Column – De kredietcrisis

caprice

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door caprice »

En wat verandert er nou voor de gewone burger met een spaarcentje en een huisje? Niet zoveel toch eigenlijk?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gian

Bericht door Gian »

caprice schreef:En wat verandert er nou voor de gewone burger met een spaarcentje en een huisje? Niet zoveel toch eigenlijk?
We zijn luxe gewend geraakt. Luxe die we afgelopen jaren geleend hebben.
Luxe die met rente terugbetaald gaat worden.

Ben je gek, er veranderd niets hoor...
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
caprice schreef:En wat verandert er nou voor de gewone burger met een spaarcentje en een huisje? Niet zoveel toch eigenlijk?
We zijn luxe gewend geraakt. Luxe die we afgelopen jaren geleend hebben.
Luxe die met rente terugbetaald gaat worden.

Ben je gek, er veranderd niets hoor...
Ik vind niet dat een serieuze vraag zo'n antwoord verdient.
Gian

Bericht door Gian »

Kaw schreef: En vervolgens gaat de beurs omhoog omdat de overheid van de VS in wanhoop er nog maar eens 800 miljard aan virtuele dollars er tegen aan gooit en een enorme bank redt. Rare mensen die beurshandelaren. Het kon wel eens betekenen dat we min of meer de bodem van de aandelenmarkt bereikt hebben, tenzij de auto-industrie omvalt uiteraard.
Wat zegt een beurs nog van de werkelijke economie? Waarom steeg de beurs de laatste 2 dagen zo enorm? Omdat Obama 2.5 miljoen banen denkt te scheppen op korte termijn, terwijl er 10 miljoen verdwijnen in alleen de autoindustrie?
Omdat hij een team gevormd heeft die de crisis moeten gaan bestrijde? een crisis waarin nog niets is opgelost?

Weet je waar die 1500 miljard naar toe is? Ok, de banken kregen wat, en de rest?
Dat weet niemand omdat die beurs anders nog eens gehalveerd was.
Die beurs gaat overigens toch wel naar beneden. Met die 1500 miljard koopt men alleen wat tijd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
Kaw schreef: En vervolgens gaat de beurs omhoog omdat de overheid van de VS in wanhoop er nog maar eens 800 miljard aan virtuele dollars er tegen aan gooit en een enorme bank redt. Rare mensen die beurshandelaren. Het kon wel eens betekenen dat we min of meer de bodem van de aandelenmarkt bereikt hebben, tenzij de auto-industrie omvalt uiteraard.
Wat zegt een beurs nog van de werkelijke economie? Waarom steeg de beurs de laatste 2 dagen zo enorm? Omdat Obama 2.5 miljoen banen denkt te scheppen op korte termijn, terwijl er 10 miljoen verdwijnen in alleen de autoindustrie?
Omdat hij een team gevormd heeft die de crisis moeten gaan bestrijde? een crisis waarin nog niets is opgelost?

Weet je waar die 1500 miljard naar toe is? Ok, de banken kregen wat, en de rest?
Die beurs gaat overigens toch wel naar beneden. Met die 1500 miljard koopt men alleen wat tijd.
Helemaal mee eens.
Ik vrees dat dit soort acties alleen maar noodverbanden zijn.
En als ze niet goed worden aangelegd zullen ze de problemen alleen maar vergroten.
Rens

Bericht door Rens »

jvdg schreef:
Gian schreef:

Helemaal mee eens.
Ik vrees dat dit soort acties alleen maar noodverbanden zijn.
En als ze niet goed worden aangelegd zullen ze de problemen alleen maar vergroten.
beelden van de crach van 1929 dringen zich steeds sterker aan mij op......doemdenkerij, of.......?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Rens schreef: beelden van de crach van 1929 dringen zich steeds sterker aan mij op......doemdenkerij, of.......?
En niet ten onrechte, Rens.
Ik wil ook niet doemdenken, maar ik vrees het ergste......

(Overigens, een groot verschil met toen was dat de overheden zich niet zo intensief bemoeiden met de problematiek an sich)

Overeenkomst was dat men toen ook dacht dat de bomen tot in de hemel groeiden terwijl alles was gebaseerd op gebakken lucht.
't Kon alleen maar beter gaan.......
Gian

Bericht door Gian »

Gian schreef:1500 miljard
U zegt?

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid= ... refer=home

Ik weet niet hoe betrouwbaar bloomberg.com is, als dit waar is wordt onderhand wel duidelijk dat de amerikaan bij de neus wordt genomen.
Gian

Bericht door Gian »

De 800 miljard dollar die de amerikaanse economie van de Fed heeft gekregen heeft iig niets teweeg gebracht op de beurzen.
Zowel de Europese als de Amerikaanse beurzen zijn redelijk gelijk gesloten.
jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:De 800 miljard dollar die de amerikaanse economie van de Fed heeft gekregen heeft iig niets teweeg gebracht op de beurzen.
Zowel de Europese als de Amerikaanse beurzen zijn redelijk gelijk gesloten.
Het wantrouwen is zo groot dat niemand meer in sprookjes gelooft.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Wat de VS nu ook vaak doet is macro-economische cijfers in eerste instantie gematigd positief publiceren zoals dat er 12.000 banen verloren zijn gegaan in November (verzonnen voorbeeldje) en men rekende op 14.000 banen, dus ondanks het slechte nieuws dat er 12.000 banen verloren zijn gegaan, dan stijgt de beurs toch een beetje op het nieuws, want slechter was voorzien. Vervolgens wordt een maand later dat getal van 12.000 naar 16.000 bijgesteld. Iemand van IEX heeft daar eens een heel mooi lijstje van gemaakt en toen bleek dit gewoonweg een systematiek te zijn geworden. De cijfers zijn wel eens slechter dan de verwachting, maar in 95% van de gevallen wordt het cijfer achteraf in negatieve zin bijgesteld. De truc is dat daar niemand meer naar kijkt en dit dus geen gevolgen heeft voor de beurs.
Rens

Bericht door Rens »

Gian schreef:
U zegt?

Ik weet niet hoe betrouwbaar bloomberg.com is, als dit waar is wordt onderhand wel duidelijk dat de amerikaan bij de neus wordt genomen.
U.S. Pledges Top $7.7 Trillion to Ease Frozen Credit = 7700 miljard (als ik het goed heb) "Bloomberg.com", is dat bestaand geld???? of wordt dat gewoon effe uit de (hele) hoge hoed getoverd oftwel bijgedrukt, of is dat virtueel dus niet bestaand geld? Door bijdrukken van geld klapt natuurlijk de waarde van de dollar compleet ineen.....
Moderatorbericht:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Rens schreef:
Gian schreef:
U zegt?

U.S. Pledges Top $7.7 Trillion to Ease Frozen Credit = 7700 miljard (als ik het goed heb) "Bloomberg.com", is dat bestaand geld???? of wordt dat gewoon effe uit de (hele) hoge hoed getoverd oftwel bijgedrukt, of is dat virtueel dus niet bestaand geld? Door bijdrukken van geld klapt natuurlijk de waarde van de dollar compleet ineen.....
Ik geloof dat je gelijk hebt Rens, maar volgens mij is er iets met de dollar dat het niet zal gebeuren dat de dollar crashed. Een paar redenen:
1. China en het middenoosten hebben enorme hoeveelheden dollars en zijn dus niet gebaad bij het crashen van de dollar. China heeft in het verleden die reserve opgebouwd om de crash van de dollar te voorkomen en misschien gaan ze wel hun voorraden uitbouwen om verdere waardedaling te voorkomen.
2. Andere valuta staan ook sterk onder druk. De EU zit met de euro en daar worden ook honderden miljarden van bijgedrukt. Zolang de economische verslechtering in zekere mate gelijkmatig opgaat, zal de dollar niet extreem zakken ten opzichte van andere valuta, omdat die valuta ook in positie verslechteren.
refo

Bericht door refo »

Er worden nu allerlei garantiepotten klaargezet. Het is vooral 'woordengeld'. Uitgegeven wordt er weinig. Maar, beste luisteraars, áls het nodig is hebben we 7,7 biljoen beschikbaar.

Hier kun je de US staatsschuld bijhouden:

Afbeelding

Druk een paar keer op f5
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef:
Afbeelding

Druk een paar keer op f5
er gaan dagen voorbij dat ik het niet in m'n zak heb...................................
Moderatorbericht:
Plaats reactie