De oude mens in Romeinen 6:5, 6

DWW
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

RJVerhoeks schreef:Als men dwaalt in het stuk van de rechtvaardigmaking, dan dwaalt men in alles, ook in het stuk van de heiligmaking. Gods kinderen zijn gestorven aan de wet, en zeggen met Paulus: "Ik ben door de wet aan de wet gestorven, opdat ik Gode leven zou." Gods kinderen zijn gestorven, en toch roepen zij nog dagelijk uit: "Ik sterf alle dagen." Waarom? Het vlees onderwerpt zich der wet Gods niet, het kan ook niet." In zichzelf zijn ze enkel vlees, daar groeit een kind van God aan deze zijde van het graf nooit boven uit. Heiligmaking ziet op een stervend leven, niet op een verbeterend leven. Gods kind naar ontvangen genade leeft de zonde niet uit, maar zij leven de zonde in. Want het goede dat ik wil, dat doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik.

Gevaar! Men dwaalt zeer, als de heiligmaking, voor de rechtvaardigmaking geplaatst wordt. Daar krijg je namelijk de dwaling, waar Dordt voor gewaarschuwd heeft. Namelijk een onzekere zekerheid! Tegenwoordig begint men in de heiligmaking, en daaruit wordt een veronderstelde wedergeboorte geboren, waaruit men, op basis van wettische vruchten, mag opmaken een kind van God te zijn. Dit is Rooms, en Kuyperiaans. A. Kuyper leerde namelijk de veronderstelde wedergeboorte, en hoewel veel predikanten uit de afscheiding deze dwaling van A. Kuyper verwerpen, leert me precies hetzelfde, zij het in een andere vorm. Dit wilde ik even kwijt!
AMEN
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Jongere

Bericht door Jongere »

Het wordt een beetje vermoeiend als de paar getrouwe voorvechters elkaar voortdurend gaan beamen. We weten wel waar jullie staan nu.
RJVerhoeks

Bericht door RJVerhoeks »

Jongere schreef:Het wordt een beetje vermoeiend als de paar getrouwe voorvechters elkaar voortdurend gaan beamen. We weten wel waar jullie staan nu.

Aan welke zijde sta jij? Er zijn immers maar twee wegen!
Jongere

Bericht door Jongere »

RJVerhoeks schreef:
Jongere schreef:Het wordt een beetje vermoeiend als de paar getrouwe voorvechters elkaar voortdurend gaan beamen. We weten wel waar jullie staan nu.
Ik heb het niet over een zijde, ik heb het over een (theologische) positie. En dat is direct het vervelende hierin. Waar anderen in discussie willen met "jullie" over theologische inhoud presenteren jullie het als een profetie, als woordverkondiging.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
RJVerhoeks schreef:
Ik heb het niet over een zijde, ik heb het over een (theologische) positie. En dat is direct het vervelende hierin. Waar anderen in discussie willen met "jullie" over theologische inhoud presenteren jullie het als een profetie, als woordverkondiging.
Jongere, inderdaad!
DWW, RJVerhoeks, VDR23 en weet ik hoe ze allemaal heten, PvS ook nog...
Wat is eigenlijk het hoofdpunt waar deze mensen bezwaar tegen maken. Want ze willen een statement afleggen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Als ik de HC lees is het allemaal redelijk simpel.
Wat is uw enig troost?
Ken uw ellende.
Hoe kun je van die ellende verlost worden?
Door het geloof.
Wat heb je er aan dat je (dat alles = 12 artikelen) gelooft?
Dat ik rechtvaardig ben voor God, ook al klaagt alles me aan.

Kortom: het is niet aan me te zien, zegt de beantwoorder, en toch is het zo.

Theologen willen er natuurlijk meer over zeggen. Zeker Nederlandse amateurtheologen uit de bevindelijke hoek.
Maar het is gewoon simpel. Het gaat om geloof en dat houdt de rechtvaardigheid in. Punt.

Nou, nee, niet helemaal punt. Er volgt nog wat aan lessen over sacramenten, gebed en gebod. Uit liefde tot God wil de gelovige Hem dienen. Niet om wat te verdienen, maar zoals gezegd, uitliefde en dan zijn de geboden niet zwaar. Mensen maken ze zwaar.
"RECHTVAARDIGMAKING !! Als u dwaal in dat stuk dan zwaait er wat!' Help, zegt de gelovige, heb ik wat gemist? Dat is toch gratis bij het geloof bijverpakt? Ik zie niets, hoe zou ik nu kunnen dwalen? Maar ja, die Verhoeks is zo stellig en vroom, t zal wel waar wezen. En daar gaat de zekerheid.

"HEILIGMAKING!! Mensen, hoe zouden wij heilig kunnen zijn!! U dwaalt!!" Help, zegt de gelovige, wat nu weer. Is God vrezen zo zwaar geworden? Ik probeer toch nix ermee te worden? Ik hou alleen van de Heere en daarom doe ik wat Hij wil. Dat gaat hoe langer hoe beter (PS 119), hoewel met alle lek en gebrek, maar dat weet HIj toch: Hj kent Zijn maaksel (PS 103) Maar ja, die RWW is zo geleerd en vroom, ik doe het vast fout. En daar gaat de zekerheid.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Jongere schreef:
RJVerhoeks schreef:
Dat betwist ik, vriend. Wanneer jij overtuigd bent van een bepaalde zaak, ga je dan die bepaalde zaak ook uit proberen te dragen naar anderen, op een zodanige wijze van: volgens ligt het zo, maar het zou natuurlijk ook zo kunnen....etc? Kijk, Zonderling en ik hebben weleens meningsverschillen over bepaalde kleine details in de leer, maar in de grote lijnen zijn we het van harte eens. Maar bijv. met een man als Bert Mulder ben ik het gewoon geheel niet eens. Nou, dan ga ik er volaan, natuurlijk vanuit het Woord, tegenin. Niet om Bert dwars te zitten, of zo, maar omdat ik vind dat hij het Woord op een verkeerde wijze uitlegt. Bedenk hierbij ook dat aan de zuivere Schriftuitleg, Gods eer en de zaligheid van Zijn Kerk is verbonden. Op welke wijze ben jij dan overtuigd van hetgeen je mag geloven, en op welke wijze wens je dit dan bijv. op dit forum naar voren te brengen, c.q. te verdedigen vanuit het Woord....? Er zijn tegenwoordig ook op kerkelijk gebied zoveel 'grijze' gebieden, waar dus de mensen eigenlijk nooit klinkklaar te horen krijgen waar het nu eigenlijk op staat, moesten wij daar dan ook maar met mee gaan doen...??
Laatst gewijzigd door DWW op 18 jun 2009, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Als ik de HC lees is het allemaal redelijk simpel.
Wat is uw enig troost?
Ken uw ellende.
Door het geloof.

Theologen willen er natuurlijk meer over zeggen. Zeker Nederlandse amateurtheologen uit de bevindelijke hoek.
Maar het is gewoon simpel. Het gaat om geloof en dat houdt de rechtvaardigheid in. Punt.

Nou, nee, niet helemaal punt. Er volgt nog wat aan lessen over sacramenten, gebed en gebod. Uit liefde tot God wil de gelovige Hem dienen. Niet om wat te verdienen, maar zoals gezegd, uitliefde en dan zijn de geboden niet zwaar. Mensen maken ze zwaar.
"RECHTVAARDIGMAKING !! Als u dwaal in dat stuk dan zwaait er wat!' Help, zegt de gelovige, heb ik wat gemist? Dat is toch gratis bij het geloof bijverpakt? Ik zie niets, hoe zou ik nu kunnen dwalen? Maar ja, die Verhoeks is zo stellig en vroom, t zal wel waar wezen. En daar gaat de zekerheid.

"HEILIGMAKING!! Mensen, hoe zouden wij heilig kunnen zijn!! U dwaalt!!" Help, zegt de gelovige, wat nu weer. Is God vrezen zo zwaar geworden? Ik probeer toch nix ermee te worden? Ik hou alleen van de Heere en daarom doe ik wat Hij wil. Dat gaat hoe langer hoe beter (PS 119), hoewel met alle lek en gebrek, maar dat weet HIj toch: Hj kent Zijn maaksel (PS 103) Maar ja, die RWW is zo geleerd en vroom, ik doe het vast fout. En daar gaat de zekerheid.
AMEN!

ik had het nooit voor mogelijk gehouden
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Als ik de HC lees is het allemaal redelijk simpel.
Wat is uw enig troost?
Ken uw ellende.
Door het geloof.

Ik zou het allemaal heeeeeeeeel anders formuleren, maar ik ben het eens met wat hierboven staat. (Hoe is het mogelijk dat ik het met refo eens ben...)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
Jongere schreef:
RJVerhoeks schreef:
Jongere, inderdaad!
Wat is eigenlijk het hoofdpunt waar deze mensen bezwaar tegen maken. Want ze willen een statement afleggen.
Dat deze heren een statement willen afleggen is wel duidelijk.
Maar hoe die ook luidt, ik word hierdoor, gezien wat ik er al van gelezen heb, uitermate bedroefd.

Uit hun bijdragen komt geen Lof des Heeren op, maar bijna uitsluitend eigen gecreëerde dogmatiek, waarbij zowel de hun welgevallige oudvaders, jazelfs de Bijbel, wordt gebruikt om zichzelf te rechtvaardigen.
En en passant worden de "kleinen" achteloos terzijde geschoven.

Ik kan helaas niet anders concluderen.

Samenvattend: De Liefde en de Ootmoed ontbreken ten ene male.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

jvdg schreef:Dat deze heren een statement willen afleggen is wel duidelijk.
Maar hoe die ook luidt, ik word hierdoor, gezien wat ik er al van gelezen heb, uitermate bedroefd.

Uit hun bijdragen komt geen Lof des Heeren op, maar bijna uitsluitend eigen gecreëerde dogmatiek, waarbij zowel de hun welgevallige oudvaders, jazelfs de Bijbel, wordt gebruikt om zichzelf te rechtvaardigen.

Samenvattend: De Liefde en de Ootmoed ontbreken ten ene male.
Met name de laatste zin is een crux in het hele verhaal.
Het valt me ook op dat een mens zoveel (doen) moet. Terwijl we dat met de Reformatie juist hadden afgeschaft.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef: Het valt me ook op dat een mens zoveel (doen) moet. Terwijl we dat met de Reformatie juist hadden afgeschaft.
Dat heb ik de laatste tijd hier duidelijk proberen te maken, en ook hoe de twijfel gepromoveerd, en de geloofszekerheid teniet gedaan wordt, ook met een citaat van Trente nog....
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 18 jun 2009, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
RJVerhoeks

Bericht door RJVerhoeks »

Luther schreef:
Jongere schreef:
RJVerhoeks schreef:
Jongere, inderdaad!
Dat deze heren een statement willen afleggen is wel duidelijk.

Samenvattend: De Liefde en de Ootmoed ontbreken ten ene male.[/quote]

Hier moet ik even op reageren!

De leer die naar de godzaligheid is, wordt niet bedekt onder een vlag van ootmoed en liefde. Het gaat hier immers over de leer, en niet over personen, hoewel indirect velen zich aangesproken zullen voelen. Zij wij dan allen blind? - Joh. 9. "Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonden hebben, maar nu zegt gij wij zien, zo blijft dan deze uw zonde." Gods Woord sluit in en Gods Woord sluit buiten. "Velen zullen straks zeggen, Heere, Heere, doe ons open!" Vanuit dat oogpunt moet de boodschap van wet en Evangelie zuiver verkondigt worden. Waar dat niet gebeurd, worden zielen bedorgen voor de eeuwigheid. Is dat de ootmoed en de liefde die je voorstaat! Zielen voor eeuwig verloren laten gaan.

Waarschuwing!
Men is tegenwoordig van de wieg tot het graf verzekerd, maar als het op de eeuwigheid aankomt dan hoeft men het niet zeker te weten. Vreselijk! God ontmoeten met een "misschientje", de duivel siddert bij deze gedachte.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Wat mijns inziens het probleem is, is dat er geprobeerd wordt mensen tot Christus te brengen via zichzelf. Ze moeten eerst tot zichzelf komen en dan tot Christus. Dát is een tweede weg.
Volgens mij riep Jezus op deze manier geen discipelen hoor! Ze moesten Hem direct volgen. Omdat Hij dat zei. Niet omdat ze eerst zichzelf hadden leren kennen.
Natuurlijk moet je jezelf, en je ellende, leren kennen om het werk van onze Zaligmaker te begrijpen. Maar in eerste instantie zegt Christus: "Volg Mij". Punt. Doe dat nu maar, dan leer je vanzelf je ellende zien. Want waar wordt de zonde beter zichtbaar dan in het licht van onze Heere en Heiland zelve? En dan zien we vanzelf wel of die mensen dat willen accepteren of dat ze hun nek verharden (zie de gelijkenis van de zaaier).

gr
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Gods volk zijn leeuwen en lammeren. Lammeren zijn ze wanneer ze weleens wenende aan Zijn voeten mogen liggen te samen met die zondares uit Lukas 7, maar ook wanneer ze verdrukt worden en schade en verachting moeten lijden om Zijnentwil. Maar sommigen van hen zijn ook leeuwen wanneer het gaat om de Waarheid, waaraan de eer van God verbonden is, en aan deze eer hangt de zaligheid van de Kerk. Ik zal een paar van die leeuwen opnoemen en citeren.

Christus – de Leeuw uit Juda’s stam : “Wee u, gij wetgeleerden, want gij hebt den sleutel der kennis weggenomen; gijzelven zijt niet ingegaan, en die ingingen, hebt gij verhinderd, Lukas 11:52.”

Paulus in zijn Galaten brief, middels zijn opgelegde strijd tegen de vervloekte leringen der Judaisten: “O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen te voren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde? Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees?, Gal. 3:1-3

Johannes de doper in Mattheus 3 vers 7 : “Hij dan, ziende velen van de Farizeen en Sadduceen tot zijn doop komen, sprak tot hen: Gij adderengebroedsels! wie heeft u aangewezen te vlieden van den toekomenden toorn?”

Stefanus in Hand. 7: 51-55 “Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. Wien van de profeten hebben uw vaders niet vervolgd? En zij hebben gedood degenen, die te voren verkondigd hebben de komst des Rechtvaardigen, van Welken gijlieden nu verraders en moordenaars geworden zijt. Gij, die de wet ontvangen hebt door bestellingen der engelen, en hebt ze niet gehouden! Als zij nu dit hoorden, berstten hun harten, en zij knersten de tanden tegen hem. Maar hij, vol zijnde des Heiligen Geestes, en de ogen houdende naar den hemel, zag de heerlijkheid Gods, en Jezus, staande ter rechter hand Gods.”

Maarten Luther : "Wanneer het nu de artikelen van het geloof betreft, dan geve God maar geen ootmoed! Want het komt er dan niet op aan, dat men omwille van de liefde of de vrede of de eenheid wil wijken; ook niet omdat anders de kerk verwoest werd of dat men uit liefde tot de keizerlijke majesteit een weinig wijkt. Zo klagen de sektenen scheurmakers over ons, als ware er bij ons geen ootmoed en liefde. Maar wij antwoorden hen: Verwijder eerst het Woord, de leer en het geloof; want hierin willen wij voor u geen handbreed wijken, al zouden ook de hemel en aarde erdoor uit hun voegen raken." (Citaat van Luther uit: Preek over de voetenwassing, Joh. 13:1-20.)

“Is Mijn woord niet alzo, als een vuur? spreekt de HEERE, en als een hamer, die een steenrots te morzel slaat?”(Jer.23:29)

"Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten." (Hebreen 4:12)

Hiermee veroordeel ik NIEMAND betreffende zijn staat voor God, en heb ook niemand in het bijzonder persoonlijk proberen te treffen aangaande zijn schrijven op dit forum, maar slechts een verduidelijking willen plaatsen hoedanig sommigen van dat geliefde volk des Heeren, destijds als leeuwen voor de Waarheid mochten strijden. Ik denk dat u het schrijven, van bijv. VDB - RJ Verhoeks - PVS - Zonderling & DWW op dit forum, in hetzelfde kader moet gaan leren verstaan. Hiermee niet gezegd hebbende dat, nu spreek ik maar weer voor mezelf, mijn schrijven daarmee het einde van alle tegenspraak is, want dat zou natuurlijk walgelijk zijn. Want, wij allen kennen, weten en profeteren maar ten dele. Maar er zijn bepaalde zaken, waarvan ik voor mezelf zo stellig ben overtuigd geworden, met name het stuk van de wedergeboorte c.q. rechtvaardigmaking, dat ik op bepaalde punten beslist geen water bij de wijn kan noch wil doen. Theodorus Van der Groe heeft het destijds in zijn strijd tegen de leerdwalingen daarom ook gezegd : "Wie in het stuk van de wedergeboorte dwaalt, dwaalt eigenlijk in alle stukken!" Dit is nu de dwaling, die ik bij velen op dit forum bespeur vanuit hun schrijven. En omdat ik het niemand toewens, straks met een ingebeelde hemel ter helle af te laten reizen, wens ik hier juist vanuit de liefde tegen te waarschuwen. Al wordt mijn schrijven helaas niet altijd in liefde ontvangen. Daarnaast zingt ook ieder vogeltje zoals het gebekt is, maar wat nu als je iemand geestelijk ten dode ziet wankelen...?
Plaats reactie