Column – De kredietcrisis
Re: Column – De kredietcrisis
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de beurs in de VS wat vreemd vind reageren. De macrocijfers van gisteren waren historisch gezien zeer slecht. 25% tot 30% minder auto's verkocht in 1 maand tijd! De index van de fabrieksinkopen is al sinds 1982 (dat is 26 jaar
) niet meer zo laag geweest en is de afgelopen maand weer zeer scherp gezakt. Alle informatie lijkt te wijzen op een recessie in de VS zoals ik als 26 jarige (bewust) nog nooit heb mee gemaakt. Maar de beurzen eindigen in het groen, want we gaan vandaag een president verkiezen. Net alsof die man een schakelaartje heeft om deze scherpe economische teruggang nog tegen te houden.

Op de beurs wordt emotie verhandeld. Dat heeft niet zoveel met de werkelijke wereld te maken.Kaw schreef:Ik moet eerlijk zeggen dat ik de beurs in de VS wat vreemd vind reageren. De macrocijfers van gisteren waren historisch gezien zeer slecht. 25% tot 30% minder auto's verkocht in 1 maand tijd! De index van de fabrieksinkopen is al sinds 1982 (dat is 26 jaar) niet meer zo laag geweest en is de afgelopen maand weer zeer scherp gezakt. Alle informatie lijkt te wijzen op een recessie in de VS zoals ik als 26 jarige (bewust) nog nooit heb mee gemaakt. Maar de beurzen eindigen in het groen, want we gaan vandaag een president verkiezen. Net alsof die man een schakelaartje heeft om deze scherpe economische teruggang nog tegen te houden.
Anderzijds: op een gegeven moment zit alles in een dal. Dat heeft als voordeel dat het maar één kant op kan. Omhoog. Het allerslechtste nieuws kun je daarom ook opvatten als zijnde het belletje dat het laagste punt is bereikt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Hoe zal Wall Street reageren op de uitslag van de verkiezingen, op elk van beide kandidaten???
Zomaar een vraag die bij mij opkomt....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Er zijn overigens wel meer vraagtekens te zetten bij de huidige economie. De huizenprijzen dalen in Nederland de laatste maanden behoorlijk, maar echt veel aandacht krijgt het niet. Het zou tijdelijk zijn en niet ernstig, want de Nederlandse huizenmarkt is gezond en de hypotheken zijn niet te hoog. Maar ondertussen loopt de Nederlandse bank met de meeste hypotheken wel druk te lobbyen voor een verzekering tegen huizenprijsdaling. Waarom dan Rabobank? Er is toch niets aan de hand? Ja, er zijn tot nu toe 30% minder hypotheken verstrekt dan vorig jaar, maar er is toch geen probleem? Of zouden Amerikaanse toestanden hier ook niet uit te sluiten zijn?
Dan hebben we nog de Euro. We doen het als EU toch economisch zo goed vergeleken bij de rest van de wereld? Waarom daalt de euro dan gestaag in een rap tempo? Weten die handelaren iets wat wij niet weten?
Dan hebben we nog de Euro. We doen het als EU toch economisch zo goed vergeleken bij de rest van de wereld? Waarom daalt de euro dan gestaag in een rap tempo? Weten die handelaren iets wat wij niet weten?
Laatst gewijzigd door Kaw op 04 nov 2008, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij Obama waarschijnlijk redelijk positief, maar het kan zijn dat die stijging al ingecalculeerd was. Als McCain wint, dan zullen de beurzen waarschijnlijk dalen. Dat komt omdat de democraten bekent staan als regeerders die positieve dingen berijken voor de economie en de replubikeinen als geldsmijters.Rens schreef:Hoe zal Wall Street reageren op de uitslag van de verkiezingen, op elk van beide kandidaten???
Nu verliezen ook kerken geld vanwege de kredietcrisis.
ND schreef: Protestantse diaconie Den Haag verliest vijf miljoen
DEN HAAG – De diaconie van de Protestantse Gemeente in Den Haag heeft door de forse daling van de beurskoersen vijf miljoen euro verloren. De diaconie is met een belegd eigen vermogen van 37 miljoen een van de grootste diaconieën van Nederland. Het is het eerste forse verlies in kerkelijke kring dat bekend wordt. Donderdag ontvangen de Haagse diakenen hierover een brief.
Het verlies is vervelend, maar er is geen onrust bij de diaconie, zegt secretaris Nienke van Dijk. ,,Het is verlies op papier. De afgelopen zeven jaar is zestien miljoen euro winst gemaakt op de beurs. Het is pas vervelend als wij de aandelen te gelde zouden willen maken.’’
Dat is echter niet het plan. De belegging levert jaarlijks 2,2 miljoen euro rendement op, waarmee het werk van de Haagse diaconie wordt gefinancierd.
Om dit soort koersschommelingen op te vangen en zo de jaarlijkse inkomsten gelijk te houden, is de afgelopen jaren een fonds opgebouwd dat een buffer vormt, vertelt Van Dijk. Dat fonds hoeft nog niet te worden aangesproken. ,,Ook de kasstroom is niet in gevaar. Er is voldoende opbrengst om de diaconale activiteiten mee te financieren.’’
Het vermogen van de diaconie is opgebouwd in een lange geschiedenis. ,,Het geld komt deels uit collectes, maar ook uit de verkoop van panden en grond. De diaconie beheerde in het verleden verschillende zorginstellingen. Bij de fusiegolven zijn die afgestoten en dat heeft geld opgeleverd. Daarnaast is het vermogen gegroeid door gunstige beursontwikkelingen.’’
De diaconie hoeft pas op het vermogen in te teren als het jaarlijks rendement onvoldoende is om de activiteiten voort te zetten. ,,Daar is nu nog geen sprake van.’’
Ik snap ook niks meer van de amerikaanse beurzen. Er is nagenoeg alleen maar slecht nieuws en de koersen stijgen.
Ik snap ook niets van de optimistische stemming op de aex. Misschien dat de stijging van vandaag alvast een voorschot is van de rentewijziging donderdag..
Schijnbaar zien ze toch ergens lichtpuntjes, of het zijn tot nu toe koopjesjagers die inslaan.
Ik snap ook niets van de optimistische stemming op de aex. Misschien dat de stijging van vandaag alvast een voorschot is van de rentewijziging donderdag..
Schijnbaar zien ze toch ergens lichtpuntjes, of het zijn tot nu toe koopjesjagers die inslaan.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik denk, diverse mensen daaover gesproken hebbend, het laatste.Gian schreef:Ik snap ook niks meer van de amerikaanse beurzen. Er is nagenoeg alleen maar slecht nieuws en de koersen stijgen.
Men meent, het kan niet lager, je moet nu instappen.
Besef wel: 0 is de ondergrens.
0 is geen reele ondergrens. Dat kan niet.
230 werd als bodem geacht. Nu spreken sommigen van 180 of 150.
We zien het wel.
230 werd als bodem geacht. Nu spreken sommigen van 180 of 150.
We zien het wel.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Dond. wordt de rente verlaagt naar 3.25%
Oké, 't wordt niet helemaal nul, maar een olieprijs die meer dan halveert, en een schrootprijs die nauwelijks een kwart is van die van een halfjaar geleden.Gian schreef:0 is geen reele ondergrens. Dat kan niet.
Enne...wat te denken van faillissementen van voorheen gerenommeerde ondernemingen zijn ook nu niet denkbeeldig.
Daarvoor geeft het verleden teveel voorbeelden.
Ook banken gingen en gaan (en vooral in de USA).
De waarde van die ondernemingen was en is toch echt nul hoor.
Ok, als alle beursgenoteerde bedrijven tegelijk failliet gaan kan het idd 0 worden.
Dat was niet de teneur van mijn posting, en dat weet jij ook wel.Gian schreef:Ok, als alle beursgenoteerde bedrijven tegelijk failliet gaan kan het idd 0 worden.
Schijnbaar snap ik je teneurs niet..
0 is geen ondergrens van een index. Dat is lariekoek.
Ik sprak niet over een index, maar over individuele fondsen.Gian schreef:Schijnbaar snap ik je teneurs niet..
Zo'n index heeft altijd wel een soort van waarde.
Maar beleggers hebben te maken met fondsen, en die kunnen teloor gaan, waardoor een belegger dus op 0 gaan geraken.