freek schreef:albion schreef:freek schreef:Dan moet je vooral bedanken als bestuurslid, als je meent dat het principiele gehalte achteruitdendert. Zo is bij ons op dorp (en in véle andere dorpen) de reformatorische basisschool ontstaan. Mede als gevolg daarvan is de pc-school waar vroeger alle refo's opzaten, nu nauwelijks christelijk meer. En de refoschool doet nu dingen die ze destijds afkeurden van de school die ze de rug hebben toegekeerd.Erasmiaan schreef:
Ik heb ook zorgen maar vooral bij het voortgezet reformatorisch onderwijs.
Je moet je tijd meegaan, kom op.... niet zo moeilijk![]()
![]()
![]()
oké, oké. Ik bedoel dit sarcastisch. Maar het is een feit dat er tegenwoordig veel meer dingen mogen dan vroeger (en dat vroeger is nog niet eens zo heel lang geleden). Ik zal een vb noemen. Mijn collega kocht altijd videos in Engeland, maar het mocht absoluut geen speelfilms zijn. We hebben dus vrij veel tekenfilms (het gaat om de Engelse taal tenslotte, en de laatste 5 minuten liet ze dan een stukje film zien), voor de 4e klassers had ze ook dierenfilms (maar ze heeft precies aangegeven waar me moeten stoppen en waar we weer verder kunnen gaan, want je mocht ook niet alles laten zien).
Ze is nog geen jaar weg, of een vestiging vroeg om haar dierenfilms (omdat degene die daar de tekst ingesproken heeft heel mooi Engels spreekt).
Wij kregen ook films van hen zodat we die kunnen draaien tijdens een waarnemingsuur. Ze hebben daar vragen bijgemaakt en woordjes opgeschreven waarvan de ll de betekenis moeten opschrijven en ook leren...
Wie schetste mijn verbazing toen ik die films ging draaien: Het waren gewoon speelfilms. b.v. De Robinson family; Little Women; en nog vele anderen.
Terwijl wij een jaar of twee, drie alleen de tekenfilm van de Robinson family mochten laten zien.
Tja de tijden veranderen. Maar wat ik veel vervelender vind is: de leerlingen zijn niet meer zo geïnteresseerd in de dvd's of video's die er op school worden getoond. Ze zijn veel hardere films gewend, vooral actiefilms.
Ik weet wel uit mijn tijd dat we het heerlijk vonden als er een cassettebandje werd gedraaid over wat het ook mag zijn, want dat was een onderbreking van de sleur, maar nu hoef je daar ook niet meer mee aan te komen.
Sommige kinderen zijn het zo gewoon dat ze veel liever spelletjes in de klas doen dan een film willen zien.