het dik gemaakte gedeelte vind ik - los van de discussie - een waardevolle opmerking, zeg! zo had ik er nog nooit naar gekeken.scape schreef:Timotius 2:8-15
Persoonlijk vindt ik het wel een persoonlijk argument wat Paulus hier gebruikt. Ik ben er namelijk van overtuigt dat ik als man dezelfde keuze als "de vrouw" had gemaakt. Ik vindt het dus moeilijk of ik hieraan zulke verregaande conclusies moet trekken dat vrouwen hun talenten / roeping niet op diverse posities in de kerk mogen uitdragen.
Niet dat ik dit hele gedeelte afschrijf, verre van dat. Want Paulus verwoord hier m.i. een paar hele kernachtige waarden t.a.v. onze samenkomsten: toewijding, eenheid, waardigheid, eenvoud, volharding.
op een ander forum las ik: 'de auteur(s) van de pastorale brieven (1 en 2 Tim.; Tit.) vond(en) vrouwen inferieur, zoals ook joden en Grieken vonden. Wij vinden van niet en daarom is het onzinnig om ons aan de voorschriften daaromtrent te houden.'
zelf heb ik - om eerlijk te zijn - nog geen standpunt ingenomen en volg 'de massa'. ik heb er simpelweg nooit goed over nagedacht en neem zaken aan.