Column – De kredietcrisis

MarthaMartha

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door MarthaMartha »

albion schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Nee, je geeft het niet voor je buren uit, maar voor jezelf, namelijk je eigen verzorging.
Wat is daar wrang aan?
Ik vind het juist asociaal om gauw het geld weg te sluizen of op te maken en de staatsruif voor jouw kosten op te laten draaien.
Wat daar wrang aan is? Verzorging die onder de maat is voor 22000 euro per jaar. Dat is wrang. Zuur zelfs. (Ik heb het nu over een concreet geval)
Dat is ook erg, maar ik vind het ook wrang dat er mensen zijn (met verantwoordelijkheidsgevoel), en gezorgd hebben dat ze zichzelf konden onderhouden en nu het volle pond moeten betalen omdat ze iets achter de hand hebben, terwijl er mensen zijn die alles uitgegeven hebben en nu op ander mans zak teren. Er zijn 'bejaarden' die nog makkelijk uit de voeten kunnen maar bang zijn om in hun huis te blijven wonen en daarom vertrekken ze naar een bejaardenhuis of hoe je het ook noemen wilt.
mis albion..... iedereen blijft zelfstandig wonen.... tenzij er aan een aantal heftige voorwaarden wordt voldaan, dan kun je opgenomen worden in een verzorgingshuis of andere woonvorm.... maar je moet wel héél wat mankeren om daarvoor in aanmerking te komen tegenwoordig....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
albion

Bericht door albion »

MarthaMartha schreef:
albion schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Nee, je geeft het niet voor je buren uit, maar voor jezelf, namelijk je eigen verzorging.
Wat is daar wrang aan?
Ik vind het juist asociaal om gauw het geld weg te sluizen of op te maken en de staatsruif voor jouw kosten op te laten draaien.
Wat daar wrang aan is? Verzorging die onder de maat is voor 22000 euro per jaar. Dat is wrang. Zuur zelfs. (Ik heb het nu over een concreet geval)
Dat is ook erg, maar ik vind het ook wrang dat er mensen zijn (met verantwoordelijkheidsgevoel), en gezorgd hebben dat ze zichzelf konden onderhouden en nu het volle pond moeten betalen omdat ze iets achter de hand hebben, terwijl er mensen zijn die alles uitgegeven hebben en nu op ander mans zak teren. Er zijn 'bejaarden' die nog makkelijk uit de voeten kunnen maar bang zijn om in hun huis te blijven wonen en daarom vertrekken ze naar een bejaardenhuis of hoe je het ook noemen wilt.
mis albion..... iedereen blijft zelfstandig wonen.... tenzij er aan een aantal heftige voorwaarden wordt voldaan, dan kun je opgenomen worden in een verzorgingshuis of andere woonvorm.... maar je moet wel héél wat mankeren om daarvoor in aanmerking te komen tegenwoordig....
Nou niet mis mm... mijn tante en oom hebben daarvoor nl gekozen. Ze hebben hun huis verkocht aan een van hun kleinkinderen. Het huis staat in een stad, en ze voelden zich niet meer zo veilig.
Nu hebben ze een 'appartement' in een tehuis waar de mensen nog wel voor zichzelf zorgen maar toch 'beveiligd' worden. Niet iedereen kan binnen komen. De deuren gaan 's avonds na 7 uur dicht. Overdag zijn er hulpverleners en anderen die een oogje in het zeil houden. Ze hebben gezellige koffieochtendjes en ze kunnen met een clubje meedoen of er komt iemand met winter- of zomerkleding, dan hoeven ze niet speciaal naar de winkels (handig voor mensen die slecht ter been zijn).
Ze zijn in de tachtig en wonen er nog geen jaar maar roepen nu al dat ze dat veel eerder hadden moeten doen.
Als je daar binnen komt hoor je allerlei soorten vogeltjes tjilpen en er staan planten en bomen en gezellige zitjes. Er is een wasserette, een dependance van een apotheek, toiletten beneden, ze kunnen de zaal huren om hun verjaardag te vieren, etc.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

albion schreef:
Nou niet mis mm... mijn tante en oom hebben daarvoor nl gekozen. Ze hebben hun huis verkocht aan een van hun kleinkinderen. Het huis staat in een stad, en ze voelden zich niet meer zo veilig.
Nu hebben ze een 'appartement' in een tehuis waar de mensen nog wel voor zichzelf zorgen maar toch 'beveiligd' worden. Niet iedereen kan binnen komen. De deuren gaan 's avonds na 7 uur dicht. Overdag zijn er hulpverleners en anderen die een oogje in het zeil houden. Ze hebben gezellige koffieochtendjes en ze kunnen met een clubje meedoen of er komt iemand met winter- of zomerkleding, dan hoeven ze niet speciaal naar de winkels (handig voor mensen die slecht ter been zijn).
Ze zijn in de tachtig en wonen er nog geen jaar maar roepen nu al dat ze dat veel eerder hadden moeten doen.
Als je daar binnen komt hoor je allerlei soorten vogeltjes tjilpen en er staan planten en bomen en gezellige zitjes. Er is een wasserette, een dependance van een apotheek, toiletten beneden, ze kunnen de zaal huren om hun verjaardag te vieren, etc.
Heerlijk voor hen!! Zo'n oude dag wens je iedereen toch toe??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:En dat was de bodem uit '95
AEX 215 pnt.

Over en uit voor Citybank?
Futures -30%.....?
Nee, de bodem van 1995 lag rond 175 (maart 95)
Dat gaan we ook nog wel redden, als het zo door gaat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Ik vind het ook zorgwekkend dat de beurs nog steeds niet herstelt.
De beurskoersen hebben namelijk een soort voorspellende verwachtingswaarde: nu gaat het slecht, maar ik koop de aandelen toch, want volgend jaar ofzo gaat het beter. En dan maak ik winst. Weinigen verwachten met deze koersen (koers)winst te maken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Ik vind het ook zorgwekkend dat de beurs nog steeds niet herstelt.
De beurskoersen hebben namelijk een soort voorspellende verwachtingswaarde: nu gaat het slecht, maar ik koop de aandelen toch, want volgend jaar ofzo gaat het beter. En dan maak ik winst. Weinigen verwachten met deze koersen (koers)winst te maken.
Alleen het feit dat veel groot-handelaren (zoals pensioenfondsen) op dit moment (een deel van) hun inkomsten NIET beleggen, maar gewoon oppotten, geeft de kleine belegger weinig vertrouwen. En terecht denk ik.

Persoonlijk heb ik weinig vertrouwen in de markt. In NL (en veel andere landen) is een groot deel van de gezinswoningen gekocht op basis van een maximale hypotheek op 2 inkomens. In een crisistijd als deze, is het risico groot dat 1 van beide verdieners werkeloos wordt, waardoor de hypotheek niet/minder afbetaald kan worden. De banken kunnen die huizen verkopen (met als gevolg dat de huizenprijs sterk daalt vanwege een toenemend aanbod), of ze kunnen genoegen nemen met minder afbetaling. In beide gevallen zitten de banken, ook wat betreft de Nederlandse markt, met grote verliezen.

Ik wacht nog even af, totdat bv de huizenprijzen sterk gedaald zijn, voordat ik de markt weer vertrouw. Tot die tijd is een Internet spaarrekening meer winstgevender...
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Sow he, 6,2 procent krimp in 1 kwartaal in de VS. Is dat niet een nieuw record?
refo

Bericht door refo »

Ik heb niet voldoende gegevens over hypotheken. Volgens mij heeft niemand die.
Iedere bank deed het weer anders. Zolang de rente niet oploopt zal het allemaal wel gaan.
Wat veel belangrijker is: hoe lang duurt die crisis? Uit het verleden en uit Amerika hebben we namelijk 1 ding wel geleerd: ga als banken niet massaal huizen executeren. Daar is niemand mee gebaat. De bank niet, de huiseigenaar niet, de gemeente niet, de belegger niet, de belastingbetaler niet. De huizenmarkt zal wel volledig vastlopen, daar twijfel ik niet aan. Maar gedwongen verkoop zal men uit de weg gaan, schat ik. Tenzij iemand echt slecht is.

Mogelijk kan er behalve een huurtoeslag ook een eigenhuistoeslag komen. Desnoods in de vorm van een renteloze lening, die afgelost moet worden als het huis met winst verkocht wordt. En kwijtgescholden als er geen winst is.
--------------
refo

Bericht door refo »

Kaw schreef:Sow he, 6,2 procent krimp in 1 kwartaal in de VS. Is dat niet een nieuw record?
Economy shrinks at worst pace in 25 years
--------------
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Begin jaren tachtig was de economische krimp in de VS inderdaad ook niet mis: 6.4 % in het eerste kwartaal van 1982.
Dus ongekend is het niet, maar ernstig wel. In die jaren hadden we in Nederland ook een torenhoge werkloosheid.
Rens

Bericht door Rens »

Afbeelding
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

elbert schreef:Begin jaren tachtig was de economische krimp in de VS inderdaad ook niet mis: 6.4 % in het eerste kwartaal van 1982.
Dus ongekend is het niet, maar ernstig wel. In die jaren hadden we in Nederland ook een torenhoge werkloosheid.
En een hoge hypotheekrente, boven de 10%
refo

Bericht door refo »

-- The Dow, at its lowest close since May 1, 1997, is now down 50.1 percent from its record high of 14,164.53 reached in October 2007. It came within 34 points of 7,000, a level it hasn't fallen below since October 1997.
--------------
refo

Bericht door refo »

In the 1980s, the Japanese had a red hot economy and people assumed they were on track to take over the world.

Then their financial scams fell apart.

US experts warned Japan to take the short term pain and not pump up crooked banks and over leveraged companies.

Japan didn't listen and twenty-nine years they're still trying to dig out.

Welcome to the new new economy...
--------------
Rens

Bericht door Rens »

Politiek dynamiet in lijstje-Gerritse

--------------------------------------------------------------------------------
ACHTERGROND, Van onze verslaggevers Douwe Douwes, Kim van Keken
gepubliceerd op 02 maart 2009 07:00, bijgewerkt op 2 maart 2009 07:29
(De Volkskrant)

DEN HAAG - Het ‘abattoir-Gerritse’ wordt het vertrouwelijke discussiestuk genoemd. Niet voor niets: want het rijtje AOW, hypotheekrenteaftrek, WW en de aanrechtsubsidie is politiek dynamiet. Zeker wanneer ook duidelijk is welke ingreep het meeste oplevert.

Dát pijnlijke lijstje ligt al twee weken in het Torentje van premier Balkenende (CDA). Opgesteld door topambtenaar Ronald Gerritse van Financiën. Een stuk waarin, zo is steeds beloofd, ook alle politiek onwaarschijnlijke ingrepen eens op een rijtje worden gezet.

Woensdag komen de vicepremiers Bos (PvdA) en Rouvoet (ChristenUnie) naar het Torentje om dat onaangename lijstje-Gerritse te bespreken. Oneerlijk, vindt de oppositie dat. De VVD, GroenLinks en D66 smeekten twee weken geleden het document-Gerritse te openbaren. Ze zijn beducht: zitten de coalitiepartijen daar in de achterkamertjes een beetje de pijn te verdelen.

Inderdaad. Wat ook wordt gekozen, zeer gaat het doen, blijkt uit het vier pagina’s tellende ‘Overzicht mogelijke houdbaarheidsmaatregelen’. Ingrepen in de zorgkosten, tot voor kort onbespreekbaar voor de PvdA, staan erin. Hetzelfde geldt voor de hypotheekrenteaftrek voor het CDA en de aanrechtsubsidie voor de CU.

Begin vorige maand werden dan ook piketpaaltjes geslagen. Balkenende zei dat er niet ‘gemorreld’ zou worden aan de hypotheekrenteaftrek. Rouvoet maakte zich sterk voor de aanrechtsubsidie. En PvdA-fractieleider Hamer meldde dat wat haar betreft de AWBZ al genoeg heeft geleden. Ofwel: niet op bezuinigen dus. Maar na twee weken gerommel in de coalitie voor de camera is het kabinet ‘een broedende kip’, zoals dat in Haagse termen heet.

Níemand zal nog piketpaaltjes slaan, is de boodschap die de premier uit wil dragen. Vandaar dat de coalitiepartijen er alles aan gelegen is de lijst-Gerritse niet te openbaren. ‘Het beste recept voor vertraging is een debat over wat we niet gaan doen’, zei minister Bos van Financiën tijdens een spoeddebat over de economische crisis. ‘Laat ons nu de keuzen maken, dan komt het debat daarna.’

Die keuzen liggen sinds vorige week op tafel. Via de achterkamertjes hopen de bewindslieden en coalitiepartijen tot een pakket aan maatregelen te komen. De werkgroep heeft niet alleen de ‘houdbaarheidsmaatregelen’ in kaart gebracht. Ook liggen er mogelijke stimuleringsmaatregelen. Het kabinet hoopt half maart het hele pakket te presenteren.

====

Jaja, "via de achterkamertjes" ........... het geeft me een ongelofelijk vieze smaak in m'n mond.......

het houdt dus stomweg in: de drie partijen bedisselen de ins en outs, en de rest van de Kamer heeft geen bárst méér in te brengen dan wat loos gekéf zonder de mogelijkheid te bijten.

élke motie die bepaalde onderdelen uit het lijstje onderuit wil halen stuit op het veto van de coalitie...........

hoebedoelu "democratie", als "de regeringspartijen" met handen en voeten gebonden zijn aan een regeeraccoord die voorschrijft dat zij met de plannen van het kabinet in moeten stemmen.........??

échte democratie laat élk der fracties volkomen vrij om voor of tegen regeringsplannen te zijn op basis van argumenten en juridische aspecten.

dát er pijn zal worden geleden, daar kan niemand omheen. maar het gaat natuurlijk ook nog wel om de manier waaróp de burger met maatregelen geconfronteerd wordt..........géén dictaat van de coalitie, maar een eerlijk afwegingsproces waar ieder evenveel gewicht in de schaal kan werpen, en het iedere partij vrij staat het eens of oneens te zijn met bepaalde aspecten én voor of tegen te stemmen zonder dat het Machtswoord valt.......

want dát is pas échte dictatuur........."wees het eens of ánders zijn de gevolgen voor jezelf....." ook wel "zeg ja, of ik schiet"
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie