet gedaan, om geen commotie te veroorzaken. Dan wordt in de kerkenraadskamer vast stevig nagepraat.lexd schreef:En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Even ondertussen, dat is niet de reden voor het handje...lexd schreef:En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.
Het handje voor de preek is dat de ouderling in naam van de kerkenraad de predikstoel aan de predikant opent, en hem de verantwoording geeft. Het handje na is de predikstoel sluiten, en de verantwoording terug te nemen. Heeft niks met instemming met de preek te maken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jawel, want als voor hetgeen wat is verkondigt door de predikant de kerkenraad geen verantwoording kan dragen dan geven ze geen hand. Dus heeft ook met instemming met de hele dienst te maken.Bert Mulder schreef:Even ondertussen, dat is niet de reden voor het handje...lexd schreef:En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.
Het handje voor de preek is dat de ouderling in naam van de kerkenraad de predikstoel aan de predikant opent, en hem de verantwoording geeft. Het handje na is de predikstoel sluiten, en de verantwoording terug te nemen. Heeft niks met instemming met de preek te maken.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat komt door een misverstand over wat dat handje betekend...Auto schreef:Jawel, want als voor hetgeen wat is verkondigt door de predikant de kerkenraad geen verantwoording kan dragen dan geven ze geen hand. Dus heeft ook met instemming met de hele dienst te maken.Bert Mulder schreef:Even ondertussen, dat is niet de reden voor het handje...lexd schreef:En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.
Ook omdat een ouderling nooit op zijn eentje dat beslissen kan en mag, dat is het werk van de kerkenraad als een geheel...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
MarthaMartha schreef:lekker kort door de bocht Samanthi....samanthi schreef:huisgodsdienst zit toch niet in krampachtig zondagmiddag met de kinderen geloofsopvoeding doen, Deze waarde prediker heeft ws nog nooit van PDD nos of ADHD gehoord, vooral voor die kinderen een hele klus om twee x twee uur in de kerk te zitten, dan thuis nog eens dunnetjes over doen? Huisgodsdienst zit in het dagelijks leven ingebakken, het spelenderwijs leren van een bijbelgedeelte, uit de kinderbijbel lezen, ook boekjes voor kinderen met verwerkings materiaal zijn plenty te koop. Het is erg fijn en leuk om te doen, Een snoepie of chocolademelk erbij maakt het helemaal af, de zondagsschool zie ik ook als het contacten binnen de kerk verstevigen de kinderen hebben er vriendschappen aan overgehouden, bovendien leren ze structureel nog eens een psalm en een tekst. Je bent hiermee de duivel een stap voor die wil graag dat er andere liedjes en teksten in hun geheugen zitten! nee ik kan het niet met Paul Washer eens zijn, dan zou het doen op een reformatorische school ook uitbesteden zijn van de godsdienstige opvoeding toch?Zita schreef:in mijn gemeente wordt ook met 'Schatgravers' gewerkt. Ik vind het wel jammer dat de kinderen het voor de preek hondsdruk hebben met het noteren van allerhande terzijdeinformatie (dominee, ouderling van dienst, organist, te zingen psalmen, te lezen bijbelgedeelte, samenvatting afkondigingen, voorbeden enzovoorts), en dat er veel minder vragen en opdrachten zijn over de preek zelf. Is ook lastig, als je werkt met een standaardboekje, dat alleen bij bijzondere diensten specifiek over de betreffende dienst zelf gaat. Maar verder een mooi initiatief. Wellicht letten de kinderen nu beter op dan ik vroeger (ik had het altijd erg druk met het optellen van alle getallen op het psalmbord, het tellen van de planken in het dak, het tellen van de lege plaatsen en de opgevulde plaatsen, het lezen van een Bijbelgedeelte dat mij interessanter leek dan de preek enzovoorts).
Over zondagsschool gesproken: ik luisterde onlangs een lezing van Paul Washer. Hij is een enorm tegenstander van zondagsscholen. Juist de zondag geeft ouders de tijd en gelegenheid om aan huisgodsdienst en geloofsopvoeding en -onderwijs te doen. En wat doen ouders? Ze besteden het uit aan relatief onbekenden. Ik geloof dat ik het wel met hem eens ben. Laat die zondagmiddag een mooie middag zijn, waarin je als ouders met je kinderen bezig bent met geloofszaken. Het doordeweekse excuus van weinig tijd kan dan niet opgaan.
gr Samanthi
Het gaat over iets dat je beter kunt doen dan de zondagsschool!
Huisgodsdienst is breder ja, dat betreft alle dagen van de week.
De problemen die je noemt van PDD nos of ADHD en de klus voro kids om 2 keer twee uur stil te zitten zijn in jouw argumentatie geen probleem om ze naar de zondagsschool te brengen? is het daar minder intensief voor de kinderen? of praat je nu gewoon in het belang en voor het gemak van de ouders?
Ik ben met je eens dat je kinderen niet moet 'overvoeren' op zondag ten koste van door de week, maar of je nu thuis iets met ze doet of op de zondagsschool, dat maakt voor dat overvoeren of voor dat lange stilzitten of voor de ppd-ers en adhd-ers echt niet uit.
poeh zeg wat een reactie!
Nou ik zal even reageren op de opsomming foute dingen die ik gezegd hebt, ik vind het kort door de bocht om tegen zondagsschool te zijn omdat ouder dan de huisgodsdienst uitbesteden. Het ging niet om iets wat je beter kunt doen, maar P Washer is een fel tegenstander! dus ja .
de zondagsschool is idd evengoed nog eens stil zitten voor kinderen, maar er wordt gezongen gepraat en een verwerking gedaan naast de vertelling, dus niet zo heel erg stilzitten als in de kerk, makkelijk voor de ouders vind ik een nare sneer, iets wat heel gauw gezegd wordt.
nou wij wonen niet dicht bij de kerk en hebben geen auto, het was dus of wachten bij de kerk of heen en weer fietsen.
DGr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ben het toch wel enigszins met je eens, Samanthisamanthi schreef:huisgodsdienst zit toch niet in krampachtig zondagmiddag met de kinderen geloofsopvoeding doen, Deze waarde prediker heeft ws nog nooit van PDD nos of ADHD gehoord, vooral voor die kinderen een hele klus om twee x twee uur in de kerk te zitten, dan thuis nog eens dunnetjes over doen? Huisgodsdienst zit in het dagelijks leven ingebakken, het spelenderwijs leren van een bijbelgedeelte, uit de kinderbijbel lezen, ook boekjes voor kinderen met verwerkings materiaal zijn plenty te koop. Het is erg fijn en leuk om te doen, Een snoepie of chocolademelk erbij maakt het helemaal af, de zondagsschool zie ik ook als het contacten binnen de kerk verstevigen de kinderen hebben er vriendschappen aan overgehouden, bovendien leren ze structureel nog eens een psalm en een tekst. Je bent hiermee de duivel een stap voor die wil graag dat er andere liedjes en teksten in hun geheugen zitten! nee ik kan het niet met Paul Washer eens zijn, dan zou het doen op een reformatorische school ook uitbesteden zijn van de godsdienstige opvoeding toch?Zita schreef:in mijn gemeente wordt ook met 'Schatgravers' gewerkt. Ik vind het wel jammer dat de kinderen het voor de preek hondsdruk hebben met het noteren van allerhande terzijdeinformatie (dominee, ouderling van dienst, organist, te zingen psalmen, te lezen bijbelgedeelte, samenvatting afkondigingen, voorbeden enzovoorts), en dat er veel minder vragen en opdrachten zijn over de preek zelf. Is ook lastig, als je werkt met een standaardboekje, dat alleen bij bijzondere diensten specifiek over de betreffende dienst zelf gaat. Maar verder een mooi initiatief. Wellicht letten de kinderen nu beter op dan ik vroeger (ik had het altijd erg druk met het optellen van alle getallen op het psalmbord, het tellen van de planken in het dak, het tellen van de lege plaatsen en de opgevulde plaatsen, het lezen van een Bijbelgedeelte dat mij interessanter leek dan de preek enzovoorts).
Over zondagsschool gesproken: ik luisterde onlangs een lezing van Paul Washer. Hij is een enorm tegenstander van zondagsscholen. Juist de zondag geeft ouders de tijd en gelegenheid om aan huisgodsdienst en geloofsopvoeding en -onderwijs te doen. En wat doen ouders? Ze besteden het uit aan relatief onbekenden. Ik geloof dat ik het wel met hem eens ben. Laat die zondagmiddag een mooie middag zijn, waarin je als ouders met je kinderen bezig bent met geloofszaken. Het doordeweekse excuus van weinig tijd kan dan niet opgaan.
gr Samanthi
Nou... ik heb het toch wel meegemaakt, hoewel het sporadisch is.lexd schreef:En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Sommige kerkenraden, ouderlingen denken daar verkeerd over. Ik denk dat dit niet juist is.albion schreef:Nou... ik heb het toch wel meegemaakt, hoewel het sporadisch is.lexd schreef:En het handje na afloop niet geeft als de kerkenraad het met de preek niet eens was.

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Daar is tegenwoordig een zondagschool ook voor bedoelt. zodat kinderen op hun eigen niveau God horen spreken. Aan de andere kant vind ik het ook geod en wenselijk dat de kinderen een gewone eredienst meemaken. Al was het alleen maar om ze daar langzaam mee vertrouwd te maken en predikanten aan te moedigen eenvoudig te blijven preken. En ook om te laten zien dat kinderen erbij horen, bij de gemeente en niet in een apart hokje worden geduwd omdat ze maar lastig zijn.
Mijn mening is dat veel predikanten te weinig rekening houden met kinderen in de kerk! Ze gebruiken moeilijk termen en ingewikkelde zinnen, waar volwassenen soms nog moeite mee hebben. Ik weet uit eigen ervaring (toen ik 8 was) dat ik blij was als de twee diensten weer voorbij waren. Heel af en toe was er een keer een dominee die ook de kinderen er op een fijne manier bij betrok, maar ook zo preekte dat de kinderen er ook veel van konden volgen. Zo kan ik me nu nog een preek herinneren van de arend die zijn jongen op zijn vleugelen opving als zij uit het nest vielen. Dit beeld werd daarna vergeleken met God die voor zijn kinderen zorgt. Deze ervaring heb ik daarna nooit zo meer meegemaakt. daarnaast ging ik ook nog naar zondagsschool, dus ik vond het altijd een intensieve dag. Was blij als het weer voorbij was, terwijl het geloof en God me toch ook al op jonge leeftijd echt bezig hield. Twee kerdiensten van anderhalf uur en een uur zondagsschool is voor kinderen veel te intensief. Hun spanningsboog is veel kleiner. Kinderen onder 12 jaar kunnen maar 10 minuten volledig hun aandacht ergens op richten, daarna hebben ze even ontspanning nodig. Niet gek dus dat kinderen gaan draaien, snoepen, zuchten en constant op de klok kijken. Zelfs sommige volwassenen vallen in slaap, kijken op de klok en gaan steeds verzitten. Een dominee moet wel heel erg kunnen boeien als wij 45 minuten volledig onze aandacht bij een preek kunnen houden. Wij vragen veel van onze kinderen, we kunnen zelfs boos worden als ze maar blijven wiebelen. Misschien moeten we ons afvragen of een preek van 45 -60 minuten niet veel te lang is. na een halfuur kan ik mijn aandacht echt niet meer vasthouden, zeker niet als de predikant zijn tijd vol gaat maken met herhalen of opvullen. waarom mogen predikanten niet eerder "Amen" zeggen? Als alles gezegd is, dan is het toch goed?Kinderen begrijpen er meer van dan je denkt, je kunt de preek vereenvoudigen door aan tafel het gedeelte nog eens te lezen en erover te spreken, je kunt de zondags afdeling die aan de beurt is de week ervoor elke dag een keer voorlezen de moeilijke woorden verduidelijken en uiteleggen waar het om gaat. er zijn zoveel dingen die je vooraf doen kunt. Ook het kind een een kneepje geven als het iets is waar je het over had, of iets wat ze net gevraagd hadden, er zijn plenty mogelijkheden. Ik spreek wel van kinderen boven de vier. De gewoonte om mee te gaan naar de kerk is een goede gewoonte. Zij horen er ook bij!
gr Samanthi
ik werk op een basisschool en vraag regelmatig aan de kinderen op maandag hoe de zondag was. En ik merk heel vaak dat kinderen het gewoon niks aan vinden. Ze zijn blij als het maandag is. Vaak hoor ik: "Ja, het is toch voor de grote mensen, ik begrijp het niet!" Slecht teken!
De zondagsschool is er niet voor om het daar nog eens dunnetjes over te doen.... alleen dan op de makkelijke manier. De zondagsschool is er oorspronkelijk voor bedoeld om onkerkelijke kinderen over God te vertellen. Nu is de zondagsschool verworden tot een derde dienst.. zo ervaren veel kinderen dat! Ik ben er voor om de zondagscholen weer te herstellen in hun oorspronkelijke doel, dat de preken minstens 10 minuten korter worden (maximaal 35 minuten) dat dominees elke dienst ook voor kinderen preken en dat ouders hun kinderen naar een christelijke school doen en thuis eens napraten over bijbelverhalen, kerkdiensten en samen eens zingen.
ik herken me hier eigenlijk niet zo heel erg in... Natuurlijk had ik ook diensten dat ik elke 5 minuten op de klok keek, maar er zijn ook zat diensten geweest dat de dienst voorbij was voordat ik het doorhad. En we zitten meer dan anderhalf uur in de kerk. Ik denk dat ik nu (doordat ik van jongsaf aan anderhalf uur stil 'moest' zitten) nu veel langer geconcentreerd ergens naar kan luisteren dan onkerkelijke jongeren. Het is ook iets wat te leren is, denk ik.Bloempje28 schreef:Daar is tegenwoordig een zondagschool ook voor bedoelt. zodat kinderen op hun eigen niveau God horen spreken. Aan de andere kant vind ik het ook geod en wenselijk dat de kinderen een gewone eredienst meemaken. Al was het alleen maar om ze daar langzaam mee vertrouwd te maken en predikanten aan te moedigen eenvoudig te blijven preken. En ook om te laten zien dat kinderen erbij horen, bij de gemeente en niet in een apart hokje worden geduwd omdat ze maar lastig zijn.Mijn mening is dat veel predikanten te weinig rekening houden met kinderen in de kerk! Ze gebruiken moeilijk termen en ingewikkelde zinnen, waar volwassenen soms nog moeite mee hebben. Ik weet uit eigen ervaring (toen ik 8 was) dat ik blij was als de twee diensten weer voorbij waren. Heel af en toe was er een keer een dominee die ook de kinderen er op een fijne manier bij betrok, maar ook zo preekte dat de kinderen er ook veel van konden volgen. Zo kan ik me nu nog een preek herinneren van de arend die zijn jongen op zijn vleugelen opving als zij uit het nest vielen. Dit beeld werd daarna vergeleken met God die voor zijn kinderen zorgt. Deze ervaring heb ik daarna nooit zo meer meegemaakt. daarnaast ging ik ook nog naar zondagsschool, dus ik vond het altijd een intensieve dag. Was blij als het weer voorbij was, terwijl het geloof en God me toch ook al op jonge leeftijd echt bezig hield. Twee kerdiensten van anderhalf uur en een uur zondagsschool is voor kinderen veel te intensief. Hun spanningsboog is veel kleiner. Kinderen onder 12 jaar kunnen maar 10 minuten volledig hun aandacht ergens op richten, daarna hebben ze even ontspanning nodig. Niet gek dus dat kinderen gaan draaien, snoepen, zuchten en constant op de klok kijken. Zelfs sommige volwassenen vallen in slaap, kijken op de klok en gaan steeds verzitten. Een dominee moet wel heel erg kunnen boeien als wij 45 minuten volledig onze aandacht bij een preek kunnen houden. Wij vragen veel van onze kinderen, we kunnen zelfs boos worden als ze maar blijven wiebelen. Misschien moeten we ons afvragen of een preek van 45 -60 minuten niet veel te lang is. na een halfuur kan ik mijn aandacht echt niet meer vasthouden, zeker niet als de predikant zijn tijd vol gaat maken met herhalen of opvullen. waarom mogen predikanten niet eerder "Amen" zeggen? Als alles gezegd is, dan is het toch goed?Kinderen begrijpen er meer van dan je denkt, je kunt de preek vereenvoudigen door aan tafel het gedeelte nog eens te lezen en erover te spreken, je kunt de zondags afdeling die aan de beurt is de week ervoor elke dag een keer voorlezen de moeilijke woorden verduidelijken en uiteleggen waar het om gaat. er zijn zoveel dingen die je vooraf doen kunt. Ook het kind een een kneepje geven als het iets is waar je het over had, of iets wat ze net gevraagd hadden, er zijn plenty mogelijkheden. Ik spreek wel van kinderen boven de vier. De gewoonte om mee te gaan naar de kerk is een goede gewoonte. Zij horen er ook bij!
gr Samanthi
ik werk op een basisschool en vraag regelmatig aan de kinderen op maandag hoe de zondag was. En ik merk heel vaak dat kinderen het gewoon niks aan vinden. Ze zijn blij als het maandag is. Vaak hoor ik: "Ja, het is toch voor de grote mensen, ik begrijp het niet!" Slecht teken!
De zondagsschool is er niet voor om het daar nog eens dunnetjes over te doen.... alleen dan op de makkelijke manier. De zondagsschool is er oorspronkelijk voor bedoeld om onkerkelijke kinderen over God te vertellen. Nu is de zondagsschool verworden tot een derde dienst.. zo ervaren veel kinderen dat! Ik ben er voor om de zondagscholen weer te herstellen in hun oorspronkelijke doel, dat de preken minstens 10 minuten korter worden (maximaal 35 minuten) dat dominees elke dienst ook voor kinderen preken en dat ouders hun kinderen naar een christelijke school doen en thuis eens napraten over bijbelverhalen, kerkdiensten en samen eens zingen.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.