Column – De kredietcrisis

Kaw
Contacteer:

Re: Column – De kredietcrisis

Bericht door Kaw »

Aanleiding zijn de hogere futures van de Dow.
refo

Bericht door refo »

Rens schreef:De AEX staat in de plus (na een fors lagere opening), zo ook (hoe paradoxaal) Fortis!!! 4 % in de plus........hoe idioot kan de beurs reageren zonder enige aanleiding........
4% is 16 cent. Is dat idioot?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Roerganger

Bericht door Roerganger »

We zien hoe kwetsbaar menselijke systemen zijn in combinatie met hebzucht. Hebzucht is de wortel van alle kwaad.
Zoals het communisme van rottigheid in elkaar stortte moeten we het niet voor onmogelijk houden dat deze vorm van kapitalisme met al zijn uitwassen ook aan de afgrond staat.

Geen enkel menselijk systeem zal uiteindelijk standhouden als God de eer niet krijgt.
We moeten vrezen voor een nog verdere desintegratie van het financiële systeem en dat niet alleen in Amerika maar ook in Europa.
De beurzen in Azië opende vannacht uiterst beroerd. De beurshandel in Rusland is al stilgelegd.

Er zal een andere (financiële) wereldorde gaan ontstaan, waarin andere krachten een rol gaan spelen. Zou hier geen oproep van uit kunnen gaan naar een sterke wereldleider (Antichrist?) die een en ander weer onder controle moet gaan krijgen?

De wereld overvalt een plotseling verderf, veroorzaakt door de inhaligheid van de mens. Een dergelijk systeem is uiteindelijk ten dode opgeschreven.

De impact ook op Nederland zal niet lang op zich laten wachten. Zogenaamde solide instellingen (bv. Fortis) kunnen zomaar(?) hun bestaansrecht verliezen.

Ik ben geen econoom, maar een aankomend technicus welke niet veel verstand heeft van dergelijke diffuse systemen, maar ik voorvoel wel dat er een oordeel over deze hebzuchtige wereld (mijzelf naar de mens overigens niet uitgesloten) komende is of zich reeds aan het afwikkelen is.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
refo

Bericht door refo »

Al deze armoe is vooral door de technici mogelijk gemaakt. ;)

Ik zou wel eens in de boeken van de amerikaanse banken willen kijken om te weten wat er nou écht gebeurd is. Men doet het voorkomen alsof dit de wereld nu eenmaal overkomt, maar evengoed kan het geregisseerd zijn. Diverse mensen hebben al gewaarschuwd voor wat er nu gebeurt, maar deze zijn belachelijk of monddood gemaakt.

EN de mens is nu eenmaal economisch ingesteld. Bij alles wat de mens doet vraagt hi'/zij zich af: wat is het voordeligste. De homo economicus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
refo

Bericht door refo »

Maarre, vandaag of morgen staan we weer op 310 of lager.
--------------
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

refo schreef:wat er nou écht gebeurd is. Men doet het voorkomen alsof dit de wereld nu eenmaal overkomt, maar evengoed kan het geregisseerd zijn. Diverse mensen hebben al gewaarschuwd voor wat er nu gebeurt, maar deze zijn belachelijk of monddood gemaakt
:livre <-- refo leest complottheorieën.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

iedereen heeft het erover, op het werk ook, maar wat is er nou eigenlijk aan de hand en wat voor gevolgen kan dat voor mij hebben? (ik snap er niks van)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

MarthaMartha schreef:iedereen heeft het erover, op het werk ook, maar wat is er nou eigenlijk aan de hand en wat voor gevolgen kan dat voor mij hebben? (ik snap er niks van)
Denk als je geen eff. depot hebt niet zo veel voor jou!!

Tja en voor mij t/m heden 5000 euro gezakt maar lig er niet
wakker van dit fonds heeft nl. een vaste einddatum.
Maar als ik het geld nu nodig zou hebben zit ik in het schip.
klagers geen nood , gokkers geen brood.
refo

Bericht door refo »

Wat is er aan de hand? Heb je een paar uur?

In Amerika hebben ze slechte leningen bijelkaar gestopt in een virtuele doos en daar een beleggingsproduct van gemaakt. Van te voren wisten ze dat die leningen slecht waren, dat werd er ook bijverteld. Niemand bekeek de individuele leningen. Waarom zou je? Als je een aandeel Aegon aandelenfonds koopt ga je toch ook niet kijken waar Aegon dat geld in stopt? Het is gewoon een aandeel met een bepaalde beurswaarde. Alzo ook die beleggingsvehikels in Amerika.

Men stelt nu dat iedere pipo een hypotheek kon krijgen ook al kon iemand het niet betalen. Eerst betaalden ze 2% en na een paar jaar 7% en zo kwamen ze in de problemen. Dat zal ook wel gebeurd zijn, maar de leningen waren al oninbaar toen ze in die beleggingsvehikels werden gestopt. Maar wat gaf dat? Ze hadden een koers en daardoor een waarde.

Toen ging de huizenmarkt stagneren. Er kwamen meer huizen dan dat er vraag was. Mensen kwamen in de problemen. Konden 1 of 2 termijnen niet meer betalen. Macro-economisch van geen betekenis. Alleen: het onderpand was een beetje in waarde gedaald. Verkopen van het pand zou een probleem opleveren. De waarde dekte de hypotheek niet meer geheel. Maar nog steeds: er is een hypotheek en er is een huis. Je zou zeggen: blijf zitten waar je zit en verroer je niet.

Toen kwam iemand op het idee eens in die doos met slechte hypotheken te kijken. Want hypotheken, dat was toch wat problematisch? Nou, die doos was echt een probleem. Er zat namelijk niets in. Nul, nada, noppes. Allemaal allang afgeboekte leningen.

Echter, het is onduidelijk waar die gevallen nu precies terecht zijn gekomen. Wie heeft ze op z'n balans? Niemand wist ook meer om welk bedrag het precies ging. 100 miljard? 200? 500? Een biljoen wordt al genoemd.

Stel: bank A heeft er niets van. Maar die wil niet meer lenen aan bank B t/m Z. Want als die ze wel hebben betalen ze niet terug. En dat lenien over en weer is nu net de smeerolie van geldmarkten en economieën.

En dat je geld tot 40000 is gegarandeerd? Dat moet je maar afwachten. Iemand zal dat moeten betalen. Maar wie als alles omvalt?
--------------
Rens

Bericht door Rens »

MarthaMartha schreef:iedereen heeft het erover, op het werk ook, maar wat is er nou eigenlijk aan de hand en wat voor gevolgen kan dat voor mij hebben? (ik snap er niks van)
het komt in het (niet) kort hier op neer:

vele banken verstrekte hypotheken aan mensen die het eigenlijk niet konden betalen. toen eenmaal de eerste tienduizenden mensen hun hypotheek niet meer konden betalen door de 5-jaarlijkse renteverhogingen, bleek al snel dat die tienduizenden er honderdduizenden werden.

de uitstaande schulden konden niet meer geind worden. om toch hun zekerheid te behouden ging men over tot het lenen bij andere banken (een normale gang van zaken). maar al snel bleek dat de huizen- en hypotheekmarkt op lucht gebouwd was.

resultaat: de paniek begon om zich heen te grijpen, toen eenmaal bleek dat er inmiddels enkele miljoenen mensen hun hypotheek niet meer konden opbrengen.

daarna bleek dat de banken zo met elkaar verweven waren, dat, toen eenmaal tientallen miljoenen hypotheken niet meer betaald werden, er een paar banken serieus in de moeilijkheden kwamen.

aan die banken werd moeizaam nog geld verstrekt, wat hun positie niet ten goede kwam. ze wankelden steeds meer en dreigden meer banken in hun val mee te slepen, hetgeen dus ook gebeurd is.

doordat het hel;e grote banken waren, verloor de belegger het vertrouwen in de héle financiele sector met grote klappen tot gevolg én het omvallen van nóg meer banken omdat die geen kapitaal meer konden aantrekken van beleggers.............etc etc....

nederlandse banken hebben flinke belangen in amerikaanse banken, dus de positie van deze banken lopen ook klappen op.

gevolg wereldwijd: groot verlies van vertrouwen in financiele waarden, dé grond voor een gezonde economie.

als de fondsen die aow-gelden beheren nu óók grote klappen oplopen, loopt de financiele reserve van de fondsen ook snel terug en kán de uitbetaling van de aow op heel lange termijn in gevaar komen.

ook fabrikanten merken dat het loskrijgen van krediet veel duurder is geworden, en dát wordt weer doorberekend in de prijzen, áls ze al nieuw kapitaal kunnen aanboren.

zo niet, dan is een faiilisement van een fabriek zeker niet ondenkbaar.............etc etc etc
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

oké, maar ik met mijn hypotheek -en nee, geen aandelen ofzo- hoef nog niet mee te stressen?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Rens

Bericht door Rens »

MarthaMartha schreef:oké, maar ik met mijn hypotheek -en nee, geen aandelen ofzo- hoef nog niet mee te stressen?
vooralsnog is daar geen reden toe, pas als de crisis nederland écht heel hard gaat raken. maar dat zie ik, gezien de redddingsactie van de overheid tav Fortis, nog niet gebeuren.

pas als er écht een bank gaat omvallen, tja dán is er een eçht heel groot probleem...........
Moderatorbericht:
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik heb mijn hypotheek bij Fortis... :oO :nananere
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Ik heb mijn hypotheek bij Fortis... :oO :nananere
ik ook
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Rens

Bericht door Rens »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb mijn hypotheek bij Fortis... :oO :nananere
ik ook
aangezien fortis nu voor 49% in staatshanden is, hoef je weinig zorgen te maken.
Moderatorbericht:
Plaats reactie