Barneveld, een overpeinzing

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Barneveld, een overpeinzing

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Uhm, 2 megakerken samen laten gaan? Dan krijg je een kerk voor 5000 man. Lijkt me niet zo'n goed plan. Zelf zou ik meer pleiten voor een opsplitsen van de gemeente, in gemeenten van zo'n 500 man. Want met mega-kerken functioneerd het gemeenteleven praktisch niet.

Denk ook dat een gemeente van zo'n 100 gezinnen al onbestuurbaar wordt, en het gemeenteleven staat inderdaad ook onder druk...

(ben blij in een gemeente van zo'n 25 gezinnen, dan ken je elkaar nog een beetje...)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
henriët

Bericht door henriët »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:Uhm, 2 megakerken samen laten gaan? Dan krijg je een kerk voor 5000 man. Lijkt me niet zo'n goed plan. Zelf zou ik meer pleiten voor een opsplitsen van de gemeente, in gemeenten van zo'n 500 man. Want met mega-kerken functioneerd het gemeenteleven praktisch niet.

Denk ook dat een gemeente van zo'n 100 gezinnen al onbestuurbaar wordt, en het gemeenteleven staat inderdaad ook onder druk...

(ben blij in een gemeente van zo'n 25 gezinnen, dan ken je elkaar nog een beetje...)
ja ik bedoelde eigenlijk 2 kerkverbanden.. zo pal op elkaar...
laten ze ook in de leer kijken enz, of ze samen kunnen werken...
vandaar èn in de bouw aan de kerkmuur,èn in de bouw aan de Kerk....
en het zou beter geweest zijn, ook voor t verkeer enzo. een aantal deelgemeentes te maken..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
caprice

Bericht door caprice »

henriët schreef: laten ze ook in de leer kijken enz, of ze samen kunnen werken...
Ds. Roos en ds. Hoghem bijten elkaar niet.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

caprice schreef:
henriët schreef: laten ze ook in de leer kijken enz, of ze samen kunnen werken...
Ds. Roos en ds. Hoghem bijten elkaar niet.
dat beweer ik ook helemaal niet... dat weet jij ook

waar moet een wereldling naar toe als hij/ zij naar de kerk wil..
mwah doe de grootste maar, ziet er wel kek uit!

wat is belangrijk.. eenheid..
eenheid vanuit het Woord,
en dat strekt zich niet tot gg ggn
maar zoveel kerkgenootschappen, denk aan hhk, cgk (bwp) en deel gg
enz enz
maar goed, hier hebben we het al vaker over gehad

Wanneer ik die foto zie in het rd, dan denk ik.. jammer... jammer...
ook al wat eerder in dit topic gezegd werd..
mega grote kerk, en hoeveel zullen er aangaan aan het Avondmaal enz enz enz...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
caprice

Bericht door caprice »

henriët schreef:en hoeveel zullen er aangaan aan het Avondmaal enz enz enz...
Dat vind ik niet zo belangrijk. Er kan aanzitten wat er niet hoort en er kan blijven zitten wat er wel hoort. Het gaat er om of IK PERSOONLIJK en ook nog velen meer eens zullen geroepen worden aan het Avondmaal van de bruiloft des Lams.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
memento

Bericht door memento »

caprice schreef:
Dat vind ik niet zo belangrijk. Er kan aanzitten wat er niet hoort en er kan blijven zitten wat er wel hoort. Het gaat er om of IK PERSOONLIJK en ook nog velen meer eens zullen geroepen worden aan het Avondmaal van de bruiloft des Lams.
Een gemeente met weinig avondmaalsgangers zegt zeker wel wat. Of er zijn weinig kinderen Gods, of de kinderen Gods die er zijn heel eigenwijs door het middel dat God gegeven heeft tot versterking van het geloof te verachten...

PS> Door te wijzen naar fouten aan de andere kant, naar gemeenten waar misschien teveel mensen aangaan, die daar geen grond voor hebben, praat de situatie van avondmaalsmijding niet goed. Er wordt vaak geklaagd over dat er zo weinig geestelijk volgroeid leven is: Wel, wat verwacht men, als men de middelen die God gegeven heeft tot zekerheid en groei veracht? Lees de geschiedenis maar eens van Mozes die tot de rots moest spreken, maar zo eigenwijs was om erop te slaan, als gevolg daarvan mocht hij het land Kanaän niet in...
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
caprice schreef:
Een gemeente met weinig avondmaalsgangers zegt zeker wel wat. Of er zijn weinig kinderen Gods, of de kinderen Gods die er zijn heel eigenwijs door het middel dat God gegeven heeft tot versterking van het geloof te verachten...
Als ik ze in deze, mijn, kerkelijke omgeving vertel over de praktijken rondom de Avondmaalsgang, staan ze me met stomheid geslagen aan. Hier gaan allen aan aan het Avondmaal.......blijf je zitten (om diep persoonlijke redenen, zoals waarom wel of niet aangaan binnen de GG) dan zit/staan ze je echt heel raar aan te kijken.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Ander

Bericht door Ander »

Mister schreef:Ik miste toch wel iets in het artikel van ootmoed.
:haha :super
Ariene

Bericht door Ariene »

:haha :yahoo ;)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

henriët schreef:lijkt me verre van prettig in zoooo n grote kerk te zitten, de ds lijkt dan wel een playmobile poppetje.. het gemeenschappelijke gevoel.. mh, je bent 1 van de velen..
sneu voor een dominee zo n grote gemeente....
is gewoon niet te volbrengen....

daarbij nog eens genomen dat er een mega ger gem staat en daarnaast een mega ggn,
voor de wereld een raadsel...
ik kan het werkelijk niet anders zeggen dan dat ik het juist triest vind..
we hebben elkaar nodig............. toch??
Dat de dominee een 'playmobile poppetje' is valt wel mee hoor, want in de GGN staan de banken in een 'waaier' om de preekstoel. Je kunt dat wel op de ene foto zien! In de GG staat erbij dat afstand van de achterste bank tot de preekstoel slechts 21 meter is. Dan heb je nog niet de huidige kerk van de Ger.Gem.gezeten. Als je daar achterin zit is Ds.Hogchem werkelijk een 'play-mobile poppetje'(om jouw uitdrukking nog maar eens te gebruiken)!
Ariene

Bericht door Ariene »

Gijs83 schreef:
henriët schreef:lijkt me verre van prettig in zoooo n grote kerk te zitten, de ds lijkt dan wel een playmobile poppetje.. het gemeenschappelijke gevoel.. mh, je bent 1 van de velen..
sneu voor een dominee zo n grote gemeente....
is gewoon niet te volbrengen....

daarbij nog eens genomen dat er een mega ger gem staat en daarnaast een mega ggn,
voor de wereld een raadsel...
ik kan het werkelijk niet anders zeggen dan dat ik het juist triest vind..
we hebben elkaar nodig............. toch??
Dat de dominee een 'playmobile poppetje' is valt wel mee hoor, want in de GGN staan de banken in een 'waaier' om de preekstoel. Je kunt dat wel op de ene foto zien! In de GG staat erbij dat afstand van de achterste bank tot de preekstoel slechts 21 meter is. Dan heb je nog niet de huidige kerk van de Ger.Gem.gezeten. Als je daar achterin zit is Ds.Hogchem werkelijk een 'play-mobile poppetje'(om jouw uitdrukking nog maar eens te gebruiken)!
Je kan ook schermen ophangen...
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
jvdg

Bericht door jvdg »

Dit topic doorlezend viel mij op hoevelen van ons precies weten hoe het moet.

En....bedroefd hoevelen die één moeten zijn, gescheiden kunnen optrekken.

't Zij in mega-kerken, hetzij in opgedeelde gemeentes.

Dit is zo maar een schot voor de boeg, maar het moet ons toch weer tot nadenken stemmen.

Daarnaast ben ik bezorgd over het feit dat er trots bestaat over wie het mooiste of grootste kerkgebouw heeft.

Hoe triest de Afscheiding ook was, maar die schuurkerkjes waren zo gek nog niet........
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tja, vroeger had je kerken van hout,
en dominees van goud.

Maar tegenwoordig... 8|

(Mijn eigen predikant gebruikte tegenover mij dit rijmpje naar aanleiding van ons nieuwe kerkgebouw.)
caprice

Bericht door caprice »

Rens schreef:Als ik ze in deze, mijn, kerkelijke omgeving vertel over de praktijken rondom de Avondmaalsgang, staan ze me met stomheid geslagen aan. Hier gaan allen aan aan het Avondmaal.......blijf je zitten (om diep persoonlijke redenen, zoals waarom wel of niet aangaan binnen de GG) dan zit/staan ze je echt heel raar aan te kijken.............
Hebben ze ook enig idee waarom ze aangaan?
Ander schreef:
Ariene schreef:
Yes! Wij zijn beter!

::salut
Goed gedaan jongens. Zij zijn hoogmoedig. Wij tenmiste ootmoedig. :jongle
Dr. J.H. Bavinck
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

caprice schreef:
Rens schreef:Als ik ze in deze, mijn, kerkelijke omgeving vertel over de praktijken rondom de Avondmaalsgang, staan ze me met stomheid geslagen aan. Hier gaan allen aan aan het Avondmaal.......blijf je zitten (om diep persoonlijke redenen, zoals waarom wel of niet aangaan binnen de GG) dan zit/staan ze je echt heel raar aan te kijken.............
Hebben ze ook enig idee waarom ze aangaan?
Ander schreef:
Ariene schreef:
Yes! Wij zijn beter!

::salut
Goed gedaan jongens. Zij zijn hoogmoedig. Wij tenmiste ootmoedig. :jongle
En dat hoor je mij nergens zeggen. Of mis jij het niet soms?
Plaats reactie