Leer der Gereformeerde Gemeenten...

freek

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door freek »

Bert Mulder schreef:
freek schreef:
henriët schreef:ON TOPIC....

de leer van de ger gem...

in de lijn van ds Comrie, of in de lijn van ds Brakel......
hoe denkt met over verwerving en toepassing van het heil

Heel ingewikkeld in ieder geval! Ik snap er niks meer van.
Ik ook niet...

Denk je dat er iemand is die het wel snapt?
Nee, wat je moet het geloven. Maar ook dat schijnt gevoelig te liggen...
Marco

Bericht door Marco »

Misschien moet je uit het hele verhaal wel concluderen dat de Gereformeerde Gemeenten niet zozeer qua officiële leer zich onderscheiden, maar vooral door de opstelling van synodes en kerkenraden: Heel kort samengevat komt het toch neer op een aantal punten die met de toeleiding tot en toe-eigening van het geloof te maken hebben, maar een veel groter aantal zaken die meer te maken hebben met de invulling daarvan.

De Gereformeerde Gemeenten kenmerken zich kennelijk vooral door een aparte toepassing van de tucht die samenhangt met een specifieke invulling van wat je Christelijk leven zou kunnen noemen.

Of zit ik er dan ineens mijlenver naast?
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:Misschien moet je uit het hele verhaal wel concluderen dat de Gereformeerde Gemeenten niet zozeer qua officiële leer zich onderscheiden, maar vooral door de opstelling van synodes en kerkenraden: Heel kort samengevat komt het toch neer op een aantal punten die met de toeleiding tot en toe-eigening van het geloof te maken hebben, maar een veel groter aantal zaken die meer te maken hebben met de invulling daarvan.

De Gereformeerde Gemeenten kenmerken zich kennelijk vooral door een aparte toepassing van de tucht die samenhangt met een specifieke invulling van wat je Christelijk leven zou kunnen noemen.

Ik weet het ook niet.

Wat mij vooral opvalt is dat geloof vooral zichtbaar moet zijn binnen de GG. Niet alleen door daad, praat, gelaat, gewaad en wat dies meer zij. Dat zou nog wel Bijbels zijn. Zonder werken is het geloof dood.
Ook het geloof zelf levert zichbare en meetbare zaken op. Met name de ellendekennis kent geen enkel geheim meer. Precies is bekend wat echt en onecht is. Dat kan leiden tot navelstaarderij: zie ik bij mij wat er moet zijn?
Zo komt de daad, praat etc weer te pas. Want doe je dit en dat dan geef je te kennen dat je er nog niets van kent. Want Gods volk doet zoiets niet of heeft daar geen behoefte aan.
In plaats van dat er één gemeente is die 's zondags opgaat gaan er slechts enkelen werkelijk op. De rest vult slechts de banken.
Natuurlijk is de een karikatuur. Maar het voordeel van een karikatuur is tweeërlei: het vergroot de fouten. En je hoeft er niet serieus op in te gaan want karikatuur. Maar fout blijft het.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
albion

Bericht door albion »

Marco schreef:

hoe bedoel je dat? Aparte toepassing van de tucht????? Zijn er gemeentes die 'de tucht' nog toepassen??? Of wordt alles gedoogd tegenwoordig???
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Moderator opmerking

Ik heb een nieuw topic geopend voor het stofje van de bruidsjurk. In dit topic verder over de leer der Gereformeerde Gemeenten, aub.

Met vriendelijke groet,
Tiberius, moderator
Marco

Bericht door Marco »

albion schreef:
Marco schreef:

hoe bedoel je dat? Aparte toepassing van de tucht????? Zijn er gemeentes die 'de tucht' nog toepassen??? Of wordt alles gedoogd tegenwoordig???
Ik bedoel dit: In dit topic, dat gaat over de leer van de Gereformeerde Gemeenten wordt tot nu toe in al de reacties vrij weinig over de echte 'leer' gesproken. Het onderscheidende kenmerk ligt kennelijk niet zozeer daarin, als wel in de manier waarop bepaalde zaken plaatsvinden. Het woord 'tucht' heb ik daarin vrij ruim opgevat: Niet alleen de afsnij-procedure maar ook 'corrigerend werk' van ouderlingen en predikanten heb ik er even onder geschaard.

Gezien de discussie over televisie- en internetbezit en kleur van de trouwjurk wordt kennelijk niet alles gedoogd.
albion

Bericht door albion »

Marco schreef:
albion schreef:
Marco schreef:

Ik bedoel dit: In dit topic, dat gaat over de leer van de Gereformeerde Gemeenten wordt tot nu toe in al de reacties vrij weinig over de echte 'leer' gesproken. Het onderscheidende kenmerk ligt kennelijk niet zozeer daarin, als wel in de manier waarop bepaalde zaken plaatsvinden. Het woord 'tucht' heb ik daarin vrij ruim opgevat: Niet alleen de afsnij-procedure maar ook 'corrigerend werk' van ouderlingen en predikanten heb ik er even onder geschaard.

Gezien de discussie over televisie- en internetbezit en kleur van de trouwjurk wordt kennelijk niet alles gedoogd.
We praten er wel over, maar zijn er werkelijk gemeenten die mensen hiervoor nog afsnijden (tegenwoordig).

Wat ik wel hoor en ik weet niet of het waar is, is dat er verschillende gesprekken op hoog niveau tussen de GG, GGinN, en de OGGinN is, om tot een overeenstemming te komen om samen te gaan (en nu niet op zendings-, ouderenzorg, gehandicaptenzorg of wat dan ook). En ik denk dat niet alle GG meegaan (dat geldt ook voor de twee andere kerkverbanden), maar of dat om de leer is.....???? Waarschijnlijk zal er toch water bij de wijn gedaan moeten worden om zover te komen of zie ik dat verkeerd?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:
jvdg schreef:
Bert Mulder schreef:Maar, geachte vriend Jan, Henriet is :offtopic zolang het niet over het proefwerk van Mentos gaat....
Geachte Bert, daar gaat het allang niet meer over.
Laten wij hier ons beperken tot de topic-titel.
Eens...
dus nogmaals een poging..

gaat de gergem mee met brakel..
of gaat de ger gem meer richting v d Groe,
of er tussen in met Comrie...

wat leer betreft dan (over de toepassing van het heil)
Officieel in de lijn van Comrie-Kersten.
Alhoewel er vleugels zijn die meer ofwel op de lijn Brakel ofwel de lijn Van der Groe zitten. De GGiN bijvoorbeeld staat meer in de lijn van Van der Groe.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Ik bedoel dit: In dit topic, dat gaat over de leer van de Gereformeerde Gemeenten wordt tot nu toe in al de reacties vrij weinig over de echte 'leer' gesproken. Het onderscheidende kenmerk ligt kennelijk niet zozeer daarin, als wel in de manier waarop bepaalde zaken plaatsvinden. Het woord 'tucht' heb ik daarin vrij ruim opgevat: Niet alleen de afsnij-procedure maar ook 'corrigerend werk' van ouderlingen en predikanten heb ik er even onder geschaard.

Ik vrees dat er meer mensen zich druk maken om de kleur van hun trouw- en/of doopjurk dan over de toe-eigening des heils.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Tiberius schreef:
Marco schreef:Ik bedoel dit: In dit topic, dat gaat over de leer van de Gereformeerde Gemeenten wordt tot nu toe in al de reacties vrij weinig over de echte 'leer' gesproken. Het onderscheidende kenmerk ligt kennelijk niet zozeer daarin, als wel in de manier waarop bepaalde zaken plaatsvinden. Het woord 'tucht' heb ik daarin vrij ruim opgevat: Niet alleen de afsnij-procedure maar ook 'corrigerend werk' van ouderlingen en predikanten heb ik er even onder geschaard.

Ik vrees dat er meer mensen zich druk maken om de kleur van hun trouw- en/of doopjurk dan over de toe-eigening des heils.
Oeps, dat zou ik niet zo durven stellen. Maar goed, dat terzijde gelaten kan de toeeigening des heils wel alles te maken hebben met een kleur van kleding. Als er niets kan (of juist alles) gaat het wat betreft de leer der gemeente en het geloof vaak ook anders...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
henriët

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:

Ai tib...
gelukkig vrees je.. en generaliseer je niet....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
claus

Bericht door claus »

We zijn geen hartenkenner, maar wel vruchtenkenner, zei één van onze Ger. Gem.-dominees eens. Nou, als dan in een bepaalde Ger.Gem. meer dan de helft van alle vrouwen, die deelnemen aan het H. Avondmaal, kort tot zeer kort geknipt haar hebben en als belijdeniscatechisanten in diezelfde gemeente niet gevraagd wordt naar hun motieven of naar hun leefwijze, dan vraag ik me wel af of de grens overal hetzelfde is. Ik weet zeker van niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

claus schreef:dan vraag ik me wel af of de grens overal hetzelfde is. Ik weet zeker van niet.
Als je het zeker weet, hoef je je het ook niet meer af te vragen. :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
claus

Bericht door claus »

Je hebt enerzijds gelijk, Hendrikus. Anderzijds bedoel ik dit: er is duidelijk sprake van een tweeërlei beleid ten aanzien van heel veel zaken in onze Ger. Gem. Aangaande meerdere zaken en de toepassing ervan zijn er grote verschillen in de kring der gemeenten in de praktijk waar te nemen. Er is geen eenduidigheid in het uitoefenen van tucht enz.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Alhoewel er vleugels zijn die meer ofwel op de lijn Brakel ofwel de lijn Van der Groe zitten. De GGiN bijvoorbeeld staat meer in de lijn van Van der Groe.
Is dat zo? Dan zou ik bijna overwegen mij bij de GGiN aan te sluiten... :huhu
Gesloten