Of minister Bos gelijk heeft, zal de tijd moeten bewijzen. Niemand kan nu met zekerheid zeggen wat de beste oplossing is. Daar is de problematiek te moeilijk voor. Er is niemand die de hele samenhang van de economie doorziet. Van elke ingreep is het maar afwachten wat het brengen zal. En van verandering op de beurs is het maar afwachten wat de gevolgen voor de maatschappij zullen zijn.Afgewezen schreef:En of 'meneer Bos' gelijk heeft!Zita schreef:Misschien probeert hij ons een rad voor ogen te draaien. Maar m.i. weldoordacht. Als hij zou roepen dat het een grote ramp is dat de AEX verder is gedaald, dat hij de toekomst zeer somber inziet, dat hij massaontslagen vreest en dat er nog wel wat banken over de kop zullen gaan, daalt het consumentenvertrouwen nog harder dan de AEX. En dat moeten we nou net niet hebben. Meneer Bos zal er alles aan doen om de consument aan het consumeren te houden, ook dmv het oppeppen van het consumentenvertrouwen.jvdg schreef:'Wereld stort niet in bij lage AEX'
DEN HAAG (ANP) - Minister Wouter Bos vindt een AEX-stand onder de 200 punten "beroerd''. "Maar de wereld stort niet in. Banken zijn gewoon open, salarissen worden betaald'', aldus Bos in een reactie op de verdere daling van de AEX vrijdag.
De wereld van dalende beurskoersen is volgens Bos een andere dan die waarin mensen zich zorgen maken over hun pensioen of hun baan. En dat is de wereld waarover het kabinet zich vrijdag opnieuw boog.
Bos zei de afgelopen jaren gewend te zijn geraakt aan koersen die kelderen en weer opveren en een neerwaartse trend. "Maar op een gegeven moment bereik je een bodem en dan ga je weer omhoog'', aldus Bos.
Ik vrees dat de heer Bos de ernst van de toestand totaal niet inziet of in wil zien.
Of draait hij een rad voor ogen.
Dat juist deze minister van financiën oins landje uit de problemen zou moeten redden.
Ik heb er geen enkel vertrouwen in.
Column – De kredietcrisis
Re: Column – De kredietcrisis
Hij heeft gelijk dat hij de moed erin houdt. Wat hebben we eraan met zijn allen te gaan zitten somberen, met de hand op de knip?memento schreef:Of minister Bos gelijk heeft, zal de tijd moeten bewijzen. Niemand kan nu met zekerheid zeggen wat de beste oplossing is. Daar is de problematiek te moeilijk voor. Er is niemand die de hele samenhang van de economie doorziet. Van elke ingreep is het maar afwachten wat het brengen zal. En van verandering op de beurs is het maar afwachten wat de gevolgen voor de maatschappij zullen zijn.
- madelief1983
mijn broertje kreeg anderhalve week geleden een brief van de ib-groep of hij niet wat geld wilde lenen..Kaw schreef:Nu heeft de credietcrisis echt toegeslagenNu.nl schreef:Plasterk roept studenten op voorzichtig te lenen
RIJSWIJK - In een brief aan alle studenten roept minister Ronald Plasterk (Onderwijs) hen op bewust te lenen.
Hij doet dat om te helpen voorkomen dat de studenten in geldproblemen komen. De brief staat vrijdag afgedrukt in nrc.next.
Plasterk schreef de brief vorige maand. De Informatie Beheer Groep (IB-Groep) heeft het schrijven per e-mail verspreid onder de studenten.
Niet iedereen is even voorzichtig met geld lenen, zei Plasterk vrijdag in een toelichting voor hij de ministerraad in ging. ''Maar het is wel echt geld dat je ook echt moet terugbetalen.''
Hij wilde er niet voor kiezen om geld lenen voor studenten moeilijker te maken. Vandaar zijn oproep voorzichtig te zijn.Volgens mij was jarenlang het credo bij de politiek dat de studenten maar moesten lenen?
Het wonderlijke is dat er nog niet heel veel tekenen zijn dat we in een crisis zitten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Behalve een toenemende werkloosheid en een sterk gestegen staatsschuld.....refo schreef:Het wonderlijke is dat er nog niet heel veel tekenen zijn dat we in een crisis zitten.
Een gestagneerde huizenmarkt.
En heel veel moeite om gezonde kredieten te krijgen.
Tekenen genoeg.
Teruglopend aantal orders, en beperking van lopende orders. In allerlei branches. Zowel productie als dienstverlening.jvdg schreef:Behalve een toenemende werkloosheid en een sterk gestegen staatsschuld.....refo schreef:Het wonderlijke is dat er nog niet heel veel tekenen zijn dat we in een crisis zitten.
Een gestagneerde huizenmarkt.
En heel veel moeite om gezonde kredieten te krijgen.
Tekenen genoeg.
Teruglopende reclame-inkomsten, weinig werk voor de uitzendbranche, minder transport, kan zo nog wel wat noemen.
De lijst van tekenen dat er een crisis gaande is, is zeer lang.
Gelukkig mag ons bedrijf tot nu toe draaien als een tierelier (we zitten in een bijzondere sector), maar ik bespeur een fors toenemend aantal verzoeken om sneller tot betaling van facturen over te gaan.
Dus, refo, jouw opmerking snap ik echt niet.
Gelukkig mag ons bedrijf tot nu toe draaien als een tierelier (we zitten in een bijzondere sector), maar ik bespeur een fors toenemend aantal verzoeken om sneller tot betaling van facturen over te gaan.
Dus, refo, jouw opmerking snap ik echt niet.
Op macro-nivo zijn er merkwaardig weinig tekenen.
Je zou allerlei vreselijke macro-cijfers verwachten, maar die komen niet echt.
Ik zag het somber in, maar zie nog geen stormen.
Wel in sommige cyclische bedrijfstakken een swing naar beneden. Maar dat gebeurde meer.
De banken zijn inderdaad niet in beweging te krijgen.
De huizenmarkt zit inderdaad vast.
De beurs staat laag.
Maar wie eet er een boterham minder?
De staatsschuld? Valt volgens mij reuze mee. Ik heb zo'n 100 jaarrekeningen 2008 onderhanden gehad: de helft heeft wat betreft resultaat een all time high en moet nog veel belasting nabetalen. De rest doet het ook niet slecht. Het MKB draait ook in 2009 door. Wel heerst er een beetje een gedrukte stemming. Zelfs mensen met geld over stellen investeringen uit. Als dat zo doorgaat wordt het inderdaad een self fullfilling prophesy.
Het herinnert een beetje aan 2001. Er stortten 2 flats in en het leek wel of de wereld verging. Die vergelijkingen zijn ook gemaakt. Maar wat is er achteraf nou helemaal gebeurd?
Je zou allerlei vreselijke macro-cijfers verwachten, maar die komen niet echt.
Ik zag het somber in, maar zie nog geen stormen.
Wel in sommige cyclische bedrijfstakken een swing naar beneden. Maar dat gebeurde meer.
De banken zijn inderdaad niet in beweging te krijgen.
De huizenmarkt zit inderdaad vast.
De beurs staat laag.
Maar wie eet er een boterham minder?
De staatsschuld? Valt volgens mij reuze mee. Ik heb zo'n 100 jaarrekeningen 2008 onderhanden gehad: de helft heeft wat betreft resultaat een all time high en moet nog veel belasting nabetalen. De rest doet het ook niet slecht. Het MKB draait ook in 2009 door. Wel heerst er een beetje een gedrukte stemming. Zelfs mensen met geld over stellen investeringen uit. Als dat zo doorgaat wordt het inderdaad een self fullfilling prophesy.
Het herinnert een beetje aan 2001. Er stortten 2 flats in en het leek wel of de wereld verging. Die vergelijkingen zijn ook gemaakt. Maar wat is er achteraf nou helemaal gebeurd?
--------------
Ik las dat het aantal gebruikers van de voedselbanken in NL flink gestegen was laatste tijd...Maar wie eet er een boterham minder?
Dat was al ver voor de crisis, dus helaas is dit geen juiste gevolgtrekking.memento schreef:Ik las dat het aantal gebruikers van de voedselbanken in NL flink gestegen was laatste tijd...Maar wie eet er een boterham minder?
Ik bedoel niet dat het geweldig gaat. Maar op het moment lijkt het meer op een neerwaartse conjunctuurgolf dan echt een crisis. Maar misschien verandert het nog.
--------------
En de voedselbanken krijgen geen voedsel meer.memento schreef:Ik las dat het aantal gebruikers van de voedselbanken in NL flink gestegen was laatste tijd...Maar wie eet er een boterham minder?
Groot probleem.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Toenemende financiële problemen bij de onderste laag van de bevolking is vaak een voorloper van een financiële crisis.freek schreef:Dat was al ver voor de crisis, dus helaas is dit geen juiste gevolgtrekking.memento schreef:Ik las dat het aantal gebruikers van de voedselbanken in NL flink gestegen was laatste tijd...Maar wie eet er een boterham minder?
Tijd voor ons christenen om de oude taak van diakonie weer op te pakken. Laat de kerken maar zelf voedselbanken oprichten en financieel draaiend houden, opdat de wereld weer op positieve wijze in contact komen met het evangelie.Gian schreef:En de voedselbanken krijgen geen voedsel meer. Groot probleem.
Voedselbank in onze streek is door kerken opgericht...memento schreef:Toenemende financiële problemen bij de onderste laag van de bevolking is vaak een voorloper van een financiële crisis.freek schreef:Dat was al ver voor de crisis, dus helaas is dit geen juiste gevolgtrekking.memento schreef:Ik las dat het aantal gebruikers van de voedselbanken in NL flink gestegen was laatste tijd...Maar wie eet er een boterham minder?
Tijd voor ons christenen om de oude taak van diakonie weer op te pakken. Laat de kerken maar zelf voedselbanken oprichten en financieel draaiend houden, opdat de wereld weer op positieve wijze in contact komen met het evangelie.Gian schreef:En de voedselbanken krijgen geen voedsel meer. Groot probleem.