Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Hoe zingen ze bij jullie in de kerk?

ritmisch
20
32%
niet-ritmisch
43
68%

Totaal aantal stemmen: 63

wim

Re: Zingen we ritmisch of niet-ritmisch(poll bij Liturgie-topic)

Bericht door wim »

Gijs83 schreef:
wim schreef:niet-ritmisch. En ook: helaas.
Nu zou ik weleens van die mensen die het jammer vinden dat hun gemeente niet-ritmisch zingt, waarom ze dat vinden. :?
Simpel: de psalmen zijn nu eenmaal ritmisch bedacht en bedoeld. Dan kun je toch niet blij zijn wanneer er een dimensie ontbreekt?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:
Afgewezen schreef: Als je weet wat iemands achtergrond is, heeft dat wel wat te zeggen. Want dan kan het zijn dat iemand dezelfde woorden gebruikt dan jij, maar er iets anders mee bedoelt. Ook op dat gebied moet je de geesten proeven, lijkt mij.
Dan ben ik benieuwd wat er moet gebeuren met psalmen die zijn geschreven door remonstranten, als dat geval is (zie reactie Josephus).
Nu draaien we in een kringetje rond. Ik heb al gezegd dat ik de dwalingen van Oosterhuis heel wat echter vind dan remonstrantisme.
cosmo schreef:
Afgewezen schreef:Luther was trouwens geen anti-semiet, maar dat terzijde.
Daar denkt Dr. Michael L. Brown heel anders over in zijn boek "Bloed aan onze handen". Daarin laat hij gedocumenteerd zien dat Luther wel degelijk anti-semitisch was. Maar laten we dit topic niet vervuilen met een discussie daarover.
Lijkt me een goed idee.
Josephus

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
cosmo schreef:Dan ben ik benieuwd wat er moet gebeuren met psalmen die zijn geschreven door remonstranten, als dat geval is (zie reactie Josephus).
Nu draaien we in een kringetje rond. Ik heb al gezegd dat ik de dwalingen van Oosterhuis heel wat echter vind dan remonstrantisme.
Dat mag je vinden, maar dat is nog geen antwoord op de vraag. Wordt iets per definitie minder ernstig als zou blijken dat er nog ernstiger zaken zijn?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
cosmo schreef:Dan ben ik benieuwd wat er moet gebeuren met psalmen die zijn geschreven door remonstranten, als dat geval is (zie reactie Josephus).
Dat mag je vinden, maar dat is nog geen antwoord op de vraag. Wordt iets per definitie minder ernstig als zou blijken dat er nog ernstiger zaken zijn?
Ja. Er is een grens. Die ligt voor mij bij het belijden van de Drie-eenheid, de Godheid van Christus en de verzoening door voldoening.
Als dat geloochend wordt, is de grens overschreden.
cosmo

Bericht door cosmo »

Afgewezen schreef: Nu draaien we in een kringetje rond. Ik heb al gezegd dat ik de dwalingen van Oosterhuis heel wat echter vind dan remonstrantisme.
Een rechtzinnig RF-er kan toch nooit instemmen met het remonstrantisme? (beetje flauw)

Maar in ieder geval hangt het er dus vanaf in welke mate een schrijver van een lied dwaalt om te kunnen bepalen of een lied wel of niet kan worden gezongen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

cosmo schreef:
Afgewezen schreef: Nu draaien we in een kringetje rond. Ik heb al gezegd dat ik de dwalingen van Oosterhuis heel wat echter vind dan remonstrantisme.
Een rechtzinnig RF-er kan toch nooit instemmen met het remonstrantisme? (beetje flauw)

Maar in ieder geval hangt het er dus vanaf in welke mate een schrijver van een lied dwaalt om te kunnen bepalen of een lied wel of niet kan worden gezongen?
Inderdaad, én de inhoud van het lied zelf natuurlijk.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hendrikus schreef:
Marnix schreef:Maar ja, het ligt er aan wat je gewend bent.
Laat dat niet het enige zijn.
Het gaat er ook om, hoe Calvijn en zijn musici het bedoeld hebben. En daarover kan geen misverstand bestaan: ze hebben de psalmmelodieën ritmisch genoteerd, dus zó moest het gezongen worden.

Juist wanneer men t.a.v. andere zaken zoveel waarde hecht aan de grondtekst en het juiste gebruik ervan, zou men m.b.t. de psalmmelodieën diezelfde brontekstgetrouwheid moeten betrachten en niet aan een verminking van later datum moeten vasthouden.
Ach, ze wijken inderdaad af van hoe het bedoeld is, maar laten we daar geen te groot punt van maken. Als een rock-band Beethoven met drumstel, gitaar etc. willen spelen heb ik daar ook geen moeite mee, ook al is het totaal niet zoals het bedoeld is en een devaluatie van de muziek. Zo zie ik dit ook. Het wordt er zeker niet beter van, het doet wat tekort aan hoe het bedoeld is.... maar als men dat graag doet moet men dat maar doen. De inhoud blijft gelukkig ongewijzigd en dat is belangrijker.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
claus

Bericht door claus »

In alle Amerikaanse en Canadese gemeenten worden de psalters ritmisch gezongen. Wie daar geweest is, weet dit. Ook dat kan heel mooi klinken. Het gaat er ten diepste om of we met ons hart erbij zingen.
Jerusjah

Bericht door Jerusjah »

Bij ons zingen ze ook niet-ritmisch, zoals bij de meesten ;) Opzich vind ik het helemaal niet vervelend, voor mij is niet-ritmisch zingen het normaalste wat er bestaat! Afgelopen vakantie zijn we naar een kerkje geweest waar ze wel ritmisch zingen, en dat was best wel even wennen! Vooral met een bijbeltje zonder schuingedrukte woorden enzo... Gelukkig mochten we gastenboekjes gebruiken, dat ging wat beter :humhihi !! Het heeft wel wat, ritmisch zingen, als ik eerlijk ben! :)
Je kunt niet falen, tenzij je opgeeft.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jerusjah schreef:Bij ons zingen ze ook niet-ritmisch, zoals bij de meesten ;)
Zoals bij de meesten van wat? Van RF bedoel je? Ja, dat zal wel.
Maar binnen de kerken wereldwijd die de Geneefse psalmen zingen, is het alleen in Nederland en dan nog alleen de rechterflank van de gereformeerde gezindte die ("dankzij" Datheen) die nog niet-ritmisch zingt.
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Hendrikus schreef:
Maar binnen de kerken wereldwijd die de Geneefse psalmen zingen, is het alleen in Nederland en dan nog alleen de rechterflank van de gereformeerde gezindte die ("dankzij" Datheen) die nog niet-ritmisch zingt.

Die Datheen, die heeft toch wat veroorzaakt.... :nonnon :) :langue
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jerusjah

Bericht door Jerusjah »

Hendrikus schreef:
Ik bedoel inderdaad hier op Refoforum ;)! Wij als niet-ritmischen vormen dus een aardige uitzondering...
judith

Bericht door judith »

Jerusjah schreef:
Hendrikus schreef:
Ik bedoel inderdaad hier op Refoforum ;)! Wij als niet-ritmischen vormen dus een aardige uitzondering...
Een uitzondering?
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Jerusjah

Bericht door Jerusjah »

Ja juut, het schijnt dat de meeste buitenlandse gemeentes ons al ver voor zijn. Ze zingen allemaal ritmisch... ;(
judith

Bericht door judith »

Jerusjah schreef:Ja juut, het schijnt dat de meeste buitenlandse gemeentes ons al ver voor zijn. Ze zingen allemaal ritmisch... ;(
Oh...dat wist ik niet.
Maarja...Ik moet toegeven, ritmish zingen doe ik best graag hoor. Op vakantie gingen we ook naar een kerk waar ritmish werd gezongen. En toen kwam ik weer in t Veen en moest ik wel weer ff wennen.
;)
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Plaats reactie