Tiberius schreef:Diogenes schreef:Tiberius schreef:Jolande Dijkshoorn schreef:Dan is er dus een verschil van inzich en interpretatie van de Bijbel. En is het niet aan ons om de ander daarover te oordelen.
Nee, dat is niet zo, want daarmee zet je deur regelrecht en wagenwijd open voor allerlei wind van Schriftkritiek, onder het vrijzinnige motto van "Dit is mijn interpretatie en een ander mag mij daarover niet oordelen".
Het maakt verschil: de schriftbeschouwing van een vrijzinnige komt er op neer dat de bijbel de neerslag zou zijn van religieuze gedachten gedurende een tijdvak. Dat maakt het schriftgezag subjectief. Indien iemand echter een bepaald opvatting heeft naar beste weten op grond van de Schrift dan heeft dat niets met schriftkritiek te maken. Ik denk niet dat Jolanda een deur openzet met bovenstaande opmerking.
Beiden maken het schriftgezag subjectief, omdat ook in het tweede geval de eigen interpretatie, de eigen opvatting leidend is, en niet het "Alzo spreekt de Heere".
Juist de vrijzinnige, schriftkritische theolologen menen, dat teksten voor velerlei uitleg interpretabel zijn.
Daarom, hoewel ze zich zelf niet schuldig maakt aan schriftkritiek, zet ze de deur daar wel voor open.
Het is echt onzinnig wat jij hier stelt. Als we kijken naar de openbaring aan Johannes, zien we ook dat er heel veel verschillende verklaringen zijn en heel veel verschillende interpretaties. Datzelfde geldt ook voor de profeten. Sommigen menen dat alles in Christus vervuld zijn en dat er geen onvervulde beloften mer zijn, anderen denken van wel. Iedereen hier op het forum erkent dus dat er verschillende nuances en interpretaties zijn, en niemand zegt dat er iets van vrijzinigheid bij zit als iemand het 1000-jarig rijk ontkent of erkent.
Alleen als het om iets gaat wat niet in je straatje past, in dit geval dus over een vrouw in het ambt, wordt iedereen die op basis van de Bijbel tot andere conclusies komt, door jou als vrijzinnig bestempelt, en in de hoek gezet als een stuk oud vuil, met allerlei rechtzinnige, zware termen, die welliswaar oppervlakkig bekeken goed klinken, maar de hele discussie vertroebelen en jezelf van de plicht ontslaat fatsoenlijk antwoord te geven.
Overigens is het niet alleen de geciteerde die zich hier schuldig aan maakt en zeker ook niet alleen in dit topic, maar het is de laatste tijd de toonzetting op dit forum en daar wordt ik eigenlijk onpasselijk van. Dus als iemand zich nog afvraagt waarom ik minder post: met mij gaat het goed, maar met de sfeer op het forum minder.
Zo, ik heb mijn frustaties weer geuit, heb er een heel weekend over zitten denken en ik hoop echt dat we weer fatsoenlijk met elkaar kunnen discuseren en anders