Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Marie-Henriëtte

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door Marie-Henriëtte »

Tiberius schreef:
Welk vers bedoel je hier? Ik kan het zo gauw niet vinden.
Handelingen 18:28 moest het zijn, ik heb het aangepast.

Want hij overtuigde de Joden met groten ernst in het openbaar, bewijzende door de Schriften, dat Jezus de Christus was.
Diogenes

Bericht door Diogenes »

Tiberius schreef:
Jolande Dijkshoorn schreef:Dan is er dus een verschil van inzich en interpretatie van de Bijbel. En is het niet aan ons om de ander daarover te oordelen.
Nee, dat is niet zo, want daarmee zet je deur regelrecht en wagenwijd open voor allerlei wind van Schriftkritiek, onder het vrijzinnige motto van "Dit is mijn interpretatie en een ander mag mij daarover niet oordelen".
Het maakt verschil: de schriftbeschouwing van een vrijzinnige komt er op neer dat de bijbel de neerslag zou zijn van religieuze gedachten gedurende een tijdvak. Dat maakt het schriftgezag subjectief. Indien iemand echter een bepaald opvatting heeft naar beste weten op grond van de Schrift dan heeft dat niets met schriftkritiek te maken. Ik denk niet dat Jolanda een deur openzet met bovenstaande opmerking.
Tiberius schreef:Je moet de Bijbel in zijn geheel lezen en dan lees je dat er in de Bijbel geen ruimte gelaten wordt voor een vrouw in het leer- en regeerambt (met opzet laat ik het diakenambt even rusten, omdat dat wellicht wat minder duidelijk is).
Niettemin blijven er diverse opvattingen mogelijk. Alle richters waren man met uitzondering van Deborah. Barak gehoorzaamde Deborah zonder rechtstreeks in discussie te gaan over het gegeven dat zij vrouw was. Wel preste Barak haar om mee te gaan om welke reden Deborah de eer van het verslaan van de legeroverste van Barak afnam en ook aan een vrouw gunde. Duidelijke profetische woorden want zo gebeurde het uiteindelijk ook.
Optimatus

Bericht door Optimatus »

Het regeerambt in de kerk, neem ik aan?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Optimatus schreef:Het regeerambt in de kerk, neem ik aan?
Laten we ons daartoe in deze discussie inderdaad maar beperken; anders maken we het wel heel erg breed.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Diogenes schreef:
Tiberius schreef:
Jolande Dijkshoorn schreef:Dan is er dus een verschil van inzich en interpretatie van de Bijbel. En is het niet aan ons om de ander daarover te oordelen.
Nee, dat is niet zo, want daarmee zet je deur regelrecht en wagenwijd open voor allerlei wind van Schriftkritiek, onder het vrijzinnige motto van "Dit is mijn interpretatie en een ander mag mij daarover niet oordelen".
Het maakt verschil: de schriftbeschouwing van een vrijzinnige komt er op neer dat de bijbel de neerslag zou zijn van religieuze gedachten gedurende een tijdvak. Dat maakt het schriftgezag subjectief. Indien iemand echter een bepaald opvatting heeft naar beste weten op grond van de Schrift dan heeft dat niets met schriftkritiek te maken. Ik denk niet dat Jolanda een deur openzet met bovenstaande opmerking.
Beiden maken het schriftgezag subjectief, omdat ook in het tweede geval de eigen interpretatie, de eigen opvatting leidend is, en niet het "Alzo spreekt de Heere".
Juist de vrijzinnige, schriftkritische theolologen menen, dat teksten voor velerlei uitleg interpretabel zijn.
Daarom, hoewel ze zich zelf niet schuldig maakt aan schriftkritiek, zet ze de deur daar wel voor open.
Diogenes schreef:
Tiberius schreef:Je moet de Bijbel in zijn geheel lezen en dan lees je dat er in de Bijbel geen ruimte gelaten wordt voor een vrouw in het leer- en regeerambt (met opzet laat ik het diakenambt even rusten, omdat dat wellicht wat minder duidelijk is).
Niettemin blijven er diverse opvattingen mogelijk. Alle richters waren man met uitzondering van Deborah. Barak gehoorzaamde Deborah zonder rechtstreeks in discussie te gaan over het gegeven dat zij vrouw was. Wel preste Barak haar om mee te gaan om welke reden Deborah de eer van het verslaan van de legeroverste van Barak afnam en ook aan een vrouw gunde. Duidelijke profetische woorden want zo gebeurde het uiteindelijk ook.
Volgende vraag is, of je het Oud Testamentische richterschap kan vergelijken met de ambten in het Oude Testament en normatief is voor die (ambten) in de Nieuw Testamentische kerk. Ik wil dat niet bij voorbaat ontkennen; feit is echter wel, dat er in het boek Richteren anarchistische toestanden worden beschreven en meermalen aangegeven wordt, dat er geen koning in Israël was en een ieder deed wat recht was in zijn eigen ogen.
Diogenes

Bericht door Diogenes »

Tiberius schreef:Beiden maken het schriftgezag subjectief, omdat ook in het tweede geval de eigen interpretatie, de eigen opvatting leidend is, en niet het "Alzo spreekt de Heere".
Juist de vrijzinnige, schriftkritische theolologen menen, dat teksten voor velerlei uitleg interpretabel zijn.
Daarom, hoewel ze zich zelf niet schuldig maakt aan schriftkritiek, zet ze de deur daar wel voor open.
Subjectiviteit ontstaat zodra de kenbron discussiabel wordt gesteld. Dat is het geval bij vrijzinnigen. In het andere geval is niet de kenbron discussiabel maar eventueel de interpretatie. Dat is wezenlijk iets anders.
Tiberius schreef:
Diogenes schreef:Niettemin blijven er diverse opvattingen mogelijk. Alle richters waren man met uitzondering van Deborah. Barak gehoorzaamde Deborah zonder rechtstreeks in discussie te gaan over het gegeven dat zij vrouw was. Wel preste Barak haar om mee te gaan om welke reden Deborah de eer van het verslaan van de legeroverste van Barak afnam en ook aan een vrouw gunde. Duidelijke profetische woorden want zo gebeurde het uiteindelijk ook.
Volgende vraag is, of je het Oud Testamentische richterschap kan vergelijken met de ambten in het Oude Testament en normatief is voor die (ambten) in de Nieuw Testamentische kerk. Ik wil dat niet bij voorbaat ontkennen; feit is echter wel, dat er in het boek Richteren anarchistische toestanden worden beschreven en meermalen aangegeven wordt, dat er geen koning in Israël was en een ieder deed wat recht was in zijn eigen ogen.
De vergelijking gaat zonder meer op omdat leiding geven een mannelijke taak is in de Schrift. Dat wordt bevestigd door de gewone gang van zaken. De geschiedenis van Deborah en Barak was een inbreuk op deze vanzelfsprekendheid en daarbij is gebleken dat de autoriteit van Deborah voor Barak onweerstaanbaar was.
Inderdaad is de vergelijking niet rechtstreeks door te trekken naar kerkelijke ambten. Dat laat onverlet dat in beide situaties de scheppingsorde norm is.

Ook in de kerk zijn anarchistische toestanden niet ondenkbaar. Elke scheuring is een vorm van anarchisme. Anarchisme is door de reformatorische geschiedenis heen dus behoorlijk actueel.
We zouden de de vraag kunnen stellen hoe reformatorische kerkleiders zouden reageren indien God een Deborah zou inschakelen!
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Diogenes schreef:
Tiberius schreef:
Beiden maken het schriftgezag subjectief, omdat ook in het tweede geval de eigen interpretatie, de eigen opvatting leidend is, en niet het "Alzo spreekt de Heere".
Het is echt onzinnig wat jij hier stelt. Als we kijken naar de openbaring aan Johannes, zien we ook dat er heel veel verschillende verklaringen zijn en heel veel verschillende interpretaties. Datzelfde geldt ook voor de profeten. Sommigen menen dat alles in Christus vervuld zijn en dat er geen onvervulde beloften mer zijn, anderen denken van wel. Iedereen hier op het forum erkent dus dat er verschillende nuances en interpretaties zijn, en niemand zegt dat er iets van vrijzinigheid bij zit als iemand het 1000-jarig rijk ontkent of erkent.
Alleen als het om iets gaat wat niet in je straatje past, in dit geval dus over een vrouw in het ambt, wordt iedereen die op basis van de Bijbel tot andere conclusies komt, door jou als vrijzinnig bestempelt, en in de hoek gezet als een stuk oud vuil, met allerlei rechtzinnige, zware termen, die welliswaar oppervlakkig bekeken goed klinken, maar de hele discussie vertroebelen en jezelf van de plicht ontslaat fatsoenlijk antwoord te geven.
Overigens is het niet alleen de geciteerde die zich hier schuldig aan maakt en zeker ook niet alleen in dit topic, maar het is de laatste tijd de toonzetting op dit forum en daar wordt ik eigenlijk onpasselijk van. Dus als iemand zich nog afvraagt waarom ik minder post: met mij gaat het goed, maar met de sfeer op het forum minder.
Zo, ik heb mijn frustaties weer geuit, heb er een heel weekend over zitten denken en ik hoop echt dat we weer fatsoenlijk met elkaar kunnen discuseren en anders ::salut
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Diogenes schreef:
Tiberius schreef: Nee, dat is niet zo, want daarmee zet je deur regelrecht en wagenwijd open voor allerlei wind van Schriftkritiek, onder het vrijzinnige motto van "Dit is mijn interpretatie en een ander mag mij daarover niet oordelen".
Het is echt onzinnig wat jij hier stelt. Als we kijken naar de openbaring aan Johannes, zien we ook dat er heel veel verschillende verklaringen zijn en heel veel verschillende interpretaties. Datzelfde geldt ook voor de profeten. Sommigen menen dat alles in Christus vervuld zijn en dat er geen onvervulde beloften mer zijn, anderen denken van wel. Iedereen hier op het forum erkent dus dat er verschillende nuances en interpretaties zijn, en niemand zegt dat er iets van vrijzinigheid bij zit als iemand het 1000-jarig rijk ontkent of erkent.
Alleen als het om iets gaat wat niet in je straatje past, in dit geval dus over een vrouw in het ambt, wordt iedereen die op basis van de Bijbel tot andere conclusies komt, door jou als vrijzinnig bestempelt, en in de hoek gezet als een stuk oud vuil, met allerlei rechtzinnige, zware termen, die welliswaar oppervlakkig bekeken goed klinken, maar de hele discussie vertroebelen en jezelf van de plicht ontslaat fatsoenlijk antwoord te geven.
Overigens is het niet alleen de geciteerde die zich hier schuldig aan maakt en zeker ook niet alleen in dit topic, maar het is de laatste tijd de toonzetting op dit forum en daar wordt ik eigenlijk onpasselijk van. Dus als iemand zich nog afvraagt waarom ik minder post: met mij gaat het goed, maar met de sfeer op het forum minder.
Zo, ik heb mijn frustaties weer geuit, heb er een heel weekend over zitten denken en ik hoop echt dat we weer fatsoenlijk met elkaar kunnen discuseren en anders ::salut
Zo, nu kun je in ieder geval een ander niet meer verwijten dat hij de sfeer negatief heeft beïnvloed want dat doe je zelf nu ook, en niet zo'n klein beetje. Ik vind deze post eigenlijk ver beneden de maat.

En zendbrieven en haar exegese is heel wat anders dan Openbaringen en profetieën (die nog vervuld moeten worden) uitleggen. Dat is ten enemale onvergelijkbaar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

@Jolanda:
Het gaat er niet zozeer om of het wel of niet in mijn straatje past, maar of de Bijbel er wel of niet duidelijk over spreekt. Of, om het anders te zeggen: of de Heilige Geest het ons behaagd heeft om iets te openbaren.
Wat betreft de Openbaring van Johannes en de profeten, daar zijn verschillende uitleggingen mogelijk. Daar kan je een andere interpretatie bij hebben. Sommige profetieën zijn wel redelijk helder, maar anderen zijn wat duisterder.

Dat geldt echter niet voor de positie van de vrouw. Paulus fundeert deze duidelijk in de scheppingsorde (de man is eerst geschapen en daarna de vrouw) en in de zondeval (de vrouw heeft eerst gezondigd en daarna de man).
Dat onderwerp kan je dus niet vrijblijvend van een eigen uitleg voorzien, want dan kom je terecht bij de vrijzinnige theologen.

Je vergelijkt dus zaken die niet met elkaar vergelijkbaar zijn.

Overigens dacht ik niet, dat ik vrijzinnige theologen als oud vuil wegzet; alleen maar dat ze schriftkritiek uitoefenen. Het lijkt me eerlijker om dat tegen elkaar te zeggen, dan net te doen of we vast houden aan het schriftgezag en ondertussen in de praktijk dat gezag toch loslaten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Diogenes schreef:
Tiberius schreef:Beiden maken het schriftgezag subjectief, omdat ook in het tweede geval de eigen interpretatie, de eigen opvatting leidend is, en niet het "Alzo spreekt de Heere".
Subjectiviteit ontstaat zodra de kenbron discussiabel wordt gesteld. Dat is het geval bij vrijzinnigen. In het andere geval is niet de kenbron discussiabel maar eventueel de interpretatie. Dat is wezenlijk iets anders.
Het probleem is, dat je in dit geval de interpretatie zo'n grote invloed gaat geven, dat de kenbron zeker ter discussie komt te staan.
Je kan spreken over de kern van het schriftgezag en de interpretatie ofwel de culturele context, of zoals Rekcor elder typt: het principe en het manifesteren.
Ergens tussen die twee ligt een grens; echter je gaat hier duidelijk de grens over wanneer je de argumenten van Paulus in ogenschouw neemt (scheppingsorde en zondeval).
Diogenes schreef:
Tiberius schreef:
Diogenes schreef:Niettemin blijven er diverse opvattingen mogelijk. Alle richters waren man met uitzondering van Deborah. Barak gehoorzaamde Deborah zonder rechtstreeks in discussie te gaan over het gegeven dat zij vrouw was. Wel preste Barak haar om mee te gaan om welke reden Deborah de eer van het verslaan van de legeroverste van Barak afnam en ook aan een vrouw gunde. Duidelijke profetische woorden want zo gebeurde het uiteindelijk ook.
De vergelijking gaat zonder meer op omdat leiding geven een mannelijke taak is in de Schrift. Dat wordt bevestigd door de gewone gang van zaken. De geschiedenis van Deborah en Barak was een inbreuk op deze vanzelfsprekendheid en daarbij is gebleken dat de autoriteit van Deborah voor Barak onweerstaanbaar was.
Inderdaad is de vergelijking niet rechtstreeks door te trekken naar kerkelijke ambten. Dat laat onverlet dat in beide situaties de scheppingsorde norm is.
Klopt, ja. Ik denk ook, dat we de daden van de Richteren niet als normatief moeten nemen voor ons. Zo worden ook nergens de uitspattingen van Simson, het kinderoffer van Jeftha en de afgodendienst van Gideon expliciet veroordeeld, terwijl die toch niet echt navolging verdienen.
Diogenes schreef:Ook in de kerk zijn anarchistische toestanden niet ondenkbaar. Elke scheuring is een vorm van anarchisme. Anarchisme is door de reformatorische geschiedenis heen dus behoorlijk actueel.
We zouden de de vraag kunnen stellen hoe reformatorische kerkleiders zouden reageren indien God een Deborah zou inschakelen!
Ben zeer benieuwd. :)
sela

Bericht door sela »

calvijn is zijn hele leven blijven studeren, preken en college geven. als ik me niet vergis deed hij dit ook om (nieuwe) dwalingen te voorkomen.
begrijp me goed, ik wil jullie niet bewegen om anders te kijken naar de scheppingsorde. maar eerlijk met elkaar spreken over bevindingen vanuit de schrift is toch niet verkeerd? lijkt me realistischer dan statisch een standpunt vasthouden. (zoals ik eerder aangaf heb ik nooit goed nagedacht over dit onderwerp. eigenlijk volg ik gewoon zonder slag of stoot onze reformatorische massa (en als ik eerlijk ben is dat niet voortgekomen uit een goed schrift onderzoek)). des te interessanter was het gesprek van enige posts terug.

@ bert mulder, uiteraard respecteer ik vanaf de zijlijn je keuze om het hierbij te laten, al vormde je wel een interessant component in het gesprek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:De Jacobikerk heeft een belangrijke stap gezet, wellicht volgt de CGK nog.
Een belangrijke stap, wel ja. Maar wel de verkeerde richting op. Weer een stap verder van Gods Woord af.
Het is niet te hopen voor de CGK; wanneer een deel het spoor van de Bijbel en de belijdenisgeschriften nog verder los gaat laten, kan een scheuring bijna niet meer uitblijven

Hoe kom je er trouwens bij, dat Phebe een "zeer belangrijke rol" had?
En wil je de situatie van de Richteren zomaar één op één normatief maken voor de Nieuw Testamentische kerk?

Zomaar wat vragen bij je zeer kort door de bocht genomen posting.
sela

Bericht door sela »

tussen haakjes... :haha ik dacht al wel, over dat zinnetje van de jacobikerk/cgk gaat wellicht een moderator weer chagerijnig doen.
begrijp ik wel hoor.. het is niet de norm.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Marie-Henriëtte schreef:
sela schreef:calvijn is zijn hele leven blijven studeren, preken en college geven. als ik me niet vergis deed hij dit ook om (nieuwe) dwalingen te voorkomen.
begrijp me goed, ik wil jullie niet bewegen om anders te kijken naar de scheppingsorde. maar eerlijk met elkaar spreken over bevindingen vanuit de schrift is toch niet verkeerd? lijkt me realistischer dan statisch een standpunt vasthouden. (zoals ik eerder aangaf heb ik nooit goed nagedacht over dit onderwerp. eigenlijk volg ik gewoon zonder slag of stoot onze reformatorische massa (en als ik eerlijk ben is dat niet voortgekomen uit een goed schrift onderzoek)). des te interessanter was het gesprek van enige posts terug.
Ik ben het ook met je eens dat we bevindingen vanuit de Schrift over de positie van vrouwen eerlijk met elkaar zouden moeten kunnen bespreken. Het kan bijvoorbeeld niet door de beugel om Deborah of Phebe neer te zetten als 'poets-dames' want dat waren zij namelijk niet, of als vrouwen die in alle stilte 'zonder naam' door het leven gingen, ook dat kan niet. In de Bijbel hadden zij een zeer belangrijke rol die niet ten onder deed aan de rol van een man met een vooraanstaande positie. De Jacobikerk heeft een belangrijke stap gezet, wellicht volgt de CGK nog.
Twee opmerkingen:
1. Als de GS van de CGK zou besluiten om de KO te wijzigen waardoor de ambten beschikbaar komen voor vrouwen; leidt dat onherroepelijk tot een forse scheuring. Tientalle kerken zullen die stap niet kunnen maken.
2. Het gaat me steeds meer irriteren dat je weigert om je postings deugdelijk te onderbouwen, verras ons een zou ik zo zeggen... of heb je geen Bijbelse argumenten voor jouw mening en gevoel?
Auto

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef: wellicht volgt de CGK nog.
Dan heb je geen verstand van de CGK. Jaren terug heeft deze discussie gespeeld en is afgewezen met een duidelijk rapport en onderbouwing. Dit fungeert zeer goed. Daarnaast is er een commissie gevormd waarbij gekeken is op welke punten vrouwen kunnen functioneren in de gemeente en dat is ook door de GS aangenomen.

De enkele gemeente die het wilde is teruggefloten en daar is duidelijk aangegeven, wilt u afwijken van de synode besluiten dan kunt u niet langer behoren tot de CGK. En wil men dit alsnog dan dient er een hele duidelijke instructie bij de classis worden ingediend en de kans dat die wordt doorgestuurd naar de PS en dan naar de GS is erg klein. De enige uitvlucht die dan gevolgt kan worden is om een samenwerking met de NGK op te starten (als ze dat nog niet hebben), maar dat geeft heel veel problemen en zal niet door de desbetreffende classis worden overgenomen. Wil een gemeente echt doordrammen, tja vertrek dan en ga over na de NGK.
Plaats reactie