Column – De kredietcrisis

cosmo

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door cosmo »

Kaw schreef: Ik bedoel niet de dagwaarde, maar een koersverloop geeft wel degelijk een goede indicatie. Wekenlang had iedereen het er over waarom Fortis daalde en er was niets aan de hand en nu blijkt dat Fortis wel degelijk dikke problemen had. Als ik dan moet kiezen tussen de politiek en Fortis of de koers, dan sprak de koers de grootste waarheid.
Dit konden we in de VS zien gebeuren bij meerdere banken. De aandelen gingen flink omlaag, ondanks de beloften dat er niets aan de hand was en huppa: ineens was er heel wat aan de hand.
Wat zegt die koers dan precies?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:
Kaw schreef: Ik heb het gehad over een afspiegeling van de waarde. En dat is geen flauwekul. Kun jij een uitzondering opnoemen?
De beurswaarde kan natuurlijk afnemen, maar de beurswaarde is niet hetzelfde als de reeele waarde. Activiteiten van hedgefunds kunnen leiden tot een sterk dalende koers, zoals bij ABN-Amro.
Ja, dat klopt, maar die Hedgefunds doen dat ook om een reden. Dat is echt niet om voor de gein wat geld er tegen aan te gooien om ABN-AMRO (bedoel je niet Fortis?) te pesten. Beleggers proberen vooruit te kijken. Als jij als vervoersbedrijf bijvoorbeeld op dit moment haast stikt in het werk, maar men verwacht een recessie, dan daalt je koers terwijl op dit moment er niets aan de hand is. Komt er dan vervolgens geen crisis, dan herstelt de beurswaarde zich snel. Komt er een crisis, dan stort je beurswaarde naar beneden. 1 hedgefund kan niet de beurskoers van 1 groot bedrijf laten kelderen. Dan heb je meerdere grotere partijen nodig en als zij samen spoken zien, dan is er echt wel wat aan de hand.
cosmo

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef: Over simplistisch gesproken:"Alleen woorden van 'afgestuurde economen' hebben voor mij waarde."
Geeft niet, hoor Cosmo. Je kunt ten slotte niet overal van verstand van hebben, nietwaar? ;) Ik heb van economie alvast helemaal geen kaas gegeten. Maar toevallig weet ik dat er deelnemers in deze topic zijn die er wel iets meer van weten dan de gemiddelde Nederlander.
Dat laatste lijkt me een voorbarige uitspraak. Naar mijn bescheiden mening valt het wel mee met de kennis die hier ten toon wordt gespreid.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:
Kaw schreef: Ik bedoel niet de dagwaarde, maar een koersverloop geeft wel degelijk een goede indicatie. Wekenlang had iedereen het er over waarom Fortis daalde en er was niets aan de hand en nu blijkt dat Fortis wel degelijk dikke problemen had. Als ik dan moet kiezen tussen de politiek en Fortis of de koers, dan sprak de koers de grootste waarheid.
Dit konden we in de VS zien gebeuren bij meerdere banken. De aandelen gingen flink omlaag, ondanks de beloften dat er niets aan de hand was en huppa: ineens was er heel wat aan de hand.
Wat zegt die koers dan precies?
De koers vertelt je niets precies, maar geeft wel een goede indicatie van de staat van het bedrijf.
cosmo

Bericht door cosmo »

Rens schreef:
Het achterste van hun tong zullen ze nóóit in het openbaar laten zien, alleen in de beslotenheid van e.o.a. geheime verdagering met de meest direct betrokken binnen en buiten de politiek. En wát ze al laten weten aan die "domme burgers" is maar een fractie van wat ZIJ weten.
Tja, de meeste burgers hebben nu eenmaal onvoldoende kennis en inzicht om een oordeel te kunnen vellen over de situatie. Gezien het aantal mensen dat hun geld van de bank haalt en het in de oud sok stopt, is daarvoor voldoende bewijs.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:Dat laatste lijkt me een voorbarige uitspraak. Naar mijn bescheiden mening valt het wel mee met de kennis die hier ten toon wordt gespreid.
Waar ik wat moeite mee heb is dat je weet dat wat we zeggen met een korreltje zout genomen moet worden, maar tegelijk geef je aan dat je er zelf niet veel van weet en dat jij afgaat op de uitspraken van Nout, Nelie en meneer Bos. Als je dan nuchter beziet wat hun uitspraken waren in de afgelopen tijd en wat er uiteindelijk gebeurd is? Is dat geloofwaardig?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:
Rens schreef:
Het achterste van hun tong zullen ze nóóit in het openbaar laten zien, alleen in de beslotenheid van e.o.a. geheime verdagering met de meest direct betrokken binnen en buiten de politiek. En wát ze al laten weten aan die "domme burgers" is maar een fractie van wat ZIJ weten.
Tja, de meeste burgers hebben nu eenmaal onvoldoende kennis en inzicht om een oordeel te kunnen vellen over de situatie. Gezien het aantal mensen dat hun geld van de bank haalt en het in de oud sok stopt, is daarvoor voldoende bewijs.
De 'meeste burgers' bepalen niet de koers op de beurs.
cosmo

Bericht door cosmo »

Kaw schreef: Ja, dat klopt, maar die Hedgefunds doen dat ook om een reden. Dat is echt niet om voor de gein wat geld er tegen aan te gooien om ABN-AMRO (bedoel je niet Fortis?) te pesten. Beleggers proberen vooruit te kijken. Als jij als vervoersbedrijf bijvoorbeeld op dit moment haast stikt in het werk, maar men verwacht een recessie, dan daalt je koers terwijl op dit moment er niets aan de hand is. Komt er dan vervolgens geen crisis, dan herstelt de beurswaarde zich snel. Komt er een crisis, dan stort je beurswaarde naar beneden. 1 hedgefund kan niet de beurskoers van 1 groot bedrijf laten kelderen. Dan heb je meerdere grotere partijen nodig en als zij samen spoken zien, dan is er echt wel wat aan de hand.
Er was 1 hedgefund dat zorgde voor een sterke daling van de koers van ABN-Amro. Daarnaast is het niet zo dat alle beleggers geinteresseerd zijn in de lange termijn, beleggers zijn geinteresseerd zolang als dat zij verwachten rendement te kunnen halen uit hun investeringen. Het gaat dus ook niet om spoken zien, het gaat om verwacht rendement.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:Er was 1 hedgefund dat zorgde voor een sterke daling van de koers van ABN-Amro. Daarnaast is het niet zo dat alle beleggers geinteresseerd zijn in de lange termijn, beleggers zijn geinteresseerd zolang als dat zij verwachten rendement te kunnen halen uit hun investeringen. Het gaat dus ook niet om spoken zien, het gaat om verwacht rendement.
Je vergeet de marktwerking. Als 1 hedgefund zijn aandelen dumpt en er is niets aan de hand, dan staan de grote fondsen in de rij om het koopje aan te kopen. Je kunt niet in je ééntje een aandeel laten kelderen, terwijl er niets aan de hand is.
cosmo

Bericht door cosmo »

Kaw schreef: Waar ik wat moeite mee heb is dat je weet dat wat we zeggen met een korreltje zout genomen moet worden, maar tegelijk geef je aan dat je er zelf niet veel van weet en dat jij afgaat op de uitspraken van Nout, Nelie en meneer Bos.
Dat kun je vinden, maar wie is hier bijv. drs. in de economie (even los gezien of iedere willekeurige econoom iets zinnigs te melden heeft over deze crisis)? Volgens mij niemand, dat zegt mij dus voldoende over de mate waarin mensen in staat zijn gebeurtenissen op waarde te schatten.
Als je dan nuchter beziet wat hun uitspraken waren in de afgelopen tijd en wat er uiteindelijk gebeurd is? Is dat geloofwaardig?
Als zelfs mensen die verantwoordelijk het toezicht op het bank- en verzekeringswezen, de zaken niet geheel kunnen overzien, wat is dan het oordeel waard van een amateur op refoforum?
cosmo

Bericht door cosmo »

Kaw schreef: Je vergeet de marktwerking. Als 1 hedgefund zijn aandelen dumpt en er is niets aan de hand, dan staan de grote fondsen in de rij om het koopje aan te kopen. Je kunt niet in je ééntje een aandeel laten kelderen, terwijl er niets aan de hand is.
En wat voor werk doe jij, wat is je opleiding?

Misschien zou je eens moeten googlen op hetgeen ik heb gezegd. Ik kan dan weinig kennis hebben van de materie, overigens niet minder dan anderen hier, mijn geheugen laat mij niet in de steek.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:
Afgewezen schreef: Over simplistisch gesproken:"Alleen woorden van 'afgestuurde economen' hebben voor mij waarde."
Geeft niet, hoor Cosmo. Je kunt ten slotte niet overal van verstand van hebben, nietwaar? ;) Ik heb van economie alvast helemaal geen kaas gegeten. Maar toevallig weet ik dat er deelnemers in deze topic zijn die er wel iets meer van weten dan de gemiddelde Nederlander.
Dat laatste lijkt me een voorbarige uitspraak. Naar mijn bescheiden mening valt het wel mee met de kennis die hier ten toon wordt gespreid.
O, dat zal best. Wat dat betreft kun je mij alles wijsmaken.
't Is ook geen conclusie. Het is 'voorkennis' of hoe je het ook noemen wilt. En daarom vond ik jouw conclusie wat voorbarig...
refo

Bericht door refo »

Ik verwijs nogmaals naar het boekje van Marten Toonder uit 1963: De Bovenbazen. Ik heb in dit topic een link naar het hoorspel gezet.

In dit boekje wordt eigenlijk precies uiteengezet hoe je door de grote jongens uitgekleed wordt als kleine belegger en hoe ze manipuleren om toch hun zin te krijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:
Kaw schreef: Je vergeet de marktwerking. Als 1 hedgefund zijn aandelen dumpt en er is niets aan de hand, dan staan de grote fondsen in de rij om het koopje aan te kopen. Je kunt niet in je ééntje een aandeel laten kelderen, terwijl er niets aan de hand is.
En wat voor werk doe jij, wat is je opleiding?

Misschien zou je eens moeten googlen op hetgeen ik heb gezegd. Ik kan dan weinig kennis hebben van de materie, overigens niet minder dan anderen hier, mijn geheugen laat mij niet in de steek.
Ik heb een ICT-bedrijf en een gedeelte van dit bedrijf ontwikkeld beurs-analyse-software voor een klant van ons die handelt voor een bank. Vandaar mijn interesse en het meeste van wat ik zeg is wat ik van die klant gehoord heb of wat ik uit persoonlijke interesse heb uitgezocht. (En als hij niet weet wat hij doet, dan is er geen hoop meer voor handelend Nederland.)

Maar goed... Dat die enkele hedgefund dat voor elkaar kreeg, betekent dat de andere hedgefunds geen koopjes zagen en het koersverloop terecht vonden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

cosmo schreef:
Kaw schreef: Waar ik wat moeite mee heb is dat je weet dat wat we zeggen met een korreltje zout genomen moet worden, maar tegelijk geef je aan dat je er zelf niet veel van weet en dat jij afgaat op de uitspraken van Nout, Nelie en meneer Bos.
Dat kun je vinden, maar wie is hier bijv. drs. in de economie (even los gezien of iedere willekeurige econoom iets zinnigs te melden heeft over deze crisis)? Volgens mij niemand, dat zegt mij dus voldoende over de mate waarin mensen in staat zijn gebeurtenissen op waarde te schatten.
Als je dan nuchter beziet wat hun uitspraken waren in de afgelopen tijd en wat er uiteindelijk gebeurd is? Is dat geloofwaardig?
Als zelfs mensen die verantwoordelijk het toezicht op het bank- en verzekeringswezen, de zaken niet geheel kunnen overzien, wat is dan het oordeel waard van een amateur op refoforum?
1. Je weet niet wat Refo voor werk doet.
2. Je negeert de opmerkingen dat de drs.'sen die jij navolgt bepaalde belangen hebben in het sussen.
3. Is het dan niet merkwaardig dat men het niet kan overzien, maar wel kan melden dat we niet in paniek moeten raken?
Plaats reactie