Column – De kredietcrisis

Erasmiaan

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Nee, je geeft het niet voor je buren uit, maar voor jezelf, namelijk je eigen verzorging.
Wat is daar wrang aan?
Ik vind het juist asociaal om gauw het geld weg te sluizen of op te maken en de staatsruif voor jouw kosten op te laten draaien.
Wat daar wrang aan is? Verzorging die onder de maat is voor 22000 euro per jaar. Dat is wrang. Zuur zelfs. (Ik heb het nu over een concreet geval)
Ik voel met je mee. Ik ken ook een concreet geval.
Misschien moet dat bedrag dan juist omhoog, om het kostendekkend te maken.
Tja, was het maar zo simpel. De marktwerking heeft de zorg geen goed gedaan.

Bij het concrete, mij bekende geval was er sprake van een verhoogde zorgindicatie naar aanleiding van een diagnose van de dokter. Die extra zorg kwam er gewoon niet. Na een aantal gesprekken gaf de hoofdzuster toe dat er inderdaad sprake was van recht op extra zorg en dat naar aanleiding van die indicatie er ook extra geld was maar dat het toch niet ging lukken want ze had 'gewoon' de mensen niet. :bobo

En dat in een reformatorisch tehuis... Overigens was niet alles kommer en kwel, dat moet ook vermeld worden.
Rens

Bericht door Rens »

zusterelly schreef:
Wat daar wrang aan is? Verzorging die onder de maat is voor 22000 euro per jaar. Dat is wrang. Zuur zelfs. (Ik heb het nu over een concreet geval)
Wat is dan onder de maat.
Per 1 januari 2009 moeten alle bewoners(van verpleeghuizen) en/of de eerste contactpersonen van hen, een zorgverleningsovereenkomst tekenen. Deze overeenkomst wordt ook door het verpleeghuis ondertekent. Je moet dit zien als een contract waar beide partijen zich aan houden. Verder (en dit gebeurt al veel langer) moet de bewoner het Multidisciplinair zorgplan ondertekenen als hij/zij het ermee eens is. Hierin staat zwart op wit welke zorg deze bewoner moet krijgen. (FT ET Logo AB Verz etc etc). Als je dus meer wilt dan teken je niet en gaat hierover in gesprek met de arts, want die is eindverantwoordelijke. Als je niet de zorg krijgt zoals opgetekend in het multidisciplinair zorgplan is verwoord dan moet je dit echt bespreekbaar maken.
Dus het is heel belangrijk om erover in gesprek te gaan.
Verder wordt dit jaar de ZZP (zorgzwaartepakket) ingevoerd. Per 1 januari 2010 moet dit volgens mij klaar zijn. Hierin staat precies vermeld hoeveel uur zorg/FT/LOGO?ET etc, iemand moet krijgen.
Daar moet de zorginstelling zich aan houden.[/quote]

jaja, en een flink aantal ouderen weten niet eens wáár ze voor moeten tekenen, alsook de eerste contactpersonen niet.......als je om de oren wordt gemept met allerhande kreten zoals in aangehaalde quote, dan weet ik ook niet waar ik feitelijk voor teken.

De mogelijkheid van ophogen van het zorgniveau moet duidelijk worden aangegeven, en zeker niet in wollige taal.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
albion

Bericht door albion »

Mister schreef:
Tiberius schreef:Nee, je geeft het niet voor je buren uit, maar voor jezelf, namelijk je eigen verzorging.
Wat is daar wrang aan?
Ik vind het juist asociaal om gauw het geld weg te sluizen of op te maken en de staatsruif voor jouw kosten op te laten draaien.
Dat is ook erg, maar ik vind het ook wrang dat er mensen zijn (met verantwoordelijkheidsgevoel), en gezorgd hebben dat ze zichzelf konden onderhouden en nu het volle pond moeten betalen omdat ze iets achter de hand hebben, terwijl er mensen zijn die alles uitgegeven hebben en nu op ander mans zak teren. Er zijn 'bejaarden' die nog makkelijk uit de voeten kunnen maar bang zijn om in hun huis te blijven wonen en daarom vertrekken ze naar een bejaardenhuis of hoe je het ook noemen wilt.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gian

Bericht door Gian »

Mister schreef: En wat nu......?
Gecontroleerd geld creeren zoveel als dat nodig is voor de financials. Dat hadden ze op de G20 moeten afspreken.
Volgens mij de enige reden om de schulden op te lossen.
En hopen dat het volk (lees de mensen die een kapitaal hebben) niet te lastig worden.

Een andere oplossing kan ik niet bedenken.

Obama is ronduit ongeloofwaardig door enerzijds biljoenen uit te geven, en anderzijds te beweren de staatschuld binnen 4 jaar te halveren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Hinde schreef: Vraag me alleen af hoe het lenen en nemen van hypotheken past in het Bijbelse verhaal.
Valt dat onder woekeren met je talenten?
Zou je dat nader willen toelichten?
Hinde

Bericht door Hinde »

Nou ja, toelichten?
Ik vroeg het me 'hard op af', omdat ik niet weet wat ik ervan moet denken.

Het lijkt zo makkelijk; nemen hypotheek, nemen lening, en tada, mooi huis, mooie auto.
Waarom niet gewoon hard werken en sparen tot je genoeg hebt?

Dat leer ik mijn kinderen ook. Eerst sparen, dan kopen.

Het is toch niet Bijbels; hebben-hebben-hebben, niet kunnen hebben-dan maar lenen?
jvdg

Bericht door jvdg »

Hinde schreef:Nou ja, toelichten?

Het lijkt zo makkelijk; nemen hypotheek, nemen lening, en tada, mooi huis, mooie auto.

Het is toch niet Bijbels; hebben-hebben-hebben, niet kunnen hebben-dan maar lenen?
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen (hypothecair) geld lenen voor een huis en consumptief krediet voor zaken die niet tot de eerste levensbehoeften behoren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Hinde schreef:Nou ja, toelichten?

Sparen voor een huis, da's knap. 8|
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:
Mister schreef: En wat nu......?
Gecontroleerd geld creeren zoveel als dat nodig is voor de financials. Dat hadden ze op de G20 moeten afspreken.
Volgens mij de enige reden om de schulden op te lossen.
En hopen dat het volk (lees de mensen die een kapitaal hebben) niet te lastig worden.

Een andere oplossing kan ik niet bedenken.

Obama is ronduit ongeloofwaardig door enerzijds biljoenen uit te geven, en anderzijds te beweren de staatschuld binnen 4 jaar te halveren.
Dat kan best.
Van wikipedia:
De Duitse hyperinflatie van 1922-1923 is wel het bekendst. Deze inflatie was een gevolg van het feit dat de Fransen het Ruhrgebied bezetten om herstelbetalingen van de Duitsers af te dwingen. Op het hoogtepunt werden de prijzen dagelijks tien keer zo hoog als de vorige dag. Er werden zelfs bankbiljetten gebruikt als brandstof voor de kachel, omdat deze meer warmte gaven dan de brandstof die men met dezelfde hoeveelheid bankbiljetten kon kopen
Ik herschrijf:
De Amerikaanse hyperinflatie van 2011/12 is wel het bekendst. Deze inflatie was het gevol van het feit dat de schuldeisers van de USA geld wilden zien omdat ze het niet meer vertrouwden. Op het hoogtepunt werden de prijzen dagelijks tien keer zo hoog als de vorige dag. etc.
Dat bedoel je toch zelf met 'gecontroleerd geld creëren'?
Op zichzelf creëert het weer veel nieuwe problemen op korte termijn, maar je bent wel mooi van je schulden af.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gian

Bericht door Gian »

Hyperinflatie is mi idd de enige weg.

En idd, dan gaat het Obama ook lukken.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Rens

Bericht door Rens »

Gian schreef:Hyperinflatie is mi idd de enige weg.
€ 500,= voor een brood....is dát jouw spiegel die je ons voor wilt houden als mogelijk toekomstbeeld??
Moderatorbericht:
Hinde

Bericht door Hinde »

Heb je een tuin?
Begin maar vast met spitten (of vraag je buurman te spitten, dan doe jij weer het afhalen van de boontjes voor hem).
Moestuin en een koe in de achtertuin. Gauw mee beginnen hoor. Want als de prijzen voor de koeien ook zo stijgen hebben we écht een probleem.
Rens

Bericht door Rens »

Hinde schreef:Heb je een tuin?

Moestuin en een koe in de achtertuin..
Moet je die niet hebben...........teminste, ik heb ze wel, maar ze zijn eigendom van de gemeente..... :ouin :ouin :ouin :ouin
Moderatorbericht:
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:
€ 500,= voor een brood....is dát jouw spiegel die je ons voor wilt houden als mogelijk toekomstbeeld??
Ik dacht meer aan USD 5.000.000.000.000 (gelijk aan € 1,25)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef:
Rens schreef:
Ik dacht meer aan USD 5.000.000.000.000 (gelijk aan € 1,25)
we zitten niet in Zimbabwe.............
Moderatorbericht:
Plaats reactie