Veel zorg op refoscholen over koers

Erasmiaan

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door Erasmiaan »

albion schreef:
memento schreef:
helma schreef:je bedoelt historisch geloof....
Een historisch geloof is het ergste ongeloof wat bestaat. Het is een weten wat waar is, zonder het te geloven. Het is als iemand die weet dat er een schat in zijn tuin ligt begraven, maar niet serieus de moeite neemt om te gaan graven totdat hij gevonden heeft. Als je een kind wil leren een schatgraver te worden, wil je hem dan door zo iemand laten onderwijzen?
memento schreef: Maar aangezien er maar weinig sprake is van een waar geloof onder refo-ouders, verwacht ik van refo-kinderen ook niet veel. Ze doen niets meer dan uitleven wat er ook in het hart van hun ouders (onder een hele laag reformatorische vroomheid verstopt) leeft: vijandschap tegen God. De grote opmars van de secularisatie in onze gezindte is niet te wijten aan de kinderen, maar daarin komt slechts openbaar dat hun ouders hen nooit godzalig hebben opgevoed.
Hiermee geeft memento aan hoe hij over refo's in het algemeen denkt en refo-ouders in het bijzonder.
Je wordt er ziek van. Ik wist niet dat genade zulke mensen (met zulke opvattingen) maakt (onder het mom van de radicaliteit van de Bijbel).
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Maar Erasmiaan, je wilt toch niet beweren dat reformatorische ouders met een 'zaligmakend geloof' vrijgewaard zijn van kinderen die zelfs bij onchristelijke kinderen buiten het gareel vallen?
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Je wordt er ziek van. Ik wist niet dat genade zulke mensen (met zulke opvattingen) maakt (onder het mom van de radicaliteit van de Bijbel).
Wat zie jij dan als Bijbelse boodschap? Eentje die de schuld niet bij de mens legt?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Medereiziger schreef:Maar Erasmiaan, je wilt toch niet beweren dat reformatorische ouders met een 'zaligmakend geloof' vrijgewaard zijn van kinderen die zelfs bij onchristelijke kinderen buiten het gareel vallen?
Dat is nu net wat ik betoog.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Je wordt er ziek van. Ik wist niet dat genade zulke mensen (met zulke opvattingen) maakt (onder het mom van de radicaliteit van de Bijbel).
Wat zie jij dan als Bijbelse boodschap? Eentje die de schuld niet bij de mens legt?
Nee man, maar je moet eens ophouden met dat wat er in Gods goedheid nog mag zijn als "niet uit het geloof" te betitelen. Alsof dat de enige kwalificatie is die je er op los kan laten.

Begrijp me goed hoor: alles staat of valt met het geloof.

Maar dit zou ik graag nog eens herhalen:
Albion schreef:Er zijn 5 wijze en 5 dwaze maagden. En die 5 dwaze maagden hadden niet alleen een historisch geloof, maar ze waren er van overtuigd dat ze binnen gelaten zouden worden. Maar het was te laat.

Degenen die een historisch geloof hebben rekenen zich niet zalig en die worstelen met dit gegeven, terwijl er duizenden, ja tienduizenden zich zalig rekenen terwijl zij voor eeuwig verloren gaan. Dat is geen praatje uit mijn mond, maar dat kan ik in de bijbel lezen. Ik zal geen teksten noemen want anders krijg je weer het verwijt van dat ik met teksten strooit. Ik bewijs liever iets vanuit de bijbel, dan vanuit mijn eigen inzichten of gevoelens.
freek

Bericht door freek »

De vijf dwaze maagden moeten dus heel wat ongerechtigheid rechtvaardigen.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Nee man, maar je moet eens ophouden met dat wat er in Gods goedheid nog mag zijn als "niet uit het geloof" te betitelen. Alsof dat de enige kwalificatie is die je er op los kan laten.
Ik ontken niet het vele wat we in reformatorisch Nederland uit Gods hand ontvangen. Maar ik val alleen aan, dat we er genoeg aan hebben. Elke zegening van God is bedoelt om ons aan Zijn voeten te brengen. Terwijl dat vaak de uitwerking niet is. En dat is, zo stel ik, onze schuld.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Nee man, maar je moet eens ophouden met dat wat er in Gods goedheid nog mag zijn als "niet uit het geloof" te betitelen. Alsof dat de enige kwalificatie is die je er op los kan laten.
Ik ontken niet het vele wat we in reformatorisch Nederland uit Gods hand ontvangen. Maar ik val alleen aan, dat we er genoeg aan hebben. Elke zegening van God is bedoelt om ons aan Zijn voeten te brengen. Terwijl dat vaak de uitwerking niet is. En dat is, zo stel ik, onze schuld.
Ja memento, alleen de toon hè. Die maakt de muziek.
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

memento schreef:En dat is, zo stel ik, onze schuld.
Verklaar je nader. :)
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Rens

Bericht door Rens »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
en die muziek klinkt nogal eens ééndimensionaal in de oren
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Tevens teken ik bezwaar aan om "historisch geloof" "geloof" te noemen, omdat het dan lijkt alsof het een opstapje is naar het ware geloof, terwijl het juist de gruwelijkste openbaring van ongeloof is.
Dat ben ik wel met je eens, alhoewel die term "historisch geloof" oude papieren heeft:

Hand 26:27 Gelooft gij, o koning Agrippa, de profeten? Ik weet dat gij ze gelooft.
Kant 37: Dat is, voor waarachtig en voor Gods Woord houdt.

Jak 2:19 Gij gelooft dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.

Het blijft mij echter tegen de borst stuiten om dat in de context van Albions collega's (= reformatorische leerkrachten, zover ik weet) te noemen. Hier op het forum krijg je soms de indruk, dat iedereen bekeerd is, behalve zij die tot de reformatorische gezindte behoren.
ik weet zeker dat Memento en ik beiden niet die intentie hebben (gehad)

als Albion zegt: al mijn collega's zijn gelovig, teken ik alleen aan dat ze (w.s.) het historisch geloof bedoelt
memento maakt dan een opmerking over historisch geloof in het algemeen zonder speciaal Reformatorische leerkrachten te bedoelen

Dus leg ons geen dingen in de mond die we niet gezegd/bedoeld hebben
Het schamele ws-je, wat in je eerste posting nog ontbrak, vergoedt wel wat, ja.
Maar ik vind het triest, hoe iemands geloof in twee postings tijd in afgrijselijk ongeloof wordt veranderd.
Terwijl als er hier twijfels geuit worden over iemand die op een zeer lichtvaardige wijze zegt te geloven (op zandgrond gebaseerd), dan is het forum te klein.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:
Je hoort liever een liefelijk "vrede, vrede, geen gevaar?"
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
helma schreef:

als Albion zegt: al mijn collega's zijn gelovig, teken ik alleen aan dat ze (w.s.) het historisch geloof bedoelt
memento maakt dan een opmerking over historisch geloof in het algemeen zonder speciaal Reformatorische leerkrachten te bedoelen

Maar ik vind het triest, hoe iemands geloof in twee postings tijd in afgrijselijk ongeloof wordt veranderd.
Terwijl als er hier twijfels geuit worden over iemand die op een zeer lichtvaardige wijze zegt te geloven (op zandgrond gebaseerd), dan is het forum te klein.
Het ging hier om haar collega's, niet om albion zelf. Zij wees erop dat haar collega's gelovig waren. Nu wil ik dit best voor waar aannemen, dat al haar collega's ware gelovigen zijn. Maar daar zullen velen hun vraagtekens bij zetten. Die vraagtekens hebben Helma en Memento er alvast neergezet om de discussie te verduidelijken.
Verder, ik heb het idee dat alleen wanneer mensen in bepaalde traditie lopen, een bepaalde leeftijd hebben, onomwonden mogen zeggen dat ze geloven en iedereen die niet aan de voorwaarden van een bepaalde stroming voldoet, bij voorbaat dus op zandgrond bouwt.
Waarom geloven we niet iedereen die zegt een gelovige te zijn, dat hij/zij de waarheid spreekt? Hoe kunnen wij oordelen op grond van een aantal postings, op grond van de buitenkant, of het waar is of niet?? Liever laat ik dit oordeel over aan God zelf.
Maar ja, ik zal ook nu wel het verwijt krijgen dat ik oordeel... :nonnon
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef:

Het ging hier om haar collega's, niet om albion zelf. Zij wees erop dat haar collega's gelovig waren. Nu wil ik dit best voor waar aannemen, dat al haar collega's ware gelovigen zijn. Maar daar zullen velen hun vraagtekens bij zetten. Die vraagtekens hebben Helma en Memento er alvast neergezet om de discussie te verduidelijken.
Verder, ik heb het idee dat alleen wanneer mensen in bepaalde traditie lopen, een bepaalde leeftijd hebben, onomwonden mogen zeggen dat ze geloven en iedereen die niet aan de voorwaarden van een bepaalde stroming voldoet, bij voorbaat dus op zandgrond bouwt.
Waarom geloven we niet iedereen die zegt een gelovige te zijn, dat hij/zij de waarheid spreekt? Hoe kunnen wij oordelen op grond van een aantal postings, op grond van de buitenkant, of het waar is of niet?? Liever laat ik dit oordeel over aan God zelf.
Maar ja, ik zal ook nu wel het verwijt krijgen dat ik oordeel... :nonnon
Nogmaals, mijn reactie ging niet over Albions collega's, maar over de uitspraak "historisch geloof".

Voor het overnemen van iemands geloof volg ik graag de DL, door iedereen als gelovige te zien, die belijdt te geloven, en wiens leer en leven niet strijdig is met de Schrift.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:Maar ja, ik zal ook nu wel het verwijt krijgen dat ik oordeel... :nonnon
Zeker niet. Ik in ieder geval kan me wel vinden in je posting.
Plaats reactie