Veel zorg op refoscholen over koers

pierre27

Re: Veel zorg op refoscholen over koers

Bericht door pierre27 »

Ik ben blij met onze refoscholen en maak mij ook zorgen over opvattingen onder personeelsleden.
Vandaag prachtig gesprek gehad met een klas op een refoschool over het waarom van de school.
Conclusie: leerlingen snapten heel goed waarom hun ouders voor deze school gekozen hebben.

Zo zie je maar weer dat niet alles wat refo in de naam heeft echt refo is.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:Vandaag prachtig gesprek gehad met een klas op een refoschool over het waarom van de school.
Conclusie: leerlingen snapten heel goed waarom hun ouders voor deze school gekozen hebben.
Vandaag weer eens diep droevige verhalen van onze kinderen gehoord over wat er allemaal gebeurt in de bus op weg van en naar de refoschool. Hoe er gevloekt wordt, grove taal, gerookt in de bus, muziek (nou ja, wat je maar muziek noemt) geluisterd wordt in de bus... Je weet niet wat je hoort :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Erasmiaan schreef:De overstap naar de grote boze wereld is helemaal niet groot. We staan toch midden in de wereld? Ik heb nooit een kloof ervaren. Laten we een beetje nuchter blijven.
Ik heb anders wel dégelijk een kloof ervaren na op een christelijke basisschool en reformatorische middelbare school gezeten te hebben.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Vandaag prachtig gesprek gehad met een klas op een refoschool over het waarom van de school.
Vandaag weer eens diep droevige verhalen van onze kinderen gehoord over wat er allemaal gebeurt in de bus op weg van en naar de refoschool. Hoe er gevloekt wordt, grove taal, gerookt in de bus, muziek (nou ja, wat je maar muziek noemt) geluisterd wordt in de bus... Je weet niet wat je hoort :bobo

Weet je gelijk dat onze kinderen niks beter zijn als de anderen om ons heen...
Gil nog maar eens...beste Hendrikus
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Medereiziger schreef:
Erasmiaan schreef:De overstap naar de grote boze wereld is helemaal niet groot. We staan toch midden in de wereld? Ik heb nooit een kloof ervaren. Laten we een beetje nuchter blijven.
Ik heb anders wel dégelijk een kloof ervaren na op een christelijke basisschool en reformatorische middelbare school gezeten te hebben.
Ik geloof heilig in de waarde van een reformatorische basisschool in de eigen woonplaats.
Maar een reformatorische middelbare school??
In mijn tijd waren ze er nog niet, dus ik zat op een middelbare school die christelijk heette - en daarmee was dan ook wel zo'n beetje alles gezegd.
En nogmaals, als ik alle verhalen hoor van onze kinderen over de wantoestanden onderweg, dan heb ik ernstige twijfels of ik ze weer naar een refo-middelbare school ver weg zou sturen, als we het nog eens over zouden kunnen doen.
Een refo-middelbare school op loop/fietsafstand is dan misschien (misschien!) nog een ander verhaal.
Maar op enig moment moet je toch klaar zijn voor de universiteit of voor de maatschappij. Die allesbehalve refo is. En waarin je je maar staande moet zien te houden.
~~Soli Deo Gloria~~
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Medereiziger schreef:
Ik geloof heilig in de waarde van een reformatorische basisschool in de eigen woonplaats.
Maar een reformatorische middelbare school??
In mijn tijd waren ze er nog niet, dus ik zat op een middelbare school die christelijk heette - en daarmee was dan ook wel zo'n beetje alles gezegd.
En nogmaals, als ik alle verhalen hoor van onze kinderen over de wantoestanden onderweg, dan heb ik ernstige twijfels of ik ze weer naar een refo-middelbare school ver weg zou sturen, als we het nog eens over zouden kunnen doen.
Een refo-middelbare school op loop/fietsafstand is dan misschien (misschien!) nog een ander verhaal.
Maar op enig moment moet je toch klaar zijn voor de universiteit of voor de maatschappij. Die allesbehalve refo is. En waarin je je maar staande moet zien te houden.

Klets maar een end verder kerel, die wantoestanden ontken ik niet maar zijn evengoed ook bij andere scholen..
En dat andere over klaar zijn is evengoed onzin, alsof ik klaar was toen ik van een normale school kwam...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

pierre27 schreef:Klets maar een end verder kerel, die wantoestanden ontken ik niet maar zijn evengoed ook bij andere scholen..
Als mijn kinderen op de fiets naar school hadden gekund, zouden ze geen uur in de bus hebben gezeten, met alle ergernis van dien.
pierre27 schreef:En dat andere over klaar zijn is evengoed onzin, alsof ik klaar was toen ik van een normale school kwam...
Dan heb je toch iets niet goed gedaan. :langue
~~Soli Deo Gloria~~
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:Klets maar een end verder kerel, die wantoestanden ontken ik niet maar zijn evengoed ook bij andere scholen..
Als mijn kinderen op de fiets naar school hadden gekund, zouden ze geen uur in de bus hebben gezeten, met alle ergernis van dien.
pierre27 schreef:En dat andere over klaar zijn is evengoed onzin, alsof ik klaar was toen ik van een normale school kwam...
Dan heb je toch iets niet goed gedaan. :langue

Haha...bid maar veel voor je kids...en voor jezelf..
Kan maar zo..alsof ik toen tot iets GOEDS in staat was... :nonnon
Medereiziger

Bericht door Medereiziger »

Hendrikus schreef:
Ik hoor niet voor niets wel eens zeggen dat reformatorische kinderen 'vaak erger' zijn dan onchristelijke kinderen.
The liberator who destroyed my property has realigned my perceptions.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Medereiziger schreef:
Hendrikus schreef:
Ik hoor niet voor niets wel eens zeggen dat reformatorische kinderen 'vaak erger' zijn dan onchristelijke kinderen.
Dat zeiden onze boys ook: sommigen zouden op een openbare school nog uit de toon vallen vanwege hun gevloek :mad
~~Soli Deo Gloria~~
pierre27

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
Medereiziger schreef:
Hendrikus schreef:
Dat zeiden onze boys ook: sommigen zouden op een openbare school nog uit de toon vallen vanwege hun gevloek :mad

Goed op aanspreken dan mensen...indien mogelijk
Jongere

Bericht door Jongere »

Tsja, het aanspreken van de jeugd werkt niet meer. Er is gewoon heel veel heel erg ziek. Een luipaard kan zijn vlekken niet veranderen.
Daarom verbaas ik me er eigenlijk over dat zoveel mensen nog zulke hoge verwachtingen hebben van "onze jeugd".
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:Tsja, het aanspreken van de jeugd werkt niet meer. Er is gewoon heel veel heel erg ziek. Een luipaard kan zijn vlekken niet veranderen.
Daarom verbaas ik me er eigenlijk over dat zoveel mensen nog zulke hoge verwachtingen hebben van "onze jeugd".
Het is heel gezond om hoge verwachtingen te hebben van verbondskinderen! Alleen, dat gaat alleen op wanneer zij opgroeien in een gezin waarin het ware geloof leeft, en uitgedragen en overgedragen wordt. Waarin de kinderen omringd worden door het gebed van waar-gelovige ouders. God werkt in de lijn der geslachten, en daar mogen we alle verwachting van hebben!

Maar aangezien er maar weinig sprake is van een waar geloof onder refo-ouders, verwacht ik van refo-kinderen ook niet veel. Ze doen niets meer dan uitleven wat er ook in het hart van hun ouders (onder een hele laag reformatorische vroomheid verstopt) leeft: vijandschap tegen God. De grote opmars van de secularisatie in onze gezindte is niet te wijten aan de kinderen, maar daarin komt slechts openbaar dat hun ouders hen nooit godzalig hebben opgevoed.

----
Met een klein PS: Het kan natuurlijk zijn dat godzalige ouders verzocht worden, doordat God hen kinderen geeft die zich niets van hun opvoeding aantrekken, geestelijk gezien. Want dat kan gebeuren, alhoewel het Gods normale weg is om godzalig opgevoede kinderen tijdens hun jeugd voor veel zonden te bewaren, om hen in hun jeugd of later tot Hem te bekeren. Mocht dat uw deel zijn, bedenk dan dat het een verzoeking van God is, die uw geloof beproefd, om te zien of u in moeilijke tijden uw taak ijverig betracht: bidden voor uw kind, en praten met uw kind. Er zijn voorbeelden te over waarin God, na zo'n zware beproeving, het gebed van de ouders zegent door zo'n weerspannig kind met kracht tot Zich te bekeren, om vele vruchten te dragen.
albion

Bericht door albion »

helma schreef:
Jongere schreef:Ik heb op mijn middelbare school nog wel eens geprobeerd samen met de maatschappijleer-docente om een klas van een openbare school en van een islamitische school uit te nodigen om met elkaar in gesprek te gaan. Helaas is dat gestrand.

Op VLC Amersfoort gebeur(d)en (ik weet niet nu nog)zulke dingen wel
al was het geen islamitische school waarmee 6 VWO in gesprek ging, maar een openbare school.
Wij hebben workshops met elkaar (openbaar en refo), de jeugdcommissie van het eiland heeft hier een grote vinger in de pap. Er zijn verschillende leerlingen van de beide scholen in het bestuur en die zorgen dat we meer van elkaar weten, zodat er onderweg ook minder kinderen lastig gevallen worden.
Toen de scholen staakten (behalve wij dus), kwamen ze rotte eiren op het schoolplein gooien. Een paar weken later hadden ze de workshops en een van onze leerlingen vroeg ook aan een jongen waarom hij dat deed. En toen kwam daar ook een heel debat over.
Hier op het eiland hebben ze best wel veel contact met elkaar, omdat ook christelijke ouders (die niet meer naar de kerk komen, wel hun grootouders, en misschien soms hun ouders, maar zij zelf niet meer) hun kinderen naar de openbare school sturen. Maar omdat de familie er tussen zit, zijn de kinderen vrienden van elkaar.
Ga je naar de muziekschool, of moet je je zwemdiploma halen, of ga je op judo, dan kom je ze natuurlijk ook tegen en dat gaat prima.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
Zita schreef:overigens had ik onlangs een sollicitatiegesprek op een reformatorische school, en daar zaten zes heren tegenover me, waaronder een dominee. Ik vroeg me na afloop echt af of het de taak en roeping van een dominee is om toekomstige docenten te screenen, zeker daar er geen gebrek lijkt te zijn aan andere bekwame vrijwilligers.
Waaaat? :oO :oO :oO

Ik overweeg ook te solliciteren bij een school voor middelbaar onderwijs, dus ik kan m'n borstje van nat maken.
Ik ben door ds. L. Blok + bestuur(waarvan er verschillende ouderlingen waren) + directeur ondervraagt. Het was wel indrukwekkend. Ik moest de doop verdedigen, toevallig had ik net bij ds. Egas (sr.) onder het gehoor gezeten en die behandelde de HC betreffende de doop....

Mijn neef moest de vraag beantwoorden wat hij zou doen als hij tv had, (want hij kan toch alleen maar naar bepaalde programmas kijken, hij hoeft alleen maar het knopje om te doen).
"Nou", zei hij, "ik koop geen TV om het knopje om te doen, dat vond hij er een te duur apparaat voor." Maar hij had/heeft geen TV dus is hij aangenomen op zijn capaciteiten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie