Homoseksualiteit in Bijbels licht

Luther
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:Met onze zondige aard hebben we ons leven lang te strijden, zoals ook de HC ons zegt.
Dit raakt alle mensen.

Daar waar homofiele gevoelens zondig zijn, zal ook de geboren homo hiermee moeten strijden.
Daar waar heterofiele gevoelens zondig zijn, zal de hetero hiermee moeten strijden.

(Ik nu even mee in de aanname dat er inderdaad geboren homo's zijn; 100% zeker weten doen we dat trouwens niet.)
daar we weten dat we allen in zonden ontvangen en geboren zijn, is het dus aannemelijk dat ook de homo's zo geboren zijn. Ondertussen zijn de hetero zondaren geen haartje beter dan de homo zondaren....
Helemaal mee eens!
Daarom is er ook geen enkele ruimte om als hetero-kerkmens vanuit de hoogte neer te zien naar homo's, die ook nog eens (nota bene) zeggen dat ze het fijn vinden in de kerk... (Cynisch bedoeld.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:daar we weten dat we allen in zonden ontvangen en geboren zijn, is het dus aannemelijk dat ook de homo's zo geboren zijn.
Deze logica vat ik niet eerlijk gezegd.
Op dezelfde wijze als we als dieven, leugenaars, Godloochenaars, etc, geboren worden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Democritus

Bericht door Democritus »

Alexander CD schreef:Het de homo's toch altijd om acceptatie van hun homoseksuele geaardheid, dat komt voorop te staan.
In andere kerken is duidelijk te zien dat dit proces niet stopt, het is een neergaande spiraal.
En God komt op de tweede plaats, na de gevoelens van de homoseksuele medegelovige.
Wil je Gods gebod op de eerste plaats houden, dan wordt je niet serieus genomen.
Ja, men doet alles op je laten zwijgen.
Volgens mij gaat het erbij jou niet in dat er mensen zijn met een homoseksuele geaardheid die wel naar Gods Woord willen leven.

Ik zal niet ontkennen dat er vaak een bepaalde tendens of richting wordt ingezet als de acceptatie er in kerken komt. Ik zal ook niet ontkennen dat dit kan eindigen in een onbijbelse visie. Maar nogmaals dat dit risico bestaat moet ons er niet van weerhouden het gemeentelid dat worstelt met zijn geaardheid een volwaardige plaats te geven en te omringen en te ondersteunen in zijn strijd. Zeker als deze aangeeft naar God Woord te willen leven.

Het wordt nu vaak nog: vooruit je mag er zijn. Maar veel verder komt het niet omdat we vaak niet meer betrokken raken bij de strijd van die persoon. Er hangt altijd een sfeer van besmet omheen en daardoor kunnen we er onszelf met een Jantje van Leiden ermee vanaf maken.

Ik heb wel eens gelezen van een iemand met homoseksuele geaardheid die aangaf: Je wordt geaccepteerd maar je staat in een glazen kooi en iedereen staat er moet een loep bovenop om maar te kijken of er geen misstap wordt begaan want dan roepen ze allemaal: Zie je nu wel........
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Democritus schreef:
Alexander CD schreef:Het de homo's toch altijd om acceptatie van hun homoseksuele geaardheid, dat komt voorop te staan.
In andere kerken is duidelijk te zien dat dit proces niet stopt, het is een neergaande spiraal.
En God komt op de tweede plaats, na de gevoelens van de homoseksuele medegelovige.
Wil je Gods gebod op de eerste plaats houden, dan wordt je niet serieus genomen.
Ja, men doet alles op je laten zwijgen.
Volgens mij gaat het erbij jou niet in dat er mensen zijn met een homoseksuele geaardheid die wel naar Gods Woord willen leven.

Ik zal niet ontkennen dat er vaak een bepaalde tendens of richting wordt ingezet als de acceptatie er in kerken komt. Ik zal ook niet ontkennen dat dit kan eindigen in een onbijbelse visie. Maar nogmaals dat dit risico bestaat moet ons er niet van weerhouden het gemeentelid dat worstelt met zijn geaardheid een volwaardige plaats te geven en te omringen en te ondersteunen in zijn strijd. Zeker als deze aangeeft naar God Woord te willen leven.

Het wordt nu vaak nog: vooruit je mag er zijn. Maar veel verder komt het niet omdat we vaak niet meer betrokken raken bij de strijd van die persoon. Er hangt altijd een sfeer van besmet omheen en daardoor kunnen we er onszelf met een Jantje van Leiden ermee vanaf maken.

Ik heb wel eens gelezen van een iemand met homoseksuele geaardheid die aangaf: Je wordt geaccepteerd maar je staat in een glazen kooi en iedereen staat er moet een loep bovenop om maar te kijken of er geen misstap wordt begaan want dan roepen ze allemaal: Zie je nu wel........
Geen mens kan de zonde de baas, daarom gaat die mens tot God die als enige de macht van de zonde kan breken.

Ik heb in mijn leven nog nooit anders gezien dan dat men uit is op gedogen en dat is een proces, zodra de kerk de deur op een kier zet gaat de deur als snel wijd open.

Maar wat moet ik nou als mens geloven, de atheïstische wetenschap of Gods woord?

Kunnen we nog zeggen dat in de afgelopen tijd God als God gediend is in Nederland?

En is het wat de kerk betreft niet weinig anders, hoeveel kerk verlating en hoe zijn de normen in der kerken vervaagd, kijk eens 25 jaar terug!

daarom neem ik Gods woord aan want ik zie alleen overeenstemming.

Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;

Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;

En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.

Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:daar we weten dat we allen in zonden ontvangen en geboren zijn, is het dus aannemelijk dat ook de homo's zo geboren zijn.
Op dezelfde wijze als we als dieven, leugenaars, Godloochenaars, etc, geboren worden...
Blijft niet helder.

Alle mensen hebben een zondige aard en die zondige aard richt zich tegen AL Gods geboden.
Dus ook tegen het zevende gebod.
De vraag is echter of homo's als homo's geboren worden, dus in dit opzicht anders geaard dan hetero's.
Jouw statement is hierin dubbelzinnig.
Democritus

Bericht door Democritus »

Alexander CD schreef: Geen mens kan de zonde de baas, daarom gaat die mens tot God die als enige de macht van de zonde kan breken.
Mee eens. Maar wil je hiermee zeggen dat de kerk dan verder met zijn armen over elkaar moet blijven zitten in deze zaak?
Ik heb in mijn leven nog nooit anders gezien dan dat men uit is op gedogen en dat is een proces, zodra de kerk de deur op een kier zet gaat de deur als snel wijd open.
Ik denk niet dat de discussie het accepteren/ gedogen van de praxis is maar het accepteren van een broeder of zuster met een homoseksuele geaardheid als volwaardig gelovige. Die net zo goed pastorale hulp en ondersteuning in zijn strijd nodig heeft. Net zoals iemand die psychische nood heeft. Maar zolang wij weigeren ons te verdiepen in de nood van deze mensen en er niet naast gaan staan dan blijven we kil met teksten zwaaien en iemand daarmee op zijn kop timmeren. Met deze wijze van handelen erkennen wij niet de nood van de ander en dat is het punt waar zoveel pijn zit. Maat volgens mij land dat op één of andere manier niet.

Voor een gelovige met een homoseksuele geaardheid zit niet de acceptatie in het toestaan van allen nog en nog wat maar in de erkenning van de nood.

Erken jij hun nood Alexander. Zo ja, wat doe er dan persoonlijk/ praktisch aan om deze mensen te helpen. Of scheep je ze af met een bijbeltekst?
Maar wat moet ik nou als mens geloven, de atheïstische wetenschap of Gods woord?
Helder dat is Gods Woord. Maar de kern van Gods Woord is volmaakte liefde tot God en de naaste dus ook naar de mensen met een homoseksuele geaardheid.
Kunnen we nog zeggen dat in de afgelopen tijd God als God gediend is in Nederland?
Wanneer is dat wel gebeurd? Want God als God dienen zal nooit op aarde lukken. Onze natie is gekerstend geweest maar heeft nooit geheel uit overtuigde protestanten bestaan. Heel veel gingen braaf naar de kerk omdat het nu eenmaal noodzakelijk was voor de nering en acceptatie.
En is het wat de kerk betreft niet weinig anders, hoeveel kerk verlating en hoe zijn de normen in der kerken vervaagd, kijk eens 25 jaar terug!
Tja dat zal ik niet ontkennen maar wat wil je ermee zeggen.
daarom neem ik Gods woord aan want ik zie alleen overeenstemming.

Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;

Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;

En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.

Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
Ik heb ff die kleur verwijderd want dat is gewoon provoceren.

Ik weet niet wat je met die tekst wil zeggen. Hierin ligt inderdaad een verband met het verlaten van God en de overgave aan specifieke zonde. Maar dat is ook niet wat ik ontken.

Alleen hetgeen jij doet is door deze koppeling te leggen iedere verantwoording bij de kerk weg te halen om op een integere wijze welke naar Gods Woord met mensen met een homoseksuele geaardheid om te gaan. Jij maakt deze mensen zondebokken..... terwijl wij als natie en kerk worden overgegeven aan onszelf als gevolg van mijn en jou zonden. Dus wij staan hier net zo schuldig in als wie dan ook.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:
Zonderling schreef:
Blijft niet helder.

Alle mensen hebben een zondige aard en die zondige aard richt zich tegen AL Gods geboden.
Dus ook tegen het zevende gebod.
De vraag is echter of homo's als homo's geboren worden, dus in dit opzicht anders geaard dan hetero's.
Jouw statement is hierin dubbelzinnig.
waarom dubbelzinnig? Ik gaf heel gewoon aan dat het aannemelijk zou zijn dat men als homo geboren kan worden...

Niet dat ik er een twistpunt van wil maken. Maar uiteindelijk is alle ellende in de wereld om reden van de zonde...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Zoals in al gezegd heb, ik zie het als een teken van de spoedige wederkomst/oordeel.

Ik veroordeel niemand, maar volg Gods woord. Ik erken de nood van ieder kind van God die met zonde strijdt.
Ik ken de nood van de homo niet als een bijzondere nood.

Ook op aarde kunnen we God als God danken en ieder kind van God doet dat hij weet zijn afhankelijkheid van zijn Schepper.

Ik provoceer niet met een kleur, gebruik veel vaker een kleur voor een bijbeltekst.

Dit is niet het enige eindtijd teken er zijn veel meer, onderken jij die wel?

De ervaring die ik met kerkelijke pastorale hulp heb is dat die tegen al Gods geboden was, om mensen die toch op termijn afhaken ermaar bij te houden. Maar ook die pastorale helpers gingen mee in het verval en dat kan ook niet anders.

Niet degene die zegt Heere Heere maar die doet de wil van Mijn hemelse Vader.
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Alexander CD schreef: En God komt op de tweede plaats, na de gevoelens van de homoseksuele medegelovige.
Hoezo? Ben je homo dan?
Ik wel en toch: God heeft zichzelf bij mij op de eerste plaats gezet!
Leer mij volgen mét mijn vragen...
denkertje21

Zonderling schreef:(Ik nu even mee in de aanname dat er inderdaad geboren homo's zijn; 100% zeker weten doen we dat trouwens niet.)
100% zeker weten doen we dat wél, zelfs als ik de enige zou zijn. En geloof me: ik ken mezelf beter dan dat jij me kent!
Bert Mulder
Contacteer:

Zonderling schreef:
(Ik nu even mee in de aanname dat er inderdaad geboren homo's zijn; 100% zeker weten doen we dat trouwens niet.)
Wat is je probleem, Zonderling?

ik maak een gelijkwoordige stelling, en daar zit je een hele tijd over te zeuren?

Heb je soms tijd teveel?
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

denkertje21 schreef:
Zonderling schreef:(Ik nu even mee in de aanname dat er inderdaad geboren homo's zijn; 100% zeker weten doen we dat trouwens niet.)
100% zeker weten doen we dat wél, zelfs als ik de enige zou zijn. En geloof me: ik ken mezelf beter dan dat jij me kent!
de meeste homo-jongeren weten al dat het mis is rond hun tiende.
dan in die jaren dat je vooral net zo wilt zijn als al je vriendjes, merk je dat je steeds meer anders wordt, het is dus GEEN keuze, mocht dat beweerd worden.
Je kunt er even weinig aan veranderen als wanneer je zwart,geel of gehandicapped geboren wordt.veel jonge homo's die zich geen raad wisten, hebben reeds zelfmoord gepleegd.
We horen dit maatschappelijke euvel gewoon te bespreken in alle openheid..Ieder huis heeft zijn kruis.
Sola Scriptura
denkertje21

backtobasic schreef: We horen dit maatschappelijke euvel gewoon te bespreken in alle openheid..Ieder huis heeft zijn kruis.
au au, ik ben dus een maatschappelijk euvel?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:Zoals in al gezegd heb, ik zie het als een teken van de spoedige wederkomst/oordeel.
Ik veroordeel niemand, maar volg Gods woord. Ik erken de nood van ieder kind van God die met zonde strijdt.
Ik ken de nood van de homo niet als een bijzondere nood.
Ook op aarde kunnen we God als God danken en ieder kind van God doet dat hij weet zijn afhankelijkheid van zijn Schepper.
Dit is niet het enige eindtijd teken er zijn veel meer, onderken jij die wel?
De ervaring die ik met kerkelijke pastorale hulp heb is dat die tegen al Gods geboden was, om mensen die toch op termijn afhaken ermaar bij te houden. Maar ook die pastorale helpers gingen mee in het verval en dat kan ook niet anders.
Niet degene die zegt Heere Heere maar die doet de wil van Mijn hemelse Vader.
Sorry Alexander CD, maar je redenering is zo krom als een hoepel. Ik sluit me helemaal aan bij de posting van Democritus van ma jul 13, 2009 9:12 pm.
Even maar wat reacties op jouw posting hierboven:
- De nood van de mede(kerk)mens, die worstelt met zijn homoseksuele geaardheid is wel een bijzondere nood, namelijk in die zin dat hij/zij op zichzelf goede gaven van God (seksualiteit) niet anders kan inzetten dan alleen door Gods gebod te overtreden.In die zin heeft een getrouwde hetero dat niet.
- Door het bestaan van homoseksuele gerichtheid steeds voor 100% te koppelen aan de spoedige wederkomst en aan schuivende panelen binnen de kerken, geef je in ieder geval geen blijk van kennis aan Spreuken 2: 10-11: "Als de wijsheid in uw hart zal gekomen zijn, en de wetenschap voor uw ziel liefelijk zal zijn, zo zal de bedachtzaamheid over u de wacht houden, de verstandigheid zal u behoeden."
- Let wel (en lees al mijn postings in dit topic maar na): Ik probeer geen enkele ruimte te creeeren voor het uitleven van de zonde van homoseksualiteit. Maar dat is iets heel anders dan een medemens wegzenden 'Gaat heen en wordt warm', omdat jij hem ziet als aanstichter van de spoedige wederkomst, het verval in de wereld en gezwabber op dit punt binnen de kerken. Daar kun je nooit alle homoseksuelen mee belasten en dát is precies het punt waar Democritus en ik je op aan willen spreken.
- Nee, er zijn meer tekenen van de spoedige wederkomst, o.a. dit: de liefde van velen zal verkouden. (Lees je postings nog eens na...)
- Jouw ervaring met kerkelijke pastorale hulp mag dan vervelend zijn, ook hier val je weer in dezelde valkuil, namelijk door jouw ervaringen te projeceteren op alle pastorale hulp en vervolgens te zeggen: Zie je wel, alle pastorale hulp wijkt van Gods Woord af. Ik vind dat een laakbare manier van redeneren en discussiëren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

denkertje21 schreef:
backtobasic schreef: We horen dit maatschappelijke euvel gewoon te bespreken in alle openheid..Ieder huis heeft zijn kruis.
au au, ik ben dus een maatschappelijk euvel?
Niet overgevoelig gaan zitten doen, hoor .
Doe ik toch ook niet?
enneh...of de heterosexuele daad niet zondig is....worden wij niet allen in zonde verwekt?
Was de daad niet altijd een "noodzakelijk kwaad" ?
Sola Scriptura
Gesloten