Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

sela

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door sela »

scape schreef:
Timotius 2:8-15

Persoonlijk vindt ik het wel een persoonlijk argument wat Paulus hier gebruikt. Ik ben er namelijk van overtuigt dat ik als man dezelfde keuze als "de vrouw" had gemaakt. Ik vindt het dus moeilijk of ik hieraan zulke verregaande conclusies moet trekken dat vrouwen hun talenten / roeping niet op diverse posities in de kerk mogen uitdragen.

Niet dat ik dit hele gedeelte afschrijf, verre van dat. Want Paulus verwoord hier m.i. een paar hele kernachtige waarden t.a.v. onze samenkomsten: toewijding, eenheid, waardigheid, eenvoud, volharding.
het dik gemaakte gedeelte vind ik - los van de discussie - een waardevolle opmerking, zeg! zo had ik er nog nooit naar gekeken.

op een ander forum las ik: 'de auteur(s) van de pastorale brieven (1 en 2 Tim.; Tit.) vond(en) vrouwen inferieur, zoals ook joden en Grieken vonden. Wij vinden van niet en daarom is het onzinnig om ons aan de voorschriften daaromtrent te houden.'

zelf heb ik - om eerlijk te zijn - nog geen standpunt ingenomen en volg 'de massa'. ik heb er simpelweg nooit goed over nagedacht en neem zaken aan.
Auto

Bericht door Auto »

Marie-Henriëtte schreef:[
wat ik graag zou zien is waar er in het Heilige Schrift staat dat vrouwen geen dienaar mogen zijn.
Je hebt al aangegeven dat je van de zwijgteksten die Paulus heeft gegeven in zijn brieven niet wil overnemen. Laten we het eens anders stellen, toon vanuit de Schrift aan dat er vrouwen zijn aangesteld om te dienen als apostel, als ouderling of als diaken of als verkondiger van het Woord.
sela

Bericht door sela »

dit lijstje post ik even terzijde:
De onbetwiste brieven van Paulus zijn:

- 1 Tessalonicensen
- Galaten
- Romeinen
- 1 Korintiërs
- 2 Korintiërs
- Filippenzen
- Filemon

Misschien niet van Paulus is:
- Kolossenzen

Waarschijnlijk niet van Paulus is:
- 2 Tessalonicenzen
- Efeziërs (afhankelijk van Kolossenzen)

Vrijwel zeker niet van Paulus, maar geschreven door een proto-orthodoxe bisschop in ca. 100 is:
- 1 Timoteüs
- 2 Timoteüs
- Titus

Zeker niet van Paulus is:
- Hebreeën
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

sela schreef:dit lijstje post ik even terzijde:
De onbetwiste brieven van Paulus zijn:

- 1 Tessalonicensen
- Galaten
- Romeinen
- 1 Korintiërs
- 2 Korintiërs
- Filippenzen
- Filemon

Misschien niet van Paulus is:
- Kolossenzen

Waarschijnlijk niet van Paulus is:
- 2 Tessalonicenzen
- Efeziërs (afhankelijk van Kolossenzen)

Vrijwel zeker niet van Paulus, maar geschreven door een proto-orthodoxe bisschop in ca. 100 is:
- 1 Timoteüs
- 2 Timoteüs
- Titus

Zeker niet van Paulus is:
- Hebreeën
Waarom vervuil je deze discussie met een opvatting die in de orthodoxie omstreden is? Wat voegt dit toe?
Het auteurschap van de Hebreeënbrief is onduidelijk; vast staat wel dat deze Bijbelboeken allen afkomstig zijn uit de kring rond Jezus.
De apostolische vaders én de vroege kerkvaders hebben dezen voor Canoniek gehouden; daarvan zijn voldoende aanwijzingen terug te vinden in hun geschriften.
Dus asjeblieft, vergeet deze post-moderne opvatting!
sela

Bericht door sela »

hu, dat is wel een beetje persoonlijk van je.
en om dan toch even persoonlijk te blijven.
ik ben op zoek naar de kern van onze bevindelijk gereformeerde traditie. voor nu en voor de toekomst.
mocht je daaraan twijfelen, dan is dat een opmerking die ik bij jou wil laten.

ik haakte simpelweg in op de opmerking dat dit woorden van paulus zijn.
en ik heb het over de auteur! niet over het twijfelen aan de bijbel. wel over eerlijkheid.
misschien een te grote verbreding voor dit topic, maar wel relevant!!
heel erg zelfs.
telkens weer, op markeerpunten in de afgelopen 2000 jaar zijn culturele elementen toegevoegd aan het christendom.
in de roomse kerk, bij calvijn. ook wij staan in onze tijd voor de uitdaging om vooral zuiver te zijn en niet [sub]cultureel.
dat is iets waar ik heel erg in geloof!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

sela schreef:hu, dat is wel een beetje persoonlijk van je.
en om dan toch even persoonlijk te blijven.
ik ben op zoek naar de kern van onze bevindelijk gereformeerde traditie. voor nu en voor de toekomst.
mocht je daaraan twijfelen, dan is dat een opmerking die ik bij jou wil laten.

ik haakte simpelweg in op de opmerking dat dit woorden van paulus zijn.
en ik heb het over de auteur! niet over het twijfelen aan de bijbel. wel over eerlijkheid.
misschien een te grote verbreding voor dit topic, maar wel relevant!!
heel erg zelfs.
telkens weer, op markeerpunten in de afgelopen 2000 jaar zijn culturele elementen toegevoegd aan het christendom.
in de roomse kerk, bij calvijn. ook wij staan in onze tijd voor de uitdaging om vooral zuiver te zijn en niet [sub]cultureel.
dat is iets waar ik heel erg in geloof!
Het gaat hier om wat de bijbel leert.
En wij geloven dat de gehele canon, 66 bijbelboeken, Gods woord is.
En of nou Paulus het heeft gezegd of iemand anders, als het Gods woord is, heeft het gezag.

Maar jij wilt de canon ter discussie stellen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder, wat ik graag zou zien is waar er in het Heilige Schrift staat dat vrouwen geen dienaar mogen zijn.
Heb ik al gedaan. Onder andere, 1 Tim 2:12
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
sela

Bericht door sela »

Maar jij wilt de canon ter discussie stellen?
nee, ik wil jullie niet voor het hoofd stoten. maar ik wil ook eerlijk zijn.
Laatst gewijzigd door sela op 28 aug 2010, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder, wat ik graag zou zien is waar er in het Heilige Schrift staat dat vrouwen geen dienaar mogen zijn.
Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. (1 Tim 2:11,12.)

Maar voor Priscilla was er dan zeker een uitzondering? Samen met haar echtgenoot onderwees zij ook mannen, of vergis ik me?
Bert Mulder
Contacteer:

Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Een vrouw dient zich gehoorzaam en bescheiden te laten onderwijzen; ik sta haar dus niet toe dat ze zelf onderwijst of gezag over mannen heeft; ze moet bescheiden zijn. (1 Tim 2:11,12.)

Maar voor Priscilla was er dan zeker een uitzondering? Samen met haar echtgenoot onderwees zij ook mannen, of vergis ik me?
We weten weinig van wat precies haar rol was. Vast staat dat ze geen kerkelijk ambt vulde.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:

Waar staat dat in de Bijbel?
Marie-Henriëtte

Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:

We weten weinig van wat precies haar rol was. Vast staat dat ze geen kerkelijk ambt vulde.
Weet je het zeker, Bert?
Bert Mulder
Contacteer:

Marie-Henriëtte schreef:
Weet je het zeker, Bert?
Ja.

Of je wilt me misschien op een Bijbelse tekst wijzen die meer licht geeft over haar rol?
Marie-Henriëtte

Erasmiaan schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Bert Mulder schreef:
Marie-Henriëtte schreef:

Waar staat dat in de Bijbel?
Handelingen 18 vers 26.

Intussen arriveerde er in Efeze een uit Alexandrië afkomstige Jood, die Apollos heette. Hij was een ontwikkeld man, die goed onderlegd was in de Schriften.

Hij had onderricht gekregen in de Weg van de Heer en verkondigde geestdriftig de leer over Jezus, die hij zorgvuldig uiteenzette, ook al was hij alleen bekend met de doop zoals Johannes die had verricht.

In de synagoge begon hij nu vrijmoedig het woord te voeren. (26)Toen Priscilla en Aquila hem hoorden, namen ze hem terzijde en legden hem uit wat de Weg van God precies inhield.

Priscilla en haar echtgenoot leerde Apollos meer over Jezus en de Heilige Doop. In vers 27/28 lees je dan wat deze onderwijzing door Priscilla en haar echtgenoot teweeg heeft gebracht:

Toen hij naar Achaje wilde afreizen, moedigden de leerlingen hem aan en gaven hem een brief mee voor de gemeenteleden met het verzoek hem gastvrij te ontvangen. Na zijn aankomst bleek hij door Gods genade een grote steun
te zijn voor de gelovigen, want hij slaagde erin de Joden in het openbaar in het ongelijk te stellen door op grond van de Schriften aan te tonen dat Jezus de messias is.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 20 jul 2009, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Marie-Henriëtte schreef:
Intussen arriveerde er in Efeze een uit Alexandrië afkomstige Jood, die Apollos heette. Hij was een ontwikkeld man, die goed onderlegd was in de Schriften.

Hij had onderricht gekregen in de Weg van de Heer en verkondigde geestdriftig de leer over Jezus, die hij zorgvuldig uiteenzette, ook al was hij alleen bekend met de doop zoals Johannes die had verricht.

In de synagoge begon hij nu vrijmoedig het woord te voeren. (26)Toen Priscilla en Aquila hem hoorden, namen ze hem terzijde en legden hem uit wat de Weg van God precies inhield.
Ik lees daar NIET, dat ze enig kerkelijk ambt vervulde...

Alsook niet in de andere teksten over haar...

Lees maar na:

Handelingen 18:2
En vond een zekeren Jood met name Áquila, van geboorte uit Pontus, die onlangs van Italië gekomen was, en Priscilla, zijn vrouw (omdat Claudius bevolen had dat al de Joden uit Rome vertrekken zouden), en hij ging tot hen;

Handelingen 18:18
En als Paulus er nog vele dagen gebleven was, nam hij afscheid van de broederen, en scheepte vandaar naar Syrië, en Priscilla en Áquila met hem, zijn hoofd te Kenchreeën geschoren hebbende; want hij had een gelofte gedaan .

Handelingen 18:26
En deze begon vrijmoediglijk te spreken in de synagoge. En als hem Áquila en Priscilla gehoord hadden, namen zij hem tot zich en legden hem den weg Gods bescheidenlijker uit.

Romeinen 16:3
Groet Priscilla en Áquila, mijn medewerkers in Christus Jezus,

1 Korinthiërs 16:19
U groeten de gemeenten van Azië. U groeten zeer in den Heere Áquila en Priscilla, met de gemeente die te hunnen huize is.
Plaats reactie